hoofdstel voor hackamore

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xxx88

hoofdstel voor hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 20:38

ik ben eigenlijk op zoek naar een speciaal hoofdstel om een hackamore aan te bevestigen.
als je het aan een gewoon hoofdstel doet, komen door de hefboomwerking van de hackamore de bakstukken van het hoofdstel dicht tegen de ogen (of in de ogen) van het paard te zitten.
ik ben dus op zoek naar een hoofdstel met een extra riem (die over de kaken gaat) die de bakstukken vasthoud zodat die niet in de ogen van het paard kunnen komen, zoals bij een kaptoom.

bestaat dit ???

of een andere oplossing is ook welkom ;)

lovemeintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:40

ik heb mijn hack ook aan mijn gewone engels hoofdstel en aan mijn western hoofdstel en aan een gewoon los kopstuk zonder frontriem ed
ik heb geen last van de bakstukken in de ogen heb je een foto van jouw hoofdstel met de hack?

_maaike_D

Re: hoofdstel voor hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:07

hier ook geen probleem met de bakstukken. foto misschien??

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 22:18

Neusriem langer maken (of een S-hack kopen waar de bakstukken op glijden)

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 13:23

Ik heb zelf een riempje bij gezet aan mijn hoofdstel, ik had idd hetzelfde probleem.
Afbeelding

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 14:17

@pirouetje: hoe heb je dat riempje aan je hoofdstel vast gemaakt???
het moet niet super mooi gedaan zijn, mijn hackamore hangt toch maar aan een oud hoofdstel, ik gebruik het alleen om buiten te rijden
(en ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem ;) )

ik heb geen foto van het probleem

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:35

Afbeelding

Zo ziet het probleem eruit.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:40

is dat niet gewoon een kwestie van het ruimpje onder de kin strakker maken zodat de hackamore niet zover kan doorklappen?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 14:52

De hack moet wel speling hebben,dus kinriem korter=neusriem langer.

Een foto van een niet glijdende s-hack met lange neusriem.De bakstukken zitten direct een stuk verder van het oog.

Afbeelding

pirouetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:16

xxx88 schreef:
@pirouetje: hoe heb je dat riempje aan je hoofdstel vast gemaakt???
het moet niet super mooi gedaan zijn, mijn hackamore hangt toch maar aan een oud hoofdstel, ik gebruik het alleen om buiten te rijden
(en ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit probleem ;) )

ik heb geen foto van het probleem

Ik heb een speciale leernaald, dus kleine gaatjes in het leer gemaakt en met de hand vastgezet.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XHREZ3A4-D.jpg

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 22:33

Afbeelding

Ik heb hetzelfde 'probleem', maar zie het niet echt als probleem. Hij hangt niet ín het oog, reageert er ook niet vreemd op, en het hoofdstel beweegt niet als ik er een keer aan moet trekken om wat voor reden dan ook. :)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 08:20

ik vind de gewone hack (niet de s-hack) op beide foto's nogal laag op het neusbeen hangen. is dat bewust gedaan?

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 08:25

Ik vind op beide foto's de kinriem erg lang. Er mogen twee vingers tussen kunnen, bij de schimmel hangt hij volgens mij gewoon los als de hack ontspant?
En inderdaad, erg laag ook.

Bij de haf vind ik hem helemaal erg raar hangen, is de frontriem niet misschien wat kort?

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 08:28

Ik denk dat de meeste dit probleem wel hebben. Bij mijn Haf vind ik hem ook niet geweldig hangen.

Afbeelding

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 09:29

De 'frontriem' van de haf is een western one-ear ;) is niet goed te zien door zijn plukkie haar, maar de meeste frontriemen passen bij hem niet eens.

Te veel hersens, te breed voorhoofd. :) is ideaal zo met dat oortje.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:16

Ik had mijn hackemore altijd alleen aan een riem achter de oren langs zitten,dus geen frotriem of keelriem.
Nooit problemen mee gehad.
Ik vind dat op de meeste foto's hierboven de hackemore veel te laag zit!!

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 11:24

Ik heb een s-hack waar het bakstuk wel kan glijden, heb op die manier het probleem niet:
Afbeelding

Neuriem breder maken wil inderdaad helpen.

