Slof voor de veiligheid gebruiken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Equidea

Slof voor de veiligheid gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-10 12:59

Ik heb meerdere keren door de jaren heen in topics voorbij zien komen, dat mensen een slof gebruiken voor de veiligheid.
Maar gezien ik hier dus geen kaas van heb gegeten, zijpelt er een vraag bij mij omhoog.
Waarom is dat veiliger?

Ik heb verder niks met, en niks tegen een slof. Maar als er eenmaal een vraag brand, dan moet het gesteld worden. :+
Laatst bijgewerkt door Equidea op 31-01-10 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:03

Net zoals ze op een manege waar ik vroeger reed elastieken gebruikten op buitenritten 'voor de veiligheid' :+

Als een paard weg wil, helpt zo'n teugel toch niet.
Dat is mijn mening ;)

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:04

Je hebt in sommige situaties wat meer te vertellen met een slof. Dit omdat je paard zijn hoofd dan niet ver omhoog kan doen.

Ik vind het wel degelijk werken, maar ben er geen voorstander van. Ik heb het ooit bij 1 van mijn paarden gebruikt, maar alleen tijdens buitenritten en alleen op het moment dat hij wilde omdraaien en weer naar stal wilde galopperen (hij had hier een handje van en ik moest dit doorbreken, maar ik miste de kracht hiervoor). Op dat moment had ik met slof meer te vertellen. De rest van de rit hing de slof uiteraard helemaal los.

idefix4

Re: Slof voor de veiligheid gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:07

Ja, je kan je paard letterlijk op de handrem trekken. Nadeel is dat zo'n ruiter de handrem er dan toch wel op heeft zitten en dat is voor het paard niet fijn. Voor mijn idee is het dan een visieuze circel. Als het alleen om het omhoog gooien van hoofd van het paard gaat, is een martingaaltje al voldoende en veel minder gemeen voor je paard.

Ik ben wel tegen het gebruik van een slof, want ik heb er nog nooit iemand 'goed' mee zien rijden. Naar mijn mening kunnen alleen echte topruiters dat die weten waar ze mee bezig zijn. En dan nog heb ik mijn twijfels.

Mendy15

als ik een flinke buitenrit ga maken doe ik hem ook om voor de veiligheid.
je hebt dan gewoon net wat meer te vertellen. en aangezien de mijne heel sterk is en soms van hele stomme dingen schrikt enzo.
je hebt gewoon wat meer te vertellen!

verder gebruik ik hem eigenlijk niet.

Leslie90

Ik ben zelf niet zo van de hulpteugeltjes mits het niet anders kan. Maar een slof is toch om je paard makkelijker bij je te houden? Met een hengst die in de bak elke merrie bespringt vind ik dat wel een veilig idee :P Verder ben ik van mening dat het ''veiliger'' is om het rijtechnisch op te lossen als je niet weet hoe je met een slof moet rijden, zoals ik :)

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:10

Citaat:
Als het alleen om het omhoog gooien van hoofd van het paard gaat, is een martingaaltje al voldoende en veel minder gemeen voor je paard.

Dat geldt niet voor mijn paard hoor; met een martingaal bereik je helemaal niets bij hem!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:15

Nou, ik bij de mijne wel! Met buitenritten is een martingaal echt voldoende. Hij kan dan net zijn bol niet te hoog opgooien om er uit te sjezen.

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:19

Ik gebruik een slof als noodrem bij sommige paarden. Slof hangt los, maar als ze afgaan ben je er vaak (niet altijd helaas) toch wat sneller bij. Soort van ingebouwde veiligheid.
Moet wel zeggen dat ik pas een slof pak als het een paar keer (bijna) mis is gegaan en niet op voorhand. Vind het altijd zo'n gedoe en volle hand.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:23

Toen ik met de vorst na 4.5 week weer op het paard klom deed ik ook lekker een slofje om :j hij moest namelijk ook nog eens in een voor hem nieuw bak lopen tussen de hindernissen. daarnaast waren ze een het voetballen met het nodige gefluit en getrommel ;)
Ik had hem toen niet nodig, maar stel dat hij zou gaan rennen heb je hem gewoon meteen terug :) toen ik na een paar rondje doorhad dat hij heel braaf was heb ik hem er weer afgedaan, want vind het nogal een gedoe met al die teugels dan in je hand :P

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:24

Hoe dan ook het blijft een symptoombestrijder.
Persoonlijk kijk ik liever naar de oorzaak.

