Maar gezien ik hier dus geen kaas van heb gegeten, zijpelt er een vraag bij mij omhoog.
Waarom is dat veiliger?
Ik heb verder niks met, en niks tegen een slof. Maar als er eenmaal een vraag brand, dan moet het gesteld worden.
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Verder ben ik van mening dat het ''veiliger'' is om het rijtechnisch op te lossen als je niet weet hoe je met een slof moet rijden, zoals ik
hij moest namelijk ook nog eens in een voor hem nieuw bak lopen tussen de hindernissen. daarnaast waren ze een het voetballen met het nodige gefluit en getrommel
toen ik na een paar rondje doorhad dat hij heel braaf was heb ik hem er weer afgedaan, want vind het nogal een gedoe met al die teugels dan in je hand
annebe schreef:Hoe dan ook het blijft een symptoombestrijder.
Persoonlijk kijk ik liever naar de oorzaak.

sharonalover schreef:annebe schreef:Hoe dan ook het blijft een symptoombestrijder.
Persoonlijk kijk ik liever naar de oorzaak.
Dat ligt er aan in welke situatie je het gebruikt![]()
In mij situatie was de oorzaak het lange stilstaan door de kou, dat was nou eenmaal niet te voorkomen
noekje schreef:maar dat hangt ook zeker van het paard af. Zou het bij die van mij niet hoeven te proberen.. Als ik hem zo opsluit met zn hoofd naar beneden raakt hij in paniek en denk ik dat hij eerder omhoog komt dan rustig wordt..

KiWiKo schreef:ik heb alles jong en vreemd met een slof gereden. Ik vind het goed joh, ik ga me nek niet breken zonder er zelf alles aan gedaan te hebben om dat te voorkomen. Om diezelfde reden had ik ook altijd mijn BP en helm op en aan
Yess schreef:noekje schreef:maar dat hangt ook zeker van het paard af. Zou het bij die van mij niet hoeven te proberen.. Als ik hem zo opsluit met zn hoofd naar beneden raakt hij in paniek en denk ik dat hij eerder omhoog komt dan rustig wordt..
Die van mij loopt gewoon van achter naar voren netjes aan de teugel, dáár heb k geen slof voor nodig. Wel voor de spannende momenten
Dus geen sprake van voortdurend opsluiten met hoofd naar beneden. Sterker nog, kan m ook gewoon oprichten, mét slof
Citaat:Bovengaand voorbeeld van horseware omdraaien en terug willen galopperen is simpel op te lossen door het paard door te laten keren zodat het weer met de neus naar voren staat. Ik heb verschillende paarden gereden die er een handje van hadden en ik heb het bij allen opgelost door dus 180 graden verder te draaien ipv met hulpteugels.
Lusitana schreef:Waarom niet een martingaal of pelham geprobeerd?
En verder is er geen kracht nodig bij het doordraaien van een paard. Ik ben zelf reumatisch en heb nul kracht in mijn armen en toch krijg ik het voor elkaar omdat het paard al in de draai zit. (Denk aan in vechtsporten het gebruik van de kracht van de tegenstander) Timing is alles. Je moet niet wachten tot het paard al 180 graden gedraaid is en weg kan. Dan ben je te laat. In een draai zelf kan hij echt niet zoveel.
En nogmaals een martingaal had waarschijnlijk hetzelfde effect gehad, maar werkt gewoon in op de mond en niet viervoudig. Daar word een mond niet beter van.
Ik bedoel, voor idereeen die zich veiliger voelt met een slofteugel: het is een beetje een hamer gebruiken waar een vliegenmepper genoeg is.
Wat is er gebeurd met de martingaal? Waarom gebruikt men die niet meer? Die is ontworpen om controle te houden als het paardenhoofd omhoog gaat. Dus dat lijkt mij een logische oplossing....
, zeker als we gaan buitenrijden en ze is wat baldadig. Mijn pony is heel braaf, maar ze kan weleens dr maffe momenten hebben, zeker als we weer sinds lange tijd naar buiten gaan (als we regelmatig naar buiten gaan is ze gewoon braaf
). Overigens met dit weer ook, het kan glad zijn en dan heb ik ze liever rustig en 'onder controle' als ze iets doen, dan dat we al glijdend richting stal denderen.
. Juist niet bij momenten als omdraaien omdat ik veel beperkingen merkte door het niet vrij kunnen bewegen van je teugels naar de zijkant. Mijn paard kan zich sterk maken en dan trekt ze haar kop naar één bepaalde kant en heeft een periode gehad dat ze daarbij ging omdraaien. De martingaal werkte juist averechts, want ik kon mijn handen niet zo bewegen om haar überhaupt recht te krijgen en de martingaal belemmerde mijzelf
. Met de slof heb ik dit probleem niet en kan ik gewoon de teugels daarheen bewegen waar ik wil 
. Heel vervelend!