Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Arabesk schreef:Dat speciale 'smaakje' komt ook door die redoxreactie. Proef zelf maar eens aan zo'n batterij waar twee van die stripjes uitsteken. Er aan proeven is een bekende methode om te kijken of er nog voldoende stroom inzit. Het smaakt heel zuur en een beetje metalig, maar eigenlijk 'proef' je het stroompje dat gaat lopen.
Pak tabel 48 van de BINAS (voor wie 'm heeft)
Er vindt deze reactie plaats:
Fe 3+ + e- -------> Fe 2+
Cu (s) ----------> Cu+ + e-
het potentiaal verschil is 0,25 Volt. Bij deze reactie onstaat er dus een spanninkje in de paardenmond van 0,25 Volt.
lovemeintje schreef:oke ik weet genoeg om er niet aan te beginnen maar zijn er wel billy allen shanks zonder al deze uhm bijwerkingen.???
en waar kan je die kopen? (in een nederlandse winkel/site)?
kamsel schreef:Persoonlijk heb ik ook nooit last ondervonden van een bit met hoog kopergehalte.
Sowieso is er geen sprake is van Fe3+, maar van Fe (s) en Cu(s), dat kan samen op deze manier geen redoxreactie geven.
Maar ik heb wel vaak een bit met een hoog koper gehalte omdat, in mijn ervaring, paarden dat makkelijker aannemen en er fijner op zijn.
Alleen weet ik niet waarom dat zo is en de eerste uitleg van Arabesk is niet volledig en ik ben ook echt benieuwd naar de rest om evt mijn idee daarover aan te passen, zie het nl niet als niet mogelijk.

Arabesk schreef:kamsel schreef:Persoonlijk heb ik ook nooit last ondervonden van een bit met hoog kopergehalte.
Sowieso is er geen sprake is van Fe3+, maar van Fe (s) en Cu(s), dat kan samen op deze manier geen redoxreactie geven.
Maar ik heb wel vaak een bit met een hoog koper gehalte omdat, in mijn ervaring, paarden dat makkelijker aannemen en er fijner op zijn.
Alleen weet ik niet waarom dat zo is en de eerste uitleg van Arabesk is niet volledig en ik ben ook echt benieuwd naar de rest om evt mijn idee daarover aan te passen, zie het nl niet als niet mogelijk.
Zeker krijg je wel Fe3+ dat zit zelfs op je auto, dat wordt ook wel roest genoemd. Dat je geen rode plekken in het bit ziet wil niet zeggen dat het er niet zit
Ben jij chemicus? Ik toevallig wel