Paard kan niet goed tegen druk op neus. Welke bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kwal

Paard kan niet goed tegen druk op neus. Welke bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-09 22:21

Hoihoi!

Ik zou graag bitloos willen rijden, en mijn paard kan niet zo goed tegen druk op de neus, zoals CRB, touwhalster en sidepull. Met een halsring naar buiten durf ik ook nog niet aan. Wat raden jullie aan? :)

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:23

tja.. waarom wil je dan zo graag bitloos? alle bitloze systemen werken met druk op de neus.. alleen inderdaad een cordeo niet. maar om daar nou zo ineens mee naar buiten te gaan?

horse_girl

Re: Paard kan niet goed tegen druk op neus. Welke bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:24

Hoe rij je nu dan? Kun je je paard niet laten wennen aan druk op de neus (met halster ofzo?)

Breezke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:25

Ik denk dat je het beste even moet mailen met iemand van bitloosrijden.nl
Heb ik ook gedaan en kreeg zeer goede adviezen ;)
Veel succes nog met bitloosrijden!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:09

Volgens mij werken alle bitloze hoofdstellen in op de neus (behalve de cordeo), de een meer dan de andere. Misschien kan je een sidepull proberen met een hele brede zachte neusriem. En wat breezke schrijft informeer bij www.bitloosrijden.nl (of www.bitloos.nl ).

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:11

Bij een paard wat een bit niet accepteerd of niet tegen druk in de mond kan wordt gelijk geopperd dat het paard bitloos moet worden gereden. Waarom nu niet eens andersom? Je paard kan niet tegen druk op zijn neus, dus waarom dan geen hoofdstel zonder neusriem, maar wel een bit?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:14

zap schreef:
Bij een paard wat een bit niet accepteerd of niet tegen druk in de mond kan wordt gelijk geopperd dat het paard bitloos moet worden gereden. Waarom nu niet eens andersom? Je paard kan niet tegen druk op zijn neus, dus waarom dan geen hoofdstel zonder neusriem, maar wel een bit?

Absoluut en helemaal mee eens. Gebruik een westernhoofdstel (of sloop de neusriem van een Engels hoofdstel) en probeer eens verschillende bitten uit? Kan van leer tot rubber tot metaal, in alle mogelijke variaties en bitvormen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:22

mijn paard vind eenn touwhalster of sidepull ook niks
idem voor bit mar loopt goed op een dr coock systeem
mijn pown is bitloos niet veilig genoeg dus die heeft een bitje in
wel wat moeten zoeken naar de juiste
niet iederpaard is met bit te rijden en niet ieder paard zonder

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-09 09:44

Dat weet ik, ik rijd nu ook zonder sperriem. Wel met een aansnoerneusriem, best los. Als ie dan z'n mond open zou doen (zou niet weten waarom) kan ie verder open dan met een gewone neusriem.

Ik zal eens gaan kijken :)

EDIT: Ik heb ook al met een dikke zachte aansnoerneusriem gereden, en daar de teugels aan maar daar knalt ze dwars doorheen. Dat is dan denk ik weer te zacht? Zo'n touwtje om de neus (touwhalster en CRB) vind ze niks, misschien is dat weer te scherp?

Ik rijd nu met een dubbelgebroken bit, ik ga volgende week een ongebroken proberen, kijken waar ze het fijnst op loopt. Ik denk dat ik sowieso de neusriem eraf haal. die zit gewoon los tussen de frontriem door. :)

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 09:57

Ik rijd met een normale neusriem. Heb ook met een aansnoer gereden maar daar liep hij heel stijf op. De mijne vind het dus niet fijn zitten. Ben weer terug gegaan naar de normale neusriem en dat bevalt prima! Hoorde later dat er wel meer paarden zijn die een aansnoer niet prettig vinden.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:04

waarom kan je paard niet tegen druk op de neus? heeft ze daar een wond of iets dergelijks? zo niet is hettoch gewoon een questie van wennen en beleren? wijken voor druk... als het goed is gebruik je dus amper druk omdat jepaard al bij mininmale druk reageert en daarna kun je de druk wegnemen...

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 10:12

zap schreef:

De term 'bitwijs maken' bestaat niet voor niets. De gekste capriolen mogen worden uitgehaald om een paard maar te laten wennen aan een brok ijzer in zijn mond, maar even wat training om een paard aan een bitloos hoofdstel te laten wennen is teveel gevraag?

Kennelijk denken sommigen bij een paard dat gaat steigeren als je er een bit in doet: "oh, hij moet bitwijs worden gemaakt" en als hij een keertje met z'n hoofd gooit met een bitloos hoofdstel: "zie je wel! hij wil een bit!"

