Maakt dit veel verschil? (bitten)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

StillAngel

Maakt dit veel verschil? (bitten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 20:57

Binnenkort rijd ik een wedstrijd FNRS op een manegepaard en ik had nog een leuk hoofdstel, maar het bit moet er natuurlijk bij. Het paard heeft bitringen nu, maakt het dan heel veel uit als ik een enkelgebroken bit gebruik (wel dezelfde maat natuurlijk)?

Deze wil ik dan ongeveer gaan gebruiken:

Afbeelding

gewoon een normale dus. Ze heeft anders ook een normale, maar dan met bitringen. maar omdat ik weet dat een bit veel invloed kan hebben, wil ik het nog voor de zekerheid vragen.

ZusJacobs

Re: Maakt dit veel verschil? (bitten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:58

Hoezo kun je het eigen bit er niet afhalen en voor eventjes op jouw hoofdstel binden?

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:00

ik zou zeggen dat je het beste het zelfte soort bit kan gebruiken wat het paard nu gebruikt. heeft het paard nu ook gewoon enkel of heeft het nu dubbelgebroken bit?
verder is dit opzich wel een prima bit. wel merk ik vaak in het begin dat ik op een ander bit reed, dus je kan het wel merken. maar gewoon uitproberen.

anders wat zusjacobs zegt doen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 21:24

Ik heb een best mooi hoofdstel en die bitringen zijn helemaal afgebeten en heel lelijk :+ En het zit erg vast aan het hoofdstel, zit roest op de gespjes dus gaat ook lastig.
Ze heeft nu ook een enkelgebroken bit, enkel verschil is de bitringen.

odilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 21:26

Mijn paard heeft ook een bit met bitringen, dit omdat ik het tuig zo overgekocht heb bij oude eigenaar bij koop van het paard.

Maar wat is dan het verschil technish tussen een bit met losse bitringen en een die de ts op de foto liet zien?

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:06

Het bit op de foto van TS is een zgn. bustrens en ligt meestal wat stiller en rustiger in de mond dan een bit met losse bitringen, een zgn. watertrens.
Ik zou zelf het paard rijden op de trens die hij altijd gewend is.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:09

Mag je niet een keer proef rijden met jouw hoofdstel plus bit?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:10

Ik zou zelf een dubbelgebroken gebruiken :j
enkelgebroken bitten prikken soms harder in het gehemelte

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:10

Ik vermoed dat TS met bitringen bitschijven bedoelt. In principe maakt dat weinig verschil, bit wordt iets smaller en er kunnen geen velletjes tussenkomen. Maar dat is sowieso al ingewikkeld bij een bustrens.
Lekker hetzelfde bit nemen als dat er nu in hangt, dat moet je niet ineens gaan veranderen.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:29

Maar het is echt puur die ringen/schijven die er dan niet zijn, maakt dat echt veel verschil dan?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:32

Ik neem aan dat het paard dan een watertrens heeft?
Persoonlijk zou ik het dan lekker een watertrens laten, niets aan veranderen.
Bitringen om een bustrens heb ik nog nooit gezien.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-09 22:41

Oow anders wordt het een watertrens hoor, sorry ik heb niet bijster veel verstand van bitten vandaar ook deze vraag. Kun je een watertrens ook zonder bitringen krijgen? En maakt dat dan nog veel verschil?

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:43

bitringen om een bustrens? Dat is apart.

Een watertrens zonder bitringen kan hoor, maar dan willen er nog wel eens velletjes tussen zitten.

In principe zou het voor die ene wedstrijd niet heel veel uitmaken denk ik, als jij even je eigen bit gebruikt. Maar voor het paardje zou ik liever hetzelfde bit in hangen!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:47

De bitringen moeten voorkomen dat er velletjes tussen de losse draaiende ringen kunnen komen.
Bij een bustrens heeft dat dus geen enkele functie want die ringen zitten vast en kan toch geen velletje tussen komen.

bitringen koop je losvan het bit zelf, die zitten er niet bij.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 22:49

Bitten koop je meestal zonder bitringen. Dat wil zeggen dat de bitringen los te koop zijn. Kan nooit kwaad om die erbij te kopen, maar als je zonder wil, kan dat ook goed. Zou het er wel nog met je instructeur over hebben...

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 08:21

Ik heb ook een bustrens met bitringen hoor. Bit ligt ff wat vaster nu.

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 09:55

Aangezien het een manegepaard is vind ik dat je dit moet overleggen met de manege eigenaren.
Of nieuwe bitringen kopen voor het bit van het paard en dan tijdens de wedstrijd het bit van haar hoofdstel even om jouw hoofdstel doen.

