Zadel zonder diepe zit/wrong

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje_M

Zadel zonder diepe zit/wrong

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 11:10

Het zadel van mijn pony begint een beetje op te raken (na meer dan 30 jaar, mag onderhand wel) dus ik ben langzaam aan het rondkijken naar een ander. Alleen... wat ik wil lijken ze niet meer te maken. Ik ben op zoek naar een zadel zónder diepe zit (liefst zo plat mogelijk) en zonder veel wrong. Het mag een dressuur- of een veelzijdigheid zijn.
Mijn instructrice heeft een heel fijne CTD, maar die maken ze niet meer en ze worden haast niet 2e hands aangeboden.
Wie kan mij adviseren naar welke merken/modellen ik wél kan kijken?

dejavu

Re: Zadel zonder diepe zit/wrong

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:15

Stübben of KN zitten erg ongedwongen, maar Stübben is platter. Kijk vooral naar oude modellen, ik had ooit ook zo'n plat model, maar dat was ergens begin jaren '90. ;)

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:19

Er staan trouwens wel CTD's op Marktplaats. Ik zie er nu toevallig eentje in Drenthe. :)

Bonny1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 11:22

van het ruitergilde huis merk van de heimolen moet je maar even zoeken op internet, ik heb er ook zo eentje en die zit echt heerlijk :D suc6 met je zoektocht je kan altijd pb'en voor meer info

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:03

Hm, ik vind KN op foto's (moet toegeven nog niet op een KN gezeten te hebben) altijd een vrij diepe zit hebben. Stubben weet ik en dan idd vooral de oudere modellen, maar die zijn dan vaak weer wat hard (kritisch he ;) )

De CTD's op marktplaats zijn springzadels en dat zoek ik niet :) Er staat zo ver ik weet 1 veelzijdigheid op, maar Friesland is zo een eind vanaf hier...

Ruitergilde is de moeite om een keer te gaan kijken. Dank je voor de tip :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:10

CTD is Stübben en beiden hebben doorgaans een vlakke zit. KN trouwens ook. Als het goed is wordt CTD nog gemaakt hoor, kijk maar eens op de Stübben site. Barnsby en Zaldi hebben ook niet zo'n diepe zit.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:13

Maartje_M schreef:
Hm, ik vind KN op foto's (moet toegeven nog niet op een KN gezeten te hebben) altijd een vrij diepe zit hebben. Stubben weet ik en dan idd vooral de oudere modellen, maar die zijn dan vaak weer wat hard (kritisch he ;) )

De CTD's op marktplaats zijn springzadels en dat zoek ik niet :) Er staat zo ver ik weet 1 veelzijdigheid op, maar Friesland is zo een eind vanaf hier...

Ruitergilde is de moeite om een keer te gaan kijken. Dank je voor de tip :)

Wat is een ouder model? Mijn Stübben Scandica is volgens mij ruim 10 jaar oud en heeft inderdaad een plattere zit. Maar wel behoorlijk kniewrong (mogelijk dat dat een optie bij dit zadel is geweest) en zit gewoon heerlijk zacht. Stalgenoot die ook van het vooroordeel over een Stübben wist moest het zadel even voelen en kon alleen maar concluderen dat het zadel zacht aanvoelde en het leer super soepel was.

Mijn instructrice heeft een KN en een Passier en beiden zijn heel vlak en weinig kniewrong. Laatste heeft dat helemaal.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-09 12:18

Misschien dat het dan toch aan het zadel ligt. Moet sowieso passen en proberen uiteraard. Het is ook niet dat Stubben meteen is afgeschreven hoor ;)

Ik kan op de site van stubben overigens niets vinden over CTD. Of ligt dat aan mijn duits? ;)

Passier zal dan modelafhankelijk zijn? Want het passierzadel waar ik wel eens op heb gereden vond ik echt een drama := Daar zat je gewoon vast in.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:27

Daar zal het zeker aan liggen. Want de Passier waar ik het over heb heeft echt een vlakke zit en geen kniewrong. Geloof dat het een Grand Gilbert is.

yvonne101

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:28

hoi,

ik heb mijn stubben excalibur dressuur te koop staan. Hij heeft een mono-zweetblad voor close-contact met het paard. Ikverkoop hem omdat ik een andere paard gekocht heb.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:38

