aikon schreef:De foto's die ik zag, behalve de S hackamore, zitten veel te laag op het erg breekbare deel van de neus. Ik heb hierdoor al een aantal keer een gebroken neusbeen gezien.
De beste plaats is het deel waar de bakstukken aan zitten net onder het jukbeen te plaatsen, als je druk op de teugels geeft "steek" de hackamore ook een beetje op deze plek, dit geeft een betere sturing en rem. De hackamore ligt dan ook stabieler.
De band over de neus is op de foto's ook te kort, hierdoor trek je de bakstukken om hoog.
Tussen de kin en kinketting moeten 2 vingers kunnen dan zit hij goed.
Ik rijd al 20 jaar met een hackamore, en heb instrukties gehad van een Roemeense stuntrijder. Hij reed ook veel met hackamore.
Ik heb nooit problemen ondervonden met een engels- of western hoofdstel.
Goed bevestiggen is het hele eier eten. Nieuwe hoofdstellen of aanpassen is dan niet nodig.
Ik snap wat je bedoelt.... Het moet inderdaad niet als een lage neusriem of gewone neusriem worden gebruikt... Echter, bij ons bleven we maar met het probleem zitten, dat de bakstukken in zijn ogen staken. Gewoonweg omdat de afstand tussen de beide bakstukken (de neusriem) simpelweg te kort was. Ons paard heeft een brede en grote neus. Aanpassen was de enige optie!