barefoot ervaringen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltje2

barefoot ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 16:05

Hallo allemaal,

Ik zit er over te denken een ander zadel aan te schaffen voor mijn verzorgpaard. Nu heb ik al een aantal keren gereden op een barefoot arizona en dat vind ik echt superlekker zitten. Mijn verzorgpaard loopt er ook erg relaxed mee. Maar ik ben ook erg benieuwd naar de Nevada, Atlanta en Cheyenne. Wie heeft er ervaringen met deze zadels? Oh ja, ik heb al het een en ander gelezen via de zoekfunctie, maar nog niet echt alles gevonden, vandaar dat ik toch maar een nieuw onderwerp heb aangemaakt. Alvast bedankt voor reacties!

8nnemiek

Re: barefoot ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 16:12

Ik heb eerst de cheyenne gehad, en daarna de arizona (die ik nu nog steeds heb)
De cheyenne zit eigenlijk net zo fijn als de arizona. De enige reden waarom ik later de arizona heb aangeschaft is omdat ik de zadelknop zo fijn vind, en de westernlook, en de singel vind ik ook veel fijner dan die van de cheyenne. En als ik dan eens een keertje wil springen dan haal ik de pommel gewoon eruit en doe er eentje in zonder knop :D
De nevada heb ik niet gekozen omdat die vierkant loopt, en mijn paardje sowieso al niet zo'n lange rug heeft. Dan is een rondlopend zadel toch wat fijner.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:16

barefoot zadels dat was niets voor mij. Ik heb bijna alle modellen erop gehad met uitzondering van de westernmodellen. Ik heb zo ook allemaal een week of twee geprobeerd zodat ik en het paard er goed aan konden wennen. Bij het ene zadel bleef ze maar steigeren en vervelend doen en bij het andere ging ze verkort lopen. Ieder model had wel iets wat niet lekker zat. Ik vond ze zelf ook niet echt heel erg lekker zitten. Ik heb daarvoor en daarna nog meerdere merken en soorten boomloze zadels geprobeerd. Maar op geen enkel merk reageerde ze zo heftig als op de barefoots. Ik weet niet waar het van komt want meestal hoor je vooral positieve verhalen.
Op het moment rijd ik met een ghost zadel en dat is echt voor mij en mijn paard de hemel op aarde. Voor de dressuur heb ik dan een kieffer erbij maar als ik op dag en trektochten ga zit ik toch het liefst op de ghost. Na 6 uur in het zadel nergens last van en ook nog nooit drukplekken op de rug. Terwijl ik die met de barefoot wel kreeg (ja ook met VPS systeem).

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 17:14

@ INeke, wat is qua zit dan precies het verschil tussen de Ghost en de barefoot? Ik heb even zitten kijken op een aantal sites en als ik het zo zie, lijkt het alsof de ghost een minimaal zadel is, dus zo min mogelijk zadel zeg maar. Klopt dat en ervaar je dat ook zo tijdens het rijden? Ik zag ook nog iets van het merk freedom staan, dat lijkt dan best weer wat op de Ghost. Daar ook ervaring mee?

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:21

heb de cheyenne, london, cherokee en nevada (heb ik nog) geprobeerd.
ben nu voor de nevada gegaan omdat die de meest vaste ligging om mijn ronde paardje heeft, ligt als een huis!
maar toch ben ik nog niet helemaal overtuigd van de drukverdeling.
dus heb het zadel er voor buitenritjes bij

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 17:23

@ cherish; wat gebruik je dan verder nog voor zadel?

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:26

heb sinds deze week een wintec 500 (nieuw model)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:30

Ik heb een 2ehands barefoot over kunnen nemen van iemand. Ik heb het voor mjn bijrijdpaard gekocht. Ik moet zeggen dat ik het een uitvinding vind. Ik heb het woensdag voor het eerst echt uitgeprobeert, en het was natuurlijk heel erg wennen, maar na een uur of 2 ging het echt lekker. Mijn paard loopt lekker losjes, en luisterd goed. Ik voel het precies aan als ze nu iets spant, maar ook wanneer ze ontspant. Ik moet zeggen dat het echt een uitkomst is voor mij en het paard. Het is nog een boel gehobbel en gedoe, maar ik merkte wel degelijk verschil.

