Goed aanpasbaar zadel voor jong paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

palham

Goed aanpasbaar zadel voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-09 07:59

Heb deze week gemerkt dat mijn zadel niet meer goed past op mijn jonge 4,5 jarige arabier, die sinds 3 maanden onder het zadel is. Het zadel zat goed, maar door spierontwikkeling is het van voren te smal geworden, waardoor hij geen vrijheid bij de schouder heeft en daarom ook protesteerdt door met het hoofd te schudden, dus met dit zadel kan ik niet meer rijden. Ik laat een zadelmaker komen om te kijken wat een goed zadel kan zijn. Echter mijn paard zal steeds meer spieren ontwikkelen en ik wil na 3 maanden niet nog een keer naar een nieuw zadel moeten kijken. Bij welke zadels kan ik kamer verbreden/versmallen en zijn een goede investering voor een jong paard. Ik ben recreatieruiter, 178 cm lang, rijd endurance, veel trektochten en dressuur. Het zadel moet mij dwingen recht te zitten, omdat ik van nature de neiging heb krom te zitten. Op mijn andere paard rijd ik op een veelzijdigheidszadel met veel kussens van voren. Wat zouden jullie aanraden om naar te kijken. Ik ben bereid wat te investeren, maar ook niet enrom veel, omdat het een jong paard is.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:01

Je zou tijdelijk een boomloos zadel kunnen overwegen. En als hij dan goed in de spieren zit er weer een normaal zadel opleggen.
Boomloze zadels zijn er heel goedkoop en heel duur, maar als het maar voor tijdelijk is.....

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:01

Het eerste wat in me opkomt is WOW.
Maar goed, die zijn nieuw toch wel heel aardig aan de prijs.
Maar alles is zo'n beetje aan te passen. Dus kan je er de rest van je leven mee doen.

criollolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:05

ik zit dus met hetzelfde probleem. nou lang wikken en wegen heb ik een goede zadelmaker in de arm genomen.
hij heeft alles goed bekeken, heb ook gereden met het zadel zodat hij alles goed kon bekijken.
mijn paardje is dus 3, nog erg jong.
hij gaat het zadel zo aanpassen dat ik met het zadel dan 2 jr vooruit kan. het is natuurlijk een gok van hem, dan is de kans groot dat het zadel weer moet worden aangepast. aanpasssen per x 150 euro. dus dan ben ik 300 euro kwijt.
ben ook op zoek geweest naar een zadel wat jij zoekt, maar dan ben ik meer kwijt dan 300 euro. dus heb ik voor deze optie gekozen.
een zadelmaker kan de boom 2x verzetten, dus voor jou zou dat ook eventueel een optie zijn

roosbananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:08

Tegen mij hebben ze gezegd dat je best een synthetisch zadel bij jonge paarden kan gebruiken omdat deze zich meteen naar het paard zetten in tegenstelling tot een lederen zadel.
Deze zadels zijn ook een stuk goedkoper. :)

Wendy1708

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:08

Goedemorgen! Als ik het bericht van TS zo lees zou het misschien leuk voor je zijn om op de website te kijken van Green Distance van Esther Groen. Zij besteedt veel aandacht aan het passen en aanmeten van een zadel en is ook met de dingen bezig waar jij in geinteresseerd bent. Daarnaast zijn er verschillende mogelijkheden bij haar zoals ook het huren van een zadel voor paarden die door bv. leeftijd nog in lichaam veranderen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 08:30

Ik zou gewoon voor een Barefootje gaan :j Heb ik destijds ook gedaan om dezelfde reden, en geen minuut spijt van gehad :) Later toen hij uitgegroeid was ben ik toch bij Barefoot blijven hangen, ze zitten echt heerlijk en mijn paard loopt er veel beter onder dan onder zijn eerste boomzadel.
De nieuwe barefoots hebben een VPS-systeem waardoor ze de druk beter verdelen dan andere boomloze zadels, en dus prima gebruikt kunnen worden voor endurance. En ik zit zelf ook vrij snel krom, maar met dit zadel heb ik er helemaal geen last van.. misschien omdat de beugelophanging iets anders zit?? Ze zijn in ieder geval gratis te testen, dan hoef je alleen verzendkosten te betalen. Op boomloosrijden.nl vind je meer info daarover :)

Needje

Re: Goed aanpasbaar zadel voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 19:56

En juist de beugelophanging vind ik een heet hangijzer bij boomloos.
Bij veel lichtrijden ontstaan er vaak drukkingen onder de ophangingen.
Vraag de gem. paardenfysio maar.

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 20:56

Als je een zadel wilt dat absoluut mee aangepast kan worden bij de groei van je paard, zou ik zeker een WOW overwegen :j
Ik ben mijn jonge paardje aan het inrijden en met de WOW gaat het super goed. Na 5 keer rijden kon er al een grotere headplate
in. Met een conventioneel zadel had ik dan op zijn minst al het zadel moeten laten aanpassen of een nieuw zadel moeten kopen.

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 06:52

Heb eens op de Engelese site van de WOW zadels gekeken en de constructie ziet er inderdaad zeer interessant uit. Hoe duur is het veelzijdigheidszadel ongeveer?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 06:54

@TS: ik heb niet zo heel veel kennis van de WOW, maar dacht dan een zadel op ongeveer 2000 a 2500 euro kwam...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 06:59

Het zadel kost 2450,00, helemaal naar je eigen smaak samen te stellen.. dus alle onderdelen (boom, zitting, zweetbladen, kussens, kleur, kleur randje etc) geheel naar jouw smaak.

