Paard heeft ontsteking door deken, welk deken nu op doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oehlalala

Paard heeft ontsteking door deken, welk deken nu op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 12:26

Mijn paard heeft, waarschijnlijk door zijn deken, een ontsteking in zijn schouderbladen.
Ik zelf denk dat het komt omdat hij uit zijn deken (185 cm) is gegroeid, en daardoor een tijdje in een te klein deken heeft gelopen helaas..
Het beste lijkt mij om geen deken om te doen, maar dat kan natuurlijk niet met dit weer.

Wat voor soort deken zouden jullie in zo'n geval op doen?
Ik dacht misschien één met een langere hals? En dan een maat groter natuurlijk..
Laatst bijgewerkt door Oehlalala op 30-01-10 12:51, in het totaal 1 keer bewerkt

siskeh

Re: Paard heeft ontsteking door deking, welk deken nu op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:29

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:30

Zowiezo een deken wat dan wel past natuurlijk :)
En gebruik een sleazy of een schouderbeschermer onder je deken zodat die wrijving weg is.
Je zal er altijd druk houden, want ja een deken blijft daar zitten, maar als je de wrijving en druk al heel wat kan voorkomen zou het ook weer goed kunnen genezen.
Je kan natuurlijk ook alleen een sleazy van bijv. fleece opdoen, ik weet niet wat er nu voor deken op lag?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:30

Misschien een walker-deken, zodat de schouders volop bewegen kunnen?
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door beantsje op 30-01-10 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:31

Een deken met een halve hals kan een optie zijn omdat deze niet/minder strak trekken om de schoft. En omdat hij hoger sluit ook niet gaat knellen op de schouderbladen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:32

@beantsje: ahh die deken had ik ook gevonden :P

Eventueel kan je daar nog wel een losse halsdeken bij doen denk ik.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:37

Ik zou geen deken opdoen, maar dat ligt eraan of hij in een binnenstal staat of in een buitenstal staat, en of hij geschoren is geweest of niet.

Als je toch voor een deken gaat, een Harry's Horse Highliner vind ik altijd wel een goede pasvorm hebben.

Borstbeschermers of sleezy's/paardenBH's blijven lapmiddelen...

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 12:38

Hij had altijd een 185 cm pagony op van 200 gram.

In ieder geval allemaal al bedankt voor de tips!

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 12:48

Cassidy schreef:
Ik zou geen deken opdoen, maar dat ligt eraan of hij in een binnenstal staat of in een buitenstal staat, en of hij geschoren is geweest of niet.

Als je toch voor een deken gaat, een Harry's Horse Highliner vind ik altijd wel een goede pasvorm hebben.

Borstbeschermers of sleezy's/paardenBH's blijven lapmiddelen...

Ik dacht eerst dus zelf ook aan geen deken, maar hij heeft de hele winter een deken op gehad, en hij staat wel in een binnenstal maar overdag gaat ie naar buiten, dus dan is geen denken niet echt handig met dit weer denk ik? Of zou dat meevallen?

Ik zelf dacht trouwens misschien aan de HH Thor, die heeft een iets langere hals lijkt het.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 12:52

In elk geval 's avonds lekker de deken afhalen dan. En dan idd een deken met een goede pasvorm nemen. Met hals zou ik juist niet doen omdat die vaak ook nog de deken versmallen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:04

Nu de deken eraf gaan halen lijkt me niet slim als hij al de hele winter onder deken staat.

Waar/hoe heeft hij er last van? Er bestaan ook dekens voor paarden met erg brede schouders, misschien is dat wat? Of inderdaad zo'n walkerdek. Maar het ligt er natuurlijk maar net aan hoe je paard last heeft gehad van de vorige deken.

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 14:26

Het deken zat voor bij het schoft waarschijnlijk te strak, en heeft dus continu daar gedrukt. Daardoor heeft ie dus waarschijnlijk een ontsteking bij zijn schouderbladen gekregen..
Het is trouwens een pony van 1.54, maar wel breed, is 195 cm dan niet heel groot?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 14:41

Kijk uit dat de nieuwe deken niet te groot is... anders trekt hij naar achter en komt de schoft alsnog klem te zitten.

Wat voor bouw heeft je pony? Foto?

