[WN] Inwerking bosal hetzelfde als engelse S-hackamore?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaspar

Inwerking bosal hetzelfde als engelse S-hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 22:26

Tijdens les is mij het voorstel gedaan eens een bosal te proberen.
Aangezien ik een bosal enkel van foto's ken en er verder onbekend mee ben, ben ik dus wel
heel benieuwd hoe de inwerking van de 'hefboom werking' is. Is dit vergelijkbaar met een engelse S-hackamore (hier ben ik wel mee bekend)? Het lijkt me namelijk en vrij scherpe en pittige optoming met flinke hefboomwerking.
Indien ik deze optoming wil proberen, gebeurd dit onder begeleiding van mijn rijmeester.

Wat zijn er verder nog voor bitloze western optomingen, behalve de rijring en sidepull?
Ik rijd geen wedstrijden, dus het is voor mij onbelangrijk of de optoming op wedstrijd toe gestaan is.

MidnightPSan

Re: Inwerking bosal hetzelfde als engelse S-hackamore?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 23:03

Dat werk heel anders,meer als trens te gebruiken,en B.V. in draf ritme de teugel bewegen geeft je neerwaarts.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 11:32

Niemand?
Ik wil graag weten met welke bitloze optoming de inwerking van de bosal het meest te vergelijken is.

SJBR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 12:08

we hebben ook nog een natural hackamore, dat is met touwhalster + geslotenteugels en leadrope. Dit zieje nu meer en meer.
Ik persoonlijk vind een bosal nog het leukst om mee te rijden. En het oogt ook het mooist van alle optomingen :D nuja dat is mijn mening

de kunst van rijden met een bosal is tokkelen met je vingers en niet trekken. een bosal vraagt een gevoelige hand.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 13:22

SJBR, maar met welke optoming is de inwerking van een bosal vergelijkbaar?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 18:13

Volgens mij met geen enkele, omdat de bosal de enige optoming is die een "harde" constructie is (vergeleken met bv een touwhalster). Daardoor krijg je toch een andere inwerking op de neus en tegen de zijkant van het hoofd.

Ik ben er ook pas mee begonnen op mijn jonge paardje en heb er dus ook nog niet zo veel ervaring mee maar ik merk alvast wel dat het heel anders werkt dan bijvoorbeeld een trensje of een scharenbit (logisch). Ik heb voor de bosal gekozen omdat ik uit meerdere bronnen (live en via I-net) heb begrepen dat dit de duidelijkste signalen geeft.

De sidepull is idd ook wel western, al mag die niet op wedstrijden. Er is ook een Dr Cook (gekruisd onder de kaak) bitloos hoofdstel in westernuitvoering.

SBJR: wat bedoel jij precies met "tokkelen"?

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-09 21:06

Mac bedankt voor je duidelijke reactie.
SBJR bedoelt met tokkelen kleine bewegingen maken met je vingers. Dus openen en sluiten, zeg maar een soort van licht ophouding kort opelkaar volgend (hoop dat ik het zo een beetje goed uitleg)

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-09 23:33

wat een geklep dat tokkelen,geven met de vinger is dressuur,bij western training geef je gewoon van uit de arm.
kijk naar de trainings DVD van Al Dunning of Benny Guitron.
en bestel en bestudeer dit http://www.hackamore-reinsman.com/ een keer of vijf, voor je over bosal praat .

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 09:05

MidnightPSan: bedankt voor je uiterst vriendelijke reactie. Geloof dat we allemaal op dit forum zitten om te leren en ervaringen uit te wisselen. Blijkbaar wist jij alles al toen je met rijden begon en heb jij nooit vragen gehad?! Wellicht kun je beter een nutigge reactie plaatsen waar men iets aan heeft ipv zo te reageren. En waarom ik over een bosal praat? Tja mss wil ik iets meer over deze optoming weten/ leren voordat ik hem tijdens de les zomaar klakkeloos aan mijn paard hang? Tokkelen word in de westernles op deze manier geleerd hier.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:42

MidnightPSan schreef:
wat een geklep dat tokkelen,geven met de vinger is dressuur,bij western training geef je gewoon van uit de arm.
kijk naar de trainings DVD van Al Dunning of Benny Guitron.
en bestel en bestudeer dit http://www.hackamore-reinsman.com/ een keer of vijf, voor je over bosal praat .