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:26

annebe schreef:

Dat ligt er aan in welke situatie je het gebruikt ;)
In mij situatie was de oorzaak het lange stilstaan door de kou, dat was nou eenmaal niet te voorkomen ;)

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:28

annebe schreef:

symptoom: jong blij paard dat af gaat omdat de kudde in de wei gaat rennen/hond de hoek om komt gesjeesd/paard losloopt en gezelig een feestje komt bouwen in de bak..
bestrijder = slof zodat je m wat eerder op de rem hebt en je nek niet breekt.

Zie dr niet zoveel fouts in..

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:29

Inderdaad. In mijn geval ging het gewoon om een ontzettend eigenwijs paard die liever thuis in de wei bleef. Hij probeerde altijd op hetzelfde punt om te keren (niet uit bangigheid, maar uit pure eigenwijsheid). Was ik daar voorbij, dan was het prima. Hoogstens probeerde hij het nog 1 of 2 keer.

En omdat ik op dat moment niet sterk genoeg was kon ik kiezen:
1. nooit meer buitenritten maken
2. wel buitenritten maken, maar hem niet kunnen houden met alle gevolgen en gevaren van dien
3. slof eraan en deze gebruiken op de momenten dat dit nodig was

De keuze was voor mij makkelijk :-)

sharonalover schreef:
annebe schreef:

Dat ligt er aan in welke situatie je het gebruikt ;)
In mij situatie was de oorzaak het lange stilstaan door de kou, dat was nou eenmaal niet te voorkomen ;)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:30

maar dat hangt ook zeker van het paard af. Zou het bij die van mij niet hoeven te proberen.. Als ik hem zo opsluit met zn hoofd naar beneden raakt hij in paniek en denk ik dat hij eerder omhoog komt dan rustig wordt..

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:32

noekje schreef:
maar dat hangt ook zeker van het paard af. Zou het bij die van mij niet hoeven te proberen.. Als ik hem zo opsluit met zn hoofd naar beneden raakt hij in paniek en denk ik dat hij eerder omhoog komt dan rustig wordt..

Die van mij loopt gewoon van achter naar voren netjes aan de teugel, dáár heb k geen slof voor nodig. Wel voor de spannende momenten ;)
Dus geen sprake van voortdurend opsluiten met hoofd naar beneden. Sterker nog, kan m ook gewoon oprichten, mét slof ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:33

Kan, maar er zijn ook paarden die gewoon op hol slaan met de kin op de borst en dan helpt een slof ook niet. Daarbij, als je zo'n krachtige rem op zet, heeft een paard ook veel meer de neiging om te gaan bokken of in elk geval energie op te kroppen op een negatieve manier.

Een jong paard dat "af gaat" omdat het mee wil rennen/vluchten hoort al helemaal niet ingetoomd te worden met extra krachtmiddelen.
Een slofteugel voorkomt niet dat je je nek breekt. Met slof kunnen ze net zo hard bokken en hebben ze daar ook nog meer reden toe. Alleen een koel hoofd en goede zit goede zit voorkomt vallen...
Het is ergens sneu dat men denkt dat jonge paarden ingereden moeten worden met behulp van slofteugels.

Bovengaand voorbeeld van horseware omdraaien en terug willen galopperen is simpel op te lossen door het paard door te laten keren zodat het weer met de neus naar voren staat. Ik heb verschillende paarden gereden die er een handje van hadden en ik heb het bij allen opgelost door dus 180 graden verder te draaien ipv met hulpteugels.
Voor het hofd te hoog gooien kun je en martingaal gebruiken, die zijn er voor ontworpen. Deze zorgt ervoor dat hoe hoog het hoofd ook komt, het bit altijd in blijft werken op de lagen. En verder is hij buiten werking op een veel veiligere manier dan een loshangende slofteugel waar een paard in een rare sprong een been in kan zetten en een paard bij struikelen verhinderd zijn evenwicht te houden en dan dus meestal behorlijk valt.

De slofteugel werkt behoorlijk krachtig in vanuit vier punten- naar beneden en naar achteren aan twee kanten van de mond.
Dit terwijl we bij paardrijden veel communicatie via de teugels gaat. Als je kracht zet op de mond op vier punten, hoe kan er dan nog wat doorkomen van de normale teugel, zoals gewenst?
Bovendien is het veroorzaken van pijn meestal alleen nog maar meer reden om harder te vluchten...
En durft een ruiter dan ooit nog zonder slofteugels te rijden als hij denkt ze nodig te hebben als rem/controle?
Hoe was het dan in de tijd dat slofteugels nog niet bestonden?