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 17:33

@ pluttersput; suecces met het zadel. wat voor eentje heb je precies? Blijft het mooi liggen?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:36

Ik weet niet precies welke die van mij is.. Ik vermoed een London.
Het ligt heel erg goed. Aan de achterkant, als ik het erop leg komt het iets omhoog, maar als ik erop zit sluit het prima aan. Als ze buiten heeft gelopen en ik haal het zadel eraf, is het onder het zadel natuurlijk bezweet, maar de schoft en de ruggegraat zijn onaangetast zeg maar. Die worden dus totaal niet belast.
Momenteel schuift het zadel wel nog, maar ik ben driftig op zoek naar een oplossing. Natuurlijk komt het vast ook deels door mijn zit, maar ik ben me nu ontzettend aan het focussen op rustig stil zitten :)

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:38

Ik heb er 3 uitgeprobeert
Cheyenne; vond ik zalig zitten, beetje wiebel benen maar dat ging snel over, je zit wel erg los ivt een gewoon zadel
Cherokee: toppertje zalig zadel!!!
Missoulla: wat een stuiterbak echt vreselijk, stap prima galop ook maar draf, ik vloog er nog net niet af.....

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 17:47

@ pluttersput; van andere bokkers heb ik al eens de tip gekregen om een antislppad te gaan gebruiken. En laatst had ik contact met een winkel waar ze Ghost zadels verkopen en die gaf me aan dat een gel-eze ook goed wrkt. Moet je maar even googelen, ik heb het zelf ook nog niet op gezocht.

@lady; fijn om je ervaringen te lezen. Wat is dan precies het verschil tussen een cherokee en een cheyenne? De ene meer kniewrong dan de ander? Of nog meer verschil qua zit? en welke gebruik je nu dan?

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 17:54

Ik heb inderdaad net iemand gepb-t, waar ik zo'n antislip-pad zou kunnen krijgen. Of weet jij dat toevallig ook?

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-09 17:58

nee, geen idee. misschien een oproepje hier op bokt?

Lady1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 18:00

De cherokee is een vzh uitvoering en heeft idd kniewrongen ,je kunt er zelfs nog extra bij bestellen als ik me niet vergis.

Op de cheyenne zit je gewoon wat losser, maar dat vond ik ook een fijn zadeltje hoor

Ik heb nog steeds mijn trouwe passier boomzadel, had ze om uit te proberen en nu nog geen centjes voor iets anders.

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:02

Ik rijd nu bijna zo'n 4 jaar boomloos met een barefoot cheyenne en we zijn nu aan ons 3e exemplaar begonnen, de drytex met vps. Ik heb 2 weken geleden nog een rit van 2,5 uur met mijn 23 jarige vz paardje gemaakt en het zadel zat heerlijk en er was geen drukplek of iets raars te ontdekken. Voorheen maakten we wel eens ritten van zo'n 3 tot 5 uur. Ik gebruik het zadel zo'n 4 a 5 keer per week.
De ligging verschilt per paard en uiteraard moet jij het zadel ook lekker vinden zitten.
Wanneer je twijfelt kun je het beste gewoon even een testzadel bestellen (tip: doe dat bij equixantos) zodat je zelf kunt ervaren welk model en welke maar je het lekkerst vindt zitten.
Ik heb op meerdere modellen gereden maar ben toch weer uit gekomen bij een cheyenne.

De gel eze is volgens mij bij equimatch.nl verkrijgbaar

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-09 21:27

Ik rijd met een zwarte Nevada. Tweedehands kunnen overnemen van iemand. Ik vind het zalig! Sowieso vind ik boomloos fijner rijden dan met boom en m'n paardje loopt er ook fijner op. Ik heb ook wel eens op een testzadel Cheyenne gereden. Ook fijn, maar de Nevada heeft meer de westernlook (wat ik wil).

