[WN] One-ear, two-ear of gewone frontriem?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

One-ear, two-ear of gewone frontriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 21:22

Wat voor hoofdstel hebben jullie? Waarom heb je dit gekozen? Is een one-ear even stabiel als een gewoon hoofdstel? Wat zijn de verschillen (buiten het uitzicht dan!)? Ik twijfel namelijk een beetje wat voor hoofdstel ik ga kopen. Meestal zijn de gewone frontriemen te krap bij mijn paardje, dit is ook niet aangenaam voor haar, maar zo'n stukje rond het oor ... Kan je eigenlijk ook gewoon met het 'bakstuk' rijden? Dus zonder frontriem of oortje? Of wordt dit allemaal te instabiel dan?

__Suzanne__

Re: One-ear, two-ear of gewone frontriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:40

Ik gebruik voor dagelijks een one-ear en op show een two-ear...mijn paard past niet in de gemiddelde frontriem ;) Hij heeft geen last van het riempje rond zijn oor, het zit ook niet strak of zo.

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:45

Ik ben hier ook wel benieuwd naar, ik hoor altijd van die verhalen dat een één- of tweeoorhoofdstel makkelijker af te schudden is...
Ik heb eentje met een frontriem, maar zo'n één- of tweeoors vind ik echt super mooi!

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:48

Ik heb nog nooit gehad dat het werd afgeschud, maar mijn paard heeft niet veel manen en redelijke oren :+ Ik kan me voorstellen dat in een dikke bos manen en bij hele kleine oortjes (zeker met een snaffle, een shank blijft door de hefboom beter achter de oren zitten) dat wel gebeurt. Kwestie van een one-ear met keelriem nemen, of zelf een veter als keelriem gebruiken ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 21:48

Dat afschudden is denk ik ook wel afhankelijk van de grootte van de oren van je paard. Als je mijn paard haar 'flappers' ziet dan kan je je niet inbeelden dat ze zoiets voor elkaar zou krijgen! :=

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 21:49

Het is makkelijker afschudden omdat er geen keelriem aan vast zit.
Ik heb een 2 ear.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 21:50

Oh ja ... fotootjes van je paardje met hoofdstelletje om mogen altijd! ;) *-:)

Nuru

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 22:45

Ik heb een tijd gereden met alleen 'bakstukken', geen oortje of frontriem, en bij kleine oortjes met een dikke bos manen (tinker) bleef zelfs dat zitten, dus valt allemaal wel mee denk ik met dat instabiel en afschudden.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 02:32

je hebt ook een 1-oor met keelriem (heb ik o.a. zelf ook..)
en sommige oortjes, vooral van de goedkope kwaliteit knellen wel degelijk.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 03:49

Vind dat dit ook van de aftekeningen afhangt. Mijn paard heeft bijv. een grote, brede bles. Dan is zo min mogelijk hoofdstel het mooiste vind ik. Dus een 1-oor. Maarja, dan heb je het eigenlijk wel over voor de show...

Dit is mijn showhoofdstel. Voor thuisgebruik heb ik ook een 1-oor. Als ik naar het bos ga, doe ik er voor de zekerheid een touwtje aan als keelriem. Mocht hij een keer wild schudden wegens een beestje... :P

Afbeelding

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 06:22

Ik was van de week op buitenrit met iemand met een one-ear, maar dat paardje had wel door dat ze hem makkelijk kon afschudden :D Erg grappig om te zien maar minder als je er zelf op zit :+
Ze heeft er toen ook maar een soort van keelriem omheen gefrutseld. (ze was iig goed voorbereid)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:42

Afbeelding
dit id een billy cook 1 -oor met keelriem...
ik zal jullie de fotos van mn showhoofdstellen besparen, ander word het weer een foto-topic. check mn profiel maar...

