De Gymnastiekteugel van Horst Becker

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Schangah

De Gymnastiekteugel van Horst Becker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 19:47

Afbeelding

Op de website van hem staat staat

Wat is nieuw aan de Gymnastiekteugel van Horst Becker?
Hij biedt bewegingsvrijheid in alle richtingen!
Hij loopt overal rond, ook tussen de voorbenen, en zet zich dus nergens vast
Hij dient ter ontspanning van verkrampte paarden, en/of paarden met een gevoelige mond
Het is een bijzonder goed hulpmiddel bij paarden, die op grond van blokkades een speciaal ontspannings-, en opbouwprogramma nodig hebben
Hij dwingt de paarden niet in 'de houding'
Hij geeft het paard de mogelijkheid in een pijnvrije houding te lopen, bijvoorbeeld met buitenstelling
Hij heeft een noodbreek-systeem, die het paard in een noodgeval beschermt tegen beschadigingen
Hij werkt niet in op de gevoelige tong en onderkaak, maar in de mondhoek.

Zijn er bokkers die deze hulpteugel gebruiken en wat zijn de ervaringen hiermee?

oOoKellyoOo

Re: De Gymnastiekteugel van Horst Becker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:49

Dit is intressant, ik wil er ook graag meer info over, klinkt vriendelijk,

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:08

Superfijn ik gebruik hem dagelijks. Erg vriendelijke inwerking en het paard wordt niet vastgezet.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:35

Min of meer dezelfde werking als de chambon, of zie ik dit nu verkeerd?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:38

intressant... Ik ken deze teugel niet. Ben ook erg nieuwschierig. Wat moet zo'n teugel kosten?

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:00

aslo schreef:
Min of meer dezelfde werking als de chambon, of zie ik dit nu verkeerd?

Nee dat zie je indd verkeerd, een chambon zit namelijk vast aan de singel tussen de voorbenen, en de gymnastiekteugel loopt daar door een ring en kan dus glijden daar. Paard wordt dus niet geblokkeerd.

magic12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:03

Ik ben ook benieuwd naar de kosten. Het ziet er zeer vriendelijk uit.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:35

Volgens mij zit er vwb inwerking weinig verschil in hoor, deze zit aan de zijkanten vast en de chambon aan de onderkant. Bij de chambon wordt het paard m.i. ook niet geblokkeerd. Lijkt me op zich een heel prettige teugel hoor, daar niet van, maar dat vind ik van de chambon dus ook.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:49

aslo schreef:
Volgens mij zit er vwb inwerking weinig verschil in hoor, deze zit aan de zijkanten vast en de chambon aan de onderkant. Bij de chambon wordt het paard m.i. ook niet geblokkeerd. Lijkt me op zich een heel prettige teugel hoor, daar niet van, maar dat vind ik van de chambon dus ook.

Bij een chambon werkt het toch net even anders, alleen al door die ring maar een chambon is ook veel korter dan de gymnastiekteugel, de gymnastiekteugel loopt veel langer door en de druk wordt veel beter verdeeld dan bij een chambon. Chambon vindt ik persoonlijk helemaal niet fijn.

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:52

Wat ik lees zou ik en mn paard er heel gelukkig van kunnen worden, want zodra zij het idee krijgt dat ze vast zit zoals met bijzet of de pessoa, dan gaat ze altijd in verzet, terwijl de pessoa heel vriendelijk is, ook als ik haar rijd, dan is dat met een losse teugel druk uitoefenen gaat fout,, en ben dus verplicht om te rijden , als ik een ander eropzet gaat het ook fout die nemen automatisch meer druk op de teugels, ze is gevoelig en ik heb reuma in de handen, dus ja op de pinken moet ze blijven lopen

Hollsteiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:53

ligt het aan mij of lijkt het bit op de foto wel erg scherp voor zo'n "vriendelijke" teugel?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:54

Is gewoon een knevel bitje volgens mij hoor,.....
Nu vind ik bokt toch wat extreem in vriendelijk en onvriendelijk,... maar goed, dat is een andere discussie ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:59

Kneveltrens is niet onvriendelijk nee, zeker niet zelfs. Heel fijn om jonge paarden mee te werken, bit kan niet gaan schuiven in de mond.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 21:59

kneveltrensjes zijn hartstikke vriendelijk hollsteiner ;)

Maar ik snap het niet helemaal, stimuleert het je paard dan wel om naar beneden te komen, of kan het dier nogsteeds met het hoofd in de lucht rondhobbelen...

