Dilemma; Wat voor Bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Dilemma; Wat voor Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:38

:wave: Of het hier goed staat weet ik niet helemaal zeker, maar ik zit met een dilemma.
Mijn Kimmie is op haar 3de ingereden met een enkel gebroken watertrensje van 15,5cm.
Ze is nu 5,5 en een stuk gegroeid, ook haar snuitje.
Het liefst zou ik over willen stappen op bitloos, maar dat blijkt toch echt te gevaarlijk te zijn.
Omdat Kim het prima doet op een gewoon trensje wil ik overstappen op een grotere trens, maar wel zo zacht mogelijk.
Er is zoveel keuze tegenwoordig! En ik heb ook niet alle wijsheid in pacht, dus hierbij vraag ik jullie mening.
Enkelgebroken? Dubbelgebroken? D-trens? Watertrens? Bustrens? Rubber? RVS? Rolletjes? :?
Afbeelding

Ik moet dus vanwege het risico mét bit rijden, maar dan wel een zo 'paardvriendelijk' mogelijke, voor zover bitten paardvriendelijk zijn. :Y)

Alvast bedankt voor de adviezen. +:)+

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 20:54

Mag ik vragen wat er gevaarlijk zou moeten zijn aan bitloos rijden? Want ik begrijp dat niet helemaal. :?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:14

Als ze het fijn deed op een enkelgebroken watertrensje kan je denk ik prima daarmee verder. Over 'vriendelijk' valt te discussiëren natuurlijk. Maar ik denk dat ongebroken/gebroken/dubbelgebroken D/water/bustrens elkaar weinig ontlopen als het paard er geen problemen op geeft.

Had je wel wat problemen met de huidige trens kan je afhankelijk daarvan gaan kijken voor wat anders.

In de tussentijd zou je natuurlijk verder kunnen trainen op bitloos, is denk ik een kwestie van superalert aan de hulpen maken. Maar als je toch twijfelt is met bit wel zo fijn voor je gemoedsrust.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:15

Dan zou ik een dubbelgebroken bustrens aanraden. Maar welk maatje heeft kim ondertussen? Want er wordt wel steeds lastiger aan te komen naarmate ze groter worden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:17

joliene schreef:
Mag ik vragen wat er gevaarlijk zou moeten zijn aan bitloos rijden? Want ik begrijp dat niet helemaal. :?

Waarschijnlijk hebben ze het geprobeerd en heeft het paard er niet bepaald fijn op gereageerd. ;)

Je kan overgaan op een dubbelgebroken bitje en dan eentje dat voorkomt dat de scharnieren kunnen "klemmen". Oa K&K heeft dat systeem maar er zijn ondertussen ook andere merken die het hebben. :) Het vriendelijkste is eigenlijk nog een ongebroken trens (eventueel van kunststof). Dus geen stang, gewoon een ongebroken trensje.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:20

pharagirlke schreef:
joliene schreef:

Waarschijnlijk hebben ze het geprobeerd en heeft het paard er niet bepaald fijn op gereageerd. ;)

Je kan overgaan op een dubbelgebroken bitje en dan eentje dat voorkomt dat de scharnieren kunnen "klemmen". Oa K&K heeft dat systeem maar er zijn ondertussen ook andere merken die het hebben. :) Het vriendelijkste is eigenlijk nog een ongebroken trens (eventueel van kunststof). Dus geen stang, gewoon een ongebroken trensje.

Dat zou kunnen. :j Ik ben benieuwd wat TS te zeggen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:23

Joliene: Ik ben absoluut helemaal vóór bitloos rijden, alleen heb ik zonder bit totaal geen controle meer over mijn paard.
En omdat we veel buitenrijden wil ik het niet op mijn geweten hebben dat mijn paard voor een auto springt.
Kim is daar simpelweg te sterk voor.

