Goedkope zadels slecht voor paardenrug?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Oretha

Goedkope zadels slecht voor paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 13:38

Heey bokkers,

Ik heb even een vraag. Je kan tegenwoordig ook goedkope zadels kopen zo rond de 300 euro en soms zelfs minder. Nou kan ik bijvoorbeeld ook een bruin springzadel in de aanbieding kopen voor 125 euro kaal. Is wel een aanbieding prijs. Ik wil hem gebruiken voor 1x per maand springen. Het zadel is wel in een fabriek in duitsland gemaakt, waar ook A merk zadels worden verkocht. Volgens verkopen niet super slecht leer.
Wil dus sowieso geen duur A merk.
Maar zijn zulke zadels niet slecht voor je paard? Of voor de paardenrug? Kan me voorstellen dat het niet super kwaliteit is, dat kan je niet verwachten.

Wat vinden jullie van zulke zadels?

Marloes

Re: Goedkope zadels slecht voor paardenrug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:39

Ik heb geen flauw idee, maar ik ben wel benieuwd. Even een stipje :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:40

Het gaat niet om de prijs of het merk, maar het gaat er om dat een zadel goed past. Dus als jij een zadel vindt voor 125 wat (volgens een GOEDE zadelmaker/zadelpassen) goed past, is dat prima toch? Al zou ik een zadel van 125 euro niet echt vertrouwen.. Sommige zeer goedkope zadel zijn namelijk ook erg slecht in elkaar gezet.. (zadelmarkt bijvoorbeeld)..

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:42

Zolang een zadel past en de kwaliteit goed is lijkt mij het niet slecht voor de paardenrug.
Dat betekend wel dat ik vind dat je niet zomaar een zadel kan kopen en op je paard kan leggen, mar er een zadelmaker bij moet halen.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 13:43

Sodeletuut schreef:
Het gaat niet om de prijs of het merk, maar het gaat er om dat een zadel goed past. Dus als jij een zadel vindt voor 125 wat (volgens een GOEDE zadelmaker/zadelpassen) goed past, is dat prima toch? Al zou ik een zadel van 125 euro niet echt vertrouwen.. Sommige zeer goedkope zadel zijn namelijk ook erg slecht in elkaar gezet.. (zadelmarkt bijvoorbeeld)..

Het zadel komt uit Duitland. Is van iemand die haa winkel door omstandigheden moest sluiten en haar spullen zo snel mogelijk weg wil doen.

Wat kan er niet goed in elkaar gezet worden bij zo'n zadel? Waar moet ik dan aan denken?

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 13:44

x_Marr schreef:
Zolang een zadel past en de kwaliteit goed is lijkt mij het niet slecht voor de paardenrug.
Dat betekend wel dat ik vind dat je niet zomaar een zadel kan kopen en op je paard kan leggen, mar er een zadelmaker bij moet halen.

Ik moet hem sowieso passen inderdaad. Ik koop hem eventueel op de gok, past hij niet, verkoop ik hem weer.

duchanguis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:44

Afgelopen zomer hebben er diverse zadeltesten in de paardensportbladen gestaan.
De goedkope zadels bleken allemaal slecht in elkaar te zitten.
Onmogelijke vulling, niets, spijkers, noem maar op.
Het enige wat echt telt is de goede pasvorm op het paard en daarbij moet je zelf ook goed in het zadel kunnen zitten.
Voor die pasvorm zijn er hele goede zadelmakers en de goede zit is iets wat je zelf moet bepalen.
De ene wil diep zitten, de ander juist niet.
Maar een echt goedkoop zadel, nee, bedankt, niet voor mij en mijn paard.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 13:46

Laatst bijgewerkt door Oretha op 20-12-09 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:46

Waar is het zadel mee opgevuld? Want vaak hebben die goedkope zadels geen wollen vulling maar een of ander kunststof prutje wat kan gaan klonteren en keihard wordt waardoor het kan zijn dat je zo'n zadel nooit goed passend krijgt. Dus ik zou eens informeren waarmee de kussens gevuld zijn.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 13:47

duchanguis schreef:
Afgelopen zomer hebben er diverse zadeltesten in de paardensportbladen gestaan.
De goedkope zadels bleken allemaal slecht in elkaar te zitten.
Onmogelijke vulling, niets, spijkers, noem maar op.
Het enige wat echt telt is de goede pasvorm op het paard en daarbij moet je zelf ook goed in het zadel kunnen zitten.
Voor die pasvorm zijn er hele goede zadelmakers en de goede zit is iets wat je zelf moet bepalen.
De ene wil diep zitten, de ander juist niet.
Maar een echt goedkoop zadel, nee, bedankt, niet voor mij en mijn paard.

