Wat is dit??? Pee Wee bit?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Norway_girl

Wat is dit??? Pee Wee bit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 10:10

Oke, weer een rage uit USA, Australie, en nu toevallig zag ik het voorbij komen in het reclame boekje van hôôks.

Wat is in hemelsnaam een Pee Wee bit? Heeft iemand er ervaring mee, wat is de werking? Het ziet er imo verschrikkelijk uit, zou er ook niet zomaar mee willen rijden.

Afbeelding

Alvast bedankt.

Liezel1

Re: Wat is dit??? Pee Wee bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:12

Die binnenste stukje scharnieren niet zo te zien?
Staat ze schuin?

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:14

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 10:15

Ja vanaf de zijkant gezien, ik zal eens een andere foto zoeken.

Afbeelding Jeez krijg er echt kippenvel van, wat is in hemelsnaam hier de bedoeling van???
Laatst bijgewerkt door Norway_girl op 25-09-09 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:17

Ik denk dat het extra deel puur is voor een stille ligging in de mond. Dan zou het positief zijn.
Of heb ik het nu helemaal mis?

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:19

OP de site staan 3 manieren waarop je het bit kunt gebruiken maar echt duidelijk hoe het inwerkt en wat de verschillen zijn wordt het me nu even niet in een paar minuten.
Als het extra deel inderdaad is om het bit stil te laten liggen zou dat positief zijn, maar dan had er ook een leren bandje aan kunnen zitten. Dat geeft zo een effect dat het bit niet kan verschuiven, net als met een leren bit. Ik vind vooral de dubbele ringen er vreem uit zien. Als je op de site kijkt zie je iets over gebruik etc en dan wat foto's waarbij het er op 1 of andere manier een beetje vreemd uitziet. Er wordt beschreven bij welke disciplines je het bit op iedere manier kan gebruiken maar waarom dat zo is ??

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 10:19

Ik ben dat stukje van Jalenka aan het lezen... maar sorry hoor imo zie ik er even de voordelen niet van in, ziet eruit als een vrij streng en naar bit. Alleen al die ijzeren dingen aan ze zijkant, brrrr.

Kan iemand mij het tegendeel bewijzen??

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:21

Ja inderdaad dat gevoel krijg ik er ook bij. Om een bit stabiel in de mond te laten liggen kun je andere dingen verzinnen dus ik denk niet dat het daarvoor dient. Geeft mij het idee dat dit bit misschien een hefboomwerking geeft, maar ik zie nu gewoon even niet hoe het werkt.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:22

Ik krijg idd het idee dat je het onderste bandje kunt aansnoeren, waarvoor het bit "vast" ligt. Eigenlijk snoer je hem dan aan de onderkaak vast.

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 10:23

Mee eens. Zo te horen is het net op de markt. Maar ik zie een doorsnee ruiter er echt niet mee rijden, weer zo`n geldwolf die iets op de markt brengt onder het mom van "beter voor het paard", of liever gezegd voor de ruiter. Want ik zie de voordelen voor het paard er even niet in. Dan kan je ook een kintettingkje/riempje aan een gewoon bit doen voor een stabielere ligging, toch?

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:24

lijkt wel een buitenboordbeugel :') :o

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 10:24

idd :P

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:27

mss is het wel een bit .. zodat je ze goed naar beneden kunt trekken zonder dat ze heel de mond open kunnen doen ofzo :o .. vind er ook niet echt lekker uit zien ...

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:27

ik vind het bit vooral er mega dun uitzien..

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:28

Dit bit zou eenduidiger voor het paard zijn. Een gewoon bit geeft tegenstrijdige signalen. Het bit zelf is erg dun zeg.

Wranglerbutt

De werking lijkt mij juist heel mild en duidelijk :j
Een ongebroken mondstuk ligt veel stabiel in de paardenmond dat een gebroken mondstuk, en kan dus ook niet knijpen of prikken.
De staafjes aan de zijkanten van het bit (met elkaar verbonden door een kinriempje) lijken mij te werken als het onderste gedeelte van een bosal; druk op de rechter teugel resulteert in druk op de linkerkant van de kaak - waarmee je paard dus laat wijken voor druk.

