Zadel voor Brede merrie tips gevraagd

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

orienta

Zadel voor Brede merrie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 07:49

Ik moet een nieuw zadel voor mijn merrie aangezien ze nogal wat spieren heeft gekregen sinds ik haar heb.
Ze is nu aardig breed,zadelmaker is geweest maar die merken lagen voor geen meter,die kiepten heel erg aan de achterkant.
Het gaat om een kwpner.

Wie heeft er een tip voor een merk, er is trouwens een KN Symfonie,passier en anky gepast.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:52

De merken die jij noemt zijn veel te smal, zowel in de boom als het kussenkanaal voor een breed paard
Zadels met een brede kamer én kussenkanaal zijn WOW , Torrowgood, Kent & Masters, Meyerstone

orienta

Re: Zadel voor Brede merrie tips gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 07:53

de laatste 3 merken zegt me helemaal niks maar ik ga is googlen daarop

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 07:55

de zadels liggen qua boom wel goed en me paard is ook niet echt superbreed hoor(zie foto profiel ;) ) maar het gaat meer om de achterkant van de zadels dat er ontzettend veel ruimte is tussen de kussens en rug.

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:55

Ik rij op een breed paard en daar ligt een kieffer lusitano op.. Is wel vermaakt (breder gemaakt) en ligt nu uitstekend!

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 07:56

Mijn kwpn merrie is ook breed, Daar ligt een kieffer op

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 07:58

van de veelzijdigheids kieffers ben ik geen fan maar misschien dat een dressuur wel wat is inderdaad.

Het is natuurlijk belangrijk dat het me paard goed past maar wil er zelf ook wel lekker op zitten ;)

iemand ervaring met een hulsebosch?

__Sanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:07

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar heb al van een aantal mensen gehoord dat ze slecht passen (ondanks dat ze op maat gemaakt zijn) en de bomen schijnen erg slecht te zijn.. Breken snel.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 08:09

hmm oke
ik heb echt 6 jaar alleen maar op een KN gereden en vind het nu lastig om naar een ander merk over te stappen haha

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:12

heb ook een flinke kwpn en daar ligt nu een kieffer lusitano op. heeft brede tunnel tussen de kussens, voor veel ruggegraatvrijheid en hij ligt als een huis. ook lekker veel wrong voor de ruiter!

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:13

Ik raad je een Massimo zadel aan. Zeer groot comfort voor zowel paard als ruiter. Massimo heeft zadels voor het smalste arabiertje tot de grootste en meest forse (Belgisch trek-) paarden. Hun zadelboommaten gaan dan ook van maat 27 tot maaat 42 en vaak ook 44 of 46. Een heel groot scala aan maten! Bovendien heeft het ook breed kussenkanaal wat de ruggengraat vrij legt. Zowel dressuur als spring en vzh zadels.

Kijk eens op http://www.greendistance.nl hier heb ik mijn Massimo zadel vandaan!!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 08:15

word toch wel vaak kieffer genoemd toch maar is overleggen met me zadelmaker

iemand ervaring met een kentaur?

Smartie2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:17

ik heb zelf een fryso classic op mijn haflinger liggen. De zadels hebben ook veen ruime ruggengraat vrijheid.

Een wow zadel staat ook nog op mijn verlanglijstje.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:23

ik denk dat een kieffier dressuur wel wat is dan ;)

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:23

Een WoW is natuurlijk helemaal WOW! :P hahaha

Ik heb een Kieffer voor mijn andere paard, weliswaar geen lusitana, maar ik vind het kussenkanaal echt te smal.
Massimo is nog niet heel bekend, maar ik ben er helemaal weg van :) .
En ja... een WoW :P

bosmonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:38

WolinLotte schreef:
Een WoW is natuurlijk helemaal WOW! :P hahaha

Ik heb een Kieffer voor mijn andere paard, weliswaar geen lusitana, maar ik vind het kussenkanaal echt te smal.
Massimo is nog niet heel bekend, maar ik ben er helemaal weg van :) .
En ja... een WoW :P

't verschilt, denk ik, per type. bij de lusitano is het kussenkanaal zeker 6 cm breed. geeft heel de ruggegraat vrij bij mijn paard. lusitano heeft ook nog eens brede kussens. da's wel zo prettig voor de rug. :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:44

Euroriding luxor is er ook breed :), had bij mijn oude paard hetzelfde probleem en uiteindelijk is de luxor helemaal passend gemaakt.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:49

Ik heb een zaldi op mn brede fries, bevalt ook goed.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:51

Mijn merrie heeft hetzelfde probleem, alle zadels klapperen haar van achteren..we hebben nu een Kieffer Europe en die ligt haar perfect :j

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 08:52

Albion en Baines hebben mooie brede kamers en veel ruimte tussen de kussens op de rug. Op onze KWPNmerrie hebben we een Baines aan laten meten, lag meteen 100%. Op onze E (kruising Tinker) ligt een Albion, lag ook meteen goed.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:08

Hoe is de rug van je paard? En de rest van haar bouw?

Mijn paard heeft nl een brede rugbespiering (zo zei de zadelmaker het) en een lage schoft. Rond geribt.

Daar klepperde mijn zadel ook op. (een hulsenbos Ultimate D medium tot brede kamer.)
Veel zadels even uitgeprobeerd Allemaal hetzelfde probleem.

Uiteindelijk een WoW besteld.... ben nog aan het wachten dus ik kan niet zeggen hoe die bevalt.

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:13

WolinLotte schreef:
Ik raad je een Massimo zadel aan. Zeer groot comfort voor zowel paard als ruiter. Massimo heeft zadels voor het smalste arabiertje tot de grootste en meest forse (Belgisch trek-) paarden. Hun zadelboommaten gaan dan ook van maat 27 tot maaat 42 en vaak ook 44 of 46. Een heel groot scala aan maten! Bovendien heeft het ook breed kussenkanaal wat de ruggengraat vrij legt. Zowel dressuur als spring en vzh zadels.

Kijk eens op http://www.greendistance.nl hier heb ik mijn Massimo zadel vandaan!!

Ik heb ook een Massimo en ben er ook onwijs tevreden over.
Jim is ook breed en rond gebouwd en het eerste zadel wat we pasten lag meteen goed.
Voor mij was de keuze dan ook heel makkelijk :D

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 13:15

Mijn paard is ook breed , een KN helaas geen optie ! Ben wel KN fan :)
Ze heeft daarbij een korte rug en is rondgeribt , als haar rug net wat langer was , was een Zaldi een hele mooie optie , De zaldi Lander heb ik mee proef gereden heerlijk zadel , alleen niet geschikt voor de mijne
Er komt nu een strada op , Ben aan het wachten tot hij klaar is , ook een JR zou een optie kunnen zijn ... Kijk eens op exclusivesaddles.com of trekkingsaddles.com
Een WOW is wellicht een optie , maar die ken ik niet persoonlijk ...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:01

een wow, voordeel is ook dat deze aan te passen is later

EvaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:08

orienta schreef:
van de veelzijdigheids kieffers ben ik geen fan maar misschien dat een dressuur wel wat is inderdaad.

Wij hebben ook een rondgeribt paardje met een brede rug en zweren idd bij een Kieffer. Laatst is de zadelmaker langsgeweest en andere merken hoefden we volgens hem niet eens aan te beginnen omdat die niet zouden passen, allemaal veel te smal
(Toevallig hebben we een kieffer Aachen waarbij de nadruk op dressuur ligt te koop, mocht je interesse hebben stuur ik je het mp linkje ;) ) Succes met je zoektocht.