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:44

Ik heb ze allemaal(verslaafd :+ ),maar vind de two-ear het mooist en het fijnst.
Heb met de one-ear wel eens gehad dat hij hem afkreeg,maar das voor ons geen probleem :+ Stop hem en doe hem er weer om terwijl ik er nog opzit LOL. Als ik weet dat mijn paard 'moeilijk' gaat doen als hij z'n hoofdstel verliest zou ik zeker voor een hoofdstel met een keelriem gaan of er anders een touwtje aan maken.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:51

@joanypony- je hebt er nooit meer als moi, ik ben mega-verslaafd (alleen erger, alleen het dure spul :P )
ik vind wel een 1-of 2-oor met een bit moet, en geen snaffle. dat staat voor geen meter.
dus in t begin voor de training zou ik lekker een browband nemen, mss. een leuke V-brow, of een futurity knot.

HANKS_WHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 13:32

de mijne heeft 2 oortjes,in het begin had hij door dat hij hem af kon schudden maar dat heeft hij al heel lang niet meer gedaan,
vanavond loopt hij voor het eerst met een one ear,maar denk niet dat hij het verschil merkt. :D
last heeft hij er in elk geval nog nooit van gehad.

Afbeelding

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:06

Wow, zie mooie hoofdstellen langskomen!

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 14:46

spicegirl schreef:
@joanypony- je hebt er nooit meer als moi, ik ben mega-verslaafd (alleen erger, alleen het dure spul :P )

En hoe weet jij dat? :D :o LOL...Enne goedkoop? wasdat? :P Maar als je maar schik hebt toch?!

Ik vind de hoofdstellen met frontriem/keelriem vaak gewoon minder mooi,dus ga dan ook eerder voor de andere.Verschil met rijden merk ik niet,maar wissel ook wel vaker.Dat zal ook wel per paard verschillen.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:07

@joany- noem je merken maar :D
kom op- tack battle }>

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 15:17

En als jullie er nou ook steeds een fotootje bijgooien wordt het voor ons leuk en spannend ;) :o :D

joany_pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:25

spicegirl schreef:
@joany- noem je merken maar :D
kom op- tack battle }>

M'n zadel is van de zadelmarkt en m'n hoofdstel heb ik zelf geknoopt van touwen :+ ;) LOL

Maar uuh we hebben dezelfde smaak kwa "merkjes" ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:35

Hier een gewone frontriem... Had een prachtige 2-oors, de 1e keer dat ik er mee reed had ik ineens een neckrope ipv een hoofdstel om. :D Eea geprobeerd, leek goed te gaan...maar in de losrijring op een show reed ik ineens weer met neckrope... :+
Dus geen 1 of 2-oors hoofdstellen meer... :n En dat terwijl mijn knollie ook best behoorlijke flappers heeft. :=

Hier een fotootje van mn huidige hoofdstel (met dank aan Gera!):
Afbeelding

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:40

Ik heb two ears, en eentje met een gewone frontriem... Van de two ears doe ik er soms eentje af, vindt dat toch leuker staan. Ik rij er mee buiten, barrelrace, cattle pening, nog noooit afgevallen of met schudden over de oren gekomen.
Ik denk dat het vooral smaak ;-)
Mijn voorkeur gaat uit naar one and two ears, vindt die gewoon veel leuker :+
fototje one ear http://i663.photobucket.com/albums/uu36 ... wintig.jpg / http://i663.photobucket.com/albums/uu36 ... wintig.jpg

two ear: http://i663.photobucket.com/albums/uu36 ... l/11-2.jpg

gewone frontriem: http://i663.photobucket.com/albums/uu36 ... l/12-2.jpg

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 15:45

OK, welk type hoofdstel zouden jullie voor dit lieve koppie kiezen??

Afbeelding

Bijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 15:50

Geen idee Mandy'ke, kan mij dat op een paardenhoofd niet voorstellen zonder dat het paard het echt aan heeft...

Kirr__, vind dat je echt een leuk paard hebt!

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 16:26

Bijke schreef:
Kirr__, vind dat je echt een leuk paard hebt!

Bedankt :o