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:01

Jaimyliefje schreef:
kneveltrensjes zijn hartstikke vriendelijk hollsteiner ;)

Maar ik snap het niet helemaal, stimuleert het je paard dan wel om naar beneden te komen, of kan het dier nogsteeds met het hoofd in de lucht rondhobbelen...

Dat vroeg ik mij ook af, hoe is de werking precies,.... en uiteraard het kostenplaatje ben ik nog steeds benieuwd naar ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:03

Jaimyliefje schreef:

Jep je kunt het paard er heel fijn in ontspanning mee werken, je dwingt hem niet maar geeft wel een kader aan, en je stimuleert het afkauwen op het bit meer omdat de druk niet op de lagen of tong ontstaat maar in de mondhoek en dus veel vriendelijker is. Ik heb er ook revalidatie paarden mee gewerkt en het werkt echt heel fijn. De prijs is 89 euro, maar wel vervaardigd door Passier en dus van het allerbeste leer. Doe je je hele leven mee.

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:09

Ik wil mijn merrie namelijk graag vaker longeren, maar met een bijzet/slof zit ze te vast en dat vind ze eng, ze ontspant er niet op (dat was in het verleden in elk geval zo). Longeren zonder iets eraan vind ik echter compleet effectloos, dus daarom lijkt dit me wel iets.
Wat denk jij mindfields?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:09

Al eens met dubbele longe geprobeert??

Jaimyliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:11

nee, omdat ik dat zelf nog nooit gedaan heb (mijn paard heeft het ooit in een ver verleden trouwens wel eens gedaan, toen ze zadelmak gemaakt werd) daarom durf ik dat niet aan.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:13

Gewoon een stukje afzetten en met de buitenteugel over de rug beginnen ;) Dan kun je gewoon de teugelhulpen geven als onder het zadel ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:14

Jaimyliefje schreef:
Ik wil mijn merrie namelijk graag vaker longeren, maar met een bijzet/slof zit ze te vast en dat vind ze eng, ze ontspant er niet op (dat was in het verleden in elk geval zo). Longeren zonder iets eraan vind ik echter compleet effectloos, dus daarom lijkt dit me wel iets.
Wat denk jij mindfields?

Ik denk dat dit je dan wel goed zal bevallen, want mocht het paard toch paniekerig reageren, dan kan ze altijd haar hoofd omhoog brengen zonder dat ze totaal geblokkeerd wordt. Daarbij zitten er knipsluitingen aan die bij teveel druk gewoon knappen om schade te voorkomen. En dan krijg je gratis nieuwe toegestuurd.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:15

Suzan_bobar schreef:
Gewoon een stukje afzetten en met de buitenteugel over de rug beginnen ;) Dan kun je gewoon de teugelhulpen geven als onder het zadel ;)

Nou zo simpel als jij nu stelt is dubbele longe nou ook weer niet, het vergt heel wat handigheid van de longeur en als je dan een paniekerig paard hebt kun je lachen als je niet gewend bent om met twee lijnen te longeren, laat staan als je paard het ook nog eens niet kent.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:18

Oeh, ziet er mooi uit en ik zie dat er al tevreden gebruikers zijn!
Lijkt me erg fijn voor de pony van onze dochter!

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:20

Maar dat ze haar hoofd dan alsnog omhoog kan brengen, vraagt de teugel dan dat het hoofd weer naar beneden kan?? Ik probeer me er iets bij voor te stellen, maar lukt nog niet helemaal,.... ook dat het paard in buitenstelling kan lopen, vraagt de teugel dan wel weer aan het paard om binnenstelling, of niet?

Rianneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 22:23

Heb deze teugel nog nooit gezien...
Leuk dat ik weer iets nieuws ontdek!!
Denk dat dit ook wel iets voor mijn merrie is...wel best prijzig..
Maar ja als t helpt! :D