Zadels. Is iedereen echt 'heilig'?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Zadels. Is iedereen echt 'heilig'?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:40

Overal op bokt lees je over het kopen van een zadel :

'' haal er een zadelmaker bij, alleen die kan zien of het past ''
'' zorg voor een deskundig iemand met zadels ''
'' ga niet zelf lopen klooien , laat een zadelmaker met zadels komen''
'' je kan zelf niet zien of een zadel past ''

Haalt nou werkelijk waar iedereen zijn/haar zadel bij een zadelmaker weg?
Ik zie zat mensen die een zadel van internet kopen, en zelf kijken of dit past.
Ben benieuwd of er meer bokkers zijn die zadels kopen en het zelf passen en ermee gaan rijden.
Veel mensen zeggen dat ze het niet doen...Maar bij vele mensen is niets minder waar...

Ik begin maar even :
Ook ik ben niet heilig en kijk zelf ook wel eens dingen aan. Ik heb meerdere cursussen gehad van een erkend zadelmaker, die er inmiddels mee gestopt is.
Ook heb ik wel eens een goedkoop zadel op de kop getikt en het zelf uitgeprobeert.

Momenteel voor alle paarden mooi passend spul wat prima in orde is, en als het nodig is aangepast kan worden en nagekeken kan worden.

Ik kan zelf niet echt een mening vormen, ik vind superbelangrijk dat spullen passen en goed zitten en de boom in orde is.Laat ik dat even duidelijk benadrukken!

Maar als ik dan kijk naar een paar maanden terug toen ik een zadel heb gekocht, en het paard hier nogsteeds prima mee loopt.... geen drukplekken, zadel ligt netjes, paard loopt netjes, rugspieren ontwikkelen zich. Zadel is inmiddels gecheckt en nagekeken, en ik had het juist : het is prima in orde, ook op het paard.
Dan denk ik : met een beetje gezond verstand en ervaring (bijv. cursussen) kan men zoveel leed voor paarden besparen...
Maar aan de andere kant denk ik ook weer : een zadelmaker is net zo makkelijk, die is ervoor opgeleid, en die bespaard ook veel leed en kan nog advies geven ook!
Laatst bijgewerkt door Jolliegirl op 19-11-09 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

_TB_

Re: Zadels. Is iedereen nou echt zó heilig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:42

Ik haal er echt altijd een zadelmaker bij, ik vind dat ik zelf gewoon niet de kennis heb om te weten of het zadel écht goed ligt ja of nee. Als het overduidelijk is dan zie ik het wel maar met kleinere dingetjes niet en ik wil niet dat het paard geblesseerd wordt omdat ik te 'lui' was om er een expert bij te halen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:43

Tjitsbloody schreef:
Ik haal er echt altijd een zadelmaker bij, ik vind dat ik zelf gewoon niet de kennis heb om te weten of het zadel écht goed ligt ja of nee. Als het overduidelijk is dan zie ik het wel maar met kleinere dingetjes niet en ik wil niet dat het paard geblesseerd wordt omdat ik te 'lui' was om er een expert bij te halen.

Hier heb je een goed punt, wat ik nog niet genoemd had.
Er zijn altijd dingen die je niet kunt zien als je er geen ervaring in hebt. Wat een zadelmaker wel kan zien.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:44

Ik heb wel is gemoddert, maar ben uiteindelijk toch bij een goed tuigpasser terecht gekomen.
En dat blijf ik ook maar doen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:45

Ben je daar terrecht gekomen omdat het niet bleek te passen?
of in een heel ander geval, toch om je eigen gedachte? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:45

Ik denk niet heilig, maar velen die die adviezen geven, o.a ik dus ook, hebben leergeld betaald. Ik heb ook het eerste zadel zelf gekocht via marktplaats in de veronderstelling dat het goed lag, nou niet dus...paard heeft veel rugproblemen gekregen. Sindsdien ben ik ook alleen nog maar overtuigd als een GOede zadelmaker heeft gekeken en dat is al net zo moeilijk te vinden als het juiste zadel..

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:46

hoi, ik heb ook mijn zadel niet bij een zadelmaker vandaan. Ik heb m tweedehands particulier gekocht. Ik heb dus zelf t zadel nagekeken en de boom gechecked en gekeken hoe t zadel lag. Na paar maandjes stond mijn paard toevallig op een weiland wat achter een zadelamker lag. Ik ben toen voor controle even langs gereden om ook zijn oordeel te horen over hoe mijn zadel ligt. Het lag goed dus er hoefde niets aan te gebeuren:)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:47

ik heb mijn zadel via een zadelmaker gekocht, is helemaal passend gemaakt, maar is dat een garantie dat het goed ligt? daar moet je ook maar op vertrouwen, want er zijn zoveel zadelmakers met zoveel verschillende meningen..

Inujojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:47

Vroeger was ik niet zo heilig, maar nu ik een zadel dat ik nog geen half jaar geleden gekocht heb weg kan doen omdat het kanaal tussen de kussens te smal is voor de rug van mijn paard ( verder paste het zadel goed ) ben ik compleet afgekickt op zelf passen en op het oordeel van een instructie afgaan. Heb nu net een paar dagen een nieuw zadel, door de zadelmaker gepast en ik voel nu al het verschil in mijn paard.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:48

barbara28 schreef:
ik heb mijn zadel via een zadelmaker gekocht, is helemaal passend gemaakt, maar is dat een garantie dat het goed ligt? daar moet je ook maar op vertrouwen, want er zijn zoveel zadelmakers met zoveel verschillende meningen..

Ook weer een punt.
en kijk eens naar de mensen die er dan een dikke ankypad+bontje onder stoppen...

Zadels worden vaak aangemeten zonder dek of pad eronder.

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:55

Ik laat altijd een zadelmaker komen om mijn zadels te passen en/of passend te laten maken. Als ik een ander zadel koop, kies ik er altijd één uit onder de voorwaarde dat ik het terug mag brengen als mijn zadelmaker het niet passend kan maken voor mijn paard. Bij wolgevulde zadels laat ik altijd de kussens opnieuw vullen, zodat ik zeker weet dat de vulling goed is en bovendien wordt de boom altijd nagekeken. Momenteel heb ik ook een luchtgevuld zadel en deze heb ik eveneens laten afvullen door een zadelmaker. Ik let zelf goed op of de zadels nog passend liggen en laat de zadels minimaal eens per jaar nakijken. Ik zie te vaak slechtpassende zadels en de gevolgen ervan. Ik wil het risico niet nemen.

_Deco_

Re: Zadels. Is iedereen echt 'heilig'?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:59

Laat ik het zo zeggen, ik vertrouw meer op mezelf als op een zadelmaker. Heb teveel problemen gehad/gezien met zadels die goed pasten volgens zadelmakers/passers. Ik haal er wel een zadelmaker/passer of id bij zodat ik veel verschillende zadels kan passen en uitproberen. Maar ik vertrouw absoluut niet blind op de mening van de zadelmaker..

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:59

Veel zakelmakers passen alleen om te verkopen, en spreken als nog niet eerlijk de waarheid als het zadel van 500,- eigelijk beter past van dat van 1200,-.
Ik ben ook van mening dat je zelf het best voelt of een zadel echt goed ligt als je er een tijdje mee rijd.
Als het paard belemmert wordt merk je van zelf dat het zadel niet goed past.
Natuurlijk van tevoren wel kijken of het zadel zelf in goede conditie is.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 18:02

Idd, ook natuurlijk op je eigen vertrouwen uitgaan!
Doe ik ook altijd :)
en idd, er zijn zat zadelpassers die liever een zadel van 1200 euro verkopen wat minder past dan een van 500 die beter past!
Belachelijk eigelijk!

melaniepk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:10

Ik koop meestal een zadel waarvan ik denk dat het goed ligt en die laat ik dan verder pas maken door mijn zadelmaker die aan huis komt en dus ook kan beoordelen of het ook echt goed ligt ;)

Dus ja, ik ga wel zelf op pad voor een zadel en heb wel "de kijk" of het goed ligt of niet, voor de kleinere anpassingen is dus mijn zadelmaker en zo hoort het denk ik :j

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:14

ik zal er ten aller tijde een kenner bij halen, of dit nou de zademaker is of iemand die een goede cursus gevolgd heeft
het is zo van belang dat ik geen risico's durf te nemen

Bubsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:18

Ik ben wel heilig wat betreft zadels ja :o :o , ondanks dat ik er best een kijk(je) op heb.

Maar in mijn omgeving zie je meer niet dan wel (of slecht 1 keer bij het aanmeten) , en het is echt niet een armmoedige stal.. Dus als ik dat % even op alle paarden mensen en bokt betrek.. :+ Moet ik wel zeggen dat er gevalletjes tussen zitten die het wel doen, maar waarvan het zadel alsnog rampzalig ligt }:0

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:21

Ik heb m'n huidige zadel via via gekocht, en altijd nog eens moeten laten controleren door een expert.
Toevallig was vorige week de zadelmaker hier voor zadeltje van andere pony en hij heeft toen gelijk ff gekeken naar mijn zadel en vond het ook helemaal goed liggen.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:23

ik denk dat de aanschaf meestal wel redelijk gaat, maar dan ga je trainen met je paard en je paard gaat veranderen en blijkt je zadel opeens niet meer goed passend en ik denk dat het hier vaak fout gaat, bij mij wel in ieder geval..en binnen een half jaar..
ik heb een ander zadel aangeschaft, maar als paardenbezitter wordt je er niet vrolijk van....mijn vorige paard heeft zijn hele leven gedaan met een zadel die ik wel braaf liet opvullen etc. maar die was allang niet meer goedpassend in de loop van de jaren.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:27

Bij mijn eerste paard kocht ik een zadel zo van internet. Wat prima leek te passen toen een zadelmaker kwam kijken twee jaar later :+ Bij mijn tweede paard kreeg ik het zadel erbij, dat pastte ook volgens de vorige eigenaar en na nazicht van de zadelmaker (kwam voor mijn 1ste paard dus heb het ineens laten nakijken) past dit zadel dus ook.

Bij mijn haflinger heb ik een zadel volledig nieuw bij een zadelmaker gekocht.

En nu ik weet wat voor schade een niet passend zadel kan teweegbrengen, dan zou ik het zeker opnieuw doen, bij een zadelmaker kopen!

Ik heb gewoon niet genoeg verstand van zadels om direct te kunnen zeggen of het past of niet. Ik ken wel de 1ste regeltjes, maar ook niet alles ;)

Bij mijn 2 andere paarden laat ik het zadel nu niet meer nakijken. Paard 1 is op rust en paard 2 wordt slechts heel af en toe gereden in stap op een buitenritje.

Mijn haflinger daarentegen, die haar zadel wordt volgende zomer weer nagekeken!

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:34

Door deze trent, onzekerheid etc. heb ik me dus uiteindelijk een splinternieuw dúúr zadel laten aansmeren,
door iemand waarvan alleen maar goede dingen te lezen zijn op het internet. Hun deden ook zadels opvullen
maar stuurde ze daarna per post op. Dat zinde mij niet, dus heb er een andere zadelmaker bijgehaald.
Boom tesmal...
Dit was een harde les voor mij, heel hard....
Ik ben inmiddels van mening, dat je best ergens een tweedehandsje op de kop kan tikken en wanneer je zelf vind dat hij goed ligt. Daarna, laat je nog even een zadelmaker komen om de kussens correct bij te vullen en te kijken of hij indd. goed ligt.
Voor mij dus geen dure zadels meer, als er ook een 2ehands tekoop is.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:39

Mijn paarden hebben allebei hun eigen zadel, voor hun op maat gemaakt. Ik heb mijn jonge paard eerst met het zadel van mijn andere paard gereden, maar toen duidelijk was dat deze niet goed paste heb ik de zadelmaker laten komen.

Vroeger heb ik wel eens een Kieffer en later een KN bij Divoza gehaald en daar jaren op gereden, maar toen was dat eigenlijk heel normaal. Toen kwam de tandarts ook niet jaarlijks en ging je ook niet zomaar naar de fysio of manueel therapeut om je paard te laten checken.
Wat dat betreft is het nu beter.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:42

Ik ben ook ontzettend voorzichtig wat zadels betreft.. Ik kocht mijn paard toen ie 4 jaar was, met een boomzadel, maar toen hij er een paar maanden later uit gegroeid was had ik niet het geld voor een boomzadel van 1000 euro en twee tot vier keer per jaar een zadelmaker aan huis.. Dus ik heb toen gekozen voor een boomloos zadel. Liever een boomloos zadel dan een boomzadel dat niet 100% past.. en zo denk ik er nog steeds over :) En inderdaad, niet alle zadelmakers zijn te vertrouwen, en ook zijn ze niet allemaal even kundig. Ik raad dat dus ook altijd aan op bokt; koop een goed merkzadel en laat het passen door een goede zadelmaker, en als je daar geen geld voor hebt dan kun je beter een boomloos zadel aanschaffen, dat groeit mee :)

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:45

Ik heb er ook een zadelmaker bij gehad.
En het zadel ligt nu 4 maanden later voor geen meter meer!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 18:48

Ik was niet heilig, maar nu echt wel.

Toen ik mijn haffie net had, heb ik ook diverse zadels gekocht en weer verkocht, maar niks paste behoorlijk.
Toen na lang zoeken beu werd, een zadelmaker erbij gehaald en daar me zadel gekocht.
Ik ga niet meer zelf klooien, laat het over aan iemand die er verstand van heeft. Ook in de toekomst met me ukkie, komt er een zadelmaker bij.