Marrit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:49

Ik vind dit wel een aardig dik bit, doorgaans zijn watertrensjes (welke je, als ik het goed heb, nu gebruikt) veel dunner.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:54

Waarom wil je het absoluut veranderen naar een bustrens? Opzoek gaan naar een identiek bitje dan datgene dat het paard nu heeft, en die schijven kosten echt niks.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 12:57

@marrit: dan heb jij onderlegtrenzen voor die zijn idd veel dunnen, maar die bestaan ook in busytrens uitvoering.

TS als je hetzelfde bit koopt dan in het hoofdstel van dat manege paard hangt, dan moet je niet wakker liggen van een verschillende inwerking.
bitringen worden in de eerste plaats gebruikt om te voorkomen dat de mondhoeken "gekneld" kunnen raken bij een bit met losse ringen (een watertrens dus). echter is dit bij een goed passend bit niet altijd nodig. ik gebruik zelf meestal watertrenzen (enkel of dubbel gebroken) en heb nog nooit wondjes gehad of bitringen gebruikt
Bij een bustrens zoals op jou afbeelding moe je geen bitringen gebruiken. Als ze met dit type bit toch gebruikt worden is dit vaak omdat het bit te groot is en een maatje kleiner te klein valt. (of op sommige maneges gewoon omdat ze de moeite niet doen een ander bit te halen)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:03

petitparis schreef:
@marrit: dan heb jij onderlegtrenzen voor die zijn idd veel dunnen, maar die bestaan ook in busytrens uitvoering.

TS als je hetzelfde bit koopt dan in het hoofdstel van dat manege paard hangt, dan moet je niet wakker liggen van een verschillende inwerking.
bitringen worden in de eerste plaats gebruikt om te voorkomen dat de mondhoeken "gekneld" kunnen raken bij een bit met losse ringen (een watertrens dus). echter is dit bij een goed passend bit niet altijd nodig. ik gebruik zelf meestal watertrenzen (enkel of dubbel gebroken) en heb nog nooit wondjes gehad of bitringen gebruiktBij een bustrens zoals op jou afbeelding moe je geen bitringen gebruiken. Als ze met dit type bit toch gebruikt worden is dit vaak omdat het bit te groot is en een maatje kleiner te klein valt. (of op sommige maneges gewoon omdat ze de moeite niet doen een ander bit te halen)

Nee, maar op een manege is het denk ik toch wel anders, je zult niet allemaal ruiters op het paard hebben die hun handjes even stil houden.

TS: Ik zou het zelfde bitje uitzoeken als wat hij nu in heeft.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 13:06

Hee Angela,

Heb je het bit al gekocht? Lisa heeft ook een eigen hoofdstel voor Halinda en
zij heeft er een dubbelgebroken watertrens met bitringen in hangen. Loopt ze erg
fijn op! En vond de leiding ook goed. Als je het bit hebt wat je op de foto laat zien,
hoef je geen bitringen te kopen want dat heeft geen nut omdat bitringen er enkel zijn
om te voorkomen dat het velletje ertussen komt. Veel succes!

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-09 16:49

je hebt pb manon :D nee heb hem nog niet gekocht btw ;) vind het erg fijn om te weten dat lisa al eens zo'n bit heeft gebruikt voor halinda.

maar ik denk dat ook veel mensen mij verkeerd begrijpen. De foto aan mijn beginpost is niet perse het bit dat ik wil kopen. Alleen ik vind het oude hoofdstel en bit heel erg lelijk en dat is ook echt zo en aangezien ik al een eigen hoofdstel heb.. waarom ook niet een bitje erbij. De foto aan de beginpost is alleen om aan te geven wat ik BIJVOORBEELD graag wil kopen en die ik ook netter vind. Ik wil dus geen 'open' bit (waardoor je dus die bitringen nodig hebt) maar een 'gesloten' bit, maakt niet uit welke. Ik vroeg mij af of dát verschil groot was, tussen een bit dat 'gesloten zonder bitringen' is en 'open met bitringen' voorderest dus wel precies hetzelfde.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 17:21

Je wilt dus een bustrens, ipv watertrens. Maar je hebt die bitringen niet per sé nodig. Enkel als je paard een héél gevoelig mondje heeft en jijzelf ene sterke hand, want jou eigen hoofdstel hangt er toch maar hoop en al een uurtje in die dag?

Welshponygek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 21:41

Hey, bij een bustrens heb je in principe geen bitringen nodig. Wat hier al is gezegd, ik zou wel even proefrijden met het hoofdstel en bit, want het kan heel veel verschil uitmaken met wat voor soort bit je je paard rijdt. Al is het bit nog zo vriendelijk, een paard kan er toch heftig op reageren.