Paar vraagjes over 'mijn' zadel aub!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Omarlover85

Paar vraagjes over 'mijn' zadel aub!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 19:49

Graag had ik jullie mening/tips gehad over mijn nieuw zadel dat enkele problemen geeft.Half jaar geleden heb ik een nieuwe pony gekocht type welsh/haflinger dus vrij rond model zonder schoft.Mijn zadels bleken er niet op te passen kwa zitting moor mijn bips en waren ook te smal voor haar.Zadelmaker geweest en uiteindelijk JC safier VZD aangeschaft 19inch(klinkt groot ma is eerder 18) past dus goed op mijn pony (vanachter net niet te ver) maar probleem is dus dat als ik opstap mijn zadel enorm schuift ookal singel ik kei hard aan.Zadelmaker aangepast en moest altijd voorste singelstoten nemen maar het blijft schuiven dus moet altijd opstapje gebruiken.Ook passen mijn onderleggers van scapa (full dr) niet meer want zadel komt achter het pad uit.Mijn ankys lukt dan weer wel maar die schuiven dan weer onder het zadel onderuit.Bij mijn vorige zadel (wintec dressuur) had ik nooit problemen!Wie kan mij helpen aub!Foto's heb ik jammer genoeg nog niet!Alvast bedankt!

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:09

Als het goed is maak je je dekjes toch vast aan het zadel dus dan kunnen ze niet gaan schuiven? Snap daar het probleem niet zo goed van.. Ook met opstapje opstappen geen probleem als je verder geen problemen hebt met rijden, toch? Kun je eventjes duidelijk uitleggen wát nou precies de problemen zijn, want wordt niet veel wijzer uit je verhaal, sorry :o

Omarlover85

Re: Paar vraagjes over 'mijn' zadel aub!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 20:12

Ankys hebben geen lintjes om vast te maken.Is niet leuk dat je zadel schuift als je moet opstappen zeker niet als je op wandeling bent en even moet afstappen ofzo... Probleem dus schuiven van de ankys en onder mijn vorig zadel niet, scapa dekjes zijn ineens te kort hoeveel kwaad kan het dat zadel erover komt en wat kan ik doen aan een schuivend zadel...

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:14

Alsjeblieft gebruik komma's, punten en spaties, want ik vind je verhaal echt heel onduidelijk!!

Met opstapje opstappen is alleen maar voor het behoud van je paard, niks mis mee dus. Maar zoals ik het er uit kan halen.. Is je zadel niet te groot? Wellicht toch de zadelmaker er een blik op laten werpen?

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:15

@ Margeeske: Niet alle dekjes hebben een lusje waarmee je het aan het zadel kan bevestigen. Toen ik mijn zadel kocht zeiden ze wanneer je zadel goed past, het dekje niet schuift.

@ Omarlover85: Ik denk dus dat je zadel nog steeds niet heel goed past. Is het niet een optie om eens een zadelpasser langs te laten komen voor een second opinion?

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:16

Als het schuift is er iets niet goed met het zadel denk ik.. Dank je voor je uitleg, nu snapte ik het wel!

jSophiaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:18

wat ik begrijp dat je zadel wel goed op de rug van je paardje ligt met rijden maar met opstappen gaat glijden.
Mijn menig is dat het zadel dan niet goed ligt, anders zou hij niet mogen glijden met opstappen. Ik heb dit probleem ook gehad met mijn haffie, tot ik een thorowoodzadel kocht daar mee was het probleem voor 70% opgelost en naderhand een wintec pro dressuur aanschafde en het probleem 100% verleden tijd is geworden.
Dat de pads zonder bevestiging lusjes gaan glijden is een teken dat het zadel niet goed past. Ik zou toch overwegen om een ander zadel aan te schaffen wat wel 100% goed past en dan ook beter is voor de rug van je paard.
Het kan ook zijn dat je paard nog niet genoeg spier heeft ontwikkeld, waardoor het zadel nog niet goed past, maar ik zou niet te lang wachten, je verpest meer dan je denk aan de paardenrug met een niet goed passend zadel.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 20:18

Eum bij mijn weten heb ik punten en spaties gebruikt hoor... Sorry als het dan onduidelijk overkomt! Bij mijn verzorgster schuift het zadel niet die weegt wel 20 kilo lichter als ik!Heb gelezen dat nog mensen last hebben van het schuiven van ankypads ook niet al mijn kleurtjes doen het :) ook scapas blijven netjes liggen maar die lijken nu te kort :s

Margeeske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:19

Sushilla88 schreef:
@ Margeeske: Niet alle dekjes hebben een lusje waarmee je het aan het zadel kan bevestigen. Toen ik mijn zadel kocht zeiden ze wanneer je zadel goed past, het dekje niet schuift.