Dat is idd 1 van de eerste links die je tegenkomt als je gaat googlen :o maar het duurt even voor je het in huis hebt ;-)

Een gezonde discussie over het gebruik van de bosal bestaat volgens mij ueberhaupt nog niet op bokt en lijkt me erg interessant.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:44

Daar was ik in de eerse post mee begonnen,in het tweede deel van de tweede post staat zo veel nuttige info, en daar lees je over heen, en het betrof niet uw post.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 09:47

@ mac,er zijn niet veel mensen in nederland die echt weten hoe de bosal te gebruiken,dus raad ik een ieder aan om dit zelf te vinden in de VS, ik hoor en lees te veel dat men het wil om er maar geen bit in te hangen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:29

@ TS

Zelf wilde ik ook eens een bosal uit proberen. Omdat ik western rij is de bosal de meest logische keuze, vanwege de werking van de mecate tegen de hals: wijken voor druk dus. De inwerking van de bosal is eigenlijk nergens echt mee te vergelijken, mijn inziens. Let wel op het verschil: de Bosal is bedoelt om een paard te beleren en leren wijken voor druk. De werking van de bosal is echt gebaseerd op geven en nemen: druk en vrijheid dus afwisselen. Anders heeft het geen effect.

Onderstaande tekst komt van de website http://www.bitloos.nl/bitloos.php?pagina=07. Hierin staan een heleboel verschillende bitloze optomingen beschreven + hun werking.

Hoofdstellen - Bosal
De bosal hackamore is een type bitloos hoofdstel met de oudste afkomst. Strikt genomen is het woord bosal de naam voor een neusriem. De neusriem wordt in het algemeen gemaakt van een rondgenaaide 'buis' van ongelooid leer, die al of niet een metalen binnenwerk kan bevatten. De bosal omvat de snuit van het paard en heeft een grote knoop aan de kinzijde die 'heel butt' (achtereind hiel) wordt genoemd. Aan deze knoop wordt de 'mecate' (bosal-teugels) vastgemaakt. De mecate is gewoonlijk van paardenhaar gemaakt en is met opzet erg ruw om het paard via het voelen van die ruwheid te laten wijken voor de druk die hiermee wordt uitgeoefend. De bosal geeft druk op de onderkaak en neus, terwijl de mecate via de hals stuurt. Indirect sturen met de teugels in één hand via de hals (neck reining) wordt normaal gebruikt als middel om de hulpen naar links of rechts wenden te geven. Een goede kwaliteit bosal zal een goed uitgebalanceerde 'heel butt' hebben die in een neutrale positie blijft liggen tot de teugels in werking komen. Om langzamer te gaan of om halt te houden worden beide teugels omhoog gehouden. De achterkant van de bosal zal nu tegen de kin komen en de voorkant zal naar beneden op de neus drukken. Deze handeling die samen gaat met het naar achteren verplaatsen van het lichaamsgewicht, geven het paard het seintje om af te buigen in de nek en langzamer te gaan, dan wel halt te houden. Als de bosal wordt gebruikt met wisselende druk (vragen en geven), leert het paard om correct te bewegen, door de nek heen te komen en licht in de aanleuning te zijn. Druk uitoefenen met als resultaat pijn doen wordt met mate en zeer zuinig gedaan. Als er wordt gereden met een constante druk, verlies je de controle over het paard omdat het paard niet meer in staat is zijn comfort zone te vinden waarin hij aan de druk kan ontsnappen.

Hoop dat je hier iets aan hebt!

EDIT: nog even voor de duidelijkheid: ik heb wel les gehad van mijn instructrice toen ik hiermee wilde beginnen. Dat raad ik echt IEDEREEN aan, om een verkeerd gebruik te voorkomen.

MidnightPSan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:56

@Rumpleteaser , dank u, zeker de EDIT

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:09

Maar hoe bepaal je of je het verkeerd aangeleerd krijgt als het idd waar is dat hier in NL zo weinig mensen verstand hebben van het rijden met een bosal??

Ik ga een "combinatie van" proberen ;-) . Kijken of het strookt met elkaar :)) . Proefondervindelijk heet dat geloof ik :+ .

Voor de liefhebbers trouwens: ik heb een webshop gevonden waar ze de meeste boeken en DVD's hebben die goed aangeschreven staan: http://www.elvaquero.com/
Hoef je ze niet overal en nergens vandaan te halen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 11:44

Tja, hoe bepaal je of je instructeur ergens verstand van heeft..... Hihihi, nee hoor; is maar een grapje.
Volgens mij hebben er best wel wat mensen in de westernsport verstand van het gebruik van een bosal :j

Mijn instructrice heeft d'r diploma's, dus ik ga ervan uit dat ze er verstand van heeft. In ieder geval meer dan ik!
Vind zelf uitproberen altijd een beetje link, want als ik ze iets verkeerd aanleer, duurt het 10x zo lang voordat het er weer uit is :D .
Maar is mijn eigen mening hoor, niet bedoelt als kritiek ofzo...

Maar volgens mij dwalen we af van de vraag van TS ;)
Dus over typen optomingen en de onderlinge vergelijking: zie eerdere posts +:)+

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 11:54

Rumpleteaser; Thnx voor je nuttige uitleg.
Zoals ik in mijn eerste post aangaf is mij tijdens les voorgesteld eens een bosal te proberen op mijn paard, puur om het feit dat hij zo fijn wijkt voor druk en gewicht. Dus ik ga ook zeker niet zelf experimenteren, zou ik niet eens durven.
Echter wil ik altijd graag weten wat een optomig doet e.d., voordat ik het zomaar aan mijn paard hang. Liever eerst goed geinformeerd.