Daarbij raakt een paard ook nog eens gewend aan slofteugels en het wordt dan schier onmogelijk om ze nog fatsoenlijk zonder te rijden en dat is nooit het doel geweest van slofteugels.

De meeste hulpteugels, met uitzondering van de martingaal, en hulpmiddelen bij longeren, zijn bedoeld als tijdelijke hulp om een trainingsmoeilijkheid te doorbreken (en die had er niet geweest als een paard correct gereden was, maar dat is een ander verhaal, je kunt een paard treffen dat door een ander verreden is) en altijd met het doel om zonder te kunnen.

Ruiters die ze nodig hebebn voor een gevoel van veiligheid zijn in elk geval gene bekwame ruiters en zullen wellicht nooit op ene punt komen dat ze een paard door een trainingsmoeilijkheid heen krijgen, of zelfs een normaal paard zonder hulpteugels durven te rijden. Ik denk dat zoiets een kwalijke zaak is.

Aan horseware zou ik willen vragen of ze het bewuste paard daarna gewoon zonder slofteugel reed, met andere woorden was het probleem opgelost, of is nooit het punt bereikt dat je zonder naar buiten durfde?
Want dat is meestal het geval.
Het lost het probleen niet blijvend op, het onderdrukt het alleen op dat moment.

We hebben nu een paard op stal bv dat altijd met slof gereden wordt omdat ze zonder "te gevaarlijk " is. ze is schrikachtig. Maar dat komt OMDAT ze met slofteugel niet om haar heen kan kijken en er geen vertrouwensband met de ruiter is opgenbouwd zodat ze, als ze schrikt, het idee heeft dat ze moet vluchten, waarbij een paard dat de ruiter vertrouwd, dat helemaal niet heeft, die blijven staan.
Dit paard gaat aan de longeb met bijzetteugels als ene idioot te keer als ze schrikt, maar zonder bijzet- dus als ze gewoon kan kijken en niet het idee heeft dat ze tegengehouden wordt- springt ze wat vooruit, maar gaat verder gewoon door in de gang die ze had. Dit is maar 1 voorbeeld, maar door de jaren heen heb ik zo vaak gezien dat paarden die zwaar tegen worden gehouden door een ruiter die aan de teugels hangt van angst of met zwaar inwerkende hulpteugels wordt gereden, veel eerder schrikken en krachtiger reageren op schrik dan paarden die losser worden gelaten (lees normaal contact met een ontspannen ruiter).

Ik begrijp dat een op hol slaand paard de schrik aanjaagt, maar kracht is meestal niet de oplossing maar een bijdrage tot het verergeren van de situatie.

En nogmaals als het gaat om het omhoog brengen van het hoofd om onder hulpen vandaan te komen, dan is een martingaal eerlijker en net zo effectief omdat het zorgt dat het bit op de goede plek blijft inwerken zodat de ruiter met de gewone teugels kan blijven communiceren ipv op vier keer zoveel kracht in de mond te zetten waardoor wat er met de gewone teugels gedaan wordt in het niet verdwijnt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:34

ik heb alles jong en vreemd met een slof gereden. Ik vind het goed joh, ik ga me nek niet breken zonder er zelf alles aan gedaan te hebben om dat te voorkomen. Om diezelfde reden had ik ook altijd mijn BP en helm op en aan

Yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:37

KiWiKo schreef:
ik heb alles jong en vreemd met een slof gereden. Ik vind het goed joh, ik ga me nek niet breken zonder er zelf alles aan gedaan te hebben om dat te voorkomen. Om diezelfde reden had ik ook altijd mijn BP en helm op en aan

:j

Hier precies hetzelfde, behalve de slof, die pak k pas als k bijna m'n nek heb gebroken >;)
Miss volgende keer er ook meteen aanhangen ;)

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:39

Yess schreef:
noekje schreef:

Die van mij loopt gewoon van achter naar voren netjes aan de teugel, dáár heb k geen slof voor nodig. Wel voor de spannende momenten ;)
Dus geen sprake van voortdurend opsluiten met hoofd naar beneden. Sterker nog, kan m ook gewoon oprichten, mét slof ;)

Ik doel ook niet op het dressuurrijden, maar op de spannende momenten. Snap dat je tijdens het dressuurrijden de slof een stuk vriendelijker kan gebruiken. Maar als hij buiten gek gaat doen en je trekt in een keer die slof eraan om hem in te houden..

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:40

Citaat:
Bovengaand voorbeeld van horseware omdraaien en terug willen galopperen is simpel op te lossen door het paard door te laten keren zodat het weer met de neus naar voren staat. Ik heb verschillende paarden gereden die er een handje van hadden en ik heb het bij allen opgelost door dus 180 graden verder te draaien ipv met hulpteugels.

