welke zadels zijn makkelijk/goed aanpasbaar

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

welke zadels zijn makkelijk/goed aanpasbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 20:13

hoi bokkers

helaas ben ik er vandaag met de fysiotherapeut achter gekomen dat mijn kieffer dressuurzadel met medium boom niet meer past op mijn pony,hij blijkt zelfs iets te breed te vallen.

nu veranderd ze vrij vlot van bouw,dus ik ben eigenlijk op zoek naar een type zadel wat makkelijk/goed aanpasbaar is,liefst een maatzadel,maar andere suggesties ook welkom.

ik zit al te denken over een WOW,daar hoor ik zelf wel veel positieve geluiden over.
maar ik orienteer me graag ook een beetje van tevoren,dus brand maar los!

wessjuhh

Re: welke zadels zijn makkelijk/goed aanpasbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:14

Oh hier ben ik ook wel nieuwsgierig naar, hou het topic ook even in de gaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:15

Massimo's kunnen tot 2 boom maten vergroot en verkleint worden geloof ik. En zijn een heel stuk betaalbaarder dan WOW zadels...

verder heerlijke zadels!

lene

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:16

Bates heeft een verwisselbare boom en is voor de rest ook ruim aanpasbaar
en de huidige kieffers zijn ook wel goed aan te passen (dat heb ik mij toch laten vertellen, heb er net één gekocht :p)

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:23

Het nadeel van de meeste zadels is dat als ze eenmaal vergroot of verkleind zijn ze niet meer terug kunnen. De aanpassing is vaak eenmalig. Vulling kan bij zowel lucht als wol gevulde zadels aangepast worden.
Ip zijn alle zadels wel in meer of mindere mate aanpasbaar. Vooral interessant is wat de kosten zijn van aanpassing.

Voorheen reed ik zelf met daaleman zadels. Ging helemaal goed. Wilde het voor mijn jonge paard ook, maar dhr daaleman vertelde ook eerlijk dat als ik pech had en het paard zou zich behoorlijk gaan ontwikkelen alleen al een andere boom een kostenplaatje van 500,- euro moest rekenen. Andere kussens erbij maakte het totaal plaatje op een kostenpost van 700-800 euro.
Zadels aanpassen is vaak een dure hobby. Een goede wolvulling kost ook een hoop.

Zonder verder de discussie aan te gaan over wowzadels (denk dat mijn voorkeur wel duidelijk is) zou ik alleen aan TS mee willen geven in de zoektocht dat naast de mogelijkheden van een zadel en de aanschafkosten, orienteer je ook op de kosten van het aanpassen van alle andere zadels die op je lijstje staan. Informeer bij de verschillende zadelmakers/ fabrikanten wat de kosten gaan worden.

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:31

Het Pegaso zadel van Equestor is bijzonder in zijn soort. Je kunt het zelf aanpassen aan de veranderde conditie van je paard. Zorg wel dat je past op het moment dat het paard op zijn dikst is. Ruim passen dus. Dan kun je het zelf altijd aanpassen met bijgeleverde materialen als hij magerder wordt. Ik heb er zelf één en het past op 2 heel verschillende paarden. Zelfs zónder bijvullen. Er zit schuim in de kussens en geen wol. Daarom zet het zadel zich niet naar de rug van 1 model paard. Het zadel rijdt ook heel fijn... wordt ook gebruikt in de endurance. Mijn zadel is nu 4 jaar oud en het schuim is nog net zo zacht als altijd.

Een wow-zadel wordt juist heel passend gemaakt op één maat paard. Ik heb het wow-zadel voor het kleinste paard maar dat pas echt niet op het grote paard. Als ik het wil laten aanpassen (wat wel kan) kost me dat voorrijkosten en een nieuw onderdeel. Ik ben ook erg kritisch op zadels. Neem de tijd voor het passen van verschillende zadels bij verschillende verkopers en kies niet te snel. Succes!
Laatst bijgewerkt door vitelli op 05-01-10 20:36, in het totaal 1 keer bewerkt

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:35

Maar vitelli...hoe weet je met passen dat je paard op zijn dikst is? :) Waar maak je dat uit op?
Elk zadel wordt (als het goed is) op maat gemaakt voor 1 paard. Schoenmaatje 40 krijg je nou eenmaal ook niet in 38 gepropt :D

vitelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:42

Hoi Sjakie,
Als je het Pegaso zadel ruim aanmeet dan kun je het opvullen op de plaatsen waar dat nodig is totdat hij erin gegroeid is. Hier is dat ook zo gegaan met een 3 jarige kwpn-er. Hij is nu 7 en het past nu prima en zonder vulmateriaal. De zadelpasser moet wel een beetje oog en ervaring hebben met hoe paarden zich gaan ontwikkelen. De aanpasbaarheid is juist het bijzondere van dat Pegasozadel.

