Welk bit gebruik jij bij je pony/paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Linsey_X

Welk bit gebruik jij bij je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 15:56

Ik ben op zoek naar informatie over verschillende bitten, mijn vraag is welk bit gebruik je bij je pony/paard en waarom? Wat is de precieze werking van dat bit en hoe reageert je paard/pony erop?.

Let op: Het moet een informatief topic blijven! dus graag onderbouwde reacties, niet alleen reageren met bijvoorbeeld "watertrens" en verder geen uitleg geven.

Anoniem

Re: Welk bit gebruik jij bij je pony/paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 15:57

Lekker simpel een enkelgebroken watertrensje :)
Dubbelgebroken reageert hij nauwelijks op, maar op dit bit loopt hij echt ontzettend fijn :j Niet te scherp, maar ook niet te zacht.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:48

Dubbelgebroken bustrens golden brass 13mm, daar reed ik de meeste paarden op.

Dubbelgebroken omdat dit voor de meeste paarden het duidelijkst is.
Bustrens omdat dit minder ruis geeft dan een watertrens
golden brass omdat dit net het kauwen wat stimuleerd (maar wel hard is, niet zoals koper)
13mm, om de hulpen direct te kunnen geven en omdat het in vrijwel alle paardenmonden past.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:55

1 op de Sprenger Turnado (enkel gebroken watertrens) en 1 op een enkel gebroken kneveltrens. Hier lopen ze gewoon het fijnst op.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:59

dubbelgebroken 18mm k&k ultra aurigan bustrens en buiten een k&k ulta 18mm dubbelgebroken aurigan pelhambit
waarom : omdat ze fijner reageerde op aurigan dubbelgebroken reed voorheen op rvs maar daar liep ze minder ontspannen op

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 13:59

Een gebroken watertrens, daar reageert hij goed op.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:11

Dubbel gebroken watertrens. Ligt biij mijn paard erg fijn in de mond.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:25

sprenger onderleg trens dubbelgebroken ivm weining ruimte. loopt ze super op

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:26

Myler level 1, enige bit waar ze gewoon op liep.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:38

Een myler level 2, de MB04. Da's een bustrens met een tongboogje. Van een gewone dubbelgebroken bustrens wordt hij onrustig, maar het rolletje van de myler blijft mooi stil liggen terwijl je nog wel steeds onafhankelijk links en rechts kunt inwerken. Het is het eerste bit waar hij niet gigantisch op gaat hangen (of ik kan ondertussen beter rijden, dat kan natuurlijk ook :+ ) De myler is dun (paard heeft een kleine mond) en licht van gewicht, op een zwaarder bit wordt mijn paard ook zwaar.

Voor de afwisseling heb ik ook nog een kimblewick, met ongebroken mondstuk en ook weer met een tongboogje, mijn paard vindt gedoe op zijn tong maar niks. Met de kimblewick kan ik minder precies lateraal inwerken maar voor een buitenritje is het een prima bit, het ligt nog stiller (omdat het ongebroken is) en mijn paard vindt het een fijn bit. De teugels heb ik in de bovenste sleuf, zodat het bit geen hefboomwerking heeft. Kinketting heb ik eraf gesloopt, scheelt de helft in gewicht.

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:39

een dubbel gebroken watertrens van sprenger = een heel goed bit, mijn pony loopt hier het fijnst op

Regallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 14:40

Dubbelgebroken watertrens. Ligt mooi stil in de mond, maar werkt voor mijn paard wel genoeg in.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:14

Ik vind dat dat heel erg per paard kan verschillen.
Ik heb mijn paard weleens op een dubbel gebroken bitje gehad en dat ging voor geen meter, terwijl ik met een massief enkel gebroken bit wel verbetering merkte.

Ook heb ik een merrie gereden die altijd op een holle watertrens was gereden, heb bij haar geprobeerd een D-trens met rolletjes, holle bustrens,massieve bustrens, enkel gebroken koperen watertrens ( massief ) en een dubbel gebroken watertrens.
conclusie wat uiteindelijk dat bij die merrie de massieve bitten veel beter aangenomen werden, omdat ze stiller in de mond lagen dan de lichtere bitjes.

dus daarom zeg ik: kijk het per paard aan, het is altijd even proberen wat je paard het fijnst vind in zijn mond.

Marloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:18

Ik heb een simpel dubbelgebroken watertrensje.
Ze heeft niet zoveel hulpen nodig, meeste doe ik met zit/been. Verder ligt ie heel stil in haar mond waardoor ze er zelf ook niet zoveel last van heeft, maar werkt wel genoeg om m'n hulpen door te geven.
Op andere bitten (Heb een tijdje een enkelgebroken Bustrens gehad) wordt ze heel onrustig.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 18:35

Mijn merrie loopt prima met een kopere dubbel gebroken watertrens, met zilveren ringen. Ze reageert hier erg fijn op, ze loopt ook prima met een zilver bit (wel dubbel gebroken), maar koper pakt ze toch wat fijner aan. Een enkel gebroken bit loopt ze absoluut niet fijn mee, als ik dan een halve ophouding maak vliegt ze gelijk omhoog. Dit doet ze omdat dan het middenstuk in haar gehemelte prikt, ze heeft een enorm kleine mond en een ietswat laaghangd gehemelte, maar zo gaat ze prima en heel fijn!

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 19:25

ik rijd mijn beide paarden op een dubbelgebroken bitje. hier reageren ze het fijnste op en heeft niet zo'n hele scherpe inwerking.
buiten of op de drafbaan rijd ik mijn merrie met een pelham stang. dit omdat ze op een normaal bitje maar blijft doordrammen en dan moet ik constant druk houden en met dit bit kan ik aan lange teugel rijden en met hele lichte oppak van de teugels remt ze al af.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:44

Moderatoropmerking:
Ik heb een aantal reacties verwijderd. Zoals de TS heel duidelijk stelt zijn antwoorden met alleen "watertrens" of "Myler" niet de bedoeling. Als je reageert onderbouw je reactie dan ook, waarom loopt je paard/pony goed op dit bit, wat is het verschil met voorgaand geprobeerde bitten enz.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:10

ik rijd met een dubbelgebroken bustrens RVS van Imperial riding. 18 mm.
Dubbelgebroken reageert mijn paard het fijnst op en bustrens ligt net wat stiller in de mond dan watertrens.

ik heb eerder met een dubbelgebroken bustrens van Aurigan 19 mm gereden, maar Aurigan/Kaugan blijkt brandwonden in of aan de mond te kunnen geven. Daarom op aanraden van de tandarts overgegaan op RVS.

En een jaar eerder (bij aankoop van mijn paard) een enkelgebroken bustrens gehad, vrij dik +/- 23 mm, wat niet prettig was voor het paard, aangezien het paard niet veel ruimte in de mond heeft. Wat overigens per paard verschillend is.
Laatst bijgewerkt door Billy12 op 22-09-09 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Eyecather

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 18:22

Mijn ene paard rijd ik in het springen op een gebroken pelhambit met lange scharen en kinketting en mijn andere paard rijd ik in het springen op een gewone dubbelgebroken watertrens of op gebroken pelhambit met korte scharen en zonder kinketting.

Mag graag controle houden in het springen!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 09:59

Voorheen liep die van mij op een dubbelgebroken bitje, opzich liep die daar ook nog wel goed op. Heb toen een ongebroken geprobeerd en er ging een wereld voor me open. Beide waren bustrensen. Met het dubbelgebroken bit, kon hij nogal eens heel erg schudden en 1 kant niet ontspannen en met de ongebroken doet ie niet meer schudden en wel weer aan beide kanten ontspannen. Ook heb ik een Hackamore, omdat ik dat buiten wel lekker vindt dat ie gewoon kan grazen.
Laatst bijgewerkt door daffie1986 op 23-09-09 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

EsBianc

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:04

Ik rijd met een bustrens, enkel gebroken. Hier reed de vorige eigenaar haar ook mee. Nooit problemen mee gehad, dus ook nooit een ander bit geprobeerd.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:36

Eerder dubbelgebroken bitje maar ben toch overgegaan naar een waterstang van rubber ( koste geloof ik €10 ).
Was een beetje aan het uitteste waar hij het fijnste op liep en heb hem dus gevonden.
Kan er nu alles mee doen en hij schuimt er gigantisch op.
Laatst bijgewerkt door sam98 op 23-09-09 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 10:37

ik rijd met een dubbelgebroken watertrensje.
hier heb ik mijn paard mee ingereden en hij loopt er goed op, dus heb ik nooit wat anders geprobeerd.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 11:01

Ik rijd met een dubbel gebroken knevel trens. Omdat het paardje heel gevoelig is in de mond en hier heel fijn op loopt.

_Claire

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 19:52

Ik heb gewoon een enkel gebroken bustrens. Hij is wat dikker, dus zachter, maar past goed. Ik heb het voor springen en dressuur. Ik reageert ze prima op, dus zou niet weten waarom ik het moet vervangen :)