welk nierdeken

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

heudensfreak

welk nierdeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 21:46

Hallo,

ik ben van plan een van dees dagen een nierdeken te kopen
heb dit nog nooit aangekocht..

mijn vraag is welke het beste is
die van fleece of die waterdichte ?

alvast bedankt (:)

Paulusjuh

Re: welk nierdeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 21:47

Ik heb een waterdichte, met fleece gevoerd! Had naar mijns inziens het meeste nut. Mocht het heel koud zijn en regenen, dan werkt ie toch. Een fleecedeken gaat dan 'lekken'

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:55

Ik heb ook een waterdichte met fleece gevoerd.. ideaal, lekker warm, echt heerlijk.

Had ook nog een keer dat ik een buitenrit aan het maken was en ging regenen, dan doe je de deken wat onder het zadel komt over je benen heen, zijn je benen ook nog eens droog!

Fleece neemt water op, stél het gaat regenen, heb je meer aan een waterdichte.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:02

Ik heb er 1 van fleece, ik kan me niet voorstellen dat een waterdichte goed het zweet en de warmte afvoerd na het rijden, dan is de kans groot op klam vocht op de spieren.. als het regent ga ik wel naar binnen...

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 23:08

Ik ga met kadansjee mee.
Koop je hem om mee buiten te rijden in vies weer dan zou ik voor een waterdichte gaan.
Koop je hem om je paard mee in en uit te stappen, ga dan voor een fleece.
Ik rij momenteel ook met een fleece, omdat ik alleen stap en een paar rondjes draf doe. Deze fleece deken laat ik dus op liggen met die vrieskou. :)
Als het regent ga ik toch niet buiten rijden :D

Paloedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:02

Ik heb ze beiden,

Fleece om lekker warm te rijden en uit te stappen en waterdicht voor in rotweer!
vind het beiden prima werken.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:06

Ligt er aan waarvoor je het gaat gebruiken, voor het losrijden en uitstappen na het rijden?
Dan een gewone fleece deken.

Ga je nu buiten rijden en buitenritje rijden, dan een waterdichte met fleecevoering.
Ook natuurlijk of je paardje deken op heeft, of geschoren is ?

_carlijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:48

Waarvoor dient een nierdeken nu eigenlijk?

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 08:50

Ik heb er eentje van fleece, want ik rijd toch in een binnenbak :Y)

Leonieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:44

Ik heb er ook 2.

Een waterdichte om bij nat weer mee buiten te rijden en een fleece met borg gevoerde voor bij koud weer. Deze gebruik ik ook wel voor losrijden en uitstappen.

Het ligt er dus aan waar je de deken voor wilt gebruiken.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 11:47

Ik heb er toevallig gistern eentje gekocht. Van Primiere. Waterdicht, met fleece aan de binnenkant. Staartflap eraan, wat mij fijn lijkt zodat de wind niet direct onder de deken slaat.
Verder zitten er op de staartflap en achterse hoeken van de deken reflectiestrepen. Toch een tikkie veiligheid extra, mocht je een keer op de weg in de schemer terecht komen.

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 15:55

ik heb een waterdichte met wol gevoerd. Heel dik en met reflectie.
Heb hem alleen voor het buitenrijden.
Waar je ook nog op kunt letten is of je hem korter wilt bij je benen, voor beter contact met je paard

heudensfreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-09 16:37

het is vooral de bedoeling om hun rug en nieren te beschermen tegen de kou. ze zijn nl beiden geschoren en met dit weer is het gemakkelijk vind ik. laat je er gewoon opliggen en rijden maar...

zijn de maten bij een nierdeken hetzelfde als bij gewone dekens?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:42

Ik heb een fleece van HH, het 'sportmodelleke' precies. Nee ik vind het eigenlijk een miskoopje (maar gebruik hem met koud weer toch steeds) Ik had een 195 fleece nierdeken gekocht van HH en die is 15 cm te kort (en andere deken van maat 195 past mijn paard wel) Niet zo leuk dus. Daarnaast is dit ook een kort deken. Echt alleen de nieren worden bedekt en ik had liever een deken gehad dat heel zijn kontje bedekte, maarja te laat gezien, slim als ik ben. (Het is overigens wel een leuke kleur :+

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 16:44

Barvrouwke schreef:
Ik heb er toevallig gistern eentje gekocht. Van Primiere. Waterdicht, met fleece aan de binnenkant. Staartflap eraan, wat mij fijn lijkt zodat de wind niet direct onder de deken slaat.
Verder zitten er op de staartflap en achterse hoeken van de deken reflectiestrepen. Toch een tikkie veiligheid extra, mocht je een keer op de weg in de schemer terecht komen.

Zo te lezen heb ik dezelfde, warm, droog en zichtbaar, ideaal!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:32

ook ik heb die van premiere met de reflectiestrepen,fijne deken,lekker warm ook als je hem over je eigen benen legt!

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:36

x_Quinta_x schreef:
Ik heb een fleece van HH, het 'sportmodelleke' precies. Nee ik vind het eigenlijk een miskoopje (maar gebruik hem met koud weer toch steeds) Ik had een 195 fleece nierdeken gekocht van HH en die is 15 cm te kort (en andere deken van maat 195 past mijn paard wel) Niet zo leuk dus. Daarnaast is dit ook een kort deken. Echt alleen de nieren worden bedekt en ik had liever een deken gehad dat heel zijn kontje bedekte, maarja te laat gezien, slim als ik ben. (Het is overigens wel een leuke kleur :+
Ik denk dat ik dezelfde heb. Heb maat L op mijn merrie van 1.59 en die is eigenlijk al te klein! ;(
Het klittenband aan de voorkant is heel breed, en kan maar voor de helft vast, het gat waar je zadel in ligt is gewoon veel te klein :?
Mooie deken, maar vreemd modelletje ;(

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:39

Dabo schreef:
x_Quinta_x schreef:
Ik denk dat ik dezelfde heb. Heb maat L op mijn merrie van 1.59 en die is eigenlijk al te klein! ;(
Het klittenband aan de voorkant is heel breed, en kan maar voor de helft vast, het gat waar je zadel in ligt is gewoon veel te klein :?

Inderdaad, ligt een beetje vreemd, ik moest zelfs een XL voor mijn haflinger hebben.
En inderdaad past de deken niet onder de zweetbladen door bij een 17,5 inch zadel

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:40

Premiere deken is inderdaad super, vooral die rechthoekige waterdichte modellen

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 19:41

Ik heb een wollen. Ik hoef er niet mee buiten te rijden, dus is dat ideaal.

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 20:24

Marian0557 schreef:
Inderdaad, ligt een beetje vreemd, ik moest zelfs een XL voor mijn haflinger hebben.
En inderdaad past de deken niet onder de zweetbladen door bij een 17,5 inch zadel
Oh dus ze zijn er wel in maat XL, maar die passen dus ook niet onder de zweetbladen? pfff
Dan maar eens op zoek naar een ander merk dan haha.
Maar deze blijft wel goed liggen, ook zonder staarttouwtje :D Dan dan klittenband maar een beetje raar vastmaken..

Zarahan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 07:14

Ik gebruikt waterdicht met fleece aan de onderkant. Waterdicht en ademend en paard blijf droog :)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:12

Marian0557 schreef:
Dabo schreef:

En inderdaad past de deken niet onder de zweetbladen door bij een 17,5 inch zadel[/quote]

Jaaaa hebben jullie dus ook dat probleem? Ja het is idd een heel vreemd model. (sorry voor de eventuele slechte reclame voor dat uitrijdeken van HH)

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:19

Wat ik trouwens wel van fleece vind is dat als het nat is (van vb ingetrokken zweet) dat het dan nog kooud is. Tenminste dat ervaar ik zelf bij het dragen van een fleece trui. Ik denk dat het voor een nat paard niet veel anders is.
Dus als je paard echt nat is en je zoekt niet speciaal een deken dat tegen de regen kan, dan is wol wel een heel fijn materiaal vind ik.
Ik zweer de laatste tijd voor mijn wollen dekentje :)

Linsey_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:55

Marian0557 schreef:

Bij mijn haflinger heb ik M en die past gewoon hoor. (ook HH).
die uitsparing is wel een beetje klein maar je moet hem gewoon een stukje onder je zadel doen. (achterkant)