Proefjes en Pelham

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

barbarossa

Proefjes en Pelham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 14:34

Ik heb ooit gehoord dat proefjes met pelham niet mogen. En/of dat er gezegd wordt: Jij maar hij/zij rijdt met een pelham (denk de verontwaardigde snuif er zelf maar bij).

Is met een pelham rijden net zoiets als fietsen met zijwieltjes?

Anoniem

Re: Proefjes en Pelham

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:38

dressuur proeven mogen idd niet. Springparcours wel.

barbarossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 14:41

Waarom niet?

Wat is de beweegreden erachter?

Ben een absolute nieuweling.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:43

Pelham is een scherper bit, en geen trens.
Paarden in de dressuur mogen alleen op trens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:44

Dressuur niet omdat het een redelijk scherp bit is. En men vind dat dressuur gereden moet worden op een zacht bitje. En een pelham is redelijk "pijnlijk" vanwegen de hefboom werking.

Springen mag het wel omdat veel paarden tijdens springen erg druk worden. En met een pelham bit zijn sommige paarden beter onder controle te houden.

barbarossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 14:45

Kortom, met Pelham doe je je paard pijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:47

dat wil ik ook niet zeggen. Een bit is zo scherp of zo vriendelijk als de ruiterhand hem maakt. Maar een pelham bit heb je maar heel weinig kracht nodig om hard in te werken. Dus doe je je paard eerder pijn als met een normale trens.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:47

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 14:51

nee een bit is zo scherp/hard als de ruiterhand. Dus het kan best zijn dat jij met en pelhams zachter inwerkt op een paardenmond dan iemand anders met en simpele trens. Nini roosje was me voor :D

Een pelham combineert gewoon de werking van een stang en gewone trens (ongebroken of dubbelgebroken). Dit betekent dat jij door de hefboomwerking achter de oren kan inwerken en door de kinketting strak te doen heel pittig op de lagen kan inwerken (alles dicht trekken zoals ik ze wel eens hoor zeggen)

barbarossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 15:48

Dus in feite moet het Pelham niet verboden worden maar de harde hand ruiter?!?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 16:09

duidelijk dat je nog een "leek" bent ;) (zag je andere topics)

't is niet altijd zo zwart-wit. Een pelham kan mits doordacht gebruik een fijn bit zijn, maar in de lagere dressuurproefjes zou je er dingen mee kunnen verdoezelen en da's niet fair tov ruiter die hard hun best doen om hun paard op de "juiste manier" te doen strekken en verzamelen

barbarossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 16:26

Dus een pelham is (deels) voor minder capabele ruiters?!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 17:53

Een pelham is voor zeer capabele ruiters die met haast onzichtbare hulpen willen rijden of een paard hebben die erg enthousiast kan worden (en dat is iets anders dan stug of slecht afgericht ;) ). Het is een fijn bit om met dubbele teugel te gebruiken. 1 teugel aan de trensring en 1 aan de stang. Dan kan je zacht zijn en toch strenger inkomen met de tweede teugel als het paard te heftig wordt op een buitenrit of in het parcours.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 18:33

barbarossa schreef:
Dus in feite moet het Pelham niet verboden worden maar de harde hand ruiter?!?

Dat zou mooi zijn! :D

Met ieder bit, eigenlijk met iedere optoming, kun je een paard flink pijn doen. Maar waarom zou je dat willen, het is veel leuker om dat niet te doen.

De vergelijking met zijwieltjes ontgaat me trouwens een beetje :+

barbarossa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-10 08:10

Oke. Duidelijk. Maar een beginnende ruiter, die kan beter niet met een Pelham beginnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 09:03

nee gewoon en normale trens is voor een beginner een stuk beter!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-10 10:12

Er zijn al veel te veel "gevorderde" ruiters die niet weten hoe ze een pelham moeten gebruiken. Een beginner met een pelham lijkt me bijzonder paardonvriendelijk. Eigenlijk vind ik dat absolute beginners beter helemaal niet met de teugels aan het bit kunnen rijden.

Eleonora_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:25

Ik ga voor mijn paard ook een pelham kopen voor op spring concours omdat hij dan nogal krachtig en erg enthousiast is!
Het is een scherper bit wat goed gebruikt kan worden door paarden die dus erg druk worden op concour of in het parcour.
Maar het bit kan voor veel meer dingen dienen, zie dan zoals Marian0557 al zei: http://www.bokt.nl/wiki/Pelham :D

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-10 11:10

ik ervaar pelham als ene fijn bit. natuurlijk niet voor ieder paard of ruiterhand weggelegd. maar ik ben weer van de springrichting, maar waarom kunnen ze in de dressuur (Z) niet de pelham invoeren? inprincipe werkt het als een stang en trens.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:37

Biertabje schreef:
nprincipe werkt het als een stang en trens.

Alleen als je het riempje niet gebruikt, en laat dat nou net het probleem zijn...

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:41

Eerder was de pelham bij het springen vanaf het Z pas toegestaan. Heb ik het goed begrepen dat dat tegenwoordig niet meer zo is? Vind ik een slechte zaal trouwens.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:52

nou ik zag de pelham voorbijkomen in het L springen gister,volgens mij mag je bij het springen echt alles.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 15:54

Ja precies, volgens mij is die regel veranderd en is er tegenwoordig veel meer toegestaan. Dat vind ik persoonlijk een slechte zaak. Ik vond het beter toen bepaalde bitten (zoals de pelham) pas vanaf het Z toegestaan waren.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:03

Op zich hoeft het niet verkeerd te zijn om ook de wat schermere bitten in lagere klasses toe te staan. Zo lang de organisatie maar voor bittencontroles zorgt om zo excessen te voorkomen ;)

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:26

dat klopt, nieuwe regel is dat je in alle klasses met zulke bitten mag rijden. als de jury op het voorterrein het niet paardvriendelijk vindt mag deze er wat van zeggen!
organisatie staat buiten dit soort dingen!

van mij mogen de jury's op het voorterrein wel eens beter opletten :) internationaal gezien staan er altijd wat stewards langs de kant te controleren :j