Kelly_ann: Ja klopt, de één zegt dat je met een enkel gebroken trensje de tong kunt 'kraken' en de ander zegt van niet.
Daarom heb ik dit topic geopend, om verhalen uit de praktijk te horen. :)

Mizora: Ik denk dat Kim nu maatje 17,5 heeft en ik weet ook wel een paar webshops die ze hebben.
Ook al moet ik dan wat meer geld uitgeven, het gaat wel om de mond van mijn paard en die wil ik zo gevoelig mogelijk houden. :j

Pharagirlke: Klopt helemaal. :j Ik had echt geen controle meer en heb haar verder met zit gereden, maar dit risico wil ik niet weer nemen.
Ik wil geen gevaar zijn voor de mensen om ons heen, voor mijn paard en ook niet voor mijzelf.
Wat is het verschil tussen stang en ongebroken trensje qua inwerking?

Ayasha
Blogger

Re: Dilemma; Wat voor Bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:26

Een stang heeft een hefboomwerking, een ongebroken trensje heeft dat niet. :) Het heeft ook geen kinketting. Het voordeel is dat het goed is voor paarden met bv een gevoellig gehemelte (het is niet gebroken dus het kan niet "prikken" en dat het de lagen en de tong niet kan samen drukken. Het nadeel is dat je eenzijdige teugelhulpen wat minder goed kunnen doorkomen. Maar als jij op been en zit kan rijden hoeft dat geen probleem te zijn. Ik had daar met mijn pony iig geen probleem mee. :)

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:37

Een ongebroken trens ligt stabiel in de mond en geeft druk op zowel de lagen als de tong, nadeel hiervan kan zijn dat deze drukverdeling niet duidelijk is voor het paard, verder is het bit door zijn 'onbeweeglijkheid' in de mond ook vrij star te noemen.

Stang betekent over het algemeen dat er scharen aan het bit zitten, waardoor je een hefboomwerking hebt, niet geschikt voor constante teugeldruk omdat hij dan steeds inwerkt achter de oren.

Een enkelgebroken trens is denk ik nog steeds het meest gebruikte bit, door de twee stukken kunnen links en rechts onafhankelijk druk geven,en er is wat minder druk op de tong. Nadeel kan zijn dat het bit bij druk enigzins dubbel vouwt en in het verhemelte kan drukken, zorg daarom dat het bit goed past. Te groot en het kan meer dubbel vouwen in de mond.

Dubbelgebroken trens kan niet dubbelvouwen, het geeft ook druk op de tong maar werkt toch onafhankelijk in met links en rechts. Door het middelste mondstukje is het bit erg beweeglijk, kunnen paarden soms onprettig vinden in de mond.

D trens geeft door de vorm wat meer druk op de zijkant van de mond bij het sturen, kan soms fijn zijn bij paarden die het sturen niet goed snappen. Het bit 'duwt' het hoofd ene beetje de goede kant uit en het bit kan niet in de mond gaan schuiven.

Watertrens heeft losse ringen waardoor het bit beweeglijker is, nadeel kan zijn dat er velletjes van de mondhoek tussen kunnen komen.

Bustrens is stabieler, bit loopt wat wijder uit bij de mondhoek, voor paarden met een kleine mond niet altijd fijn.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 21:53

KoudbloedKim schreef:
Joliene: Ik ben absoluut helemaal vóór bitloos rijden, alleen heb ik zonder bit totaal geen controle meer over mijn paard.
En omdat we veel buitenrijden wil ik het niet op mijn geweten hebben dat mijn paard voor een auto springt.
Kim is daar simpelweg te sterk voor.

Mag ik vragen met welke bitloze optomming je gereden hebt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:31

Pharagirlke: Een bit met hefboomwerking is echt niet nodig, dat is zowiezo geen optie.
Ik heb me al wat vaker afgevraagt wat het verschil was, maar dat weet ik nu. :)
Een ongebroken trensje is dan misschien een optie.
Ik wacht nog even meerdere reacties af.

Kelly_ann: Bedankt voor de uitgebreide uitleg! :)
Wat zou jouw advies zijn voor mijn paard, met gevoelige mond?