Dit bit heeft juist geen hefboomwerking!
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 25-09-09 10:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Zondebokje

of je kan je teugels aan die onderste ringetjes doen :o ..

zit maar wat te verzinnen hoor .. vind beetje vaag idd ..

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:29

is het niet mischien net zo iets als een hengstenbit?

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:30

Als ik het stukje uit de link eens lees en bekijk kun je het denk ik met een ongebroken trensje vergelijken dat niet recht is, maar licht gebogen om de ronding van de mond te volgen.
Niet echt een martelwerktuig dus, zo is het zeker niet bedoeld als je het stukje leest. Het is juist bedacht om vriendelijker te zijn.
Het ziet er vervelend uit omdat het een hoop metaal is, maar het gedeelte dat in de mond ligt is eigenlijk maar heel weinig.
(wel een tikkie scherp op punten dus)

De dubbele ringen;de 'gewone' ringen om de teugel aan te bevestigen
en de andere ringen om het kinriempje aan te bevestigen, die ringen zijn door de tussenstukjes wat lager geplaatst.

Het lijkt mij erop dat juist door die verlengstukjes het kinriempje juist niet strak aangesnoerd kan worden. Als je bit goed past en je ragt het bit niet door de mond, dan heb je door die harde stukken altijd ruimte tussen het riempje en de mond/kin, omdat het op afstand wordt gehouden door de metalen stukken. Het riempje zou dan net wel de extra stevigheid en stabiliteit bieden die nodig is denk ik.

Maargoed, dit is wat ik uit het stukje begrijp icm naar het bit kijken van wat iig de Bedoeling zou moeten zijn.
Heb er verder helemaal geen mening over want ik heb het bit nog nooit in een mond gezien, maar dit is wat ik denk dat er achter zit. En dat lijkt op het eerste gezicht niet zo verkeerd. (mits de mond van het paard netjes 'rond' is)

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 10:31

Bit is 8mm dik. Ik lees net een stukje, dat het maksimaal kontroll geeft aan de ruiter, omdat het stil in de mond ligt. Het zou een vriendelijk bit voor het paard zijn. Het bit valt op stangeffect en hefboom effect te werken, afhankelijk van de teugel voering???? :S

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:34

Norway_girl schreef:
Bit is 8mm dik. Ik lees net een stukje, dat het maksimaal kontroll geeft aan de ruiter, omdat het stil in de mond ligt. Het zou een vriendelijk bit voor het paard zijn. Het bit valt op stangeffect en hefboom effect te werken, afhankelijk van de teugel voering???? :S

een hefboom zit er iig niet aan, het zijn gewoon meedraaiende ringen. Je teugels gaan daar aan, niet aan de "pootjes"
als je heel hard trekt kantelt ieder bit wel wat.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:34

Het filmpje op de voorpagina van de site legt hij heel goed uit hoe het werkt.
De schuine stukje zijn voor extra druk op de wang bij aannemen van 1 teugel (druk aan de andere kant, dus heel duidelijk bij wijken voor druk). En daarbij zorgt het dat het gebogen mondstuk in de goede richting gebogen blijft zodat het niet op andere punten gaat drukken waar je geen druk wilt hebben.
Lijkt me idd erg fijn en duidelijk voor een jong paard :j .

De andere manieren om te gebruiken vind ik er minder vriendelijk uitzien :\ .

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:35

gaat filmpje eens bekijken, ben benieuwd!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:35

Ik vind het eruitzien als een rotding voor wanhopige lui die het met de tienduizenden soorten bitten die er al zijn niet af kunnen.

JKiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 10:36

Ja je kunt de teugels op drie manier vast maken. Ik ga er later meer over lezen: zo tentamen. :Y)
Ik ben wel benieuwd hoe het nu werkt, ik heb wat meer gelezen en de doelstelling is inderdaad een duidelijker en vriendelijker bit. Ik snap alleen niet waarom er dan 3 manieren zijn om het te gebruiken en wat elke manier bijdraagt aan de bepaalde disciplines waar dit wordt aangeraden. Maar laten we verder geen voorbarige conclusies trekken.