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-09 09:03

hm, ik heb nu een paar keer op de Arizona gereden en merk dat de binnenkant van mijn bovenbenen beusr wordt. Gisteren zelf een blauwe plek. KOmt van de fork, die is net iets te breed. Ik vraag me af of alle barefoots een brede fork hebben, of dat dat alleen de western uitvoeringen zijn?!

@kitty, dank voor de tip

@duke, grappig dat we elkaar hier ook weer tegenkomen!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 13:59

Mij kom je overal tegen op Bokt. ;) :P
Nee, ik zag hem toevallig in Actieve onderwerpen voorbijkomen en ik zag dat het over barefoot ging en jij was de TS, dus allicht moet ik dan even kijken. :D

Jilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 15:07

Ik heb een jaar of 4 geleden een Barefoot cheyenne aangeschaft omdat ik toen een merrie verzorgde die nogal eens van vorm wilde veranderen door dracht etc.
Ik reed enkel buitenritten met haar, was echt ideaal! Nooit meer pijn in mijn rug na een paar uur rijden. Van drukplekken heb ik bij haar ook nooit last gehad.

Toen die merrie werd verkocht heb ik even allerlei paarden gereden en toen blijven hangen bij een van de hengsten. Daarmee reed ik voornamelijk in de bak en daarvoor miste ik toch wat steun. Hij liep er trouwens wel lekker onder hoor.

Ondertussen heb ik mijn eigen paard en een dressuurzadel voor in de bak en de BF voor de buitenritjes. Zou het niet anders willen!

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-09 18:10

hallo,
ik kan een barefoot cheyenne van iemand overnemen. Het zadel is 3 jaar oud. De verkoper denkt niet dat er een VPS-systeem in zit. Heeft iemand ooit het verschil gemerkt tussen een zadel met vps systeem en een zadel zonder vps systeem? En wat is het vps systee precies?

Kitty_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:42

Er zit verschil tussen een zadel met en zonder vps. In een zadel met VPS zitten een soort kussentjes ingebouwd.
Ik heb voorheen altijd zonder VPS gereden en nu sinds een maandje met VPS. Zowieso moet je alijtd een pad met goede inlages onder je zadel doen. Je kunt er ook voor kiezen om dubbeldikke inlages te gebruiken.
Vps zit pas sinds eind 2008 in de barefoot zadels.

Overigens; de osteopaat is gisteren bij mijn 23 jarige vz paardje geweest en vondt hem nog vrij soepel voor zijn leeftijd. Heb tevens aangegeven dat we boomloos reden maar hij kon niks raars aan zijn rug ontdekken.
Ben dus nog steeds erg blij met mijn barefoot!

op boomloosrijden.nl staat een filmpje over het vps systeem.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:49

Ik ben van wintec 2000 naar barefoot arizona gegaan en vond het al veel lekkerder zitten! ik had eerst ook beurse plekken aan de binnenkant van mijn benen maar dat was na een paar keer rijden weg.
Het enige minpunt van dit zadel vind ik dat je het zelf echt helemaal goed moet leggen en zodra het ook maar een milimeter niet goed ligt ging het schuiven bij mijn paard met opstappen. Bij andere zadels glijden ze makkelijker op de goede plek... lastig uit te leggen wat ik bedoel... :Y)
Nu ben ik bezig met de overstap naar western en ga komende week dan ook een equiflex aanschaffen. Ook bij western zadels weer de beurse plekken op mijn benen die na een paar keer weg bleven, ik denk dat dat gewoon is omdat je toch ineens in een andere houding gaat zitten.

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:23

bedankt voor jullie reactie.
Ik twijfel heel erg. Ik heb nu een wintec zadel en wil grag overstappen op een barefoot dus vandaar.

Uiteraad leg ik er een goede pad onder

xrenox

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 18:23

Zijn dikkere inlage beter??