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 11:59

Bedankt voor alle antwoorden

ik kan eens proberen om de kinriem wat vaster te doen.
maar een hackamore moet toch een hoek van 45° (bij contact) maken zoals een stang, of heb ik dit nu fout?

als dit niet echt helpt ga ik proberen om ook een extra riempje te fabriceren

een s-hack is ook een optie maar ik heb nu al een gewone en dan vind ik het een beetje zonde.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 12:12

Ik vind het ook waardeloos , die bakstukken die zo dicht onder het oog zitten. Heb dus zelf enkele jaren geleden een ander model hoofdstel ontworpen waar de zijkanten zijn zoals de zijkanten van een halster : met een metalen ring op de kaak zodat je een mooie knik krijgt.

Ik denk dat er nog wel een paar van zulke hoofdstelletjes te vinden zijn op http://www.nickyskeet.nl

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 13:22

xxx88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 16:44

@biertabje: bedankt, dat bedoelde ik.
Ik het het ook al gezien bij O'brien maar vond nooit een goede foto

iemand enig idee waar je het kan kopen?

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-09 12:34

Wij hadden ook hetzelfde probleem... En volgens mij hebben wij ook dezelfde hackamore... Maar wij hebben het neusstuk naar de schoenmaker gebracht en er langere stukken aan laten maken. Ik denk zo'n 20 cm langer, en nu past hij helemaal perfect en net als een normale neusriem... Het probleem lag net als bij jou duidelijk bij het neusstuk, gewoon laten verlengen dat neusstuk dus!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:52

De foto's die ik zag, behalve de S hackamore, zitten veel te laag op het erg breekbare deel van de neus. Ik heb hierdoor al een aantal keer een gebroken neusbeen gezien.
De beste plaats is het deel waar de bakstukken aan zitten net onder het jukbeen te plaatsen, als je druk op de teugels geeft "steek" de hackamore ook een beetje op deze plek, dit geeft een betere sturing en rem. De hackamore ligt dan ook stabieler.
De band over de neus is op de foto's ook te kort, hierdoor trek je de bakstukken om hoog.
Tussen de kin en kinketting moeten 2 vingers kunnen dan zit hij goed.
Ik rijd al 20 jaar met een hackamore, en heb instrukties gehad van een Roemeense stuntrijder. Hij reed ook veel met hackamore.
Ik heb nooit problemen ondervonden met een engels- of western hoofdstel.
Goed bevestiggen is het hele eier eten. Nieuwe hoofdstellen of aanpassen is dan niet nodig.

_AJ_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 11:57

aikon schreef:
De foto's die ik zag, behalve de S hackamore, zitten veel te laag op het erg breekbare deel van de neus. Ik heb hierdoor al een aantal keer een gebroken neusbeen gezien.
De beste plaats is het deel waar de bakstukken aan zitten net onder het jukbeen te plaatsen, als je druk op de teugels geeft "steek" de hackamore ook een beetje op deze plek, dit geeft een betere sturing en rem. De hackamore ligt dan ook stabieler.
De band over de neus is op de foto's ook te kort, hierdoor trek je de bakstukken om hoog.
Tussen de kin en kinketting moeten 2 vingers kunnen dan zit hij goed.
Ik rijd al 20 jaar met een hackamore, en heb instrukties gehad van een Roemeense stuntrijder. Hij reed ook veel met hackamore.
Ik heb nooit problemen ondervonden met een engels- of western hoofdstel.
Goed bevestiggen is het hele eier eten. Nieuwe hoofdstellen of aanpassen is dan niet nodig.

Ik snap wat je bedoelt.... Het moet inderdaad niet als een lage neusriem of gewone neusriem worden gebruikt... Echter, bij ons bleven we maar met het probleem zitten, dat de bakstukken in zijn ogen staken. Gewoonweg omdat de afstand tussen de beide bakstukken (de neusriem) simpelweg te kort was. Ons paard heeft een brede en grote neus. Aanpassen was de enige optie!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 12:01

Gewoon een setje ponybakstukken kopen. :)* Deze zijn zowiezo een stuk korter waardoor het makkelijker is de hack op de goede hoogte te hangen en omdat ze zo kort zijn gaan de bakstukken niet bollen zoals ze doen als ze te lang zijn. Als de bakstukken kort genoeg zijn en je dus een correcte optoming hebt heb je geen last van bakstukken in het oog, en hoef je normaal gezien ook niet met riempjes aan de slag.

edit: bekijk de foto's van jodi en WendyBZ eens goed, dan zie je wat ik bedoel, zij hebben namelijk kortere bakstukken aan de hack zitten dan er op de rest van de foto's in dit topic te zien zijn.