Welke dekens zijn echt nodig bij aanschaf van paard?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Boktlid

Welke dekens zijn echt nodig bij aanschaf van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 09:28

Omdat er misschien een paard komt wil ik me vast wat verdiepen in alle benodigdheden.
De vraag staat er al :D
Welke dekens heb je echt nodig in de zomer en winter? (en hoeveel grams?)

bobolien

Re: Welke dekens zijn echt nodig bij aanschaf van paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:28

zweetdeken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:30

Beetje afhankelijk van het gebied waar je woont maar hier kunnen we de laatste jaren niet meer zonder goede vliegendekens ivm de dazen...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:30

regendeken is ook altijd handig om te hebben.
reflecterende uitrijdeken wanneer je s'avonds langs de weg moet.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 09:35

Ik vind het er helemaal aan liggen wat jou bedoeling met je pard is. Is het een weidepaard/receriatiepaard? Dan zou ik zeggen regen deken en vliegendeken en heel misschien een zweetdeken.

Is het een sportpaard/stalpaard? dan wordt mijn oordeel: Zweetdeken, vliegendeken, uitrijdeken, zomerdeken, winterdeken, onderdeken (voor eventueel scheren) regendeken voor in de paddock.

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:33

ligt helemaal aan het paard en wat je ermee wilt..
Ik heb mijn haflinger al 10 jaar en de eerste 9 jaar gebruikte ik helemaal geen dekens (en ik had alleen een zweetdeken die er nutteloos bij lag).
Nu rij ik endurancewedstrijden en gebruik ik alleen op wedstrijd de zweetdeken.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:37

Tja ik heb voor mijn paard: een vliegendeken, zweetdeken, regendeken ongevoerd, winterdeken waterdicht 300 gram. Meer niet hier komt ze zomer en winter mee door

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:39

wij hebben alleen zweetdekens liggen voor de paarden.
Wij hebben 2 kwpners, een new forest en een nrps pony.
Geen van deze paarden heeft moeite met de winter gehad.

Anoniem

Geen. :)

Ligt er een beetje aan wat je met je paard wilt gaan doen, hoe je je paard wilt gaan huisvesten, etc.

Ikima

Als je paard overdag buitenstaat is het fijn om een 0-grams regendeken te hebben, daarnaast kun je varieren met onderdekens als het kouder wordt, daar kan die regendeken dan gewoon overheen.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:43

Je hebt geen dekens écht nodig en men kan prima zonder als je niets aan je paard veranderd (scheren).
Wij doen het hier al tien jaren zonder en mijn vader die al heel zijn leven in de paarden zit heeft nog nooit eentje omgedaan. Je moet hem eens horen doen als de buurpaarden bij de minste drup een regendeken omkrijgen :=

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:44

Nijnteee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 10:44

Zweetdeken & regendeken is altijd wel handig.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 11:05

Je koopt je pony/paard met een fantastische drainerende, zich aan de omstandigheden aanpassende deken, nl. z'n eigen vacht. *D
Meestal hebben paarden geen deken nodig. Hooguit een zweetdekentje in de winter.

Een paard heeft geen last van winterhaar, het is ook niet ongezond... veelal is de reden voor een deken cosmetisch.
Maar als je toch je pony in de dekens wilt hebben , vraag goed advies van iemand die verstand van zaken heeft.
Wat in ieder geval belangrijk is: dat een deken goed past. Eentje die in groot genoeg is, de vorm van het lichaam volgt, in balans ligt, niet schuift of schuurt en zeker niet te warm is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:26

senna21 schreef:
Je koopt je pony/paard met een fantastische drainerende, zich aan de omstandigheden aanpassende deken, nl. z'n eigen vacht. *D
Meestal hebben paarden geen deken nodig. Hooguit een zweetdekentje in de winter.

Toch vind ik dat de "geen deken nodig"posters compleet voorbij gaan aan de last die paarden kunnen hebben in de zomer van dazen.
Daar helpt geen enkele paardenvacht tegen :n

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:55

Ligt er ook aan of je je paard swinters wel of niet intensief rijdt en of je wel of niet scheert.

maar in principe vind ik de basis:
zweetdeken
zomerdek katoen
regendek
deken 200 grams
deken 350-400 grams

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:35

hangt er vanaf wat je wilt haha ..de 1 laat zijn paard gewoon in de winter zonder deken buiten/binnen staan en heeft genoeg aan alleeen een zweetdeken./ de ander scheert zijn paard/de ander weer niet

ik heb zelf:
fleece zweetdeken
teddyfleece deken als onderdeken
0gr regendeken met fleece voering
200gr waterdichte deken
300gr waterdichte deken

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:37

Dat ligt aan waar je je paard gaat stallen (in brabant zijn veel meer dazen dan aan zee in de zomer), of je paard dag en nacht buiten staat op stal of juist buiten, of je gaat scheren, en aan het type paard.

