Overschakelen op bitloos?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WikiMien

Overschakelen op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-09 14:05

Hallo..

Ik rijd sinds kort 2x per week op een Tinker bij ons op stal.
Ontzettend lief, maar bij het rijden durft hij 'm wel eens sterk maken (vooral buiten dan...)
Wanneer ik dan druk zet op het bit, dit is meestal m'n eerste reactie, maakt hij 'm nog sterker.
Nu vroeg ik me af of we misschien eens bitloos kunnen rijden?
Maar hoe schakel je dan best over?

Groetjes

Somebitch

Re: Overschakelen op bitloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:06

Gewoon in de bak uitproberen. :j Eventueel met halster daaroverheen het hoofdstel en dan zoveel mogelijk met het halster rijden.. De teugel van het hoofdstel heb je er dan bij voor je eigen zekerheid. :)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:12

Bitloos kan helpen, maar is niet altijd een garantie. Ik zou het gewoon in de bak eens proberen :)
Het grootste probleem zit em meestal in de opvoeding. Als een paard wil rennen dan gaat hij toch, of je nu in de mond trekt of op de neus duwt, met of zonder hulpteugels.. Bij mijn tinker heeft grondwerk ontzettend goed geholpen. Zorg dat je op de grond duidelijk de baas bent, ho = ho, ook zonder dat je aan het halstertouw hoeft te trekken. En van daaruit kun je dat in het zadel gaan oefenen, eerst vanuit stap, met losse teugel -> diep zitten, 'ho' zeggen, en daarna altijd uitbundig belonen. Bij mijn tink hielp dat super.
Wat ook heel veel verschil kan uitmaken is goede voeding en veel weidegang. Een tinker hoort te leven op VEEL hooi, eventueel een klein beetje basisbrok, géén fruit en snoepjes en muesli's en haver, en elke dag de wei op. Dan blijven ze rustig in hun hoofd :)

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:21

ik zou het gewoon eens proberen, ieder paard reageert anders

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 17:23

Eerst in de bak proberen, sommige paarden zijn totaal niet bitloos te rijden dus eerst een afgesloten omgeving is wel handig! :D

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:55

Ik ga dit topic even in de gaten houden. Ik ben namelijk ook van plan om bitloos te gaan proberen. Ik ga het morgen proberen met gewoon een stalhalster om te kijken hoe ze hierop reageert. Het lijkt namelijk of ze erg tegen het bit werkt zodra ik haar in draf zet. Ik ga het ook gewoon in de bak uitproberen, omdat ze onwijs sterk is en buiten eigenlijk meteen probeert weg te stuiven....

TS ben je het van plan om het ook echt te gaan proberen??

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 21:12

ik had de mijne 7 jaar geleden al bitloos moeten inrijden, serieus.
hij reageerd veel beter en heeft er veel meer plezier in zo.

ik rijd met bosal, ivm western.
hij is nageeflijker en opvangen met maffe weg-spurt-pogingen gaat zoveel makkelijker.

hij liep altyd te klooien met het bit. (was nagekeken op juiste maat en juiste ligging, ook tandarts was geweest)

nu is dat allemaal over.

ik heb het uitgeprobeerd met een bit-hoofdstelletje eronder met kortere teugeltjes,
bitloos eroverheen gelegd en de bit-teugels met lange losse boog in 1 hand gehouden.(zo kon ik ze toch opnemen als ik het niet vertrouwde)
de teugels van het bitloos genomen om te proberen in de bak, na een kwartier en heb ik de bit-teugels op de hals laten liggen en heb erna het bit er niet meer in gehad.

de tocht van 250 km voor brooke heb ik ook bitloos gereden :)
[VN] Te paard 250 kilometer voor Brooke Hospital for Animals

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:25

Nou, ik heb het vandaag geprobeerd en ik moet zeggen, ik ben om!!! Wel gewoon stalhalster met teugels eraan, dus helemaal goed zat het niet, maar wat liep ze ineens soepel. Nog wel schudden met haar hoofd en omhoog gooien, dus had de martingaal er wel bij, maar haar oren!!!! Gewoon naar voren in draf!! en echt dat kende ze niet hoor haha. Ook is ze eigenlijk nooit terug te krijgen uit de draf en galop.. Dus vriendlief sprong aan in galop en probeerde met stemhulp en klein rukje aan het halster of ze terug wilde. Ja hoor mevrouw stond meteen stil, met oren naar voren. Vriendlief lag wel half op haar hals maar goed, hij is ook om!!!

Dus TS, ik zou het eerst gewoon proberen in de bak..

Mendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:55

Leuk, ik rij ook bitloos en ben er helemaal blij van!
Mijn tinker ook, die heeft zoveel meer rust in d'r lijf :D

TS hou je ons op de hoogte?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 10:57

Zo te lezen is het paard niet aan de hulpen / onvoldoende opgevoed. Dat los je niet op door bitloos te gaan rijden. Is rijtechnisch probleem, niet harnachementtechnisch.

