Hoe aansingelen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

Hoe aansingelen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 18:27

Dag allemaal,

ik wou eens weten wat jullie mening is over singelen.

singelen jullie aan tot het echt, echt, niet meer kan.
Of laten jullie het dan een gaatje losser.
Ik singelde vorige keer nog eens aan toen ik een stukje had gereden.
Ik moest best hard trekken, maar het ging nog redelijk vlot. Niet super makkelijk, maar ook niet dat ik moest trekken alsof men leven er vanaf hangt.

xWelsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:30

ik singel aan tot het niet meer kan,
eerst als het zadel er net opligt, dan in de bak voordat ik opstijg en nog een keer als ik erop zit

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:46

als ik opzadel doe ik de singel nog vrij los, maar als ik in de bak opstap singel ik hem aan maar ik singel nooit echt te strak aan wel strak genoeg hoor dat het zadel niet kan gaan schuifen

suus_romy

Re: Hoe aansingelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 19:49

Een gaatje losser, ze heeft singelangst aan vroeger over gehouden. In de bak of op het erf singel ik wat harder aan, en tussen door nog een keertje.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:03

als het kan een gaatje losser, maar uit ervaring (:+) bij een ronde tinker zonder schoft, toch maar zo ver als het kan;)

Romili

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:41

Ik singel losjes aan als het zadel erop ligt, dan voor het opstijgen singel ik nog een keer aan, en na een rondje rijden singel ik nog een keer aan.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:43

Ik singel het liefst aan met een gaatje of twee losser. Fijn voor 't paard en voor het rijden maakt het niet uit. Als het goed is moet je ook zonder singel kunnen rijden. Ik stap op met krukje dus echt last van schuivende zadels tijdens het opstappen heb ik niet! :+

amber2202

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:45

ik doe m altijd aansingelen voordat ik opstap..
tussendoor niet dus ik trek m net ff een stukje door omdat er nog ruimte komt wanneer ik stap.

CharlotteCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:46

In de stal singel ik altijd met tussenpozes 3 gaatjes aan en in de bak nog een aantal gaatjes, daarna voel ik altijd even of mijn hand er nog tussen kan en anders doe ik de singel wat losser. Dus niet op zijn allerstrakst maar ook niet super los.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:47

haha een heel ritueel. Eerst aan de linkerkant de singel vastmaken op het 3e gaatje, dan naar de andere kant op het 3e gaatje. Ff wat tuttelen, naar de andere kant op het 5e gaatje. Dan de beschermers om en de rechterkant naar het 4e gaatje. Dan bit opwarmen/ bit indoen en op het 5e gaatje dan paar rondjes stappen op het 6e gaatje. :D :o

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:49

In tussenposes.

Bij mij gaat de singel niet helemaal vast. Mijn paard met naar mijn gevoel nog wel kunen ademen.

Ik rijd ook vaak met een telosse singel (kom ik meestel te laat achter)

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:50

Op stal heel losjes. In de bak voor het opstijgen goed aansingelen, en vervolgens na 5 minuutjes stappen nog even nakijken. Ik trek de singel over het algemeen wel redelijk strak aan. Mijn pony is nogal rond gebouwd, en ik heb niet zo heel veel zin om er onder te hangen.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:51

CharlotteCC schreef:
In de stal singel ik altijd met tussenpozes 3 gaatjes aan en in de bak nog een aantal gaatjes, daarna voel ik altijd even of mijn hand er nog tussen kan en anders doe ik de singel wat losser. Dus niet op zijn allerstrakst maar ook niet super los.

Ik doe hetzelfde :) !

Ossie96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:55

Ook mijn paard heeft singelangst gehad dus hier moet ik rekening mee blijven houden. Een jaar of wat geleden was ik iets te enthousiast en kon ik weer van voren af aan beginnen met oefenen....

Ik leg het zadel erop en maak de singel vast aan de rechterkant, op het 2e gaatje. Dan wrijf ik stevig op de plek waar de singel komt te liggen. Vervolgens loop ik naar de linker kant, wrijf, en singel ik ook 2 gaatjes aan, de singel zit dan nog best los.
Daarna loop ik weer naar de rechterkant en singel 2 gaatjes verder aan. Dan doe ik m'n laarzen aan, cap op etc. Ondertussen staat ze dan een beetje te wiebelen en voordat ik het hoofdstel indoe singel ik dan nog 1 gaatje aan aan de linkerkant. Vervolgens hoofdstel in, de bak inlopen en nog 2 gaatjes aansingelen. Eerst moest ik in de bak maar 1 gaatje aansingelen maar ze is geschoren en dat scheelt meteen een gaatje :-)

Heel verhaal dus! Nu ik het opschrijf klinkt het heel uitgebreid maar het is een gewoonte geworden.

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 20:59

In de stal gewoon los aansingelen, in de bak strakker, niet té strak. En dan als het nodig is op 't paard ook nog weer ;) Lijkt mij 't beste.

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:00

In de stal doe ik de singel altijd aan de rechterkant op het hoogste, en dan aan de linkerkant op het 1e gaatje.
In de bak singel ik aan maar meestal als ik erop zit kom ik er alsnog achter dat ik te lief ben met het aansingelen en met alsvolg dat mijn pad naar achter schuift :')
Kan ik weer de singel losmaken, dekje goed leggen en GOED aansingelen ! :')

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:05

ik maak bij opzadelen zadel gewoon vast, niet te strak, loop naar de bak, trek strak aan, en als ik erop zit en 2 rondjes gestapt heb, kan ik makkelijk weer 2 gaatjes erbij doen
het is niet zo dat mijn paardje geen lucht meer krijgt hoor, maar als ik in 1 keer meteen aan wil singelen blaast ze zichzelf op en zodra ik opstap lig ik onder de buik met het zadel

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:21

Thuis doe ik de singel aan beide kanten op het derde gaatje, er zit elastiek in en mijn paard is vrij constant van omvang. De singel zit niet heel los, er kan wel een hand onder maar niet heel gemakkelijk.
En van de week had ik les op een van de paarden van mijn instructrice, toen ik afzadelde kwam ik erachter dat ik vergeten was om aan te singelen. Ik kon zo tussen de singel en de buik doorkijken :+

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:24

Hee goede vraag .. Bij mij verschilt het per paard..

Maar even iets wat laatst gebeurt was: Een andere bijrijder reed laatst op mijn bijrijd paard.. Maar halverwege kwamen er 3 tractors acher elkaar aan wat ie dood eng vind, hij is toen gaan bokken, steigeren en rennen.. Maar het nare was dat het singelriempje kapot is geschoten en ze dus met zadel en al van het paard af knikkerde... Zat hij dan nu te strak of ligt het gewoon aan het oude riempje.. (zit nu een nieuwe aan )

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:55

em_papillon schreef:
Hee goede vraag .. Bij mij verschilt het per paard..

Maar even iets wat laatst gebeurt was: Een andere bijrijder reed laatst op mijn bijrijd paard.. Maar halverwege kwamen er 3 tractors acher elkaar aan wat ie dood eng vind, hij is toen gaan bokken, steigeren en rennen.. Maar het nare was dat het singelriempje kapot is geschoten en ze dus met zadel en al van het paard af knikkerde... Zat hij dan nu te strak of ligt het gewoon aan het oude riempje.. (zit nu een nieuwe aan )

Denk dat het gewoon aan 't oude riempje ligt hoor. Die dingen springen vaak niet voor niets los ;) Meestal is dat zo'n soort beveiliging ofzo..
Hoe singel je/zij altijd aan dan?

em_papillon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 16:57

Heel strak.. de eigenaar gaat op een kruk staan en trek dan de singel aan... Vind het persoonlijk te strak..

Rowie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 17:05

@em_papillon
Hm, Je moet er je vingers nog wel fatsoenlijk tussen kunnen doen vind ik.. Hij hoeft niet op knappen te staan nee!
Naja, je weet 't niet.. kan alle 2 de oorzaak zijn.
Ik singel in de stal altijd licht aan en dan in de bak gewoon en als ik er op zit nog 1 of 2 gaatjes, dan zit ie ook niet te strak.
Paard moet nog wel lucht krijgen, haha.
Zolang je maar niet met zadel en al onder het paard ligt!

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:35

Ik singel eerst bij het opzadelen aan, dan sowieso gaatje voor gaatje (ok, eerste 3 gaan makkelijk, maar toch niet eens in 1x). Dan loop ik naar de bak en singel ik voor het opstappen nog een keer aan. Soms loop ik nog een extra rondje. Singel nooit echt heel strak aan (geen kracht voor trouwens ;)), maar zolang het zadel niet schuift, vind ik het wel goed.

iloveEN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:15

Als k opzadel, dan doe k nog vry losjes. :p
Ze haat aansingele&opzadele.:p

In de bak nog eens, voor k opstap.
Juist genoeg dat het niet gaat draaie ofzo. xd

& na 5minuutjes nog is. (:

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 12:38

Ik ben er altijd wel even mee bezig: eerst aan de linkerkant vastmaken, dan aan de rechterkant losjes vastmaken.
Dan weer naar de linkerkant om hem op het één na juiste gaatje vast te maken, dan weer naar de rechterkant om hem daar op het juiste gaatje vast te maken.
Vervolgens lopen we naar de bak en daar singel ik hem voor de laatste keer aan :D

Door het op deze manier te doen heb ik het idee dat het voor mijn paard prettiger is.
Hoewel........... ze kijkt er nog steeds lelijk bij :+