Problemen afstellen hackamore

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MilouNigel

Problemen afstellen hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 17:01

Hallo allemaal,

Ik heb een hackamore aan mijn westernhoofdstel hangen maar de scharen hangen bij mijn paard in de mond. Ik heb al meerdere riempjes versteld en nu hangt hij iets beter. Maar het is de bedoeling dat hij tijdens wandelingen en buitenritten kan eten en dat lukt niet echt. Zodra de teugels worden aangenomen hangt hij wat beter maar heeft iemand tips om hem in stilstand ook goed te laten hangen?

Groetjes Milou

nickyu

Re: Problemen afstellen hackamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:03

hangt die hoog genoeg ?

bij eet stops onder riempje verlengen ..
of halster er onder en hoofdstel ff uit

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 17:06

Het probleem is dat het hoofdstel niet korter kan want dan zitten de gespjes bij zijn oren. Heb er de frontriem ook al af moeten halen want die kwam veel te hoog te zitten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:10

ik heb niks te maken met het hoofdstel

hackemore hoort op juiste hoogte
anders krijg je dus wel problemen

als je een normaal hoofdstel hebt met normaal bit
wat tegen de tanden zit of lager
en het hoofdstel die niet korter kan
heb je dus verkeerde maat of verkeerd hoofdstel ..

simpel ..

hackemore MOET ongeveer 2 vingers onder jukbeen
naar gelang grote paard

als hij te laag hangt krjig je dus idd de spookverhalen van gebroken neuzen (hij zit dan op zachte deel en MOET op harde deel)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 17:15

Dan heb ik een probleempje. Dan moet of de hack weg of een ander hoofdstel. En dan gaat mijn voorkeur toch uit voor het houden van het hoofdstel.

Mistie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:21

Of je koopt nog een goedkoop hoofdstelletje erbij? ;)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 17:39

Niet vervelend bedoeld... maar wat moet ik met 2 hoofdstellen?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:54

Joh, ik heb 3 hoofdstellen. Je kunt het ook anders stellen: waarom zou je steeds de hele boel verstellen, bit eraf, hack eraan en weer terug, als je ook 2 hoofdstellen eenmalig goed kunt afstellen en er dan verder niks meer aan hoeft te doen?

Wat voor hack heb je, en heb je een foto van hoe het nu zit?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:56

Ik heb ook twee hoofstellen, een sidepull en mijn hackamore hoofdstel. Als je een geschikt hoofdstel in de juiste maat kiest moet het afstellen weining problemen geven.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 17:56

Ik heb alleen maar een hoofdstel met hack. Het is niet de bedoeling dat hij een bit in krijgt. Ik heb een hackamore van sprenger (met leren neusband en leren kinriem)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 17:57

Oh, sorry.

Sprenger zegt me niks. Is dat een "standaard" hack of een Duitse of een S-hack? Bloemhack misschien?

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 17:58

het is de standaard hack

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:02

Dan is het misschien een idee om eens een S-hack of bloemhackamore te proberen, die zijn minder groot. Verder weet ik niet hoe groot je paard is, je hebt de "gewone" hack ook in ponymaat namelijk.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:03

Ik heb ook een sprenger hackamore en doordat ik er een geschikt en goedpassend hoofdstel bij gebruik heb ik dus geen problemen met het afstellen. Waarschijnlijk zal jou hoofdstel bij elke hack problemen geven (en dat wil je niet gezien de schade die een te laag hangende hackamore aan je paard kan toebrengen zoals hier al eerder is genoemd).
Maar ik begrijp hieruit dat je alleen met hack wilt rijden? Waarom als ik vragen mag? Ik rij ook alleen maar bitloos en buiten aan een los teugeltje met de hack maar ik zou er zelf nooit voor kiezen om er in de bak (met constante aanleuning) mee te rijden.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:04

Bij mijn pony had ik voor de hackamore bakstukken ndig maat pony / shetlander. Terwijl hij normaal maar COB heeft. Anders hng de hackamore ook te laag. Alleen ik denk dat jij hier niets aan hebt ivm het westernhoofdstel. Erg jammer. :\

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:04

Ik vind de bloemhack en de gewone sprenger hack qua grootte niet zo verschillen (ik heb ze beide) de s-hack weet ik niet of die kleiner is maar volgens mij is dat verschil ook niet noemenswaardig...

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:05

Ik wil niet alleen met hack rijden. Deze heb ik gekocht maar blijkt dus niet te bevallen. Ik sta voor alle andere bitloze optomingen open. Het is gewoon jammer dat de hack niet aan mijn hoofdstel past. Ik ben me er zeker van bewust wat een te laag hangende hack kan aanrichten. Ik begin niet zo maar ergens aan, ik weet waar ik mee bezig ben maar het past niet.

De bloemhack past niet aan het hoofdstel omdat de ringetjes te klein zijn voor de bakstukken van het hoofdstel.
Laatst bijgewerkt door MilouNigel op 24-09-09 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

HindaFree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:05

MilouNigel schreef:

heb er 6 voor een paard dus is niet zo raar :Y)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:06

HindaFree schreef:
MilouNigel schreef:

heb er 6 voor een paard dus is niet zo raar :Y)

Dit vind ik zonde aangezien ik maar met 1 tegelijk kan werken en ik (nog steeds) geen geldboom heb :o

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:13

Nou ja als je met verschillende optomingen moet rijden is het niet zo vreemd om er meer te hebben. Een reserve is vaak ook handig.

Misschie dat je dit ook een slecht idee vind maar kan je het hoofstelwat je nu hebt anders niet laten vermaken, is waarschijnlijk goedkoper als een nieuwe. Zou wel jammer zijn als de hack dan nog niet bevalt. (Misschien een keer een kleiner hoodstel van iemand lenen om te kijken of het bevalt dan eerst)

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:21

liedje89 schreef:
Nou ja als je met verschillende optomingen moet rijden is het niet zo vreemd om er meer te hebben. Een reserve is vaak ook handig.

Misschie dat je dit ook een slecht idee vind maar kan je het hoofstelwat je nu hebt anders niet laten vermaken, is waarschijnlijk goedkoper als een nieuwe. Zou wel jammer zijn als de hack dan nog niet bevalt. (Misschien een keer een kleiner hoodstel van iemand lenen om te kijken of het bevalt dan eerst)

Dit gaat denk ik niet aangezien de gespjes nu al richting zijn oren zitten (frontriem past er niet meer aan) Ik vind het heel erg zonde maar ik ga gewoon op zoek naar een andere oplossing. Waarschijnlijk een andere optoming ;)

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 18:23

Ik bedoelde door een zadelmaker of een schoenmaker je bakstukken gewoon korter laten maken misschien. Maar Als je niet perce de hack wilt gebruiken is het waarschijnljk niet heel handig.

MilouNigel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-09 18:27

Ik hoef niet perse met een hack te rijden. Het gaat erom dat het lekker zit voor mijn paardje en dat we er mee kunnen werken. Als dat met de hack niet gaat dan is dat jammer maar dan zoeken we gewoon een andere oplossing.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 19:52

een paar bakstukken 2 maten kleiner kopen, dan zou het waarschijnlijk wel passen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 20:08

Wat is dit een raar topic geworden :+

Ts, plaats nou even een foto van je hoofdstel, dan kunnen we toch veel handiger met je meedenken.