Ohja, dat klopt, ik heb ook eens een dekje gezien met zonder lusjes, was het even kwijt :Y)
Maar het zou iniedergeval niet mogen schuiven nee!

Maar zou het kwaad kunnen dat het zadel over het dekje heen komt? Hoever komt het erover heen?
Zou je toch even een foto kunnen maken? Want wil graag weten hóé ver het dekje eroverheen komt.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 20:20

Dit zadel is net nieuw... heb het laten aanpassen door zadelmaker en is enkele malen geweest want in het begin schoof mijn zadel ook naar voor nu dus niet meer maar zadelmaker zegt dat het eigenlijk perfect op haar rug ligt dus ander zadel is echt geen optie heb ik trouwens ook geen budget meer voor.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 20:21

Het komt denk ik zo een 5-7cm over het dekje maar alleen bij mijn scapa dekjes e anky is geen probleem!

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:14

tegen het schuiven van het dekje zou je eventueel eens een kavalkade physiopad kunnen proberen. Die heeft een rubberen toplaag en daar kan je zadel dus niet op schuiven. Het rubber ligt natuurlijk niet op de paardenrug echt alleen onder het zadel.
De physiopad is vrij duur maar ik weet zeker dat er ook goedkopere dekjes zullen zijn met een rubberen toplaag.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:21

Dat je scapa's te klein zijn komt gewoon doordat je een 19 inch zadel hebt. Klaar. Dat is groter dan wat je over het algemeen tegenkomt dus dan zal niet alles eronder passen.
Schuift het zadel alleen met opstappen?
Dan kan het inderdaad niet lekker passen, maar als je een pony hebt met weinig schoft heeft een zadel zowieso weinig grip, als je dan wat zwaarder bent en niet zo handig met opstappen gaat de boel schuiven, en dan zou ik het dus maar bij een opstapje houden. Tis ook niet lekker voor je pony als er ik-weet-niet-hoeveel gewicht aan een kant van 'm hangt.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:25

Ik heb ook een ronde pony zonder schoft, een 18,5 inch zadel en ben zelf niet de lichtste. Maar mijn zadel schuift echt niet met opstappen.
Omdat het gewoon goed ligt.

Daarnaast gebruik ik een krukje met opstappen zodat ik niet met heel mijn gewicht aan het zadel hang.
Ook pak ik ipv de voorkant van het zadel een pluk manen vast. Zo voorkom je ook dat je het zadel mee trekt.

Mijn tip: vraag een andere zadelmaker voor een second opinion. 1 die ervaring heeft met ronde paarden. Stap met een krukje op en trek je niet aan het zadel omhoog.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:28

Dat het zadel schuift met opstappen kan gewoon met een schoftloos paard.
Heb ik zelf ook, terwijl het zadel prima ligt, en met rijden zelf heb ik nergens last van.
Allebei de zadels doen dat overigens, terwijl het ene een maatzadel is.
Daarnaast heeft een ander weer een wow, ook die schuift met opstappen. En laat die toch écht goed liggen.

Verder: Je zadel past mijn inziens gewoon niet.
Dan mag het nieuw zijn, maar er zijn een hoop prutsers tussen de zadelpassers/makers.

@ Amanda: Jij moet op een haf komen, das inderdaad wel te doen.
Ik stap altijd op via het hek trouwens, net zo makkelijk.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 16:48

als het glijd, licht het zadel niet goed dus past ie niet lijkt mij :)

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 20:14

Ben bandaag al is begonnen met een nieuwe singel te halen en opgestapt zoals altijd met een krukje en dit ging eigenlijk heel vlot (alleen pony gaat altijd vooruit erg vervelend met het krukje maar ja dat is dan maar haar manieren bijleren é) wegens beenproblemen mag ik haar niet rijden enkel stappen en anky is vandaag blijven liggen.Ik heb wel gevoeld dat ik altijd naar rechts precias hang/schuif maar ik dnek dat dit eerder is (na verhalen gelezen te hebben) dat mijn pony niet recht loopt er zit altijd een knik in haar hoofd en nu met dit nieuwe zadel voel ik dit precies harder...

Paulusjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 20:22

Met dit nieuwe zadel voel jij die knik harder? Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.

Ik heb onlangs ook nieuwe zadels gepast, ik had het schuifprobleem met een Wintec 500 wat gewoonweg niet bleef liggen. De zadelmarker (v. Rijs) zag direct wat wel of niet goed lag. Zo lag er een zadel op waarvan ze heel gespannen werd met haar hals/rug (zadel te krap op de schoft). We hebben net zolang gepast tot dat we een zadel hadden waarbij ze direct lekker ontspande. Koste dan ook wel iets meer dan mijn Wintec.

Maar dat je die knik nu erger voelt, zou niet mogen. Een goed zadel kan een hoop problemen voorkomen.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 21:00

de zadelmaker dat we hebben laten komen is een zeer gekende in procincie antwerpen. zadel is gemaakt omdat het goed paste en ook betaald is maar nu het er efectief is hebben ze al vanalles moeten veranderen zoals vulling eruit om ni te schuiven naar voor dan enz. Ben ook wel gewend om op dressuur te zitten en nu ik weet niet het voelt gwn niet ok maar heb dan ook nog nooit een nieuw zadel gehad en zeker geen VZD

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 20:21

Ik snap helemaal niks van je laatste reactie, zit ook geen enkel leesteken in... Maar goed, ik ga toch een reactie plaatsen. Ik zou nogmaals de zadelmaker laten komen. Zeker als je hem bij hem nieuw hebt gekocht, mag er zeker garantie op zitten. Als je paard zijn hoofd kantelt, is er zeker iets niet goed, dat hoeft niet persé aan het zadel te liggen, maar het is wel toevallig. Verder vraag ik me af of op jouw pony een zadel past wat te groot is voor een anky pad. Een zadelmaker kan nog zo goed bekend zijn, maar het blijft een mens die fouten kan maken.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-09 22:11

ik heb ook nooit gezegd dat het niet paste op mijn anky pad maar wel op mijn scapa pad. heb het gemeten en de anky is 6 cm langer als de scapa. heb ook mijn verzorgster gesproken vandaag en bij haar schuift het zadel niet bij het opstappen dus vermoed dat het dan toch meer met gewicht te maken heeft qua schuiven bij opstappen.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:17

Omarlover85 schreef:
ik heb ook nooit gezegd dat het niet paste op mijn anky pad maar wel op mijn scapa pad. heb het gemeten en de anky is 6 cm langer als de scapa. heb ook mijn verzorgster gesproken vandaag en bij haar schuift het zadel niet bij het opstappen dus vermoed dat het dan toch meer met gewicht te maken heeft qua schuiven bij opstappen.

Je maakt een topic aan met de vraag waarom je zadel schuift. Nieuw zadel, "goede" zadel maker, maar toch schuift het zadel. (bij jou)
Een zadel mag niet schuiven! Ik weet niet hoe zwaar je bent maar het mag gewoon niet! En zeker als je met een krukje opstapt!

Vraag een second opinion bij een andere zadelmaker. Fouten maken is menselijk. Ook bij een zadelmaker.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:26

Een goed passend zadel kan echt wel opzij schuiven indien er erg zwaar wordt opgestegen. :j Zeker als die persoon nog zwaar is ook.

AnoukNicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:37

Klopt idd. Als je zwaar bent (hoe zwaar dan?) kan je toch beter opstappen via een opstapje? Is beter voor de rug van je paardje en er hangt op een andere manier gewicht aan het zadel. Ik heb een )bijrijd)paard van 1.70 en stap zowiezo op via een opstapje (ben zo stijf als een hark en kan ook niet anders hihi :D ) ik hoor van zoveel mensen dat dit ook beter is voor de rug van je paard.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 23:39

Als je opstapt vanaf de grond vermenigvuldigt je gewicht met 5.

Dus hoe licht je ook bent het is voor het paard altijd!!! beter om met krukje op te stijgen.