Jullie mogen overigens gerust van mijn vraag wat afdwalen hoor, zolang er leerzame en nuttige bosal info geplaatst word heeft iedereen hier volgens mij profijt van. Ik stel voor dat als we een pittige discussie willen voeren, even een nieuw topic openen?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 12:02

Kaspar schreef:
voorgesteld eens een bosal te proberen op mijn paard, puur om het feit dat hij zo fijn wijkt voor druk en gewicht.

Vraagje: waarom wil je dan met bosal rijden? Want als-ie al goed wijkt is een bosal niet meer nodig om het hem te leren.

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-09 13:42

Ik wil niet perse met bosal rijden. Het is mij door mijn instructie voorgesteld eens te proberen, puur om e.a. nog te verfijnen. Ik rijd zo ie zo altijd al bitloos met een touwhalster

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 20:48

ok,ik heb weer iets raars...
als ik met bosal rij dan luistert hij voor geen meter als ik dit op 2 handen doe, op een hand doet hij het super!!
en als hij zijn bit in heeft dan luistert hij beter op 2 handen dan op 1 hand......... is mijn paard raar of ligt het aan mij??? (warschijnlijk aan mij :) )
ik merk wel dat hij gewilliger is in een "spin" ed als hij de bosal aan heeft, nochtans ben ik voorzichtig op het bit

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:12

@ Hanks

Mmm, wat me als 1e te binnen schiet:
- wellicht rij je met 2 handen wat 'krachtiger' dan op 1 hand. Daardoor meer inwerking op de neus en daardoor 'spanning' in je paard.
- wellicht is de positie van je handen anders; met 2 handen is je positie mogelijk hoger. Daardoor meer inwerking op de neus en daardoor 'spanning' in je paard.

De inwerking van de bosal is heel anders dan de inwerking van een bit. Dus da's niet heel gek hoor, dat-ie anders reageert :D .
En die spin; waarschijnlijk heeft-ie steun doordat er een duidelijker neckrein is van de mecate.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:21

Over de hefboomwerking; volgens mij kan een bosal helemaal geen echte hefwoomwerking hebben zoals een hackamore, want om een hefboomwerking te hebben moet je de bosal ergens kunnen vastklemmen, maar dat kan niet wat je hebt geen kinketting of mondhoeken waaraan de bosal vast ligt, het is allemaal flexibel.. Ook de bakstukken, dus ook daar ligt geen scharnierpunt..

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:41

hier nog iemand die zich aan het inlezen is over het gebruik van een bosal. Wat ik mij nu afvraag wat zit er voor verschil in de soorten bosal? Soms zie ik sets van 80 euro staan en soms van 350, is er dan een groot verschil?

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 10:47

@ Mystic Tinker:

volgens mij is dat niet helemaal waar...

De hefboomwerking van bosal ontstaat door het gewicht van de knoop van de mecate aan de onderzijde van de bosal en door de verzwaring van de knop van de bosal zelf. Dus: als je je handen optilt, til je als het ware de knop/knoop richting wang, waardoor de bosal (die is namelijk heel stijf), neerdrukt op het neusbeen. De bosal (het ronde deel) ligt vanuit zichzelf namelijk niet op het neusbeen. De hefboom zit dus in de bosal zelf. Die kracht kan heel groot zijn als je je handen niet goed gebruikt. En dat is dus de hefboomwerking.

@ Mystery:
Ja, er is groot verschil in de kwaliteit van de mecate en van de bosal.

Een echte mecate is van paardenhaar, maar je hebt ook nylon (is goedkoper). Nylon is zachter en dus wat minder geschikt om het paard te leren wijken voor druk tegen de nek. Zelf heb ik een mecate van staarthaar, een mecate van manenhaar is het duurste.

Een bosal kan van verschillende materialen gemaakt zijn. Zo kan-ie heel stijf zijn of juist soepeler. het materiaal van de kern kan anders zijn. En tenslotte ook hoe de bosal gevlochten is. Hoe fijner gevlochten, hoe duurder de bosal.
Zelf heb ik een middenklasser. Om 'm wat zachter te maken voor de neus (anders een kale neus) heb ik er een bontje om gedaan. Maar daar moet de bosal wel groot genoeg zijn, anders komt de knoop tegen de onderkant van z'n hoofd.

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 11:16

ok begrijp ik het dan goed dat je kunt volstaan met een nylon mecate als je paard het wijken voor druk al goed kent? of mag ik dat zo niet opvatten?
Wat betreft de bosal zelf, moet het dus voldoende zacht zijn voor de neus van je paard?
Nog andere dingen waar je op zou moeten letten of wat verschil maakt?