zadel schuift, welke singel elastisch of niet

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

carolina1278

zadel schuift, welke singel elastisch of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:20

Hallo,

Ik heb een jonge tinker en heb een goed passend zadel (net aangemeten), echter schuift hij ontzettend met opstijgen en kan dus niet alleen opstijgen en gebruik nu noodgedwongen een krukje.

Ik heb nu een singel met elastiek, en nu is mijn vraag wat ik kan doen om het zadel niet zo te laten schuiven bij het opstijgen.... Tijdens het rijden zakt het zadel ook scheef naar rechts. We zijn bezig met rechtrichten, echter snapt hij dat nog niet helemaal, maar we werken eraan }:0

Graag hoor ik even wat jullie ervaringen zijn en wat ik het beste kan gebruiken, elastische singel, geen elastische singel, antislipmat of iets anders.

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:25

Ik hou niet van veel 'tralala' :n Zo basic mogelijk is meer dan genoeg. Antislipmat, gelpads en bontjes zou ik achterwege laten. Die doen de ligging van je zadel vaak geen goed. Rechtrichten is rijtechnisch en dat moet je zo ook oplossen. Een goede instructie is hierbij wenselijk! :)
En wat betreft de singel... Voor mij geen elastiek. Een singel met aan één zijde elastiek trekt je zadel juist sneller scheef. Als je dan toch persé elastiek wil, neem dan een singel met aan beide zijden elastiek. Of nog gemakkelijker: zonder elastiek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:28

zit er aan 1 kant elastiek? welke kwaliteit is je singel? als je een goedkope singel hebt klopt het dat dat schuift idd... heb ik gehoord. het schijnt dat als je een dure, kwalitatieve singel met aan 2 kanten elastiek dat het dan niet meer schuift... heb er zelf geen ervaring mee, wel met een singel met aan 1 kant elastiek maar ik weet niet of dat een dure is of een goedkope harry's horse ;)

merensje

Re: zadel schuift, welke singel elastisch of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:33

Geen elastiek. Dat schuift altijd sneller.
Maar als je zadel echt goed past. Tja, een echt rond paard, toch maar een krukje. Toch maar wel ja. Misschien is niet alles op te lossen. Of ben ik te te pessimistisch?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:36

Ik zou op blijven stappen met krukje prettiger voor je paard ,beter voor zijn jonge rug en idd heb je aan een kant elastiek? ik heb of geen elastiek of aan twee kanten,ik heb [maar dat is mijn mening] het idee dat als er maar aan een kant elastiek zit je een ongelijke verdeling van de druk geeft.
w.s heeft je paard een ronde rug waardoor het zadel makkelijk wegglijdt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:38

Ik heb precies hetzelfde met mijn jonge merrie en aangezien zij niet braaf is onder het zadel ben ik er daardoor al flink afgeklapt! Laatst wéér de zadelmaker erbij gehad en zadel schijnt echt goed te liggen..mijn advies, zeker bij die jonge beesten, heel goed aansingelen en een singel zonder elastiek..door dat ze het nog wat spannend vinden zetten ze de buik heel erg uit (tenminste die van mij!)

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:39

Er zit inderdaad aan 1 kant elastiek en wel aan de kant waar hij niet naar toe zakt...

Opstappen met het krukje doe ik nu inderdaad vanwege zijn jonge leeftijd, maar soms moet je zelf ook op kunnen stappen, zoals in het bos ofzo en dat kan dus nu absoluut niet.

En ik wilde niet 10 verschillende singels aanschaffen, dus ben heel blij met jullie afdvies!

Ga dus maar eens op jacht naar een goede singel met of geen of aan beide kanten elastiek... denk trouwens dat een vaste singel zonder elastiek ook niet te snel te strak kan komen te zitten wat je natuurlijk met elastiek wel hebt

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:41

Singel was iets van 35 euro, weet niet of dat een goedkope is :o

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:42

ja doordat je aan de andere kant druk geeft\trekt dan waar het elastiek zit rekt het aan de andere kant mee en wordt die kant langer waardoor je het zadel naar je toe krijgt

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:46

zo leer je elke dag weer wat bij :P

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 21:46

Maar wat is dan de beste oplossing:
- geen elastiek
- beide kante elastiek

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 21:53

precies die alletwee of aan tweekanten of helemaal niet.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 22:02

En wat voor materiaal:
- neopreen
- leer
- iets anders??

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:06

Het materiaal is echt paardafhankelijk... Waar de een goed op reageert, vindt de ander helemaal niks.
Mijn paards voorkeur gaat uit naar neopreen.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 22:08

Oke, dus dat wordt toch uitproberen.... hij heeft nu eentje van norton.

weet iemand toevallig waar ik een bruine singel kan kopen zonder elastiek maat 115

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:10

Vast bij de dichts bij zijnde ruiterzaak ;) Ruiterslot Bornerbroek? Klumper Almelo?

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-09 22:18

We zullen eens informeren, echter is bruin toch wel een moeilijke kleur...

steenbok1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:22

is een banaansingel geen optie?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:04

Een banaansingel helpt alleen tegen voorwaarts schuiven. Ik vind het typisch dat je zadel tijdens het rijden ook naar rechts schuift. Ik zou als ik jou was toch nog maar eens bellen naar die zadelpasser die je erbij hebt gehad. Mbt je singel, ik zou er eentje zonder elastiek proberen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:09

Je paard is ws ook hol aan rechts dwz rechtsgebogen,dat werkt ook mee in het scheefgaan van je zadel.
Merk je met rijden dat ze over de linkerkant bv in de volte uitzwaait en linksom de bochten invalt? vraag je instruktrice om je te helpen je paard recht te maken

xLittleAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:16

je moet gewoon een gewoone singel doen.
met een elastische dan kan je hem strakker aansingelen maar ook te strak, omdat die elastiek meerekt.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 06:32

Mijn zadel schoof ook een heel klein beetje. Ik heb een anti slip matje eronder gelegd, en een andere singel eronder. Ik had een oude singel van iemand gekocht, en ik heb nu een peperdure leren singel van HKM, en het zadel schuift geen centimeter meer.
Daar komt nog bij dat dit een ontzettend mooie singel is, heel zacht. De gespen zijn verschuifbaar, zijn aan elkaar verbonden en dan via een ring gaan ze naar boven. Mocht je zadel iets scheeft liggen, kan je daarmee ook nog een beetje proberen (tenminste, dat zei de mevrouw ;) )

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 10:04

knollentuin schreef:
Je paard is ws ook hol aan rechts dwz rechtsgebogen,dat werkt ook mee in het scheefgaan van je zadel.
Merk je met rijden dat ze over de linkerkant bv in de volte uitzwaait en linksom de bochten invalt? vraag je instruktrice om je te helpen je paard recht te maken

Bij een rechtsgebogen paard zakt het zadel juist weg naar links... Want rechts is de holle, sterke bespierde zijde. De rechterkant van de rug is door de bespiering is hoger dan de linkerkant en daarom zakt het zadel dan juist weg naar links.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:59

Precious20 schreef:
knollentuin schreef:

Bij een rechtsgebogen paard zakt het zadel juist weg naar links... Want rechts is de holle, sterke bespierde zijde. De rechterkant van de rug is door de bespiering is hoger dan de linkerkant en daarom zakt het zadel dan juist weg naar links.

vreemd? die ervaring deel ik niet...

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 08:51

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt