Welk zadel? hoge schoft en weke rug.. drama..:S

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dutchy1989

Welk zadel? hoge schoft en weke rug.. drama..:S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 14:44

Hallo..

ik ben op zoek naar een zadel wat voor een paard met een hoge schoft en een weke rug geschikt is... het paard heeft ook nog een vrij holle schouder dus alles waar deuken en uitsteeksel kunnen zitten zijn er;)..

Nu heb ik al verschillende zadel op mijn paard gehad maar nog geen zadel wat echt perfect past en niet het budget voor een op maat gemaakt zadel zoals een WOW of een Hulsebos.. dus als iemand een idee heeft of een oplossing voor mijn probleem zou ik dat heel graag willen horen...

Groetjes...

ZusJacobs

Re: Welk zadel? hoge schoft en weke rug.. drama..:S

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 14:55

Als er deuken in jouw paard zit is er iets goed mis met de bespiering. Zou dan al helemaal niet zelf gaan aan kl*ten.. Ff sparen dus.. Dan maar even niet rijden, zijn genoeg andere leuke dingen!

Dutchy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 15:07

nee dat van die deuken en uitsteeksels is sarcastisch bedoeld.. hij heeft gewoon een beetje een moeilijk lijf dat is alles.. iedereen neemt hier ook alles te letterlijk.. ;)

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:13

Laatst bijgewerkt door Vonnie84 op 10-12-09 15:17, in het totaal 2 keer bewerkt

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:15

Ik heb een merrie (anglo arabier x volbloed) en die is ook erg moeilijk qua schoft, hoog en smal dus. Momenteel heb ik 2 prestige zadels en die liggen daar echt goed op. Beide zadels hebben boommaat 32 en passen ook goed op mijn andere paarden, eentje heb ik 2e hands gekocht voor 550 euro, een echt koopje volgens mij :-) Als ik een zadel zou bijkopen voor haar alleen, zou ik nog een maatje kleiner nemen.

Dutchy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-09 15:23

passier heb ik al gehad en gepast maar is het ook net niet helemaal.. mischien is zoon "Korrector" wel wat ja.. want het probleem is dat alle zadel achteroverhangen bij hem en daardoor bij de schoft niet lekker zitten.. dit zijn dingen waar ik wel wat mee kan...

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:43

Oke mijn excuses dat ik hier alles te letterlijk neem. Je wilt niet weten hoeveel mensen hier komen die er gewoon geen geld aan willen uitgeven.. Maar alsnog houd ik erbij dat je er een zadelmaker bij moet nemen en jouw zadelmaker moet op het lichaam van jouw paard een zadel uitzoeken..

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:45

Dutchy1989 schreef:
Hallo..

ik ben op zoek naar een zadel wat voor een paard met een hoge schoft en een weke rug geschikt is... het paard heeft ook nog een vrij holle schouder dus alles waar deuken en uitsteeksel kunnen zitten zijn er;)..

Nu heb ik al verschillende zadel op mijn paard gehad maar nog geen zadel wat echt perfect past en niet het budget voor een op maat gemaakt zadel zoals een WOW of een Hulsebos.. dus als iemand een idee heeft of een oplossing voor mijn probleem zou ik dat heel graag willen horen...

Groetjes...

Ik vrees dat je niet rond een goed op maat gemaakt zadel kan.

Jasterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:48

Tja, vind eigenlijk wel dat je er een zadelpasserij bij moet hebben.. die passen hem perfect aan, zelf heb ik een net nieuwe hulsebos, ik vind dat alleen die hem '''fatsoenlijk'' op de paardenrug leggen, andere pleuren hem der op en vullen hier en daar wat bij.. maar wat je al zegt in totaal ben ik denk ik rond de 3000,- ervoor kwijtgeraakt.. ik heb er heeeel lang voor moeten sparen, maar dan heb je ook wat, heb toen met mijn oude zadel gewoon een bondje eronder gereden totdat ik het geld had, (half jaartje)
Maar alsjeblieft ga niet zelf wat kopen, maar neem een zadelmaker!
Laatst bijgewerkt door Jasterina op 10-12-09 15:49, in het totaal 1 keer bewerkt

swe3tnesS1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 15:49

Ik vind ook dat je een zadelmaker erbij moet halen en een goed aangepast zadel nodig hebt. het kost meer maar het is in t belang van je paard. ik heb zelf stubben meastoso en die is helemaal aangepast,bevalt super!

Darkness85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:27

Als je paard atrofie naast de schoft heeft moet je iig een zadel zonder voorsingel hebben. Maar gewoon de 2 singelstoten recht naast elkaar. Want een voorsingel trekt t zadel juist in die kuiltjes naast de schoft. Mijn paard heeft ook atrofie naast de schoft en dus een flink uitstekende smalle schoft. Op mijn paard lag een KN symphonie goed. Alleen was het zitvlak helaas net iets te klein voor mij. (gaat maar tot 17,7 en ik heb een 18 nodig) Heb toen toch maar een WOW aan laten meten. Die krijg ik in februari.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:31

Op mijn ruin met een flinke schoft ligt aan Anatomica zadel, maar een Euroriding zadel ligt ook prima op hem.

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:34

Als ik jou was zou ik boomloos gaan.
Als hij straks weer wat meer besspiering krijgt zou je weer aan een ander zadel moeten,
Niet handig dus vandaar boomloos.

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 17:39

Hier ook problemen met het zadel. Mijne is al erg oud en alles begint nu een beetje in te zakken enzo. Is ook allemaal al aardig ingedeukt naast de schoft etc. Ik heb nu een wintec erop liggen. Maar dat is een 17,5 inch en die is eigenlijk de groot. En die wintec doet ook niet echt goed aan mijn zit. Ik heb een zadel nodig van boommaat 28 of 29 en 17 inch.. Nou daar zijn er niet veel van. Wij hebben ookal super veel zadels geprobeert en nog niks is gelukt. Wil ook niet boomloos omdat ik dat niet fijn vind en opmaat laten maken heeft ook niet veel nut omdat hij steeds ouder wordt en steeds meer gaat inzakken.
Hij heeft altijd een kiefer gehad en die lag toen goed. Dus ben weer opzoek naar een kiefer. Misschien ook wat voor jouw paard? Een JC zadel lag ook aardig op hem.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 22:19

Op mijn paard met hoge schoft ligt een KN ALLEGRO.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 23:24

ik heb een paard met een enorme schoft en bij mij ligt de BR mozart er goed op! heerlijk zadel, lekker zacht.

Dutchy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 09:27

dankjewel voor al de reacties..

ik denk dat ik hier wel wat mee kan.. ik denk dat ik toch maar een zadel maker laat komen en dan een zadel toch aan laat passen.. wil best wat geld uitgeven maar heb geen €3000,- te besteden... ik wil bij mijn oude kn zadel €500 of €600 euro bijleggen.

dus met deze adviezen kan ik wel wat..

heeft iemand nog andere ideeen hoor ik ze alsnog heel graag..

Groetjes

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:29

Ik heb een arabier gehad met een hoge schoft en karig bespriede rug en achterhand. Ik heb hem lange tijd regelmatig met een pessoateugel gelongeert. Lang en laag, daar door moet hij zijn rugspieren gebruiken en door de band achter zijn kont langs kan hij niet anders dan zijn achterhand ook te gebruiken. Deze brengt hij dan meer onder de massa. En dat had (hij is i.m. niet meer ;( ) een heel goed resultaat. Ik reed altijd western met hem en nu paste er tenminste een zadel op.
Ook mijn derde pony (heb ik nog steeds) had problemen met zijn rug en achterhand bespiering. Dit was veroorzaakt door dat hij, voor ik hem kocht, 2 jaar op een stand had gestaan. 24 per dag 7 dagen per week, met 4 kilo! karachtvoer. Hij kwam alleen buiten om een merrie te dekken. Hij was dan ook knettergek. De tijd dode hij door vaak op de horizontale blak rechts naast hem te hangen, daar door kreeg hij een slag in zijn rugwerfels ter hoogte van zijn lendenen. Ook bij hem heb ik goede resultaat behaalt met een pessoateugel, terwijl de veearts er een zwaarhoofd in had dat het ooit goed zou komen.

Dus ik zou zeggen probeer een pessoateugel, mijn arabier was 14 toen ik hem gebruikte. Het verbetert altijd. Bouw het langzaam op en zet hem niet gelijk strak (er hoort ook speling op te zitten), eerst een warming-up.

Dutchy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 12:27

ik heb nix over zijn bespiering gezegd:).. die zit gewoon goed.. het is nog geen bodybuilder maar hij zit goed in zijn spier..

dit is gewoon zijn bouw.. hij heeft een hoge schoft en een weke/gezonken rug.. het is wel wat minder geworden door training maar dat is nou eenmaal zijn bouw.. ik heb ook brede heupen.. daar kan ik met een passoa ook nix aan doen...;).
ik longeer hem ook regelmatig met de passoa want met zoon ruggetje moet je wel uitkijken..

daarvoor wil ik ook een goed zadel kopen wat goed zit.. het zit hem dus niet in de bespiering maar in zijn bouw..

Dutchy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 12:29

ps.. dat is dan wel echt sneu.. 24/7 in een stand.. wat heb ik daar een hekel aan zeg.. goed dat dat niet meer zo is.. maar ja snap dat je als je de hele dag in dezelfde ruimte moet staan een beetje slap wordt...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:34

Laat gewoon een zadelpasser komen, dat kost iets meer, maar bespaard je een hoop ellende!

Dutchy1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 12:44

ja dat is ook de boedoeling en het is niet dat ik geen geld uit wil geven maar een goedkope goede oplossing is toch leuker dan een dure goede oplossing.. dus ik dacht laat ik eens wat tips vragen aan de mensen hier op bokt.

kimmert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:48

Die van mij heeft ook hoge schoft, de euro riding diamant lag wel goed. De rest durfte hij me niet aan. iig voor een redelijk normaal budget.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:58

Ik heb het zelfde probleem gehad met mijn pony. Hij heeft ook van zich uit een 'lastige' rug. Zijn oude eigenaren hadden een zadel laten aanpassen aan zijn rug, maar dit hadden ze niet meer toen ik met hun in contact kwam, helaas.

Ik heb toen heel wat verschillende zadels gepast. Een merkloze, die echt absoluut niet geschikt bleek na een tijdje. Een kunststog dressuurtzadel die op bijna ieder paard goed lag. Het merk weet ik even niet meer, maar dat kan ik voor je navragen.

Op het moment rijdt ik met een (oud) kieffer zadel waar ik ontzettend tevreden mee ben. Hiervoor heb ik ook een zadelmaker laten komen.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 15:14

TS, mocht je een korrector zoeken. Ik heb er een te koop.

Heeft ons heel goed geholpen. Heb een paard met een hoge schoft met en daar paste ook bijna niets op. Wel een prestige zadel alleen die heeft een voorsingel. Een tijd de korrector erop gehad en nu heb ik de korrector niet meer nodig
Laatst bijgewerkt door steinstein op 11-12-09 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt