ik zou voor mijn verzorgpaard graag een reflecterende uitrijdeken kopen, omdat ze ze heel langzaam opdroogt. nu hebben wij geen bak tot beschikking en zullen we in de winter tegen 5 uur in het donker pas weer bij de wei aankomen. omdat ik dus niet af kan stappen om een uitrij/zweetdeken op te doen na het rijden vroeg ik me af of het slim is om de hele bosrit de uitrijdeken op te houden. tijdens een rit word niet veel gedaan. er word veel gestapt en gedraaft met een klein galopje. omdat het laatst ook al flink begon te regenen toen we aan het rijden waren en de paarden dus bezweet waren, dacht ik erover om een uitrijdeken te kopen. ze is al een tijdje drachtig dus het is niet erg fijn als ze ziek word.
maar nu vraagje.
zou ik de hele bosrit de deken op kunnen houden?
00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.
En je hebt ook speciale exemplaren om ook mee te rijden: bijv de rambo hi-vis competition sheet, verkrijgbaar bij bijv de paardendrogist voor 59,00.
Lady__M
Geplaatst: 03-11-09 20:53
Volgens mij kan je het perfect een hele bosrit ophouden, mijn moeder heeft ooit een uitrijdeken gekocht speciaal om buiten te rijden, vanbinnen was het fleece en vanbuiten een waterdichte stof, dus het kan
Aukelizzy
Geplaatst: 03-11-09 22:15
Je kunt de deken inderdaad oprollen achter het zadel. Doen wij ook altijd als we een buitenrit maken. Je rolt hem op en bindt hem vast met het staartkoordje. Dat blijft prima liggen.
ben ik dan de enige die het probleem ziet? waarschijnlijk is het paard van ts niet geschoren. Bij geschoren paarden kun je idd rustig en ritje maken met een uitrijdeken op. echter, als het paard niet geschoen is, en dus veel zweet, zal hij met een uitrijdeken op nog meer zweten. je paard wordt er dus echt niet sneller droog van als dat ding een hele rit opligt. bovendien, als een paard onderweg al zweet, en dus warmte afgeeft, zal de uitrijdeken vochtig worden en helpt dus geen drol maar werkt averechts
Je hebt helemaal gelijk hoor Lonnie! Ik gebruik een uitrijdeken ook alleen bij mijn geschoren paarden. Als het in de winter echt heel guur is (en ik maak een stap rondje) leg ik er ook een op mijn 28 jarige pony. Die is niet geschoren maar bij een staprondje vind ik zo'n dekentje toch lekker voor het oude lijf.
maar toch, als je aangeeft dat ze al zweet en lang nat is heeft het geen nut. een uitrijdeken dient bij een geschoren paard, voor het warmhouden van de spieren bij in- en uitstappen. bij een niet geschoren paard valt dit nut weg, want die heeft haar om zijn achterhand warm te houden.
en ik wil benadruken, dat een uitrijdeken de boel alleen maar erger maakt bij een ongeschoren paard. het houdt de warmte vast, met als gevolg nog meer zweet, omdat het paard zijn warmte niet kan afgeven. Tijdens het rijden zal er dan condensvorming ontstaan en de deken zal nat worden, en dat lijkt me niet de bedoeling.
ja dat was de reden dat ik dit plaatste. ik was daar al aan het denken maar wist niet precies hoe het zat. ik was aan het twijfelen over het wel of niet kopen. maar nu denk ik toch dat ik het dus niet ga kopen.
ik denk dat misschien de mensen die hebben gereageerd voor mij, er niet bij na hebben gedacht dat het paard niet geschoren is.
als je trouwens een reflecterende wilde kopen, omdat je anders niet goed zichtbaar bent, kun je in plaats daarvan ook refletors voor om de benen kopen, of lampjes voor in de staart bv en zelf een hesje aan doen. heb ik ook, werkt perfect!
kijk wel uit als je alleen een hestje zou doen. Je zit ongeveer 1m50 a 2m boven de grond en zo hoog schijnen de koplampen van auto's niet. Ik zou dus zeker ook aanraden om iets rond de benen van je paard te doen: hoe groter de refelctoren, hoe beter
lonnie
Geplaatst: 05-11-09 18:05
goed plan. Ik rijd met mijn tinker ook alleen maar buiten en die zweet ook enorm veel en lang na. als je gewoon lang genoeg de tijd neemt om uit te stappen en dus niet terwijl de spieren nog warm zijn weer op de wei gooit, kan het allemaal geen kwaad. Succes ermee!
Ik ga straks in de winter ook veel met een uitrijddeken rijden, kan volgens mij best hoor, als je er eentje koopt die goed en veilig vast blijft zitten komt het helemaal goed
Als je paard niet geschoren is heeft dit geen zin. Zo'n deken is eigenlijk alleen handig als je paard geschoren is dan blijven zn spieren lekker warm. Gezien ze geen vachtje meer hebben is de kans erg groot dat ze ziekerig worden. Voor het opdroogprobleem kun je wel een verlengd halsstukje kopen met een wollen binnenkant. Wol neemt namelijk heel erg snel vocht op. Als je paard dan opgedroogd is kun je het stukje er weer afhalen. (kliksysteem)
Linsey_X
Geplaatst: 05-11-09 18:17
Ik heb er zelf billkorrden aangemaakt anders waait hij op