Onze zoektocht naar de voor ons meest ideale bitloze optoming..
We hebben een tijdje op de bosal gereden en touwhalster: Niet echt ons ding, te veel ruis.
De signalen van een stalhalster snapt ze wel, maar het is het ook niet, t is net allemaal wat te grof
kleine signalen komen niet door..
Ik heb aan een side pull gedacht, maar aangezien er bij ons buiten herten etc lopen vind ik het
toch wel prettig als ik iets heb wat net wat meer inwerkt als ik het nodig heb.
om hier discussie over te voorkomen: ik weet dat dit meer tussen mijn oren zit en met training te maken heeft etc, etc,
maar ik ben nu eenmaal nog niet zover dat ik dat laatste stukje wil/kan loslaten. Work in progress

Verder rij ik met name in het bos:
losse teugel, inwerken met zit, benen en neckreining.
Enkel op eigenwijze- en schrik momenten neem ik de teugels aan.
Dr Cook trekt me totaal niet, wegens de verhalen rondom te release en de ruis waar ik toch ook wel veel klachten over hoor..
Bij de verschillende hack-uitvoeringen vraag ik me af hoe het sturen in zn werk gaat
ik stuur (soms als het nodig is) door mn hand wat verder van de hals te doen en ik ben bang dat het ijzer dan in de wang zal prikken..
Nja goed lang verhaal in het kort:
Ik heb een aantal bitloze optomingen geprobeerd en zo`n beetje alle bitloze optomingen
afgelopen en er is eigenlijk niets wat perfect lijkt.
Het systeem waarbij ik nog mogelijkheden zie is de NURTURAL bridle.
http://www.bitloosrijden.nl/nurturalbridle.htm
Dit is ook een kruislingssysteem,
maar de werking ervan wordt begrensd door het circle Y systeem en de riempjes lopen niet door achter de oren,
ze zitten gewoon vast aan het kopstuk.
T schijnt wat meer te werken als een side pull maar met meer controle.
Omdat er over dit hoofdstel op bokt weinig gesproken is hoop ik
op deze manier aan wat meer meningen/ervaringen te komen.