Haha was het maar zo simpel, dan ken je mijn paard niet!
Er was geen keren aan zonder slof hoor. Ik heb het geprobeerd zonder, maar hij draaide om en galoppeerde met hoge gang over een drukke weg richting een druk kruispunt. Ik kon er niets aan houden. Hij is groot en supersterk op zo'n moment (alleen op zo'n moment, normaal rijd ik hem met een dubbelgebroken watertrensje), ik kon er niets aan houden, hoe hard ik ook trok. Het was levensgevaarlijk!

Met slof had ik veel meer te vertellen en kwam het niet zover. En zodra ik hem met slof had teruggedraaid kon ik hem gewoon weer loslaten en verder rijden. Dus in zo'n geval vind ik een slof wel degelijk een goed middel, MITS hij alleen op die momenten gebruikt wordt. Dit was namelijk pure eigenwijsheid en hij was op die momenten te sterk voor mij.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:46

Waarom niet een martingaal of pelham geprobeerd?

En verder is er geen kracht nodig bij het doordraaien van een paard. Ik ben zelf reumatisch en heb nul kracht in mijn armen en toch krijg ik het voor elkaar omdat het paard al in de draai zit. (Denk aan in vechtsporten het gebruik van de kracht van de tegenstander) Timing is alles. Je moet niet wachten tot het paard al 180 graden gedraaid is en weg kan. Dan ben je te laat. In een draai zelf kan hij echt niet zoveel.
En nogmaals een martingaal had waarschijnlijk hetzelfde effect gehad, maar werkt gewoon in op de mond en niet viervoudig. Daar word een mond niet beter van.

Ik bedoel, voor idereeen die zich veiliger voelt met een slofteugel: het is een beetje een hamer gebruiken waar een vliegenmepper genoeg is.
Wat is er gebeurd met de martingaal? Waarom gebruikt men die niet meer? Die is ontworpen om controle te houden als het paardenhoofd omhoog gaat. Dus dat lijkt mij een logische oplossing....

HorsewareJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 13:54

Lusitana schreef:
Waarom niet een martingaal of pelham geprobeerd?

En verder is er geen kracht nodig bij het doordraaien van een paard. Ik ben zelf reumatisch en heb nul kracht in mijn armen en toch krijg ik het voor elkaar omdat het paard al in de draai zit. (Denk aan in vechtsporten het gebruik van de kracht van de tegenstander) Timing is alles. Je moet niet wachten tot het paard al 180 graden gedraaid is en weg kan. Dan ben je te laat. In een draai zelf kan hij echt niet zoveel.
En nogmaals een martingaal had waarschijnlijk hetzelfde effect gehad, maar werkt gewoon in op de mond en niet viervoudig. Daar word een mond niet beter van.

Ik bedoel, voor idereeen die zich veiliger voelt met een slofteugel: het is een beetje een hamer gebruiken waar een vliegenmepper genoeg is.
Wat is er gebeurd met de martingaal? Waarom gebruikt men die niet meer? Die is ontworpen om controle te houden als het paardenhoofd omhoog gaat. Dus dat lijkt mij een logische oplossing....

Dat werkt gewoon allemaal niet bij mijn paard. Geloof mij maar dat hij echt te sterk is zonder slof, in ieder geval voor mij. Het is niemand ooit gelukt zonder slof (en natuurlijk heb ik er geen beginners op gezet, alleen maar betere ruiters zoals mijn instructrice). En met draaien is hij ontzettend snel en sterk.

Je bent van harte welkom het zelf met een martingaal te komen proberen (op eigen risico). Ik zou diep respect voor je hebben als het je zou lukken; je zou echt de eerste zijn.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:32

Misschien kun je een volgende keer in het achterhoofd houden dat timing en gebruik maken van de kracht die er al is handig kan zijn en eens kijken of je niet meer invloed hebt dan je denkt als je op tijd gaat mee door draaien. Met name in de vliegende kracht als in een draai, zal de werkelijke kracht van de hulpteugel niet het belangrijkste zijn.

En je zegt dat het niet zal gaan met martingaal, maar het lijkt dat je het nog niet geprobeerd hebt? Je zegt meteen dat helpt allemaal niet... maar ik weet niet of je "het allemaal" al geprobeerd hebt? Je gaat uit van "mijn paard is zo sterk".