Aan TS: ik zou beginnen met het paard wat vaker over de neus aaien, maar niet zo vaak dat hij het vervelend vindt. En dan met grondwerk langzaamaan beginnen met druk opbouwen. Als hij de neus heel vervelend vindt, kun je ook beginnen met hem laten wennen aan hoe hij om moet gaan met druk op de borst. Na een tijd valt het kwartje: "Oh, druk ergens, betekent weg van druk", en dan kun je het eens proberen met druk op de neus.

Het parelli programma is een heel handig stap-voor-stap programma om dit je paard aan te leren.

Janientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 11:16

Maar waarom wil je bitloos rijden? Want als er met je bit niks aan de hand is, zo ik inderdaad niet wisselen :)

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:09

Ik vind bitloos toch natuurlijker. Ik weet niet, maar het voelt beter om bitloos te gaat. Ik zal nog eens rondkijken :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:11

het kaakgekruiste systeem verdeelt de druk over een heel groot oppervlak, is dat een optie?

Afbeelding

Hierdoor is de druk minder dan 1 gram per cm2

Of het hoofdstel van voest dat een hele brede neusriem heeft en dus ook de druk over een groot oppervlak verdeelt
Afbeelding

Yell

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:19

Hoe bereken je die druk van 1 gram percm2? Als er een ruiter aan gaat hangen zal t vast meer zijn :D

Bijinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:30

zij schreef:
waarom kan je paard niet tegen druk op de neus? heeft ze daar een wond of iets dergelijks? zo niet is hettoch gewoon een questie van wennen en beleren? wijken voor druk... als het goed is gebruik je dus amper druk omdat jepaard al bij mininmale druk reageert en daarna kun je de druk wegnemen...

Nee, dat is geen kwestie van wennen en beleren. Het is een kwestie van samenwerken met je paard; kijken waar hij of zij zich het fijnste bij voelt en waar jij ook mee kan leven. Het is een kwestie van elkaar tegemoet komen, ipv het karakter van je paard te breken omdat jij vind dat hij of zij er nu eenmaal aan moet wennen.

Mijn paard kan niet met bit gereden worden, mogelijk heeft ze niet genoeg ruimte in d'r mond; mij interesseert het niet. Geen goed gevoel op bit = geen bit. Dan gaan we naar andere dingen zoeken, S-hackamore en touwhalster zijn te scherp, sidepull en enkel neusriem gaat vrij redelijk.

En dan kom je op een volgend punt; wáárom gaat het vrij redelijk? Simpel, mevrouw is onzeker, weet nog niet dat ze een voor-, achter- en zijkant heeft, laat staan 4 benen. Dat zijn dingen die ze nu met grondwerk gaat leren en uiteindelijk zal ze dan op een simpel neusriemmetje gereden kunnen worden.... en daarmee veiliger zijn dan paarden die zich aan hebben moeten passen, omdat de eigenaar van mening was dat het slechts een kwestie van wennen en beleren was.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 12:34

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 12:36

Volgensmij heeft de ruitersportshop ook zo'n hoofdstel, ook met een brede neusriem :)

Als iemand die heeft wil ik die best een keer lenen als dat mag O:)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 13:21

@ TS, Het kaakgekruiste systeem lijkt mij dan nog de beste optie, omdat die de druk over een groot oppervlakte wordt verdeeld.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 16:30

Arabesk, ik heb me even verdiept in je eerste hoofdstel. Er staat op verschillende sites dat het verwarring kan scheppen. Als je je paard er vanaf het begin af aan goed mee traint valt dat denk ik toch wel mee?

Ook staat er op verschillende sites dat je er redelijk goed dressuurmatig mee kunt rijden. Klopt dat? Ik wil namelijk buiten (ontspanning) en binnen (ontspanning maar toch wat oefeningen) gaan rijden, en onderlinge wedstrijden. Ik wil ook graag blijven springen, ook graag bitloos.

Ik ga nu op zoek naar iemand die er eentje goedkoop te koop heeft, of te leen. Meld maar!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:19

Je moet wel kijken of de riempjes bij de kaak een goede release hebben. soms blijven ze strak om het hoofd zitten.

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:19

je hebt toch westernhoofdstellen zonder een neusriem? :+

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-09 17:20

Zoals je kunt lezen, wil ik graag bitloos rijden :)

En ik haal sowieso mijn neusriem van mijn bithoofdstel af :)

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 17:24

StillAngel schreef:
je hebt toch westernhoofdstellen zonder een neusriem? :+

Als je de moeite neemt om het (hele) topic door te lezen dan weet je dat ze bitloos wil gaan rijden.