Thorowgood: hoe zit dat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

Thorowgood: hoe zit dat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 17:22

Er zijn al een aantal topics over de Thorowgood-zadels, maar hier toch nog eentje.
Ik vind niet meteen een dealer hier in de buurt (Belgisch Limburg) en eer ik er uren voor rondrij, probeer ik hier wat info bij elkaar te grabbelen.
heb mijn oog laten vallen op de T6 Dressuur, voor hoge schoft.
Maarrr... begrijp ik het goed? er zijn 3 T6-dressuur modellen: voor ronde paarden zonder veel schoft, 'normale' paarden en het modelletje voor hoge schoften.
Deze zijn dan nog onderling aanpasbaar met de verstelbare kopijzers en de fishes.
Tenminste, zo zie ik het - of ben ik dan mis?

Verder heb ik op een of andere manier de perceptie dat Thorowgood (en Wintec) qua ontwikkeling en technologie zeer goed in elkaar steken en de concurrentie met de gangbare A-merk lederen zadels aankunnen? Let wel: ik heb het niet over de kwestie leer of kunststof. Of je daar van houdt is persoonlijk. Maar klopt mijn stelling? Als ik in een ruitershop vraag naar een van de vernoemde merken, halen de verkopers hun neus al op (terwijl de zadels er wel in de rekken liggen overigens).

(we spreken hier overigens over een recreatieve ruiter, die 3-tal keer per week een beetje dressuurwerk oefent en regelmatig het pre-gepensioneerde paard (18) de beentjes laat strekken in het veld :+ )

Martje80

Re: Thorowgood: hoe zit dat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 19:20

ik had een t6. Voor zover ik weet zijn er 2 modellen, de warmbloed met een ronde lepel, en de koudbloed met een vierkante lepel. De zadels zijn aanpasbaar dmv een losse boom. Je kan je boom ook nog een halve maat verkleinen dmv de fishjes, die schuif je in het zadel ter hoogte van de boom

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 22:31

Hoi, bedankt boor je berichtje.
Vond jij dat je inderdaad alle mogelijke maten met het zadeltje aankon? (Extremen buiten beschouwing gelaten natuurlijk)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 22:33

T6 cob is voor de koudbloeden, de gewone T6 voor warmbloeden.

Ik heb voor mijn haf een gewone T6, een stalgenoot voor haar haf een T6 cob ;) . Kwestie van passen. Maae ze zijn goed aan te passen :) .

www.happyhorseadvies.nl zij kan je er alles over vertellen!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 13:12

geen idee of ik er qua alle maten mee uit de voeten kon, ik had een rode boom, en niks anders nodig

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:33

Ik had eerst een rode boom, maar nu een witte. Zadel lag achterover, en met een nieuw boompje lag ie alweer bijna goed. Even de vulling een beetje bijwerken... Met 10 minuten konden Mone en ik weer aan de slag!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 16:35

Ik heb een T4 dressuur model Cob. Ben er erg over te spreken.

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 14:59

en mag ik er van uit gaan dat als het vz-zadel in bv. T6 voor hoge schoft goed ligt en past, het dressuurzadel dat dan ook doet?
Ik heb ondertussen zelf eens een maatbepaling gedaan zoals beschreven op de Thorowgood website en paard valt net op de grens medium/narrow en medium/high... (bij eventuele aankoop wordt het meten uiteraard overgelaten aan de expert)

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 18:45

was bij ons wel zo, ik wilde een dressuur, maar heb proef gereden op een vzh.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:54

Stellabella schreef:
en mag ik er van uit gaan dat als het vz-zadel in bv. T6 voor hoge schoft goed ligt en past, het dressuurzadel dat dan ook doet?
Ik heb ondertussen zelf eens een maatbepaling gedaan zoals beschreven op de Thorowgood website en paard valt net op de grens medium/narrow en medium/high... (bij eventuele aankoop wordt het meten uiteraard overgelaten aan de expert)

blijkt van niet. Weet iemand die het dressuurzadel gepast had, wat goed lag en een vzh gekocht, nu die lag helemaal niet goed. Dus even oppassen iig.
De dressuur vind ik wel leuk rijden, ik heb zelf ook wintec gehad en vind de kwaliteit en technologie goed. een leren zadel is mss iets anders, maar heb veel plezier gehad aan mn wintec. zou het zeker niet laten om er opnieuw een te kopen.