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 11:19

ik rijd sinds afgelopen woensdag bitloos. en vind het echt zoveel beter. Het paard dat ik rijd was erg moeilijk onder controle te houden. maar nu het geen stuk metaal meer in de mond heeft doet ze precies wat ik wil.
voorheen kreeg je dr van galop niet meer terug in draf tenzij je je handen kapot trok. nu is een klein trekje en 'DRRRRRRAF' al voldoende

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:54

Koopto666 schreef:
ik rijd sinds afgelopen woensdag bitloos. en vind het echt zoveel beter. Het paard dat ik rijd was erg moeilijk onder controle te houden. maar nu het geen stuk metaal meer in de mond heeft doet ze precies wat ik wil.
voorheen kreeg je dr van galop niet meer terug in draf tenzij je je handen kapot trok. nu is een klein trekje en 'DRRRRRRAF' al voldoende

Als jij een paard terug neemt op een 'trekje' doe je sowieso al iets niet goed. ;)

Koopto666

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:56

Vue schreef:
Koopto666 schreef:

Als jij een paard terug neemt op een 'trekje' doe je sowieso al iets niet goed. ;)

ik kan niet in één keer overstappen van een trek in de mond naar meteen alleen met stem. dat moet geleidelijk gaab

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 18:59

Maar waar concludeer je dan uit dat bitloos zoveel beter is? Zo te lezen ben je (niet l*llig bedoeld hoor) gewoon nog niet zo'n beste ruiter. Mogelijk vergeeft het paard je dus stomweg meer zonder bit, maar IS het dan ook beter???

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 08:18

ja veel beter, want als je neit zo goed kunt rijden hang je meestal toch in de mond en dat heeft die nu niet

Amigo_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 12:11

Ik ben ook van dag op dag bitloos overgeschakeld. Wegens relationele problemen (tss paard en ik) een jaar niet gereden.
Daarna sidepull aangeschaft, dit paar keer geprobeerd op de wei en dan hop! de baan op.
Ik wil niet anders meer. Poown loopt véél meer ontspannen, heeft er meer plezier en al blijft het een koppige steenezel, hij blijft goed bij me.
Ik ben fan :D

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 14:19

ik reed eerst ook met bit. Op 1 dag had ik zoiets van waarom niet bitloos, heb toen een emiel vroest imitatie aangeschaft. Dat werkte prima. Een vriendin van mij had nog een bosal liggen. Daar ben ik op overgestapt en het bevalt me nog steeds prima. Mijn paard vind het ook veel leuker en reageert even goed.
Ik zeg altijd als mensen mijn vragen van vind je het niet eng.
"als mijn paard er van door wil, dan hou ik hem met bit ook niet tegen"
tis ook veel met je zit en je stem rijden. ;)

biancaaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:51

vergat erbij te zeggen, ik heb geen bak, ik doe buitenritten. Ik heb ook eerst een hoofdstel met bit extra omgedaan, toen met het bitloze gereden. De rit erop, heb ik het bit eruit gehaald (rijhalster) en in mijn zak gedaan en met het bitloze hoofdstel gereden en de andere eronder. Daarna alleen nog maar bitloos gereden ;)
succes +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 20:15

silvericathy schreef:
ja veel beter, want als je neit zo goed kunt rijden hang je meestal toch in de mond en dat heeft die nu niet

Ik snap ook helemaal niet wat ruiters zonder onafhankelijke zit al met teugels in hun handen doen :? Bij mij komen ze pas los van de longe als ze in stap, draf en galop netjes met de armen over elkaar kunnen rijden zonder het paard te storen.
Ik vind niet dat je het probleem van een slechte ruiter aan de neus op mag hangen. Net als dat je dat niet aan de mond mag hangen...

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:27

Sonja schreef:
Maar waar concludeer je dan uit dat bitloos zoveel beter is? Zo te lezen ben je (niet l*llig bedoeld hoor) gewoon nog niet zo'n beste ruiter. Mogelijk vergeeft het paard je dus stomweg meer zonder bit, maar IS het dan ook beter???

Het is niet meteen zo dat bitloos zoveel beter is. Het is net hoe het paard hier op reageert. Als je een paard net bitloos gaat rijden, is het zowel voor ruiter als voor het paard even wennen. alles gaat geleidelijk en reageert het paard niet op je stemhulp en zit dan kan je even een klein trekje geven met je stemgebaar en zit erbij...

Dat jij het meteen afschuift op je bent gewoon niet zo'n beste ruiter vind ik ook meteen wel star hoor. Als je iemand niet kent en meteen iemand beoordeelt. tja... kan je dan wel goed beoordelen??

Edit: Nog even op je laatsje berichtje sonja, daar ben ik het wel met je eens. Een ruiter mag niet in de mond hangen met bit en niet op de neus hangen zonder bit..

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:32

Koopto666 schreef:
Vue schreef:

ik kan niet in één keer overstappen van een trek in de mond naar meteen alleen met stem. dat moet geleidelijk gaab

Je had nooit bij die trek moeten beginnen. :S Als ik dit zo lees is het maar beter dat je bitloos gaat rijden _-:(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:33

De door jou gequote opmerking was eigenlijk niet voor TS, maar voor Koopto666 ;)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 10:34

Nou nou nou... ! :?
Sporter: Je kunt een paard met bitloos net zo veel pijn doen als met bit! ;)

Ts, ik hoop dat je het goede besluit neemt.

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 11:02

Sonja schreef:
De door jou gequote opmerking was eigenlijk niet voor TS, maar voor Koopto666 ;)

Ja, dat weet ik en daar reageerde ik ook op...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 12:13

O sorry ik dacht dat jij dacht (jaja nu wordt 'ie leuk :P ) dat ik het tegen TS had.
Maar ik schreef al dat het niet l*llig bedoeld was... En eerlijk is eerlijk, iemand die het nog over rukjes heeft is nog niet echt een sterruiter, denk je wel? Is toch ook helemaal niet erg? We hebben hier allemaal op onze eigen manier en ieder op eigen niveau lol met onze knol. Ik zie het probleem niet. Ik denk alleen niet dat een beginnende ruiter al echt een goed oordeel kan vellen over verschillende bestuursystemen, om het zo maar te noemen. Een baby vindt Olvaritpotjes ook nog goddelijk om te eten en trekt gekke bekkies van een stukje sinaasappel. Maar durf je daar van opaan te doen in een advies over verschillende restaurants?