het leed dat zadel heet!!!breed korte rug en geen schoft

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

darinka

het leed dat zadel heet!!!breed korte rug en geen schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 14:08

Ik ben ondertussen aan mn vierde zadel met mn pony.
Ze is een new forest best breed van voren, korte rug en geen schoft!
Ik heb nu een euroriding luxor nu had d ezadelmaker al gezegt als ze dikker word past het zadel waarschijnlijk niet meer en jahoor mevrouw is lekker mollig :o en het zadel past dus echt niet mee rveel te smal aan de voorkant en de kussens sluiten niet meer aan, osteopaat is geweest heeft d rrug gedaan zat behoorlijk vast, en kan nu dus over een weekje beginnen met rijden (ze is bevangen geweest dus moet ook echt opbouwen) maa rdit moet dus zonder zadel want d emijne past niet.

Nu kan ik 2 dingen doen of deze verkopen en iets verstelbaars kopen of mevrouw goed laten lopen en(en er lekker afduvelen waarschijnlijk ze is zo rond dat je er zo afglijd :+ )
Nu is mijn vraag heeft iemand ervaring met de wintec isabel werth met cair op brede ponys.
Het moet dus ook een zadel zijn wat vrij kort is want ook mn euroriding kan net aan wbt haar schouder hij ligt niet helemaal vrij

Heeft iemand tips!!!! kwa zadels ets ?????!!!!!!
alles is welkom want ik word er ondertussen gek van :+

Dapnik

Re: het leed dat zadel heet!!!breed korte rug en geen schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:03

Ik heb een brede haf, waar ik sinds kort een thorowgood endurance op heb liggen. Kan er mee dressuur rijden, springen ect en de mijne heeft een verwisselbare boom t/m boommaat 38.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 23:09

Die Thorowgood endurance vind ik flut. Kon niet meer voelen wat m'n paard deed met dat ding. Daarnaast was het ook een flink stuk te lang.

Kort zadel voor brede, schoftloze paarden: Massimo, PS.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 09:55

ik heb hetzelfde probleem met mijn haf gehad en uiteindelijk op boomloos uitgekomen wat echt super lag en ik niet bij iedere spieropbouw of dikker/dunner worden wat anders hoefde aan te schaffen.

Mijn bijrijpaardje loopt met een Rossner, en is ook erg breed en zonder schoft, misschien is dat wat? Anders zoals al gezegd is Massimo?

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 10:00

massimo zat ik ook al aan te denken.
Iemand ervaring met de passier dressuurzadels?? schijnen wel goed aan te passen te zijn.
Boom loos ben ik niet zo n voorstander van omdat je toch een piekbelasting hebt (zal wel veel reactiew krijgen nu :+ hihih)
En het schuift en vind het ook oerlelijk :o niet mooi.

Het is zo moeilijk en ze moet eerst wel wat afvallen om een ander zadel te passen maar ik denk dat mijn eigen zadel niet meer gaat passen ik heb trouwens de boom gemeten met en meetlint maar ik kom maar op 29 cm, heb voglesn ,mij een 31 nodigof zelfs meer.

Ik ga het met een ijzerdraadje eens opmeten

petradek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:07

Ik heb precies zo`n pony! Ze had ruim 1,5 jaar stilgestaan door een peesblessure.

Ik heb gewoon 2 weken terug een goede zadelpasser gebeld en uitgelegd wat voor rug ze heeft. Hij is langs gekomen met een hele lading zadels en er lag er maar 1 echt goed (was ook nog 2e hands, dus als ze straks weer afgevallen is, kan ik hem gewoon weer omruilen voor een andere).