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:00

Ik heb de T4 Endurance, zit erg stevig. Kan ermee springen en dressuur rijden.
Had ook de dressuurversie gepast maar die lag niet goed en deze lag zonder aanpassingen als een huis.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:04

ik heb een t6 dressuur en vind hem erg fijn! :) heb er al flinke ritten mee gemaakt (zo'n 4 uur) , zonder zere billen :P , en gebruik hem 3/4 keer in de week. Spring en dressuur er ook mee, en issie vies? sopje erover en klaar :D

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 20:58

Ik denk er over om een T4 te kopen. Maar nu vroeg ik me af of ze ook te krijgen zijn in 16.5 inch? Weet iemand dat toevallig? Ik kan daar niet echt iets over vinden. Maar zou graag een iets kleiner zadel hebben omdat mijn arabje een relatief korte rug heeft.

Danielle

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:01

Stellabella schreef:
Hoi, bedankt boor je berichtje.
Vond jij dat je inderdaad alle mogelijke maten met het zadeltje aankon? (Extremen buiten beschouwing gelaten natuurlijk)

Ik heb 'm ook, de T4.
Het enige verschil daartussen is het met suede bekleed.

Zelfs de extreme passen nog, mijn haflinger is super echt mega rond, heel extreem. En past het zadel nog perfect

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:02

Kyliam schreef:
Ik denk er over om een T4 te kopen. Maar nu vroeg ik me af of ze ook te krijgen zijn in 16.5 inch? Weet iemand dat toevallig? Ik kan daar niet echt iets over vinden. Maar zou graag een iets kleiner zadel hebben omdat mijn arabje een relatief korte rug heeft.

Danielle

Dan moet je de T4-cob nemen. Die is van zichzelf al heel kort, onze haflinger is ook extreem kort.
Past 17,5 prima.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:05

karev schreef:
ik had een t6. Voor zover ik weet zijn er 2 modellen, de warmbloed met een ronde lepel, en de koudbloed met een vierkante lepel. De zadels zijn aanpasbaar dmv een losse boom. Je kan je boom ook nog een halve maat verkleinen dmv de fishjes, die schuif je in het zadel ter hoogte van de boom

de T6 is maar in 1 model, en T4 in 2 modelen.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:05

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 21:06

oke, dat zal ik eens navragen of die past op mijn paard.
Ik heb nu een hele oude thorogood van 16.5 en die past prima op hem. Maar wil graag een nieuwe (of goede jonge tweedehands) voor hem kopen. Liefst eentje waar de boom van veranderd kan worden. Want heb het idee dat mijn paard nog flink aan het groeien is.

Danielle

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 10:08

Heb ondertussen verschillende ruitershops id buurt gecontacteerd. Niemand werkt met Thorowgood...
Dus dat wordt toch een eindje rijden wil ik er gewoon eentje op de bok proberen... Wintec is veel vlotter te vinden en is wellicht vergelijkbaar, maar toch wil ik een nieuwe TG van kortbij zien.

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:48

ik heb er een en ik ben er echt helemaal weg van :D
je rijd er heerlijk licht in en het ligt helemaal goed op de rug :D

DJZ
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:50

Maar je hebt tegenwoordig ook de Thorowgood Selecta....Daar kun je zweetbladen van verwisselen van spring, dressuur naar vzh dacht ik....

zorajee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:52

hoe moet je de maat bepalen?
voor bv bontefries , zeer breed in schouder , schouder rimpelt onder ieder zadel
er word al jaren op een schapenvacht gereden ivm het zadelpas probleem

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:27

zorajee schreef:
hoe moet je de maat bepalen?
voor bv bontefries , zeer breed in schouder , schouder rimpelt onder ieder zadel
er word al jaren op een schapenvacht gereden ivm het zadelpas probleem

Een zadelmaker laten komen :D

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:24

Marian0557 schreef:
karev schreef:

echt niet, heb het zelf gezien. de cob versie, dus de koudbloed versie, met een vierkante lepel, en de warmbloed versie met de ronde lepel.

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:33

karev schreef:
Marian0557 schreef:

echt niet, heb het zelf gezien. de cob versie, dus de koudbloed versie, met een vierkante lepel, en de warmbloed versie met de ronde lepel.

Ja klopt, dat is dus de T4. De T6 is er alleen met ronde lepel