Joliene: Ik heb op advies van Greenrider hier op bokt mijn eigen hoofdstel bitloos gemaakt op een goede manier.
Kim is in haar mond erg gevoelig, maar zonder bit dendert ze overal doorheen.
Ik breng haar sinds kort ook vaak met een bitje in terug naar de paddock, met halster sleept ze mij achter zich aan.
Zodra ze snapt dat ze bij me moet blijven stap ik weer over op enkel het halster.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:32

Niet elk paard reageert fijn op bitloos. Mijn merrie moet er ook niets van hebben (wel om een andere reden, die kan niet tegen druk op haar hoofd :+ Tegen een halster gaat ze al in :=

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 22:51

KoudbloedKim schreef:
Joliene: Ik heb op advies van Greenrider hier op bokt mijn eigen hoofdstel bitloos gemaakt op een goede manier.
Kim is in haar mond erg gevoelig, maar zonder bit dendert ze overal doorheen.
Ik breng haar sinds kort ook vaak met een bitje in terug naar de paddock, met halster sleept ze mij achter zich aan.
Zodra ze snapt dat ze bij me moet blijven stap ik weer over op enkel het halster.

Doe je veel op de grond(grondwerken/freestylen) met haar? Misschien kun je haar op die manier beter laten zien wat haar plek is en wat de jouwne is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:26

Ik maak haar wel duidelijk dat ze naar me moet luisteren.
Maar dit topic gaat over het nieuwe bit dat ik voor Kim aan wil schaffen.
Bitloos is geen optie en een stang nog minder.
Ik zou graag ervaringen willen horen van verschillende bitten.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:33

Daar kan ik je verder niet echt mee helpen helaas. Ik denk zelf dat het een kwestie van uitproberen is. Al is dat nog al moeilijk als je paard maat 17,5 heeft.
Ik ben benieuwd wat ze je adviseren..!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:50

Ik ook!

Dit zijn de bitten waar ik uit kan kiezen in Kim's maat:
Afbeelding

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:58

Ik zie helaas de afbeeldingen niet koudbloedkim.

Nu wel!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-09 23:59

En je rijd nu met welke?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 09:43

Ik zou voor nummer 4 gaan, dubbel gebroken, met beperkte beweging in het middenstuk en dan ook nog goede sturing aan de zijkant. Ideaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:25

Joliene: Ik rij nu met bit 1. :)

Mizora: Bedankt voor je advies! +:)+

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:30

Kijk vooral naar julliezelf he :)
Wat voor jullie het prettigst is :D

Je kan altijd een ander bit proberen (paar weken) en daaruit je oordeel maken, mocht het niet werken dan zou ik lekker bij het bit blijven die je nu hebt, alleen een maat groter als dat nodig zou zijn.

Ik vind nummer 4 een mooi bitje, en zoals Mizora al zegt, beperkte beweging, dus een stille ligging :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:33

Ik zou ook voor het 4e bit gaan. OF anders het dubbelgebroken bitje.

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:51

Ik zou voor het dubbelgebroken trensje gaan, ik ben best geschrokken van het filmpje van Arno, die bij het forum links staat.
de mijne loopt op een enkel gebroken trens, had hem 2 dagen geleden gelongeerd en mijn sperriempje heel erg los gedaan.
Zodra er ook maar wat druk op het bit kwam deed hij zijn mond open.
Ik ga daarom nu een dubbelgebroken trensje halen, wil niet meer dat een bit in zijn gehemelte drukt :n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:53

Citaat:
Omdat Kim het prima doet op een gewoon trensje wil ik overstappen op een grotere trens

waarom overstappen als het goed gaat met dit bit?
lekker zo laten toch?
als het goed gaat dan gaat het goed.

wil je wel wat anders dan vind ik ook dubbelgebroken heel fijn.
heeft ze eveel ruimte in haar mond?
je hebt ze namelijk met plat tussenstukje en met ene bol tussenstukje.
persoonlijk vind ik het platte tussenstukje fijner omdat het dan in zijn geheel wat fijner ligt
Laatst bijgewerkt door ellepel op 21-11-09 12:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 12:54

Ik denk dat ze de maat bedoeld :P