Zadel of toch eerder stijgbeugels alleen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

lon30

Zadel of toch eerder stijgbeugels alleen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:38

Hallo allemaal,
ik ben nieuw op het forum dus ik hoop dat ik op de goede plek mijn vraag stel? :o
Ik rij, voor mijn plezier, een keer per week op de manege. We doen zowel dressuur als springen (laag). Ik ben geen goede rijdster, heb ook nooit mijn galop gehaald (zoals ze dat hier in Frankrijk noemen), maar rij echt louter voor de fun.
Ik berijd elke week een ander paard, en dus ook elke keer een ander zadel.
Naast het feit dat de meeste zadels erg onconfortabel zijn (volgens mij allemaal 17" en mijn achterwerk moet eerder een 18" hebben ben ik bang) en de binnenkant van mijn benen steeds openschuurt, zijn van de meeste de stijgbeugels ook nog eens veel te lang, waardoor ik constant bezig ben met knopen leggen.
Ik heb het met de directrice van de manege over gehad om eventueel mijn eigen stijgbeugels aan te schaffen, maar volgens haar is het behoorlijk veel werk om die iedere keer te vervangen. "dan kun je nog beter een eigen zadel kopen", aldus haar.
Ik heb een beetje gekeken naar de prijzen, maar volgens mij is het eigenlijk een beetje gekkenwerk om een eigen zadel te kopen afgezien misschien van tweedehands, maar dan weet ik ook niet welke te kiezen....
Ik zou erg blij zijn met jullie advies en tips? :)

Perlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:41

Het lijkt me sterk dat je een zadel kunt vinden dat op ieder paard past. Dan zou ik eerder eigen beugels kopen. Dan kost het misschien wat tijd om die elke keer om te wisselen, maar dan moet je maar wat eerder naar de manege komen.

brakke

1 zadel kan nooit op alle paarden passen. Ik zou dus zeker geen volledig zadel kopen, is ook prijzig.
beugelriemen vervangen is niet zo moeilijk, je kan ze gewoon van het haakje afglijden (soms met wat meer moeite) en een nieuwe erover haken.

Anoniem

je kunt zoiezo niet 1 zadel gebruiken voor meerder pony's dus kun je beter eigen beugelriemen en beugels kopen. Verwisselen duurt hooguit 3 minuten.

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:49

Ja zie je dat dacht ik nou ook. Ik was er ook zeker van dat een zadel nooit op alle paarden zou passen (nou zijn ze wel redelijk dezelfde grootte allemaal, maar nooit allemaal even breed) vandaar dat ik het ook aan haar vroeg. Maar volgens haar past een goed zadel op elk paard? :S
Ik heb er op zich geen problemen mee om wat vroeger te komen natuurlijk. Of ik nou 30 minuten of 35 minuten van te voren er ben, maakt weinig uit, maar wat kan ik dan doen tegen het schuren van die zadels?

Anoniem

Re: Zadel of toch eerder stijgbeugels alleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:53

je woont in frankrijk begrijp ik?

Tsja misschien hebben ze daar ander "standaarts" en nemen ze het daar niet zo nou met dierenwelzijn. Wij nedelanders kunnen trouwens wel overdrijven over bepaalde dingen. In de meeste andere landen gebruiken ze ook 1 zadel voor meerdere paarden.

maargoed ik ben van mening dat meerdere zadels voor meerdere paarden gebruiken niet echt kan..

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:58

Ja klopt ik woon in Frankrijk. En ze gaan op zich wel heel goed met de paarden om hoor, zeker op mijn manege. Maar heb wel gemerkt dat de zadels hier van minder goede kwaliteit zijn, tenminste ze zitten echt voor geen meter. M'n man zegt dat ik dan maar een wielrennersbroekje aan moet trekken onder mijn rijbroek :D maar goed dat zie ik niet echt zitten, haha.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:00

Misschien kan je zelf een bontje aanschaffen voor op het zadel.

Dan kan je gewoon met elk zadel blijven rijden en heb je geen schuurplekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:01

lon30 schreef:
Ja klopt ik woon in Frankrijk. En ze gaan op zich wel heel goed met de paarden om hoor, zeker op mijn manege. Maar heb wel gemerkt dat de zadels hier van minder goede kwaliteit zijn, tenminste ze zitten echt voor geen meter. M'n man zegt dat ik dan maar een wielrennersbroekje aan moet trekken onder mijn rijbroek :D maar goed dat zie ik niet echt zitten, haha.

Ah oke ik beschuldige je ook nergens van hoor ;) tis meer dat wij nederlanders echt zeikerds kunnen zijn. En ze in andere landen over bepaalde dingen iets minder moeilijk doen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:01

Ik denk dat je weinig tijd wint als je steeds riemen moet gaan wisselen , dan is een knoop in de riemen maken een stuk makkelijker :j

En als de zadels inderdaad te krap zijn voor je , dan is een heel eigen zadel een betere oplossing. Maar dan zou ik kijken naar een boomloos zadel dat je aanspreekt , dat past allicht op meer verschillende paarden dan zomaar een boomzadel :)

Overigens : kan het niet zijn dat je je beugels veels te kort doet ? Daardoor kom je namelijk ook verder achterin het zadel te zitten waardoor een zadel al snel te klein aanvoelt :)

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:09

@Nini_roosje : weet ik hoor, voelde me ook niet aangesproken! :P

@pmarena : nee volgens mij niet hoor. Heb ik ook al meerdere malen laten controleren door mijn lerares. Maarja ik ben 1m65 en rij op paarden die een hogere schofthoogte hebben dan ik lang ben, dan weet je het wel hè?