Bedoel je dat sommige zadels met niets opgevuld waren? En dat er zomaar spijkers in zaten? :wow:

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:50

Het kan ook zijn dat de boom erg slecht is of dat er spijkers niet goed in zitten.. Er was toen een keer een topic over een zadel wat uit elkaar was gehaald, even zoeken..

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:51

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:56

Woow, als je dan ziet wat er uit zo'n zadel tevoorschijn komt. Ik ben blij dat ik een goed zadel heb :j

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 13:58

Ik zou het risico echt niet nemen, voor dat geld zou ik dat liever een knightrider kopen of iets meer uitgeven een een wintec of thorowgood halen.. Ik geloof trouwens dat HH ook kunstof zadels maakt die rond dat bedrag liggen, maar daarvan heb ik geen idee hoe die kwalitatief zijn. Knightrider is 1 vd goedkopere kunststof zadels, maar schijnt best hele redelijke kwaliteit te zijn.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 14:03

Showpony schreef:
Ik zou het risico echt niet nemen, voor dat geld zou ik dat liever een knightrider kopen of iets meer uitgeven een een wintec of thorowgood halen.. Ik geloof trouwens dat HH ook kunstof zadels maakt die rond dat bedrag liggen, maar daarvan heb ik geen idee hoe die kwalitatief zijn. Knightrider is 1 vd goedkopere kunststof zadels, maar schijnt best hele redelijke kwaliteit te zijn.

Kan je die in het bruin kopen? En waar kan je die kopen?

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:04

Ik zou niet aan zo'n zadel beginnen, als je die Stubben kan overnemen en hij past goed zou ik daar zeker de voorkeur aan geven.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 14:04

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:12

als het past zou ik toch eerder de stubben doen.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:14

Een 2e hands Stübben is altijd nog 10 x beter dan dat ding van 125,00 euro. Er even van uitgaande dat de stübben technisch oké is. Maar vooral, het moet passen op je paard. Stel je hebt een paard met een hoge schoft, grote kans dat geen van beiden passen. Stel je paard heeft een wijde boom nodig, tja welke boom heeft dat nw zadel en welke boom heeft de Stübben. Heeft je paard ruimt nodig tussen de kussens? Dus een zadel met een breed kamerkanaal? Grote kans dat dat nw zadel niet oké is, de Stübben mss.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:24

Ik zou voor de Stübben gaan hoor. Zo'n goedkoper zadel ligt vaak niet goed op de rug en de zit is het ook vaak net niet.
Stübben is misschien iets duurder, maar het zeker waard

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:26

Mijn zadelmaker is echt op goedkope zadels tegen. Ook rossner enzo. Ik heb dus een rossner. De goedkope zadels hebben meestal een ronde boom, het zitpunt op de verkeerde plaats en noem maar op. Dus ik koop nooit weer een goedkoop zadel. Ik zou zeker voor die stubben gaan.

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:30

Ik zou dat idd ook eerder voor de stubben gaan, daarvan mag je uitgaan dat het goed in elkaar zit er dat er goede materialen voor zijn gebruikt.

Enige nadeel is dat de boom maat gewoon in 1x goed moet zijn, daar kun je niets aan veranderen, enkel de kussens zijn in bepaalde maten aan te passen door een zadelmaker.

Chefke schreef:
Mijn zadelmaker is echt op goedkope zadels tegen. Ook rossner enzo. Ik heb dus een rossner. De goedkope zadels hebben meestal een ronde boom, het zitpunt op de verkeerde plaats en noem maar op. Dus ik koop nooit weer een goedkoop zadel. Ik zou zeker voor die stubben gaan.

Dit is niet alleen het geval bij goedkope zadels, ook bij duurdere merken is wel het een en t ander aan te merken op
de plaatst van het diepte punt van het zadel en de plaats van de beugel ophanging..

wat bedoel je precies met een 'ronde' boom?

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 14:44

ik zou die stubben nemen, dan weet je zeker dat het goed zit. heb ook een stubben en ben daar heel tevreden over.

stefanievdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:50

_tarja_ schreef:
Het gaat om dit zadel wat ik heb gekocht:

Afbeelding

Ik kan op bokt ook dit zadel overnemen: [EA-TK-AP] Te koop: stubben springzadel+toebehoren goedkoop!

Ik twijfel erg....hebben jullie tips? Het blijft een gok bij beide of het past, maar qua boommaat kom het overeen met mijn huidige zadel.

volgens mij is dit echt geen stubben hoor

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 15:51

Als je even goed leest is dat het zadel wat ze wilde kopen, en zag ze ook nog ergens anders een Stubben te koop staan die misschien zou passen ;)