Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
IloveAlfriee schreef:ik zie wel eens paarden lopen met bandages en met peesbeschermers, maar ik snap nooit waarom !
nu heb ik daar het een en het ander over opgezocht, maar ik kwam iets anders tegen.
ik heb een filmpje gezien van Karin Nijveld ( ik weet niet of ik het goed schrijf) maar zij werkte samen met een universiteit aan een onderzoek naar bandages enzo.
Zij zeiden dat badages ervoor zorgen dat het been de warmte niet kwijt kan en zo eigenlijk schade aanricht aan het been ?

Citaat:en over peesbeschermers had ik ook wat:
ze zouden overbelasting niet voorkomen, maar alleen zorgen voor bescherming van buiten af ?
Equimotion schreef:IloveAlfriee schreef:ik zie wel eens paarden lopen met bandages en met peesbeschermers, maar ik snap nooit waarom !
nu heb ik daar het een en het ander over opgezocht, maar ik kwam iets anders tegen.
ik heb een filmpje gezien van Karin Nijveld ( ik weet niet of ik het goed schrijf) maar zij werkte samen met een universiteit aan een onderzoek naar bandages enzo.
Zij zeiden dat badages ervoor zorgen dat het been de warmte niet kwijt kan en zo eigenlijk schade aanricht aan het been ?
De waarheid ligt iets genuanceerder dan dat, wel is het zo dat een te hoge temperatuur schade aan pezen en banden zou kunnen aanrichten. Je kunt je daarbij ook voorstellen dat er nogal verschil zit tussen bandageren met katoenen bandages en goede onderlappen (zoals bijv. climatex Eskadron) of een synthetische, niet ademende onderlap met fleecebandages. De conclusie dat bandagebruik onherroepelijk leidt tot schade is echter een beetje te kort door de bocht. Mijn voeten warmen tijdens een hardlooprondje in mijn kunststof sportschoenen ook enorm op, maar ik heb nog steeds geen peesschade aan mijn voeten opgelopen
Je kunt met een bandage geen steun geven aan de buigpezen. Wel kan je het bandapparaat rond de kogel wat steun geven (beperkt) en het beschermt het been tegen aantikken bij zijdelingse bewegingen (zijgangen).Citaat:en over peesbeschermers had ik ook wat:
ze zouden overbelasting niet voorkomen, maar alleen zorgen voor bescherming van buiten af ?
Dat is natuurlijk geen hogere wetenschap, een peesbeschermer is immers alleen een harde kap rondom het been. Het ding is ook bedoelt om schade van buitenaf tegen te gaan. Overbelasting ontstaat door zaken als verkeerd belasten van het lichaam, slechte trainingsopbouw, trainen op slechte bodem, etc etc.
Een bandage met daaroverheen een peeskap gebruik je om zowel het bandapparaat op de kogel te kunnen ondersteunen maar ook bescherming te geven tegen aantikken met het achterbeen. Het wordt vooral gebruikt bij paarden die piaffe/passage aanleren en daarin nog niet zoveel balans en controle over hun eigen lijf hebben, met daardoor meer risico op schade door aantikken. Daarnaast demp je het "Eskadron effect" zoals Somebody dat omschrijft.