ervaring met touwhalster

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tweetyj

ervaring met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 20:25

Ik wil graag vragen wat voor ervaringen er zijn met touwhalsters, ben miss van plan er een aan te schaffen maar wil toch eerst even wat ervaringen horen.. Het gaat mij niet zo zeer om het merk maar meer om de ervaringen met het "algemene" touwhalster...

kim18a

Re: ervaring met touwhalster

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:29

mijn ervaring is goed :D
ik vind ze makkelijk en zeer handig :)
ze zijn ook makkelijk mee te nemen overal en dus ook voor op een buiten in in je zak te doen met een touw erbij :D

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 20:30

geen ervaringen met een pony die vast is blijven zitten? of gebruik je hem alleen als je erbij bent?

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:32

Touwhalsters moet je sowieso alleen gebruiken als je erbij bent. Ze zijn megasterk en als ze eens blijven hangen breken ze dus niet.
Ik vind het fijne dingen, mijn paardje loopt er ook lekker mee :)

moonfish13

Ze zijn niet om je paard mee vast te zetten, dat is link. Ze knappen niet zoals een normaal halster dat zou doen.

Silence

Een touwhalster is absoluut niet geschikt om je paard mee vast te zetten of onbewaakt mee achter te later.
Het is echt een halster om mee te werken.
Ideaal vind ik zelf, heel duidelijk qua hulpen, licht in gewicht en makkelijk mee te nemen.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:35

Ik vind ze erg handig bij vd omdat het niet zo in de weg zit. Ook om buiten te gaan rijden zijn gemakkelijk mee te nemen om even hoofdstel af te kunnen doen en halstertje aan.
Idd oppassen met vastzetten.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 20:36

Dus het is vooral voor als je (bijv) met je paard wat longeerwerk gaat doen en dit zonder hoofdstel wil doen?
Kan je ze ook zelf maken? want een vriendin heeft dit een x gedaan alleen weet niet meer hoe...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:37

Nee, ook voor longeren vind ik ze niet geschikt.
Echt voor grondwerk aan de hand of vrij.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:39

Ideaal om mee te werken inderdaad. Vastzetten/op stal/land moet je mee oppassen en sowieso niet onbewaakt gebruiken....
En inderdaad voor grondwerken, ik gebruik ze wel eens een enkele keer voor 'longeren' tijdens grondwerken. Maar das meer cirkeltje om me heen lopen en weer terugkomen. Voor echt longeren zou ik het niet gebruiken, wil je dan zonder bit dan is de kaptoom weer ideaal.

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 21:09

en weet een van jullie een manier om hem zelf te maken? [A] xD

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:10

Nee dat niet, ik koop ze altijd voor een paar euro.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:12

Ik heb daar ooit een voorbeeldje van gehad, maar inmiddels ben ik die weer kwijt. Ben niet zo handig ;) .

Kwibus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:22

Ik vind 'm geweldig!! Lekker handbaar en ik vind 'm beter zitten bij mijn verzorgfalabella dan een gewone halster.
Ik heb 'm gekocht via een boktlid en ben daar zeer tevreden over!

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-10 21:28

er staan vaak dingen over dat ze wel erg "streng" zijn... omdat ze zo dun zijn moet je sneller loslaten... kan je dit bijv voorkomen? of is het gewoon opletten?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:29

Je moet ook niet continu druk op je touw hebben staan, geen harde rukken geven ed maarja dat moet je nooit. In correct gebruik zijn ze in mijn ogen vriendelijker, minder snel verwarrend en niet zo zwaar om de kop. En ik vind ze mooier *D .

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 21:31

Op google kun je vast wat vinden over het maken van een touwhalster ;)
Imo kun je wel longeren met een touwhalster [zo heeft iedereen zijn bedenkingen bij longeren zonder iets..] Maar of het verder goed zal zijn..

skins

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 11:57

Hier een topic met links voor het maken van het touwhalster:
[NH] Touwhalster

Ik wou het eerst ook zelf proberen, maar het touw is heel moeilijk te vinden en als je het nog nooit hebt gedaan is het moeilijk om het juist te knopen. Ik heb mijn touwhalster dan maar besteld op http://www.touwhalsters.nl daar heb je heel mooie touwhalsters op maat gemaakt ^^.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:04

Ooo grappig ik ga dit topic even volgen want ik wil ook een touw halster gaan gebruiken.
Ik heb echter paarden met een vrij groot hoofd en ik heb inmiddels al begrepen dat ik maatje koudbloed nodig zou hebben.

Wat ik me afvraag zit er ook verschil in kwaliteit? want ik denk dat ik toch wel een stevige nodig heb gezien mijn Groningers sterk zijn (een eigen willetje).

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 12:36

Touwhalster zijn loeisterk :j
op bij touwhalsters.nl worden ze idd voor je gemaakt op maat, niet duur en veel leuke kleurtjes :D

Tweetyj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-10 13:02

Wat is precies het verschil van "kracht" per dikte? Ik heb gehoord dat hoe dunner ze zijn, hoe pijnlijker ze zijn als je ze te strak houd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 13:14

katia1993 schreef:
op http://www.touwhalsters.nl daar heb je heel mooie touwhalsters op maat gemaakt ^^.

De touwhalster van bovenstaand adres, hebben een ontzettend onprofessionele knoop onder de kin :n .
Gewoon een knoop-knoop, die je zelf ook net-zo-gemakkelijk kan maken. Touw kan je kopen in een zeilwinkel of bergbeklimmer-speciaalzaak

Als je een écht touwhalster wilt hebben, dus mét fiador-knoop, moet je hier kijken http://www.equiplay.eu/ +:)+
Daar verkopen ze touwhalsters die je zelf niet een-twee-drie namaakt. Mocht je het tóch zelf willen proberen:
hier staat de beschrijving van de fiador-knoop -> KLIK

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:30

Die knopen maakt zij ook hoor ;) Je kan kiezen wat je wilt...

Caelinh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 14:32

Tweetyj schreef:
Wat is precies het verschil van "kracht" per dikte? Ik heb gehoord dat hoe dunner ze zijn, hoe pijnlijker ze zijn als je ze te strak houd?

Dat zal wel met de drukverdeling te maken hebben :) (denk ik... ;)) Hoe dikker, hoe meer de trek/druk-kracht verdeeld zal worden over een groter gebied. Kun je bij jezelf ook eens proberen; een dikker(e) touw/band om bijv. je arm en er dan aan trekken en daarna met een dunner touw proberen. Het dunnere touw voel je veel scherper.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-10 18:18

Ik vind ze ideaal voor grondwerken.
Rijden is nog niet helemaal leuk met een touwhalster. Mijn pony schiet er nog wel eens vandoor, en aan een touwhalster heb je dan verder niet heel veel. Mijn pony reageerd dan gewoon niet :')

Verder mag je ze nooit aan touwhalsters vastzetten, of mee in de wei doen.
Het is puur voor grondwerk :)