Kijk, om even terug te komen op je voorbeeld, als je maat 38 schoen hebt pas je toch ook wel in 39, met een paar extra sokken ook nog wel in 40 ! 8-)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:48

klinkt leuk vitelli maar ik geloof er niet zo in dat het op deze manier gepast ook passend is. het komt meer op mij over dat je het op de groei koopt, dat doe ik voor mijn kids wel s met een shirtje maar niet met schoenen en al helemaal niet met een zadel.
ook vind ik het heel riskant om zelf aan de klus te gaan met passend maken ik laat dat aan de jongens en meisjes over die daarvoor geleerd hebben.
ik ben ook van de wow :o

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:54

vitelli schreef:
Hoi Sjakie,
Als je het Pegaso zadel ruim aanmeet dan kun je het opvullen op de plaatsen waar dat nodig is totdat hij erin gegroeid is. Hier is dat ook zo gegaan met een 3 jarige kwpn-er. Hij is nu 7 en het past nu prima en zonder vulmateriaal. De zadelpasser moet wel een beetje oog en ervaring hebben met hoe paarden zich gaan ontwikkelen. De aanpasbaarheid is juist het bijzondere van dat Pegasozadel.

Kijk, om even terug te komen op je voorbeeld, als je maat 38 schoen hebt pas je toch ook wel in 39, met een paar extra sokken ook nog wel in 40 ! 8-)

Leuk en aardig, maar een zadel wat op de groei is gekocht, past dus eigenlijk niet.
Dat is hetzelfde als een te wijd zadel kopen en het oplossen met een bontje er onder..

Bovendien is het heel moeilijk te bepalen hoe een paard groeit, aangezien dit o.a. afhankelijk is van de manier van trainen..

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 20:58

vitelli schreef:

Vast wel, maar ik ga als ik maat 38 heb geen maat 39 of 40 kopen. Past alleen met noodgrepen en uiteindelijk past het gewoon niet. Ik krijg er ook de indruk bij van op de groei kopen. Heb ik het verleden wel met equestor gereden en op zich met het zadel ansich niks mis, maar de wijze die je omschrijft zou bij mij persoonlijk een no go zijn :) zijn zadels in het algemeen gewoon te duur voor (ook de goedkopere merken).

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:05

merken met verwisselbare boom:

wintec
bates
ainsley

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:08

bedankt allemaal

soms zie je door de bomen het bos niet meer,en je wil toch het allerbeste voor je paard

nog maar eens een nachtje goed slapen!

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:44

Een zadel uitkiezen is een moeilijke keuze. Je wil een goed fijn passend zadel voor je paard. Je moet er zelf prettig in zitten. Het zadel moet aan te passen zijn en ook nog eens in je budget passen. Het is niet 10 euro die je uitgeeft :)
Succes met je zoektocht :D

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 21:52

Heb je al een boomloos zadel overwogen? Doordat het flexibel is past het zich aan de vorm van je paard aan. Ze zijn er in alle soorten en maten.

Ik heb er goede ervaringen mee.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 21:56

ik vind mezelf als ruiter niet geschikt voor boomloos,omdat ik wel wat zwaarder ben. ik zie wel zwaardere ruiters boomloos rijden,maar ik voel me er ook niet prettig bij,ik heb trouwens een barefoot cheyenne op mijn pony gehad,maar die was te lang.

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 09:55

Een Passier met een PS Baum, deze bomen kunnen in de fabriek meerdere malen smaller en breder gemaakt worden.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:04

Als een cheyenne al te lang is, is het nog maar de vraag of een wow wel kort genoeg zou zijn. Op de site van Green Distance staat een uitleg over hoe je de maximale lengte van een zadel kunt meten. Dus hoeveel plaats heb je?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:06

Bates en Wintec hebben verschillende boommaten en zijn eenvoudig zelf aan te passen. ik geloof dat een nieuwe boom maar 20-25euro kost.

Verder zijn er modellen waarbij je de boom ook kan laten verbreden of versmallen, maar hiervoor moet het zadel vaak terug naar de fabrikant, wat volgens mij toch een hoog kostenplaatje met zich mee kan brengen.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 10:08

Ik heb een Thorrowgood T6 voor mijn Haflinger. De Thorrowgood zadels zijn erg goed aan te passen. Verwisselbaar kopijzer, gewoon wolvulling, dus die kan je ook aanpassen, kniewrongen zijn verstelbaar.

Op www.happyhorseadvies.nl staat wel meer informatie. Zij vult aan huis, laat je ook voorrijden. Evt kan ze ook met lucht vullen in inbouwen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:08

petitparis schreef:
Bates en Wintec hebben verschillende boommaten en zijn eenvoudig zelf aan te passen. ik geloof dat een nieuwe boom maar 20-25euro kost.

Verder zijn er modellen waarbij je de boom ook kan laten verbreden of versmallen, maar hiervoor moet het zadel vaak terug naar de fabrikant, wat volgens mij toch een hoog kostenplaatje met zich mee kan brengen.

Ja dat klinkt allemaal heel mooi maar bij die zadels kun je alleen de voorboom verwisselen. De rest van het zadel blijft even breed, en ook aan de hoek van de kussens (ten opzichte van elkaar) kun je zelf niets doen.

wilou_sharon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:10

hai ik heb 2euro riding zadel die passen bij wel op elk paard op me handelstal fijne zadels

Fristi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 11:10

Wintec!

Kan je (veel) andere bomen in stoppen. En zijn nog makkelijk schoon te houden ook!
Geweldige uitvinding die zadels al zeg ik het zelf!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 12:08

bij wintec kan je alleen het kopijzer wisselen helaas

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 12:11

je kan ze tegenwoordig wel laten "bijvullen" mbv een soort kussentjes, maar de breedte van het kussenkanaal blijft wel altijd hetzelfde (vandaar de pony, normaal en breed model, naats de verschillende zitmaten). Dit laatste wordt bij lederen zadels vaak smaller als je laat bijvullen.