Ik heb zelf een zweetdeken en een regendeken (0 gram), verder niets. Maar hier zijn zo goed als geen dazen in de zomer, hij staat s winters ook op het land en ik scheer hem niet.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:39

Ligt er helemaal aan wat jij wil! Als jij je paard niet scheert kun je voldoen met een zweetdeken en als hij buitenstaat kun je m dan eventueel een ongevoerde regendeken omdoen om hem droog te houden als het regent.
Mijn paard wordt geschoren en ik heb een hekel aan dekens wisselen dus heb ik alleen maar regendekens:
-uitrijdeken, 0gr;
-regendeken, 0gr;
-regendeken, 150gr;
-regendeken, 200gr;
-regendeken, 250gr;
-regendeken, 350gr;
-regendeken, 400gr.

Die van 400gr krijgt hij alleen op met sneeuw en ijs.

LovesHerPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:46

Ik heb enkel het hoofdzakelijke voor mijn paarden.
Marieke (d-pony wordt niet geschoren in de winter en rijd gewoon in de spring en dressuursport).
- zweetdeken
- regendeken (0gram) gebruik ik als eerste deken als het kouder wordt of het veel regent
- staldeken (300gram) gaat onder het regendeken als het echt kouder is.

Adonia (Paard KWPN wordt ook niet geschoren en gaat deze winter wedstrijden starten in de springsport).
- zweetdeken
- regendeken (0gram)
- winterdeken (300gram) waterdicht.

Daarbij heb ik nu ook 1 zomerdeken dat ze beide passen alleen deze is een heel eind op en zal niet vervangen worden aangezien ze deze bijna niet kunnen dragen in het regenachtige Nederland.

[Edit] nog even erbij vermelden ik zet ze 's avonds allemaal wel op stat en als het echt super koud wordt heb ik nog oudere reserve onderdekens liggen en ook de zweetdekens kunnen in die periode dienen als extra onderdeken.
Laatst bijgewerkt door LovesHerPony op 20-09-09 17:52, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 17:49

Ik heb momenteel;

1 zweetdeken
1 wollen deken
1 uitrij deken
1 regendeken
1 150 grams staldeken
1 200 grams winterdeken
1 300 grams winterdeken

Boktlid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 18:47

Super bedankt voor de reacties!
Het paard gaat als het niet regent 's morgens rond 7/8 uur de wei op. Na 4 uur gaat ze weer op stal.
Ik denk dat ik ga starten met een regendeken 0 gram en een winterdeken 300 gram.
Er zal later zeker wel weerwat bijkomen mij kennende ;)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:51

In de zomer heb ik geen deken nodig :).

's Winters heb ik verschillende dikte dekens, ligt maar net aan de tempraturen en aan het paard zelf.

1 pony hier krijgt bijv. geen één deken op (is ook met pensioen) maar de andere pony krijgt het vaak koud in de winter (valt ook af etc) dus die krijgt wel een dekentje om. Mijn paard krijgt wel deken om, varierend van 100 tot max 450 grams (en word het -20 oid kan ik het nog tot 650 doen :P)

Een zweetdekentje is wel erg handig :j

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:53

Geen deken.
Misschien voor de luxe een zweetdeken zodat je minder lang hoeft droog te stappen en een vliegendeken als je paard last heeft van vliegen.
Maar winter en zomerdekens vind ik grote onzin, dat regelt de natuur allemaal prima. :j

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:54

Je paard staat ook binnen dus is een dikke wintervacht niet goed voor zijn gezondheid,dus vroeg een dek opleggen en/of scheren is dan vaak wel nodig.
Een zweetdekentje is vaak wel handig,je paard komt buiten dus een 0-grams regendeken is dan ook makkelijk.
Als het wat kouder wordt kun je de fleece ook onder de regendeken doen,beetje combineren zodat je met zo min mogelijk dekens zo vaiabel mogelijk kan zijn ;)

Een 300grams regendeken is geschikt voor compleet geschoren paarden,anders is dit veels te warm.