Ligt het zadel goed?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LoisVeenings

Ligt het zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 19:58

Hee,

Ik ben ben al een tijdje opzoek naar en zadel voor mijn shetje. Maar als jullie een zadel van internet bestellen, als je hem dan binnen hebt gekregen, hoe weet je dan op die past of niet? Natuurlijk kan ik wel een beetje zien of die te klein is of te groot, maar precies kan ik het niet zien. En ik wil natuurlijk niet dat m'n pony straks een verkeerd zadel op z'n rug heeft! :o

Iemand tips?

Groetjess!

Britt

Re: Ligt het zadel goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:59

Daarom moet je ook geen zadel op internet bestellen :=
Laat een zadelmaker komen met een aantal zadels en dan zit daar vast het zadel van jullie keus bij!

Froexiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 19:59

Zadelmaker laten kijken of iemand die er verstand van heeft? :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:05

zadelmaker laten komen! Zelf kun je dit namelijk niet zien..

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 20:21

Ja, dat is idd wel het slimste om te doen, maar wat zijn dan ong de kosten? Weet dat dat wel verschillend is , en kan je dan ook al een zadel hebben en dan dan de zadelmaker laten komen? :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:29

natuurlijk kan dat maar als het zadel niet past zul je hem 2e hands door moeten verkopen. (en daar leid je gegarandeerd verlies op)

Een zadel maker vraagt vaak rond de 25-50 euro maar wel een reiskosten en dat maakt het vaak erg duur.

Maar een zadel maker kan wel gewoon zadeltjes blijven passen tot er iets tussen zit wat goed licht.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 20:32

Mijn ervaring is dat wanneer je een zadelmaker laat komen en daar ook een zadel koopt je geen extra kosten hebt. Anders vragen ze hier zon 50 euro aan voorrijdkosten. Mits je een goede zadelmaker heb ben dan wel verzekerd van een goed passend zadel. Als je er niet veel kijk op hebt zal ik geen zadel van het internet halen. De uiteindelijke kosten zullen hoger dan wanneer je er meteen een expert bij laat komen.

LoisVeenings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 20:50

Ja, de voorrijkosten zijn echt heel duur! Ik ga natuurlijk niet voluit op een shet rijden, dus ik moet dan nog even nadenken over de zadelmaker. daar ik het toch best duur voor! :o
Ik hbe wel een zadel gezien waar je de boom kan verwisselen, dan heb je voor 10 euro een grotere of kleiner boom die je er zo in kan zetten.
Wat denken jullie daarvan?

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:30

de kussens etc. moeten ook passen, het is niet alleen de voorkant van de boom.
Misschien dat je anders voor een boomloos zadel kan kijken

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 21:34

XXloisieXX schreef:
Ja, de voorrijkosten zijn echt heel duur! Ik ga natuurlijk niet voluit op een shet rijden, dus ik moet dan nog even nadenken over de zadelmaker. daar ik het toch best duur voor! :o
Ik hbe wel een zadel gezien waar je de boom kan verwisselen, dan heb je voor 10 euro een grotere of kleiner boom die je er zo in kan zetten.
Wat denken jullie daarvan?

ook van een zadel met verwisselbare boom moet je weten of hij goed ligt of niet. dus ook daar zal je een zadelmaker voor moeten laten komen. en ja, het kost wat geld maar als je pony een dierenarts of fysiotherapeut nodig heeft omdat z'n rug verkloot is, dan kost het je nog veeeeeeeeel meer geld.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:47

Je moet een zadelmaker laten komen zoals ze hier boven zeggen. Ook als je een zadel koopt voor een shetlander en als je de VOORboom kan verwisselen in het zadel. De voorboom kan wel passen maar de rest van het zadel moet ook goed passen.
Je zou ook een boomloos zadel van een goed merk kunnen overwegen. Boomloze zadels kan je meestal een week testen, zo kan je rustig kijken of het goed ligt op het paard en kijken of het bevalt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:50

Ook een boomloos zadel moet je een zadelmaker voor laten komen!

Een boomloos zadel past ook niet altijd!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:54

Dat klopt. (Vergeten erbij te vermelden.. :o )

vera_minet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:55

Ik zeg: zadelmaker ;)
het is idd prijzig, maar je zult er uiteindelijk beter mee af zijn, en er zeker geen spijt van krijgen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 09:59

joliene schreef:
Dat klopt. (Vergeten erbij te vermelden.. :o )

Het probleem is dat veel mensen denken dat boomloos altijd pas en bestellen gewoon zo'n zadel rijden er mee en uiteindelijk heeft hun paard alsnog drukplekken en dergelijke en dan stampen ze boomloos gelijk de grond in.

Maar als boomloos aangemeten word door een zadelmaker(bijv. www.nickyskeet.nl) en er een goede pad bij gezocht word je vaak geen drukkingen heb en dergelijke!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:03

weet niet waar je woont
maar wij komen ook voor de kleine zadeltjes op zadelpas
ja dat kost je dan wel 25 euro extra

maar stel je koopt via internet
1e zadel die je besteld past echt niet

minus je verzekerde verzendkosten 11,25 voor retouneren
minus de verzenskosten die een internet zaak berekend = 6
+ weer een zadel oplaten sturen omdat de 1e niet paste
zit je nog maar op 1.75 extra

maar scheelt een hele boel ellende

Sanny_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:05

Als je er niet al te veel geld aan wilt besteden kan je ook gewoon zonder zadel rijden. Deden wij ook met de shetjes!

Anders zou ik gewoon een zadelmaker laten komen. Weet je zeker dat het goed ligt!

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:20

een pannekoek zadeltje past volgens mij wel 9 van de 10 keer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:25

lovelucydan schreef:

Als je de rug van je paard wil verkloten moet je idd een pannekoek zadel kopen :) Dat is namelijk het zelfde als een dekje met beugels...

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:35

Ik zou ook niet voor een pannenkoekzadeltje gaan.. :n

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:42

en als je al voor een pannekoek wilt gaan
ga dan voor een pannekoek met kussentjes
en dan alleen bij een pony met duidelijk verzonken ruggegraat
een betere pannekoek kost ook snel 100 euro ..
en dat is nu net meestal niet het idee waarom iemand een pannekoek wil
meestal willen ze deze omdat ze of niet passen in een passend boomzadeltje (de ruiter in het zadeltje wat maximaal op die pony past) of omdat men er liever geen geld aan besteed
maar zonder zadel te lange benen heeft of niet kan blijven hangen zonder beugels en eigenlijk geen geld hebben voor een "echt"zadel

zoals bij ons op de site ook staat bij de goedkopere
leuk ding voor een opa of oma met grasmaaier in de tuin
waarvan de klein kinderen 3 x per jaar opvisite komen en dan
een rondje willen rijden ..

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:49

Anoniem schreef:
lovelucydan schreef:

Als je de rug van je paard wil verkloten moet je idd een pannekoek zadel kopen :) Dat is namelijk het zelfde als een dekje met beugels...

Niet om 't een of ander :+ Maar mijn welshje is er sinds ze 5,5 is mee gereden, ze is nu 18 en in TOP conditie!! Geen rugproblemen, geen zadel rug ed. geen drukplekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 10:54

Shahazai schreef:
Anoniem schreef:

Niet om 't een of ander :+ Maar mijn welshje is er sinds ze 5,5 is mee gereden, ze is nu 18 en in TOP conditie!! Geen rugproblemen, geen zadel rug ed. geen drukplekken.

Hoevaak is ze dan bereden? Want goed voor de rug kan een pannekoek echt niet zijn hoor ;) aangezien als je ligt rijd alle druk op de ruggegraat komt. En normaal zadel heeft niet voor niets kussens die de ruggegraat vrij houden..

elias

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:27

Sanny_lief schreef:
Als je er niet al te veel geld aan wilt besteden kan je ook gewoon zonder zadel rijden. Deden wij ook met de shetjes!

Anders zou ik gewoon een zadelmaker laten komen. Weet je zeker dat het goed ligt!

joh, dat is pas slecht!
als je het 1 keer doet, of 2 keer in de maand oid, okee, maar gewoon geen zadel tot beschikking hebben en altijd zo rijden is ontzettend slecht voor de rug van het paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 12:36

Even een vraagje TS ik zie dat jij 13 bent. Maar pas jij dan nog wel op je shet? Ik denk namelijk dat jij geen zadel zal vinden dat voor jou past en voor je shet past! En kwa lengte ben je denk ik ook te groot...

Want ik zie mijn zusje van 13 echt niet meer op een shet rijden! uberhaupt niet op een pony onder de 1.30M