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:17

Hoi, ik heb met mijn Haf ook aardig wat zadelproblemen gehad... Hij is van het zéér zware type, breed geschouderd, ronde rug en weinig schoft. Ook heeft hij een ver uitlopende schouderspier, die dus een beetje onder het zadel valt en daar komen zadels dus gauw knel op te liggen. Zonder zadel zit hij als een stoeltje, maar met zadel schuift letterlijk álles !! Ik begon met een oud merkloos vzh zadel dat ik bij de koop kreeg, die moest sowieso al weg omdat ie zo wat uit elkaar viel en te krap was. Daarna kwam er een Wintec 500 Cair die niet goed aangemeten is door de eigenaar van de winkel (dus geen zadelmaker).... Zadel was te breed van voren waardoor ie op de schoft kwam te liggen en te ver over de schouders zakte en daar knel kwam te liggen, klapperde aan de achterkant en het ding (het mag geen zadel genoemd worden...) zat als een PLANK !! Nog geen 3 maanden mee gereden, echt een rotding. Toen een tijdje met een leenzadel van de manege gereden, wat wel aardig paste. Toen kwam de zadelmaker (dit keer iemand die er wél verstand van had), we hadden de keus uit een Thorrowgood Griffin, een lelijke bruin-zwarte Stubben of een mooie Kieffer Munchen, alledrie vzh. Op kunststofzadels heb ik het niet meer zo sinds mijn geweldige Wintec ervaring, ik vind ze niet lekker zitten plus dat ze veel sneller versleten zijn. Stubben vind ik voor geen meter zitten dus bleef de Kieffer over. Die heb ik nog steeds en past prima !! Hij zit heeerlijk. Ik heb er een tijdje een bontje onder gehad, maar op den duur merkte ik dat het zadel daardoor nog strakker ging liggen rond de schoft en schouders, dus heb ik die er weer onder vandaan gehaald. Een goed passend zadel moet gewoon kunnen met enkel een normaal dekje, zelfs zonder.

Ik raad je geen kunststof aan, maar dat is mijn ervaring en mss is het bij jou wel prima. Verstelbaar lijkt me wél de oplossing voor jouw paardje, dus dan is kunststof mss toch weer beter... En anders... Boomloos ? Gewoon goed blijven zoeken en de juiste zadelmakers erbij halen, probeer alle merken een keer uit, ga ermee rijden en kijk hoe je paard erop reageert, en koop een zadel waar ze niet direct ''uit groeit'' als ze een paar kilo'tjes aan komt. En zorg er voor dat ze niet al te dik kán worden !! Veel succes ermee. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:40

darinka schreef:
massimo zat ik ook al aan te denken.
Iemand ervaring met de passier dressuurzadels?? schijnen wel goed aan te passen te zijn.
Boom loos ben ik niet zo n voorstander van omdat je toch een piekbelasting hebt (zal wel veel reactiew krijgen nu :+ hihih)
En het schuift en vind het ook oerlelijk :o niet mooi.

Het is zo moeilijk en ze moet eerst wel wat afvallen om een ander zadel te passen maar ik denk dat mijn eigen zadel niet meer gaat passen ik heb trouwens de boom gemeten met en meetlint maar ik kom maar op 29 cm, heb voglesn ,mij een 31 nodigof zelfs meer.

Ik ga het met een ijzerdraadje eens opmeten

Piekbelasting weet ik niet, je hebt van die speciale pads voor onder boomloos he. Maar inderdaad, die boomloze gevallen zijn niet om aan te zien... :=

Het slimste dat je kan doen is een goede zadelpasser bellen en uitleggen wat er aan de hand is. Zo iemand zal je kunnen helpen, en als het echt een goede is zal hij/zij het ook zeggen als hij je niet zelf kan helpen en verder op weg helpen.

Mijn stalgenootje heeft in ieder geval een Massimo voor haar enorm brede haflinger, ze is erg blij met het zadel. Mijzelf lijkt het niet prettig zitten, veel te opgesloten. Maar goed, ik hoor er veel goeds over :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 10:42

Ijslander zadel?

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:10

Google eens op de startrekk dressuur. Wel boomloos, maar ziet er uit als een gewoon dressuurzadel.