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:11

Miepie1980 schreef:
Misschien kan je zelf een bontje aanschaffen voor op het zadel.

Dan kan je gewoon met elk zadel blijven rijden en heb je geen schuurplekken.

Rij jij daar zelf mee? Zit dat lekker? Ik zag ze wel op internet, maar geen idee of dat ook lekker rijdt?

Bedankt voor al jullie reacties trouwens, echt super! Daar heb ik wat aan! +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:13

een bontje zit trouwens prima! heb ik ook een tijdje op mijn wintec gehad.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:14

Als je toch voor een eigen zadel wilt gaan, die enigzinds aanpasbaar is, dan is een wintec cair met verwisselbare boom misschien iets voor jou.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:15

Ben je wat zwaarder gebouwd dan ? :)

Want met die lengte en een slanke bouw moet een 17 inch zadel (als het dat is) op zich niet zo'n probleem zijn hoor :)

Maarja als het rotdingen zijn , hihi , dan is de maat ook maar een detail :P

Een bontje kan op zich maar weinig verdoezelen hoor , en maakt de zitting van een zadel vaak nog wat krapper.
Kan me ook voorstellen dat het wat zweterig wordt , zeker als je een beetje lekkere Franse zomers hebt :)

En het lost het stijgbeugel-probleem nog niet op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:16

Barvrouwke schreef:
Als je toch voor een eigen zadel wilt gaan, die enigzinds aanpasbaar is, dan is een wintec cair met verwisselbare boom misschien iets voor jou.

Maar als je iedere week een ander paard heb. Is een eigen (boom)zadel niet echt heel handig. Ook een wintec niet die zijn wel aanpasbaar maar niet zo makkelijk dat je dat ff voor je les gaat staan doen

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:17

Ik zou in jou geval ook gaan kijken naar een boomloos zadel. een barefoot maat 2 is ong 18'' en past op vrijwel elk paard. Geen aanpassingen niets en toch lekker op een zadel rijden dat groot genoeg is ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:18

...en je kan de ronding voor de rug er ook niet mee aanpassen , en die is toch ook wel heel belangrijk , alleen de voorkant van het zadel aan kunnen passen is maar zo beperkt....

Aan de andere kant , als ze nu echt redelijk slechte zadels hebben dan is die Wintec misschien nog beter :P

Maar als de zadels wel goed op de paarden passen alleen niet goed bij de TS zelf.... mag je überhaupt wel een eigen zadel erop leggen ? :)

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 16:23

Ja, er zijn er wel een paar die een eigen zadel hebben, dus het mag wel.

Alleen een boomloos zadel, dat is natuurlijk meteen een heel ander soort zadel, daar zou ze nog wel eens moeilijk over kunnen doen denk ik?

En ja, ik geef het toe, ik heb een dikke kont! :D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:29

Als je een zadel zoals de London neemt valt het wel mee. Het zijn in ieder geval zadels waar de meeste paarden mee uit de voeten kunnen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:41

Zadelbontje zit zalig. Mijn instructeur heeft ook last van schuurplekken als hij een uur mee rijdt buiten. Hij heeft juist niks geen vlees op z'n botten.

Bontje lost voor de meeste mensen veel op en kost niet zo gek veel, ik zou zeggen het proberen waard.

Zou echt zelf geen zadel aanschaffen. Ook niet boomloos of wat dan ook. Zonde van je geld, past niet op elk paard, ook een boomloze niet.
Vind het echt een slechte optie. Iedereen roept normaal: zadel moet je een zadelmaker voor laten komen enz enz. En nu wordt jou aangeraden om een zadel te kopen en die op verschillende paarden te leggen :n .

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 16:45

Wat draag je voor rijbroek en welke plek krijg je precies irritatie bij je benen?

Andere beugelriemen zullen het verstellen en knopen vooraf oplossen, maar het vewisselen neemt ook tijd in. En verder verwacht ik niet dat dat je oplossing tegen schuren is. En je zoektocht naar een eigen zadel dat niet schuurt zal ook niet makkelijk zijn.. Of verwacht je van wel?

Er zijn er meer die er last van hebben. En als een wielrennersbroekje het gewenste effect heeft misschien toch ook dat maar overwegen :) Je zou niet de enige zijn, ik heb wel meer topics gezien met goede ervaringen :)

Succes!

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 16:03

Okay, ik ga een bontje proberen dan. Zag dat je er al kunt vinden vanaf 50 euro, dat is in ieder geval een stuk goedkoper dan een zadel.
En als dat niet werkt probeer ik de wielrennerbroek alhoewel dat me erg raar lijkt zitten. :)
Die irritatieplekken (nouja, het ligt gewoon echt open soms, ligt eraan welk paard ik heb) zitten echt op de plooi in de overgang van de onderbroek naar binnenkant been zeg maar, moeilijk uit te leggen. :o

lon30

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-10 16:04

En qua rijbroek heb ik een Riamos met leren stukken vanaf de knie trouwens.....

theire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:11

Kan niet vragen of er in de beugelriemen een paar extra gaatjes
gemaakt kunnen worden zodat je de riemen goed op maat kan maken?
De meeste maneges hebben wel een gaatjestang.