oudere kieffer zadels nog goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Mellanie

oudere kieffer zadels nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 19:10

ik zie net wel een leuke dressuur kieffer zadel op internet staan.
maar wel een ouder zadel, zijn deze nog fijn te gebruiken
of moet ik het dan vergelijken met merano bijvoorbeeld ?

DELVO_

Re: oudere kieffer zadels nog goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:18

Waarom zou dit niet goed zijn? Het is niet omdat iets ouder is dat het niet goed is hé ;)

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:23

Ik vind ze heerlijk. Mijn inmiddels 15 jaar oude kieffer zit het allerbeste. Als het goed onderhouden is kan je er nog jaren mee vooruit. Ik wil de mijne iig niet meer kwijt.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:24

Kiefer is een super merk, super kwaliteit dat echt jaren mee gaat, mits goed onderhouden natuurlijk.

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-10 19:27

okee, :)

dit zadel was goed onder houden .
maar ik vraag het maar even, wil wel een zadel dat goed is :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:20

Nadeel van de oudere Kieffers is het smalle kamerkanaal, niet zo fijn voor de rugwervels van je paard.

talitha__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 22:11

Je kunt beter een wat ouder en echt goed merk hebben.. dan een nieuwer en minder goed merk hebben.

Kieffers blijven best fijn.. maarja..
Oud of nieuw.. Als hij maar comfortabel ligt!

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 21:29

aslo schreef:
Nadeel van de oudere Kieffers is het smalle kamerkanaal, niet zo fijn voor de rugwervels van je paard.

Inderdaad. De kussenkanalen van de oudere zadels (en ook van veel nieuwe) zijn niet breed genoeg. Dit moet minimaal een platte vuist breedte hebben, afhankelijk van de breedte van de wervels.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 07:11

de kwaliteit van kieffer is erg goed,mits goed onderhouden uiteraard,maar dat geldt voor elk zadel.
laat een expert goed kijken of het zadel op je paardje past,en idd of het kussenkanaal breed genoeg is.

verder is kieffer niet te vergelijken met merano

Elliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:25

Waarom zou dit niet goed zijn? Het is niet omdat iets ouder is dat het niet goed is hé

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:40

Kieffer bomen zijn van kunststof en daardoor nogal gevoelig voor warmte --> dus ze kunnen vervormd zijn. Tenminste zo is mij door verschillende zadelmakers verteld....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:05

nou dan moet je volgens mij wel een hittekanon op je zadel zetten........ik heb er zelf ook een,al bijna 2 jaar,en niks geen vervormingen. ook heb ik nu een jaar een oud kieffer springzadel,ook niks mis mee

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 21:06

volgens zadelmaker kon de boom al vervormen door je zadel in de zon te laten liggen. Ook een soort hittekanon natuurlijk ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 06:32

een zadel in de zon laten liggen is nooit goed,als een zadelboom vervormd door de warmte van de zon,dan is dat volgens mij een groffe productiefout.
ik heb met mijn kieffer ook gewoon in warme omstandigheden gereden(zon ;) ) maar geen vervormingen hoor,met mijn oude kieffer ook niet. ik kan het me ook haast niet voorstellen eigenlijk,ik zal het eens aan mijn zadelmaker vragen.

_Epplejeck_

Woonplaats: Drachten-Heemskerk-Eindhoven-Zwolle-Groningen-Breda-Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:38

Misschien kan je het zadel opzicht krijgen en het aan onze zadelmaker in Drachten of Zwolle laten zien.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:28

even los van of het zadel wel of niet goed op je paard zal liggen, vind ik Kieffer niet echt prettig zitten. Heb er eentje geprobeerd en bleek dat ik lang niet de enige vrouw ben die het zeg maar nogal vrouwonvriendelijke zadels vind.

Maar oud hoeft helemaal geen probleem te zijn, heb zelf een stokoud Stuben zadel, en hoewel het voor de ruiter naar huidige maatstaven niet een heel comfortabel zadel is (knijterhard zitvlak) ligt het zadel echt perfect op mijn paard! De kwaliteit van een goed oud merkzadel is vaak nog heel goed, hooguit dient het even opgevuld worden of bijv. nieuwe singelsoten.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:31

joozz schreef:
even los van of het zadel wel of niet goed op je paard zal liggen, vind ik Kieffer niet echt prettig zitten. Heb er eentje geprobeerd en bleek dat ik lang niet de enige vrouw ben die het zeg maar nogal vrouwonvriendelijke zadels vind.

Maar oud hoeft helemaal geen probleem te zijn, heb zelf een stokoud Stuben zadel, en hoewel het voor de ruiter naar huidige maatstaven niet een heel comfortabel zadel is (knijterhard zitvlak) ligt het zadel echt perfect op mijn paard! De kwaliteit van een goed oud merkzadel is vaak nog heel goed, hooguit dient het even opgevuld worden of bijv. nieuwe singelsoten.

Haha dat vind ik dan ook, dus zowel man- als vrouwonvriendelijk:-)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 14:35

Mijn oude kieffer zadel van +-10 jaar oud is een heerlijk zadel, jammer alleen dat het op geen van mn paarden past.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 16:46

ik heb er zelf een (is te koop :D) en ziet er nog perfect uit, als je hem goed onderhoud gaan ze heel lang mee.
Volgens mijn zadelmaker maken ze geen zadels meer in deze kwaliteit, het wordt nu niet meer voor 30 jaar gemaakt, mensen deden vroeger hun hele leven met een zadel, nu willen ze veel sneller en vaker wat anders.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-10 17:24

Wij gaan morgen ook een oudere passen, niks mis mee (al moet hij natuurlijk wel goed liggen ) En tja als hij echt voor geen ene meter zit ( en dan moet hij echt heel erg zijn :+) Dan een andere.

shannonh123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 21:10

waarom zal hij niet goed zijn??
kieffers gaan haast nooit meer af!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 06:10

enne vrouwonvriendelijk?helemaal geen last van!

ik vind die oude stubbens juist zo knetterhard zitten :D

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:36

aslo schreef:

Idd, en ik persoonlijk vindt de zadels naarmate ze ouder worden juist afschuwlijk hard zitten. Maar misschien dat dat te maken had met andere dingen.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:41

Wat betreft vrouwonvriendelijkheid: harde zadels vind ik niet zo'n probleem (jarenlang op een antieke Stubben gereden, prima zadel), het is meer dat de kamer van Kieffer vrij hoog is waardoor je met je kruis tegen de voorkant aan stoot, wat heel onprettig is #) Daarom ook nooit een Kieffer voor mij :n

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 10:44

Piaffe_Girl schreef:
of moet ik het dan vergelijken met merano bijvoorbeeld ?

Hahaaha! Sorry hoor...

De oudere Kieffers zijn zelfs beter dan de nieuwere!
Alhoewel volgens m'n zadelmaker de allernieuwste 2010 fabrikaten weer beter zijn dan de voorgangers.
Oude Kieffers hadden een beschermlaag die tegenwoordig verboden is. Maar dit maakte het leer stukken duurzamer dan de nieuwere.