Ik heb hem zelf ook :Y) Ik heb een brede, ronde fjord x welsh met een boommaat van 37 cm en een korte rug. Omdat ze veel in breedte verandert wou ik wel boomloos hebben, bij een boomzadel is de kans dat het na een paar maand niet meer past heel erg groot. De startrekk is een heel kort zadel. Je kan het kopijzer net als bij een wintec zelf veranderen en breder of smaller zetten. Je kan gewone dekjes onder het zadel gebruiken, de ingebouwde panelen/kussens verdelen de druk op dezelfde manier als bij een boomzadel.

Ik denk dat het het kijken waard is voor jou.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:17

beantsje schreef:
Ijslander zadel?

Moet ze maar net willen, veel driegangermensen vinden dat te plat. Mijn zadel (Goertz tölt) is ook plat, maar je kunt er beter "in" zitten dan op een dressuurzadel met diepe zit. Het zit als een huis, en je voelt heel goed wat het paard doet.

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 11:22

jeetje wat een reactie.
Een ijslander zadel zie ik niet zitten vind ik ook echt niet mooi.
Ik ben nogal de verwente dressuur ruiter, houd van een lekkere diepe zit hoeft niet zo gelsoten als ik nu heb maar wel die richting

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:02

ik kreeg zelf voor mijn ronde schoftloze paard de tip om een kieffer dresuur met medium boom aan te schaffen.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:06

Aan je laatste reactie te zien, gewoon voor Massimo gaan ! Heb zelf de Massimo dressuur II en dat is echt n heerlijk zadel :j

Whitney_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:09

Massimo lijkt mij ook je beste optie.

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 15:13

ik zat hier idd ook aan te denken,maar nu moet ze eerst wat afvalen ander sis hij strak weer veel te ruim

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:11

darinka schreef:
jeetje wat een reactie.
Een ijslander zadel zie ik niet zitten vind ik ook echt niet mooi.
Ik ben nogal de verwente dressuur ruiter, houd van een lekkere diepe zit hoeft niet zo gelsoten als ik nu heb maar wel die richting

Ik heb deze gehad op mijn vorige tinkertje van 1.45 en echt ik heb nooit zo'n lekker zadel gehad. Zat redelijk diep en heerlijk zacht. Qua bouw een beetje tussen vzh en dressuur in, echt perfect.
Het is een waldhausen, overigens.
Afbeelding

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:15

Ik heb voor mijn (brede en mollige) haf een wintec 2000.
Ik heb alleen geen idee of hij op een pony met korte rug past en jij zelf dan ook nog in kan :+

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:18

ach ik heb maar een bare pack pad genomen :D en nu wil ik niet anders meer +:)+ hahahah , maar ik dresuur niet zwaar hoor! :P
Maar omdat je toch aan het opbouwen ben en ik denk dat je niet veel nog mag doen, is het best een optie! :)* toch?
succes met de gezondheid van je paardje!
groetjes van bren ;)

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 19:19

ik ga idd zolang mevrouw nog moddertjesvet is met een geleende barbackpad rijden want zone rduikel ik er waarschijnlijk meteen af hahah

darinka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 19:20

ik sprak een zadelmake en die zei dat hij mijn euroriding wel kon verbreden ,ik heb er wel van gehoord iemand ervaring hiermee

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:27

darinka schreef:
ik ga idd zolang mevrouw nog moddertjesvet is met een geleende barbackpad rijden want zone rduikel ik er waarschijnlijk meteen af hahah

hihihi _O- heb je wel een leuk you tubje! ;)

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 19:46

WOW=zadel anschaffen, 1 van de weinige die goed is aan te passen. Bij elk model van je pony.

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:00

Ik wilde je ook de wow aanraden, kost wel wat, maar heeft zoveel mogelijkheden. Zo kun je onder je zadel kortere kussens laten zetten, ideaal voor paarden met een korte rug.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 23:51

ik heb ook zulke paardjes en mijn zadelmaker heeft voor beide een bestaand zadel aangepast zodat ze prima liggen :j dan ben je imo ook het beste af'maatwerk.