Zadel voor haflinger? Het lijkt onmogelijk!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Donderwolkje

Zadel voor haflinger? Het lijkt onmogelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 21:03

Ik wordt er ondertussen echt helemaal gek van, ben al 1,5 jaar op zoek naar een passend zadel voor mijn haflinger...

Het begon anderhalf jaar geleden, toen ik realiseerde dat mijn 17 inch zadel voor mij nu toch echt te klein geworden was :o
Het was een Salto VZH (ruitergilde) en lag prima op Stan, alleen kon ik er niet goed in bewegen.
Door een rugblessure die ik voorig jaar heb opgelopen is enige ruimte in een zadel voor mij een must.

Dus zo gezegd zo gedaan: Tweespan en Divoza naar mijn haflinger laten kijken.
Uiteindelijk bij Divoza een zadel mee genomen, maar dit had ik beter niet kunnen doen.
Het zadel (een Ainsley dressuur) had namelijk een kapotte boom :n

Toen op zoek naar wat anders en via via het adres van zadelmaker Venema uit Wijnjewoude gekregen.
Deze beste man heeft geprobeert iets voor een kleine prijs voor mij te regelen, maar eigenlijk had hij eerlijk moeten zeggen dat er toch echt wel meer geld tegen aan gesmeten moest worden.
Venema kwam met een oud Stübben dressuur zadel aan, wat hij had aangepast op mijn haflinger.
Al snel kwam ik er achter dat het zadel over het schouder heen schuifde en zo kwam er een staartriem aan.
Een jaar heb ik hier mee gereden, maar uiteindelijk kon het echt niet meer (staartriem schuurde).
De Stübben, die zonder pardon over het schouder gelanceerd werd(behalve met staartriem uiteraard)
Afbeelding

Dus op naar zadelmaker nr 2; H. van den Bosch uit Nijeholtpade.
Aardige man en het gevoel was ook al meteen beter (wat vertrouwder).
Hij is met een aantal zadels langs geweest en heeft mij ook met deze zadels zien rijden.
De keuze viel op een tweedehands KN Symphonie, waar ik nog een behoorlijke prijs voor heb moeten betalen.
De zadelmaker moest hem nog een beetje aanpassen, maar na een week kon ik het zadel op halen.
Thuis heb ik een aantal keer met het zadel gereden, maar ik kreeg steeds snelle rugpijn: het zadel was te klein...
Ik was niet thuis in de KN maten, maar na een klein onderzoekje bleek dit zadel een 17 inch te zijn.
Dit is de KN, zoals je ziet voor mij te klein en volgens mij ligt ook dit zadel te ver naar voren
Afbeelding

Het zadel ligt door de sneeuw nu nog thuis, maar zal volgende week weer terug gaan naar zijn vorige eigenaar.
Nu heb ik mijn oude Stübben al verkocht en kan dus helemaal niet meer rijden.
Er is nu dus wel enige haast bij een goed zadel.
Maar eerlijk gezegd ben ik er gigantisch klaar mee en zou ik er het liefst bij de pakken neer gaan zitten.
Ik weet het echt even niet meer en heb er een hard hoofd in dat er überhaupt wel een zadel zal gaan passen op mijn rondribbige haflinger met korte rug |o

Ik heb nu nog wel een paar optie's:
Ruiterhuis Bosgra (van ruitergilde) omdat de Salto VZh goed lag en dus de dressuur misschien ook goed ligt.
Green Distance, omdat ik veel hoor over Massimo zadels bij brede paarden.
Maar ja, hoe weet ik of ik deze mensen op hun kunde kan vertrouwen?
Wie zegt mij dat deze mensen mij en mijn pony een goed zadel zullen geven?

Ben heel benieuwd naar jullie mening, tips, ervaringen etc.

Daihyo

Re: Zadel voor haflinger? Het lijkt onmogelijk!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:20

Ik heb mijn zadel bij Green Distance vandaan. Een Massimo trail.
Super service, goed zadel en past prima.
Zeker de moeite waard dus :j

Ik heb overigens ook een ronde haflinger.

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:24

Kun je niet bij Tweespan een Fryso zadel op maat laten maken? Kost wat, maar dan heb je ook wat. Fijne kwaliteit, super service.

En hij word echt op je paard aangemeten en kan ieder moment aangepast worden omdat het echt hen merk is.
De eigenaar van de winkel weet ook erg goed waar hij over praat :j en is erg redelijk.

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:26

ik heb een isabell werth die super past!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:30

Ook ik heb mijn Massimo bij Green Distance vandaan. Zij biedt sinds kort ook een verhuurservice aan, dus je zou het zadel uit kunnen proberen voordat je definitief gaat kopen. Zo kun je diverse meningen vragen.

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:33

Boomloos misschien een optie?

