Zadeldek/sjabrak van vilt/wol waar te koop?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Ahumm

Zadeldek/sjabrak van vilt/wol waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-10 20:15

Mijn paard blijkt bobbels onder het zadel te krijgen door warmte. Duurde lang voor we achter de oorzaak waren maar steeds als het erg warm is (of hij flink gezweet na flinke arbeid) krijgt hij bultjes onder het zadel. Heb al flink gegoogled en naar het lijkt doen de equitex pads niet helemaal wat ze beloven (temperatuur onder het zadel loopt toch behoorlijk op) en het beste lijkt nog wol te zijn.
Nu rijden we met een lamsvelgevoerd sjabrak met ruggengraadvrijheid. Dat gaat redelijk, maar ik ben toch op zoek naar een vilt sjabrak. De enige die ik kan vinden zijn western dekjes met een vilt laag.
Ivm zijn hoge schoft zoek ik toch meer zadelvorm (dressuur). Iemand een idee of en waar die te koop zijn?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 08:54

Bij Horseman Outfitter in Groessen zag ik laatst nog van die vilten dekjes liggen.

aslo

Re: Zadeldek/sjabrak van vilt/wol waar te koop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 09:27

Mattes heeft volop sjabrakken/dekjes te koop met wol aan de onderzijde. Ideaal voor de vochtafvoering en warmtehuishouding.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 11:22

Of een HAF-pad, die schijnen superabsorberend en zweetafvoerend te zijn en je hebt ze ook in dressuurmodel.

Persoonlijk ben ik er trouwens erg voor om zonder dekje te rijden. Al dat textiel gaat maar broeien ;) Zonder dekje ventileert het best.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 16:47

Ik heb een dressuur viltendekje van Kieffer. Niet mooi, maar wel handig.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 19:08

Dank voor jullie reacties.

Horseman een mailtje gestuurd, nog geen reactie gehad. Dekje van Keiffer al wel naar gegoogled, maar kan die zo niet vinden, heeft die nog een bijzondere naam? Naar Mattes zal ik eens kijken; ik dacht dat die alleen lamsvelletjes eronder hadden, maar dus ook gewoon wol? Hoewel een velletje is natuurlijk wol.
En HAF valt onder de categorie waarvan de warmteophoping toch groter is dan je denk.

Ik kreeg ook nog een tip voor rendierbont onder een shabrak. Het wordt steeds exotischer....
Iemand daar ervaring mee?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:05

nee, er staat gewoon overal kieffer op de bies. Heb deze ooit in een opruimingsbak gekocht.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:11

En als je gewoon een schapenvelletje onder je zadel legt (met de zachte kant op de rug) Geen dekje of onderlegger, gewoon een velletje.

Askim

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:12

Ligt het zadel wel goed?
anders evenwat rond bellen bij ruitershops.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 13:12

hestejente schreef:
Of een HAF-pad, die schijnen superabsorberend en zweetafvoerend te zijn en je hebt ze ook in dressuurmodel.

Persoonlijk ben ik er trouwens erg voor om zonder dekje te rijden. Al dat textiel gaat maar broeien ;) Zonder dekje ventileert het best.

Maar het is wel extreem slecht voor je zadel.. :Y)

Vilten dekjes, vallen die niet zelf te maken?
Leuk werk voor druilerige dagen.. :Y)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 21:07

Waarom wil je per se vilt?

De lamswol van Mattes (australisch schaap overigens) is echt eersteklas, super qua warmteafvoering (ademt heel goed, ook onder het zadel en wordt nooit doorweekt) en kan je in allerlei leuke kleurtjes bij ons krijgen.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 23:04

Mijn paard heeft ook snel last van de warmte, van de HAF pads kreeg ze drukplekken doordat ze zo stroef zijn. Misschien is molton een idee? Ik ben deze gaan gebruiken op aanraden van mijn zadelmaker :) Gewoon een molton deken, afgestikt en dubbelgevouwen. Leuke kleurtjes kan je krijgen met kledingverf :)

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:34

Molton dekjes heb je ook van Pfiff, voor degene die iets minder creatief zijn.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 08:37

upendo schreef:
Maar het is wel extreem slecht voor je zadel.. :Y)

Wat een achterhaald vooroordeel. Als je paard zweet komt dat zweet op een gegeven moment heus ook wel door het dekje heen hoor. Als je je zadel gewoon goed onderhoudt, dus regelmatig even schoonmaken en ieder jaar de vulling laten controleren is er niets aan de hand. Is ook maar een kleine moeite, en heel veel meer comfort voor je paard.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-10 12:57

De reden dat ik vilt of wol wil is dat de warmte onder het zadel minder oploopt en dus ook weer sneller normaal is. En dat blijkt wol en vilt (goed vilt is wol) het beste te doen. Katoen in iets mindere mate. Wol schijnt in staat te zijn veel meer vocht op te nemen dan katoen. Zoals in het begin gezegd rij ik nu met een sjabrak waar het bont (merino) aan vast zit en tot op heden gaat dat het beste maar nog steeds niet perfect.
Paard heeft een enorme aanleg hiervoor, helaas. Vorige week in een goed geisoleerde binnenbak gereden, meer zweet/warmte meer bultjes.
Door zijn hoge schoft en gevoeligheid vind ik een deken vouwen wat eng, een vouwtje en je hebt weer een drukplek.
Mattes hoor je inderdaad meer enthousiaste reacties over, ik had Bartl maar dan zo'n losse onderlegger, dan moet je nog een extra sjabrak gebruiken. Mattes heb je die ook met het sjabrak eraan vast?
Zo'n molton van Pfiff zal ik ook eens gaan bekijken. Zelf maken ben ik vrees ik niet secuur genoeg voor met de naaimachine.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:23

Ahumm schreef:
Mattes heb je die ook met het sjabrak eraan vast?

Ja, daar rijd ik zelf trouwens mee.

Afbeelding

loekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 13:35

Van 5-star heb je ook engelse dekjes (100% wolvilt, dus geen synthetisch vilt dat je meestal ziet bij de goedkope varianten).
Zie onderschrift of mail of PB me even.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-10 20:16

divoza volgens mij wel

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 13:16

woensdag weer gereden, niet te lang, hij was niet zo bezweet dan de vorige keer, goed uitgestap, gewassen na die tijd, maar wel vijf bultjes erbij. Ik word er moedeloos van. En dat terwijl ik honderd procent zeker weet dat het zadel goed is.....
Maar een Mattes proberen en een met molton of zo mogelijk vit aan de onderkant zoeken, morgen maar eens naar de ruitershop.

Ben bijna zover dat ik hem onder het zadel wil scheren, dan kan er ook geen haar schuiven, trekken of broeien. Hoewel het dan ook weer kwetsbaarder worden. Hij heeft niet echt lange haren, maar wel een wintervachtje. Zou je kunnen scheren met opzetstukje zodat er wat haar overblijft? Heeft iemand dat al eens geprobeerd?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:40

Mijn ervaring met diverse merken lamsvel is juist dat als het èrgens bloedheet en kletsnat onder wordt , het wel wol is := Hartstikke leuk voor in de winter , maar hoogzomer...nee dankje.

Als je toch zo van de wol bent , is de Haf met de wollen onderkant dan niks voor je ? Dat materiaal erboven is tenminste nog erop gemaakt om te ademen.

Voor een vilten pad zul je sowieso in de westernhoek wel wat kunnen vinden , en voor Engelse zadels wordt het in Engeland ook nog wel gebruikt , daar zitten nog wel wat ouderwetse zaakjes :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:42

Laatst bijgewerkt door foxy80 op 08-01-10 13:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:43

ik heb ook een dekje van helemaal wol. Heb het via een bokker besteld, zal het wel even voor je opzoeken als je wilt. Ik rijd in de winter met dit dekje omdat de rug van m'n paard tot bloedens toe open gaat als ik met een gewoon dekje rijd.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 13:46

@ Pytje, ik ben erg benieuwd, dus het zou fijn zijn als je dat terug kunt vinden.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-10 13:51

Kan het niet meer vinden, snif. Kan wel even voor je kijken van welk merk het dekje is en er een foto van maken. Ga ik vanavond voor je regelen.

Ahumm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-10 13:52

@ Pytje, heel mooi, alvast dank.