En idd, het zadel blijft aanpasbaar, vandaar dat ik ook een wow heb voor mijn 4 jarige..

palham

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-09 07:02

Femmefatale1: is duur, maar wel een goede investering, als het zadel de gehele tijd mee kan gaan. Ken jij een site, waarop staat aangegeven welke zadelmakers in Nederland en Duitsland (woon in Duitsland) deze zadels aanmeten en verkopen?

boef85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 07:07

Ik heb een wintec dressuur voor mijn 4,5 jarige haflinger .
Vind hem helemaal geweldig .
Is pas geleden opgevuld en er is een andere boom ingegaan voor 40,-

Toppie , kan er weer een tijdje mee vooruit en het zadel is onderhouds vriendelijk. Ben nog zo goed in dat soort dingen

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 07:08

Voor een Wow zadel Kijk eens bij Arie Boer (= Zadelboer hier op bokt) of Margreet Bouwmeester (http://www.alona.nl).
Maar vanmiddag kan Margreet niet, dan komt ze mijn Wow aanpassen :D omdat mijn 5 jarige zoveel bespierder is geworden sinds ik Wow heb.

Kosta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 07:12

Wij hebben hetzelfde probleem met onze jonge pony.
We hebben nu een zadelmaker laten komen en die raadt een thorowgood aan ivm met zijn pasvorm, tevens zijn deze zadel niet duur. Je kunt de bomen wisselen, dus ook aanpasbaar.

mvanaarle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:46

Misschien is een Pegaso iets voor jou. Ik zie dat je als tip al Esther Groen van GreenDistance hebt gekregen en zij verkoopt deze zadels ook sinds kort.

maureen_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 08:55

Ik zou een kunststof zadel aanschaffen (Wintec / Thorowgood). Deze bomen zijn wisselbaar. Dus als je paard zich meer ontwikkeld kan er eenvoudig een grotere boommaat in geplaatst worden. En als je paard dan uitgegroeid is kun je eventueel een leren zadel aanschaffen. Dat is mij ook geadviseerd (ik heb zelf ook een jong paard). Ik had zelf zoiets van ik wil het beste van het beste zadel, maar die wouden ze niet aan mij verkopen met een 4 jarig paard. Maar ik moet zeggen dat mijn zadel (Thorowgood) erg goed ligt en echt een heel fijn zadel is om mee te rijden. Dus ik denk dat ik dit zadel voorlopig nog wel hou. De zadels zijn net zo goed, alleen wel stukken goedkoper doordat ze van kunsststof zijn. Wintec heeft nu ook diverse nieuwe modellen..

woollieh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 09:02

Ik heb Ainsley, die is met een sleuteltje vooraan te verstellen..
Ik weet niet of je dat bedoelt! Maar met een paar draaien word de voorkant breder, of smaller.. Wat je maar wilt!
Ik vind het echt een super fijn zadel! Maar dat kan natuurlijk verschillen bij iedereen.. :P

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:47

Wij hebben bij onze Arabier bij het inrijden gekozen voor een Wintec dressuur pro met verwisselbare boom. (Ieder type Winteczadel is wel weer anders van pasvorm, dus het is wel zaak om uit te zoeken wel type bij jouw paard past.) Als je weet welk type je wilt, dan kun je ze vaak nog tweedehands aanschaffen. Nu onze Arabier spieren heeft ontwikkeld, hebben we ook een leren zadel, de Massimo Trail, aangeschaft. Ik zou dus in eerste instantie zeker niet voor een duur zadel gaan, omdat de kans echt heel groot is dat na een tijdje het zadel niet meer goed ligt. Het is dan maar de vraag of een zadelmaker het weer passend krijgt.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 10:50

wiilemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:06

Ik heb destijds voor mijn jonge paard een thorowgood gekocht om dezelfde reden. Je kan er fishes in doen die erbij zitten om hem kleiner te maken. Ik had eerst de dikste erin (dus zo smal mogelijk), nu heb ik er niks meer in. Heeft altijd goed gelegen.

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:09

Ook ik zou je Wow adviseren, de redenen staan hier al genoemd. :)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:12

Ik heb bij mijn eigen jonge paard een boomloos zadel gebruikt (Barefoot Cheyenne) en stap nu over op de Trekker Pro Endurance via Esther Groen van greendistance.nl, mede omdat ik dat net even een wat degelijker boomloos zadel vind, wat ook wat fijner is bij intensiever rijden.

Ik vind het juist fijn om mijn paard echt helemaal aan te kunnen voelen en daarbij is het een kort zadel (mijn paard heeft een hele korte rug). Hij wisselt ook van omvang gedurende het jaar en ook de bespiering is nogal aan veranderingen onderhevig (althans, het is de bedoeling dat er nog het e.e.a. gaat verbeteren ;) ).

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 12:13

Ik rijd mijn pukkie in met een knightrider Neptunes. Een lichtgewicht syntetisch zadel dat makkelijk verstelbaar is. Kost erg weinig dus als je paard niet meer zo heel erg veel verandert is het ook echt niet zonde om weg te mikken. Daarnaast zit het ook lekker en comfortabel!
Maar; het is en blijft echt een inrijzadel. Wil je er een waar je echt langer mee doet en wil je er de nodige euro's aan uitgeven dan is een WOW inderdaad wel perfect.