Springschoenen, klitteband voor of achter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lambiekske

Springschoenen, klitteband voor of achter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 22:20

Hallo,

Omdat mijn Fries aantikt heb ik springschoenen (rubber) gekocht. Weet iemand hoe je de springschoenen met klitteband naar voren of achteren moet bevestigen? Ik zie overal verschillende plaatjes dus kom er niet uit :?
Laatst bijgewerkt door Lambiekske op 02-01-10 22:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:22

Volgens mij maakt dat niet zoveel uit, want die dingen draaien toch wel rond de benen (volgens mij). Wij hebben een paard op stal die ook altijd springschoenen draagt en hoe je die dingen om doet, als je ze af doet, zitten ze altijd anders.

Persevero

Re: Springschoenen, klitteband voor of achter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 22:28

normaal aan de voorkant maar ze willen nog wel eens draaien

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-10 23:03

Ligt er maar net aan wat voor soort springschoen je hebt :) Je hebt ook springschoenen met een "bobbeltje" wat in de kootholte hoort en dan zit het klitteband aan de voorkant van de hoef :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 00:50

En klittenband net zoals peesbeschermers en strijklappen altijd naar achteren sluiten, dus linker been links om en rechterbeen rechtsom. Ook al gaan ze dan draaien, kan het paard ze namelijk nooit los tikken/schoppen met het andere been. :)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 12:27

Volgens mij maakt het niet uit, zo lang je inderdaad niet zo'n springschoen met een bobbeltje hebt. Ik heb het klitteband achter, omdat je anders een groot zwart stuk klitteband op een vrolijk gekleurde springschoen ziet :+ En ze verschuiven niet, lijkt me dus dat de boel goed zit zo.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:08

Ik had eerst vasn die neoprene maar die paste niet. Nu heb ik dus van die rubbere maat XL en die past ze wel. Er zit geen bobbeltje in maar ik dacht dat er wel aan de andere kan van waar het klitteband zit meer bolling zat....?

nurona14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:20

ik doe het klitteband altijd aan de voorkant.
maar als ik klaar ben met rijden, zijn ze weer gedraaid :D

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:23

ik doe de klittenband sluitingen altijd naar achter wijzend. verder vind ik springschoenen van neopreen of leer met een bobbeltje waardeloos dus ik gebruik alleen maar rubberen. liefst ook nog zonder klittenband, dus gewoon dichte.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:30

Zonder klitteband?? Hoe doe je die aan dan?

olanis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:33

springschoenen zonder klitteband,
die keer je eerst binnenste-buiten en dan trek je ze over de hoef heen, en dan vouw je ze terug.
Hoop dat je het zo snapt

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:34

springschoen binnenstebuiten keren en dan hoef optillen en de schoen erover heen halen. en als hij om het been zit kan je hem weer uitvouwen zodat hij goed zit.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 19:11

Goh, dat wist ik niet. Vond het al raar dat er geen opening zat :) Ach, ik heb een Fries dus je kunt het me niet kwalijk nemen ;)

Maar als ik het goed begrijp maakt het niet uit waar het klitteband zit omdat ie toch gaat draaien? Ik moet even wachten om het uit te proberen, alles ligt hier onder de sneeuw en de buitenbak is kei hard ;(

lianne125

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:13

ja vrijwel alle springschoenen draaien. ook met bobbeltjes. althans ik heb nog nooit een schoen meegemaakt die niet draaide.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:15

idd ik heb dus ook springschoenen met een bobbeltje, maar die draaien ook nog steeds :)

_Cassandra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 19:54

Ik heb bij mijn pony een aantal jaar de springschoenenen met een bobbeltje gehad en die draaiden niet. Bleven netjes op hun plaats zitten :) De rubberen springschoenen zonder het bobbeltje draaiden wel tijdens het rijden.

Fiiiieeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 20:04

volgens mij maakt het niet zo uit, maar het handigste is aan de voorkant of aan de zijkant aangezien het stukje bij het klitteband meestal iets korter is.

Niekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 21:32

Ik heb springschoenen van Kavalkade(neopreen), deze draaien niet. Er zit een bobbeltje in waardoor de klittenband aan de zijkant van de hoef zit.

angelalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 22:24

ik doe voor,
alleen het draait wel eens bij mij
maar dat komt ook omdat er geen bobbeltje inzit.

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:21

Ik deed ook de klittenband aan de achterkant, maar ze draaien toch naar voren. Nu doe ik ze aan de voorkant dicht en blijven ze zitten.. :?
Ik heb trouwens wel heel lang met die van BR in m'n handen gestaan: http://www.br.nl/page/info.php?id=214520
Voelen heel raar aan, ben benieuwd of die de benodigde bescherming bieden. Je kunt ze iets uitrekken, maar je kunt ze ook op maat maken (knippen). Heeft iemand hier al ervaring mee?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:23

Ik heb ook springeschoenen gehad bij een paard, maar die kreeg bij de schoenen zonder klitteband bloedende koten.
Komt dit niet voor bij die met klitteband of moet je dan echt met bont aanschaffen?

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:26

Met rubberen doe ik gewoon vast, niet speciaal voor of achter, ze draaien toch altijd een andere kant op.
Mijn neoprenen hebben aan de voorkant klitteband, en die draaien dus écht niet. maak ze elke keer netjes op dezelfde plek los als ik ze vast heb gedaan.

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:30

lianne125 schreef:
springschoen binnenstebuiten keren en dan hoef optillen en de schoen erover heen halen. en als hij om het been zit kan je hem weer uitvouwen zodat hij goed zit.

Ik heb laatst ook 'dichte' springschoenen gekocht, maar moest behoorlijk worstelen om ze over de hoef te krijgen (en weer terug). Is het dan gewoon een te kleine maat (als ze eenmaal zitten, zitten ze niet strak om de koot ofzo)? Of is er een handig trucje voor omdat wat makkelijker te doen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 15:51

Noorwijdenes schreef:
lianne125 schreef:

Ik heb laatst ook 'dichte' springschoenen gekocht, maar moest behoorlijk worstelen om ze over de hoef te krijgen (en weer terug). Is het dan gewoon een te kleine maat (als ze eenmaal zitten, zitten ze niet strak om de koot ofzo)? Of is er een handig trucje voor omdat wat makkelijker te doen?

Geen idee, mij lukt het ook niet in ieder geval en ik vind het ondingen. Peerd was er bovendien eentje kwijtgeraakt onderweg dus doe mij maar gewoon met klitteband :Y)

Rocco_Love12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-10 18:40

de mijne draaien alleen die met bont laag blijft op zijn plek zitten en die sluiting heb ik ook altijd aan de voorkant.