zadel knelt!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

rosja1

zadel knelt!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 12:12

Het zadel wat ik wou kopen van mijn lesgever knelt voor bij de schouders na enkele keren rijden, zij zegt dat het nog moet vormen naar het paard dus dat ik eventjes zonder bontje eronder moet rijden. Als ik het bontje weg haal klappert het een beetje achter op de rug. Ik ben dus van mening dat de boom te smal is voor mijn paard en dat het niet zal vormen omdat mijn paard door het rijden alleen maar breder zal worden. Wat denken jullie?

trustHim

Re: zadel knelt!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:14

niet kopen, als het zonder bontje klappert en met bontje knelt lijkt me duidelijk dat het zadel gewoon niet past

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:18

Niet kopen. :n
Genoeg andere (tweedehands) zadels te koop.Keus genoeg voor een andere dus.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:21

Een zadel behoort zonder bontje te worden gepast. Dit zadel ligt duidelijk niet goed...niet kopen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:21

Niet kopen en ook nog eens ernstig nadenken of je wel wilt lessen bij iemand die de verkoop van haar eigen zadel blijkbaar belangrijker vindt dan het welzijn van jouw paard.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:22

Opzoek gaan naar een ander zadel.
Andere lesgever misschien ook wel...dat ze je een zadel wil aansmeren

tassie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:24

Echt niet kopen.......zadel is veel te smal en vormt echt niet hoor

AlterEvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:36

een zadel vormt zich niet in die zin naar het paard, die moet meteen goed liggen. Dat doet hij bij jou niet, dus niet kopen. Met een slecht passend zadel maak je meer kapot dan je lief is!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 12:53

bedankt voor jullie advies. in het begin lag het goed maar nu niet meer, dat kan toch? Ik ga gewoon opzoek naar een ander zadel(zadelmaker erbij).

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 12:54

Verstandige beslissing!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 12:58

het is allemaal beetje rot want eerste paar dagen lag het echt goed hoor en wij dus de helft van het geld al betaalt aan haar omdat we het wilde hebben(eerste zadel wat eindelijk past, dachten we). nu blijkt het toch niet goed te liggen en belde ik haar op en ze zei ja dan moet je een paar dagen zonder bontje rijden, maar zonder bontje ligt hij nog strak en klappert het zadel echt erg. Ik blijf dus bij mijn standpunt en hoop dat ik mn geld terug krijg. Ik heb er bij elkaar maar een weekje op gereden dus niet zo heel lang. Komt het vaker voor dat een zadel na een week rijden ineens veel strakker ligt?

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:02

Ik heb eigenlijk een beetje het zelfde probleem, nieuw zadel gekocht wat echt onwijs goed lag de eerste keer, tweede keer passen vond ik het iets minder maar omdat het de eerste keer zo goed lag toch gekocht (van iemand die zichzelf een zadelmaker noemt). Merk nu gewoon echt met rijden dat het te krap ligt, vanmiddag komt een zadelmaker die een zeer goede naam heeft dit bekijken, ben benieuwd wat hij ervan vindt.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 13:04

ja echt vervelend he? ik voel me nu kei rot want ik zit met een zadel wat ze misschien niet eens meer terug neemt..
en ik wil ook geen ruzie enzo, ik kan er ook niets aan doen dat het nu toch niet meer lekker ligt. ik heb er tenslotte nog maar een weekje op gereden dus het zadel is niet kapot gegaan of zoiets, nog gewoon zoals ik het heb gekregen.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 13:05

ik hoop dat ze het begrijpt en ik mijn geld terug krijg zodat ik een zadelmaker kan laten komen, en tot die tijd rijd ik er niet op.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:06

Das helemaal lastig, als je haar persoonlijk kent. Joh, een weekje, ik moet eerlijk zeggen als ze daarover moeilijk zou gaan doen... Het is altijd vrij lastig om de eerste keer te zien of het goed ligt. En zadelproblemen zijn heel rot ja, helemaal als de verkopende partij overtuigd is dat het wel goed ligt.
Maar niet te lang mee treuzelen, gewoon aangeven dat je het zadel niet wilt.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 13:09

ja vanmiddag komt ze weer kijken want zij zegt dat het moet 'vormen' ja ik ben het daar niet mee eens als het nu al knelt. mijn paard wordt alleen nog maar breder(spieren) dus alsmaar meer knellen?!
en ze zei dat het een beetje klappert is niet erg, bontje eronder maar daar denk ik toch een beetje anders over. echt vervelend dat gedoe altijd met die zadels, ik heb er al 10 geprobeerd. je denkt er nu 1 te hebben en blijkt toch niet te passen.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 13:10

succes vanmiddag he!

Showpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 13:13

Roxx schreef:
Niet kopen en ook nog eens ernstig nadenken of je wel wilt lessen bij iemand die de verkoop van haar eigen zadel blijkbaar belangrijker vindt dan het welzijn van jouw paard.

Helemaal mee eens..

Nikitaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 15:27

ik zou het echt niet kopen ik zou gewoon een zadelmaker laten komen dan weet je zeker dat het goed is voor jou en je paard;)
succes!!!

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 18:58

nou, ze kon vanmiddag duidelijk zien dat het zadel echt niet past toen het nog niet eens op de rug lag!
ik kon niet eens meer opzadelen, ze beet in de lucht en trapte naar het zadel(opzij).
gaat dit weer over? ik denk spierpijn? ze had wel een beetje een verdikking op de rug.
zadel wordt er iig niet meer opgelegd.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:10

rug rust geven tot de verdikking weg is en zorgen dat je daarna met een juist passend zadel gaat rijden en geduld bij het zadelen zou het vertrouwen van je paard wel weer goed moeten komen

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 19:13

rosja1 schreef:
ja vanmiddag komt ze weer kijken want zij zegt dat het moet 'vormen' ja ik ben het daar niet mee eens als het nu al knelt. mijn paard wordt alleen nog maar breder(spieren) dus alsmaar meer knellen?!
en ze zei dat het een beetje klappert is niet erg, bontje eronder maar daar denk ik toch een beetje anders over. echt vervelend dat gedoe altijd met die zadels, ik heb er al 10 geprobeerd. je denkt er nu 1 te hebben en blijkt toch niet te passen.

OO, een zadel vormt niet hoor, de vulling zakt hooguit wat in. De boom blijft zoals hij is.
Een bontje is een lapmiddel en klapperen is helemaal slecht. Als je doorrijdt met die verdikking heb je in no time witte haren. Echt, dat kan ontzettend snel gaan, in 1 x eigenlijk al, ook als er geen open wond is. Ik heb het meegemaakt met mijn paard, toen er 1malig een verkeerd zadel opgelegd is. Ze kreeg witte plekken. Gelukkig zijn die na 2 jaar toch nog verdwenen maar echt, je wordt er niet blij van.
De verdikking is een kneuzing en je beschadigt de weefsels blijvend, als je hiermee doorrijdt. Zet je paard volledig op rust, totdat het weg is.
Een paard met een zadeldrukking rijden, is dierenkwelling. Dat staat zelfs zo in de wet.

Eigenlijk vind ik het schandalig dat je als instructrice zo'n streek levert. Zij zou moeten zeggen; ik verkoop hem niet want hij past niet. Ze maakt misbruik van haar positie als ze hem niet terug wil nemen én ze geeft aan dat ze geen verstand van zaken heeft!

Jij moet stoppen met zadels op de gok te proberen en een goede zadelpasser/-maker inschakelen. Echt, een goed passend zadel is niet alleen het behoud van je paard, maar het rijdt ook zoveel fijner!
en uiteindelijk ben je goedkoper uit.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 19:52

ze zag zelf ook dat het niet paste vandaag. in het begin lag het zadel echt goed dus misschien dacht ze dat het minder erg was en dat het nog een beetje moest vormen. maar het ligt echt niet goed meer dus het zadel komt er niet meer op. de zwelling(die zo klein is dat je hem nu al bijna niet meer ziet) waren bij goed bestuderen kleine (vet)bultjes en mede stalgenoten zeiden dat dit kwam doordat ik mijn dekje gisteren gewassen had en het paard waarschijnlijk reageert op het wasmiddel. ze heeft dus niets aan het zadel overgehouden, tenminste geen drukplek gelukkig.

rosja1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 20:00

opgelost, zadelmaker komt! kan een slotje op...

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:09

Ze doen hier niet aan slotjes. ;)

Ben blij voor je dat het opgelost is.
Hoop dat je paard snel geen rugpijn meer heeft.