Beetje spoed: Past een pinokkiozadel op een Fries?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Beetje spoed: Past een pinokkiozadel op een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:04

Hoihoi,

Effe snel een topicje want ik vind dit heel lastig te beoordelen.
Bij Ooteman nu in de aanbieding een Pinokkio zadel:

http://www.ooteman.nl/product.asp?id=49724&sgid=48743&title=Vantaggio%20Funny%20Zadel%20Roze

Kun je deze met goed fatsoen een een heeeeeel lange singel :+ op een Fries plaatsen? Of zit er toch iets van een boom oid in waardoor dat niet gaat passen?

Graag alleen hier netjes antwoord op aub.
Zit niet te wachten op allerlei verwijten. Ben gewoon op zoek naar een middel om mijn kleine meid van 5 en grotere jongen van 8 te laten rijden op onze Fries met een zadel, zonder mijn beessie te verpesten natuurlijk.

Indien niet: wat raden jullie dan aan???
Laatst bijgewerkt door Zilfstar op 19-01-10 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:05

Maat 1: Mini-shetlander

Maat 2: Shetlander/ Welsh

Fries is toch iets anders haha
Het is niet alleen het zitvlak maar ook de breedte van het zadel. Een fries past er echt niet in..

Sjaap

Re: Beetje spoed: Past een pinokkiozadel op een Fries?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:06

Lijkt me niet dat dat gaat passen...

Rachel_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:06

Nee, dat lijkt mij niet! Het zadel zou veelste kort op de rug zijn denk ik..

Saleisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:07

Ik denk eerlijk gezegd ook niet dat het gaat passen.. Omdat een fries ook veel breder is.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:07

Djulitaa schreef:
Maat 1: Mini-shetlander

Maat 2: Shetlander/ Welsh

Fries is toch iets anders haha
Het is niet alleen het zitvlak maar ook de breedte van het zadel. Een fries past er echt niet in..

Ja ik ben er ook bang voor, haha. Al heb ik wel eens gehoord van pinokkio of pannenkoekzadel wat wel zou passen.
Of een western iets?
Ben bang dat pannenkoek (dat is toch zo'n slappe leren ding?) weinig steun geeft.

En op mijn eigen zadel komen hun benen neit onder zweetbladen uit (is een VZH zadel)

Wel jammer, want dochter is HELEMAAL roze fan!!!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:09

Persoonlijk zou ik eerder een Barebackpad nemen, heel eventueel met beugels eraan, maar liever niet.

Sowieso kan ze waarschijnlijk niets met een paar beugels.
Je moet haar benen in dit geval niet dwingen een bepaalde kant op te gaan, want ik ben zelf een beetje bang dat het slecht kan zijn voor haar heupen/knieen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:09

Volgens mij is dit een boomloos zadeltje met verstelbare kussens; zou niet weten waarom je dat met een kind van 5 niet op een Fries leggen kunt.........................

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:10

ach voor een rondje rijden denk ik dat zon zadel geen kwaad kan.
neem aan dat ze er niet langer dan 15 min op zitten en vooral stappen.
ik denk dat het best kan. of je zou een boomloos zadeltje moeten proberen.

ElCid

Er is maar 1manier om erachter te komen en dat is passen. Ik dacht dat die dingen boomloos zijn, maar je kan natuurlijk ook gewoon je probleem voorleggen bij Ooteman, die kunnen je waarschijnlijk verder helpen.

Air

Pannenkoek is hardstikke slecht, zit geen boom of wat dan ook in dus de druk die op de beugels komt drukt rechtstreeks op de ruggengraat lijkt me niet fijn, ook niet met lichte kinderen.

Misschien een boomloos zadel? Of evt rondkijken voor een kleinerboomzadel, moet alleen dan wel goed passen natuurlijk.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:13

Lijkt me dat zo`n zadeltje echt niet op een fries past.
Bij ons rijdt een meisje van 6 jaar op een 17 inch zadel, de beugelriemen even een paar keer om de beugel en ze zitten op maat voor die korte beentjes. :D

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:15

wij hadden ook een pinokkio zadel op een D pony, der was een meisje die 1x in de week 5 min kwam stappen.
dik shabrak er onder, en kind had reuze plezier hoor..
als je der maar een neemt, waar weinig vorm aan zit,, dat je hem als je hem op de rug legt, gewoon de vorm van je paard volgt lijkt me niet dat je met 1x in de week iets stuk maar kindjes rijden waarschijnlijk niet eens echt licht.
gewoon proberen zou ik zegge,, misschien stalgenoot met zo'n zadeltje op zolder?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:18

Een pinokkio zadel is niet echt een zadel wat zal passen op een fries. Waarom zouden je kinderen niet op jouw zadel kunnen zitten.
Als de beugels te lang zijn een slag in de beugelriemen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:18

Zonder zadel met een singel met (voltigeer) beugel omvast te houden?
Kinderen zijn doorgaans reuze handig zonder zadel en anders worden ze het vanzelf.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:19

x_Marr schreef:
Pannenkoek is hardstikke slecht, zit geen boom of wat dan ook in dus de druk die op de beugels komt drukt rechtstreeks op de ruggengraat lijkt me niet fijn, ook niet met lichte kinderen.

Misschien een boomloos zadel? Of evt rondkijken voor een kleinerboomzadel, moet alleen dan wel goed passen natuurlijk.

Wat the hek is er nou weer slecht aan een pinokkio als er alleen af en toe een kind op hobbelt? :+
Ze zijn niet van suiker hoor! Er word niet eens behoorlijk op gereden.
Desnoods pleur je er een goedkope boomloos pad onder, goedkoop boomloos zadel wat niét op de ruggengraad drukt met wat rondjes stappen. :oo (Al zou ik er zelf geen pad onder leggen, onzin.)
Een boomloos is leuk, maar niet als je voor wat kinderen op je paard wil laten hobbelen.
300 euro ben je daar zo voor kwijt, dat zal hier de bedoeling niet van zijn.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 19-01-10 18:30, in het totaal 4 keer bewerkt

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:21

Maar als het maar voor heel eventjes is met een 2 kleintjes erop, zou het dan heel storend zijn? Zeker aangezien (zoals eerder aangehaald) de kussens ed verstelbaar zijn? Ik denk dat dat wel mee zal vallen...
Misschien even contact met ze opnemen... Als het boomloos is zou het in feite niet echt kwaad moeten kunnen...

Foss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:22

Ik denk het niet, de grootste is 12 inch dat is niet groot ik heb op mijn welsh pony een 15 inch zadel en hij is 127cm hoog kun je een beetje het verschil zien.
Ik heb het zadel ook besteld voor mijn ponny van 86cm hoog de 12 inch.

Succes ermee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:22

moonfish13 schreef:
Wat the hek is er nou weer slecht aan een pinokkio als er alleen af en toe een kind op hobbelt? :+

Kan in mijn ogen ook niet enorm veel kwaad. Er wordt niet intensief mee gereden, weinig druk/gewicht op de rug van de ruiter, zadel is boomloos.

Zo voor een keer een kindje erop kan prima denk ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:23

Ik dacht wel dat er gewoon een pommel in zat en in dat geval zal hij ipv om je Fries echt bovenop je Fries blijven liggen. Dat lijkt me niet zo handig. Kun je hem niet terugsturen als hij niet past? Dan kun je hem gewoon even een dagje uitproberen namelijk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:24

Pinokkio zadeltjes zijn ook niet gemaakt om intensief mee te rijden, hier zijn ze juist voor gemaakt.
Makkelijke pasvorm, handvat er op en leuk voor als er eens een kind op je paard wil hobbelen.

Paarden worden tegenwoordig gezien als watjes, ze kunnen heus wel wat hebben hoor.
Dat gezeik in de paardenwereld altijd, het is ook niet te geloven.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 19-01-10 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

AngeliqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:27

Volgens mij zit er geen boom in, het is een schuim dat de zadelvorm min of meer benadert.. Zoiets kun je prima gebruiken voor een fries, voor die 15 minuten met een kind erop! Ik heb een pannekoekzadel (met een westernpad eronder), dus zo'n slap ding voor de kinderen op mijn paardje van 150 cm. Ik had het zadel al in bezit, anders had ik ook zo'n kunststof pinokkiozadel gekocht voor ze.

meisje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:32

Als ik een klein kind liet hobbelen op mijn merrie dan gooide ik er een shabrak op met een longeersingel en door de ringen een strotouw gevouwen zodat het handvaatjes werden.
Is goed voor hun evenwicht en ze kunnen ook lekker rondhobbelen zonder een niet goed passend zadeltje op de rug van een paard

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-10 18:32

Sizzle schreef:
Zonder zadel met een singel met (voltigeer) beugel omvast te houden?
Kinderen zijn doorgaans reuze handig zonder zadel en anders worden ze het vanzelf.

Nou dit doet ze dus al :D
Hier in draf:
Afbeelding

En zoon ook:

Afbeelding

Het probleem is niet zo zeer de lengte van de beugelriemen, maar meer dat ze niet kunnen aandrijven omdat (vooral bij dochter) de benen op het zweetblad komen van mijn zadel.
Ik dacht met een Pinokkio kan het afwisselen (voltige en zadel) en kan zij wat meer richting lichtrijden gaan beginnen en hij richting de draf 9want dat durft hij nog niet. Zit nu met stijgbeugels aan de voltigesingel wat ook weer druk geeft op de schoft)

Meningen zijn dus nogal verdeeld merk ik...

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 18:34

als je hem neemt wel een foto he?
lijkt me super gaaf een roze zadel op een zwart paard
(heb je mijn foto ontvangen)