Thorowgood, Wintec en Massimo hebben allen geen gedwongen zit. Wel zit er verschil in de modellen, massimo dressuur is bijv. dieper dan de trail en de son.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:07

even een dwarsstraat, maar kijk anders eens bij de ijslanderzadels
tegenwoordig vrijwel allemaal zonder stegen , en dressuurzweetblad
en over het algemeen(zeker ten opzichte van moderne dressuurzadels) een zeer vlakke zit

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:11

BrankaZ schreef:
Daar zal het zeker aan liggen. Want de Passier waar ik het over heb heeft echt een vlakke zit en geen kniewrong. Geloof dat het een Grand Gilbert is.

Ik denk dat je de GT bedoeld. De Grand Gilbert heeft juist wel veel kniewrong en de GT niet.
Ik weet overigens van Passier dat je de GT nog wel kan bestellen al staat hij niet meer op de website.

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:14

Heb zelf een Passier GG, geloof wel een wat ouder model, deze heeft zeker geen gedwongen zit en weinig wrong. Denk dat het wronggedeelte op het dikste punt zo'n 2 á 3 cm is. Ben er helemaal happy mee.

Denk dat het zeker wel model of misschien bouwjaar afhankelijk is. Als ik de nieuwe versie zie, lijkt het alsof deze een diepere zit heeft (lepel is ook hoger). Weet natuurlijk niet of dit daadwerkelijk zo is.

(Veel stalgenootjes moeten niks van mijn zadel hebben, veeeels te plat en ze moeten ineens zelf hun lichaam/rug omhoog houden, hihi.)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 07:39

Dus Passier is zeker een optie, maar dan moeten we even goed naar het type kijken. Dank jullie!

Zijn er nog meer verschillen tussen ijslanderzadels en dressuurzadels dan?

Verder wordt het in ieder geval geen wintec, want ik wil geen kunststof zadel.

Ik denk dat ik vandaag maar eens even langs de zadelmaker rij hier, kijken of die niet toevallig wat heeft liggen of weet.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 07:46

CDT zit in België, in Windsor nog met een verkoper gesproken. Ze kunnen je zadel zeer ver naar je eigen wensen aanpassen.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 07:52

Zou iemand mij aan een website van CTD kunnen helpen?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:18

kwa verschillen tussen dressuur en ijslander zadels
zijn er steeds minder eingelijk , vroeger lag het dieptepunt van een ijslanderzadel vrij ver naar achteren, nu doordat de ijslanders steeds korter worden en de zadels ook , is dat steeds minder het geval
vaak wel nog meer schoudervrijheid dan een normaal dressuurzadel

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 11:02

Ik zal er eens over denken :)

Ben net iig bij mijn zadelmaker geweest en die wist te vertellen dat CTD inderdaad nog gemaakt wordt. Beetje jammer dat ze eigenlijk toch boven mijn budget liggen en er 2e hands niet zijn...

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:05

De passier patron heb ik nu en die is zo plat! heerlijk,ze noemen m hier op stal het leren chabrakje...ook haast geen wrong. en als tweedehands een optie is;
een vriendin van me heeft een schultheiss van stubben te koop,de oude meesters reden daarop ootman,en de stal van der schaft,past niet meer op dr paard na blessure pees.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 11:07

Tweede hands is zeker een optie, ik pb je even :)

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:09

als je wintec niets vind vanwege het kunstof kun je ook bates overwegen. Heb zelf een bates omdat deze niet zo diep is en het voordeel is dat je zelf kunt bepalen hoeveel wrong je wilt (geen, beetje, veel)

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 11:16

Hoe werkt dat met die wrongen dan? En hoe is de kwaliteit van Bates? Dat is toch een wintec-merk he?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:19

Hoi, ben ik weer, heb je terug gepbd. bates is idd van wintec maar leer, de zadels zijn rond de 1600 euro nieuw en er zit lucht in[even aanvulling] kwaliteit weet ik niets van.

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 11:27

Als ik voor een nieuw zadel ga, wordt het sowieso een CTD, die ligt ook lager in prijs (rond de 1000). Ik zal eens kijken of ik iets 2ehands kan vinden en of dat iets is.

*edit, en thx voor je pb :)