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:35

ik heb een tinker en ga over op boomloos

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:37

ik zou idd gaan kijken voor een massimo of een boomloos, boomloos zou je eens moeten zoeken hoe de ervaringen zijn met mensen met rugklachten, volgens mij zijn er n.l veel mensen die er heel goed mee kunnen

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:38

een kennis van mij heeft een ongeluk gehad en haar rug gebroken gehad
ze rijd nu op een boomloos zadel omdat ze daarmee de minste last heeft van haar rug

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:39

Wat betreft de rugproblemen: ik heb 10 jaar terug 5 ruggewervels zwaargekneusd en sindsdien snel rugklachten. Met dit zadel ben ik pas 1 keer met een zere rug afgestapt (heb 'm nu een jaar) en dat was na een flinke bokserie van mijn haf :D

Ik was de huurservice vergeten, maar dat is inderdaad een handige optie via Green Distance :j

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:40

Ik heb een WoW, in mijn profiel staan fotos.. ligt als een wolkje en loopt er super op.. zit wel een prijs kaartje aan maar nooit meer passen niet passen wel passen blabla ;)!

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:43

ik weet niet hoe groot je budget is, maar na 2 jaar tobben met wolgevulde zadels ben ik nu overgestapt op een wow flair. Duur zadel maar helemaal op maat naar mijn paard en mij gemaakt! RIjdt heerlijk en is steeds weer op maat te verstellen omdat er een wisselbare headplate in zit. Zadel nieuw kost 2500 euro

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:46

Ik heb ook een Massimo bij Green Distance gekocht.
Niks dan lof over het zadel en de kundigheid van Esther!!!
Echt een aanrader, gewoon doen... geweldige kwaliteit voor een redelijk prijs... denk dat jouw
zoektocht spoedig ten einde is ;) :D

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:47

Ik kon ook geen passend zadel voor me haf vinden!
Had geen zin om er 2000 euro aan uit tegeven dus ben maar overgegaan op een boomloosje.
Voor buitenritten is het heerlijk, bak niet!
Maar laat ik nu geen bak hebben en wel bos haha!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:50

ik rijd ook prima in de bak met mijn boomloosje, en ken ook iemand die boomloos dressuur start

shabbay

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:52

Ik zou voor een KN gaan met een 45 zitting. Ik heb ook een KN op mijn haf en dit past gewoon erg goed. Wat ook een geschikt zadel is voor bredere paarden is een Barnsby Kanter, alleen wat lastiger 2e hands te vinden en dus duur. De Symfonie en Kanter waren mij toen aangeraden door van Triest, wat ik zelf toch wel een hele goede zadelmaker vind (ondanks de connectie heb ik in Venema wat minder vertrouwen).

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:53

In Waskemeer zit een vrouw die Zaldi's verkoopt. Worden helemaal op maat gemaakt voor nog geen 1000 euro.
Een van mijn friezen had ook zo'n moeilijke rug waar niets op pastte, van alles geprobeerd, Friso, Wintec, Kieffer etc.. niks pastte. Tot die mevrouw met Zaldi kwam. Het lag gelijk als een huis. Dus die heeft het paard helemaal opgemeten en toen kreeg ik een perfect passend zadel. Helaas leeft mn paard niet meer maar het is nu op maat gemaakt voor mijn andere paard. Het zit heerlijk. Ik heb het type Lander, de lederen versie van Hannover.

Kijk hier maar eens: http://www.trekkingsaddles.com/default.aspx
Als je ze een mail stuurt nemen ze wel contact met je op.

sanapril

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:53

Bij ons op stal hebben veel een fryso liggen op hun haflingers, friezen en tinkers....
De service bij Tweespan is uitstekend, het kost wat, maar dan heb je ook wat!

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:55

Barnsby ligt hier ook op de tinker, en ligt echt super :)

Apacheshadow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:56

Ik weet niet of je dicht bij de duitse grens woont Maar
ik duitsland geeft het bij kraemer en loesdau een speciale afdeling voor haflingers waar dan ook zadels bij zitten. Kreamer verzend ook vrij goedkoop naar NL

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:56

Mijn zus heeft een fryso voor haar haf en bevalt prima!

Evelyne79

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 21:59

Voor de tinker in mijn profiel, ook breed............
Heb ik een stubben scout. ik heb het zadel nu dik 2 jaar, gekocht via Equidrome in Venlo
vorige week laten bijvullen door zadelmaker Godfried Broekman.
Godfried verkoopt ook zadels en maakt ze passend
als je zijn telefoonnummer wilt kan ik je die wel geven

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 22:00

loesdau kan je ook in rotterdam halen ooit ook een zadel voor mn haf gekocht.

Ninx

Apacheshadow schreef:
Ik weet niet of je dicht bij de duitse grens woont Maar
ik duitsland geeft het bij kraemer en loesdau een speciale afdeling voor haflingers waar dan ook zadels bij zitten. Kreamer verzend ook vrij goedkoop naar NL

Hoe weet je dan of het past? Niet dus...
Dit is de reden dat het zo vaak misgaat.
Laat gewoon Green Distance of iemand van vergelijkbare kwaliteit komen en aanmeten, als het zo makkelijk was waren we
allemaal wel zadelpassers in onze vrije tijd.
Als voordeel vind ik dat Esther Groen ook zelf ruiter is, en ook goed kan kijken wat voor jou EN het paard werkt.

_merel_

over dit onderwerp zijn er al 100 topics!

Een passend zadel kost gewoon geld! Ieder paard heeft een ander zadel nodig.....
Het is verstandig om meerdere zadelmakers te laten komen! Ze geven je allemaal hun visie en jij hebt de keuze uit meerdere merken en types.

Een goedkoper zadel wat gemakkelijk op maat te maken is is een wintec zadel.......

Boomloos is een keuze die je echt doordacht moet maken.