) 32 punten behaald in L4 en mogen we (theoretisch) de overstap naar de L3 maken.Echter wil ik dat pas doen als we ook eenhandig kunnen rijden... (en als ik ons, maar vooral mezelf er goed genoeg voor vind).
Nu heb ik nog een zgn klein duimpje liggen, maar hoor daar eigenlijk niet veel positiefs over.
Heb laatst een BA in mijn handen gehad, waarvan de beide kanten van het bit afzonderlijk te bewegen zijn (rolletje in het midden).
Ook hoor ik wel eea over tongbogen. Dus een stangetje zeg maar en dan gelijk vanaf de bitringen een lichte boog erin.
En dan natuurlijk de lengte van de shanks. Daar heb ik helemaal geen verstand van!

Wie kan mij wat meer vertellen over welk bit het beste is (uiteindelijk natuurlijk afhankelijk van waar mijn pony het best op reageert), maar iig een beste eerste keus.
Uiteindelijk was ik niet van plan om tig bitten aan te schaffen, vandaar deze vraag.
Op welk bit zijn jullie overgestapt na de snaffle en waarom?
Als extra, sinds een tijdje "hangt" Nick echt in het bit. Hij is zelfs afgelopen vrijdag voor het eerst in 3 jaar met me aan de kletter gegaan in t bos
Nick is in mei 5 geworden. (Volgens mij mag ik dan L3 ook nog met snaffle starten gezien zijn leeftijd toch?) 

Moeilijk, dat ligt bij elk paard anders
)