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 15:35

Britt

Re: Paard heeft ontsteking door deken, welk deken nu op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:36

Waar is deze te klein dan? Die is wat ruglengte betreft eerder te groot dan te klein.. Is de ontsteking dan niet gekomen doordat hij iets te groot is en gaat trekken en daardoor strak is getrokken op de schoft?

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 15:39

Hij zit voor heel erg strak, maar dat zou idd daar door kunnen komen, dat zal ik dan eerst nog wel even uitzoeken..

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:42

waarom zou je een paard niet zonder deken kunne zetten met dit weer?
ik weet niet wat je met je paard doet en hoe die gestald staat natuurlijk.
maar over het algemeen kan je een paard met dit weer makkelijk zonder dek laten staan

lees dit maar is door ;) http://www.mansour.nl/content/view/75/105/

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:45

Deken vind ik op de foto te groot zitten, kijk maar naar de staartflap hoe ver die naar achteren hangt. De naad van de flap zou ongeveer op de kont moeten zitten, niet een stuk lager.. Al blijft van een foto beoordelen lastig.

Dit is die van mij met een 195 cm van HH http://www.mijnalbum.nl/Album=S3RFK4NZ

De deken zit wat 'strakker' dan bij die van jou. De staartflap zit recht achter zijn kont, en hangt niet zo als bij die van jou.

Je kan eens een ander merk proberen, wel 185 en kijken of die beter zit. HH heeft fijne pasvormen en zijn goed betaalbaar. Of je kan er alsnog voor kiezen om je paard zonder deken te zetten. Die van mij heeft ook altijd zonder gestaan toen hij nog niet was geschoren.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:47

Je kan een paard, dat de hele winter onder 200 gram heeft gestaan, niet nu het vriest ineens zonder deken zetten. Dan heb je in no time een ziek (of erger) paard.
Kan je de ruglengte van je paard opmeten? Van schoft tot staartaanzet? Dan weet je wat de bovenlengte van de deken zou moeten zijn (+50 is de onderlengte). Een andere deken met een andere pasvorm zou dus al voldoende kúnnen zijn.
BR dekens sluiten hoog bijvoorbeeld, waardoor hij al minder snel op de schoft strak trekt.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:49

BrittKitt schreef:
Kan je de ruglengte van je paard opmeten? Van schoft tot staartaanzet? Dan weet je wat de bovenlengte van de deken zou moeten zijn (+50 is de onderlengte).

Meet ook even op van voor (borst) tot aan staart :) Ik heb voor die van mij een 195 nodig vanwege zijn breedte van voor (185 past qua ruglengte op papier, maar in de praktijk niet).

Had even over de 200 gram gelezen, je kan inderdaad het dier nu niet zonder deken zetten als hij al maanden onder een 200 grams staat.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:49

je deken is juist te groot waatdoor hij over de schouders valt en daar gaat klemmen.... is zou dus een maatje kleiner proberen maar zeker niet groter! 195 is een deken voor een paard van +- 1.65m! kunnen de borstsluitingen niet wat groter?
Laatst bijgewerkt door amillia op 30-01-10 15:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:50

amillia schreef:
je deken is juist te groot waatdoor hij over de schouders valt en daar gaat klemmen.... is zou dus een maatje kleiner proberen maar zeker niet groter! 195 is een deken voor een paard van +- 1.70m!

Of een brede haflinger ;)

Britt

Re: Paard heeft ontsteking door deken, welk deken nu op doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:52

Ja idd, de hoogte maakt bar weinig uit. Mijn haflinger is 1.40 m. en heeft ook 185 ;)

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-10 15:53

d
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 04-07-22 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-10 16:26

zandvangers schreef:
de deken hangt aan de voorkant teveel naar beneden waardoor die de hele tijd rond de schouders schuurt .
de deken moet iets meer omhoog waardoor alleen de halspartij er uit steekt zeg maar .
zo heeft de schouder meer vrijheid om onder de deken te bewegen .
dit hebben we met onze pony ook gehad en die hebben we toen een maat kleiner gekocht .
toen was het zo over

Ik krijg het deken niet meer naar voren..
Maar ik zal in ieder geval geen 195 cm nemen dan!