Elk paard dat tegen je is, is sterk, een paard is áltijd sterker dan de mens het is onze taak om te proberen te voorkomen dat het op kracht aankomt door het goed op te leiden en te voorkomen dat een paard zich tegen ons keert.
In de opleiding is dit bij jouw paard dus mislukt, waar je zelf waarschijnlijk helemaal geen schuld aan hebt, waar wel de gevolgen van hebt.
En nu komt het op oplossen van een probleem aan en dát is ook vaak de reden waarom hulpteugels worden ingeroepen.
Daarom roep ik ook nooit zo hard van dat iemand die hulpteugels gebruikt een mindere ruiter is.

En nogmaals, het is ook weer een voorbeeld van symsptoombestrijding en geen oplossen van het probleem, anders deed hij het niet meer....
En dat is dus het gevaar. Mensen gebruiken de slof omdat ze niet zonder kunnen, terwijl hulpteugels zijn bedoeld om problemen op te lossen. Hier is de hulpteugel niet gebruikt om het probleem op te lossen, het voorkomt het alleen zolang je hem gebruikt. Dat is een rotsituatie voor jou en het paard.

Daarom, nogmaals, is het handiger om te proberen of je hem niet zonder kracht te slim af kunt zijn. Helemaal als hij het op hetzelfde punt doet. (En dat kun je best doen met de slofteugel erbij, maar niet door puur en alleen daarop te vertrouwen).

Heb je ook wel eens een pelham geprobeerd?

Ik zeg trouwens niet dat je plots de slofteugel in de wilgen moet hangen. ik gebruik je probleem als een voorbeeld.
Elk probleem is individueel en vergt individuele beoordeling, maar in het algemeen grijpt men best snel naar de slofteugel ipv eerst andere dingen te proberen.
En "voor de veiligheid" is een reden waar men best vraagtekens bij kan zetten en nader kan onderzoeken zoals topic starter doet.

En voor die hem meteen in het begin van de opleiding gebruiken, zie je dan niet dat het dan voor de rest van he leven zo moet? Omdat je geen andere oplossing kon bedenken? Denken jullie echt dat die dan zomaar aan komt waaien als het paard ouder is? Het is juist in de jonge jaren dat de ruiter de band aanlegt en het meeste voor elkaar krijgt en de meeste invloed op het paard heeft. Alles wat slecht wordt aangeleerd gaat er niet meer uit!
en een slofteugel als bekrachtiging gebruiken is zeker iets slecht aanleren!

Er zijn miljarden ruiters door de geschiedenis heen die paarden hebben ingereden en oplossingen gevonden hebben voor het vluchtgedrag zonder domme kracht in te zetten.
Waarom lijkt er dan plots in de laatste twintig jaar een grote behoefte aan die domme kracht?

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-10 14:48

Ik hang ook weleens een slof aan mijn pony :j, zeker als we gaan buitenrijden en ze is wat baldadig. Mijn pony is heel braaf, maar ze kan weleens dr maffe momenten hebben, zeker als we weer sinds lange tijd naar buiten gaan (als we regelmatig naar buiten gaan is ze gewoon braaf :j). Overigens met dit weer ook, het kan glad zijn en dan heb ik ze liever rustig en 'onder controle' als ze iets doen, dan dat we al glijdend richting stal denderen.

Ik snap niet wat nu het probleem is met de slof. Een martingaal wordt wel geaccepteerd, maar de slof niet. Waarom is dat? Ze grijpen allebei in als het noodzakelijk is en allebei op een manier dat de ruiter helpt de situatie weer veilig te verlaten... (er vanuitgaande dat beide hulpteugels goed gebruikt wordt!)

Ik heb er ook weleens een martingaal aan gehangen, maar daar heb ik echt geen bal aan :n. Juist niet bij momenten als omdraaien omdat ik veel beperkingen merkte door het niet vrij kunnen bewegen van je teugels naar de zijkant. Mijn paard kan zich sterk maken en dan trekt ze haar kop naar één bepaalde kant en heeft een periode gehad dat ze daarbij ging omdraaien. De martingaal werkte juist averechts, want ik kon mijn handen niet zo bewegen om haar überhaupt recht te krijgen en de martingaal belemmerde mijzelf :j. Met de slof heb ik dit probleem niet en kan ik gewoon de teugels daarheen bewegen waar ik wil :j

[edit] toen mijn pony zo omdraaide heb ik overigens ook geen kracht gebruikt, maar doorvoor moest ik wel mijn handen ergens anders neerzetten dan gebruikelijk en dat kon niet met de martingaal :n. Heel vervelend!
En lusitano, ik heb liever een slof om dan een Pelham in :j