Hoe ligt dit zadel volgens jullie?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Hoe ligt dit zadel volgens jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 16:48

De merrie in kwestie wordt voornamelijk als fokmerrie gebruikt. Soms wil ik echter ook onder het zadel wel wat met haar doen. Helemaal nu ze dit jaar een jaartje leeg blijft. Ik heb bewust al gekozen voor een zadel met verwisselbare boom, een Thorowgood T4 in dit geval. In het begin (oktober 2008 en drachtig) is er een blauwe boom (medium/33) in gegaan. in januari paste dat niet meer en had ik ook al mijn twijfels over de ligging van het zadel. Andere zadelmaker heeft er even naar gekeken en die zei dat ik de zilveren maar eens moest proberen (xx wide/37). In mei heeft ze geveulend en de afgelopen 2 weken wilde ik weer wat met de merrie gaan doen. Ik heb daarom de blauwe boom er weer ingedaan, maar deze bleek te krap te zijn. Ik heb dus een rode boom besteld (wide/34) en die zit er nu in. Ik ben nu zo aan het zoeken en kijken gekomen dat ik nu wel eens van een ander wil horen hoe die over de ligging denkt.

Een zadelmaker laat ik hiervoor voorlopig nog niet komen. Ik heb er nu een keer of 5 mee gereden en het is en blijft een fokmerrie die volop veranderd. Voor de keren dat ik rijd los ik het indien nodig voorlopig liever even op met wat hulpmiddelen, dan dat ik weer met een ander zadel oid aan de gang moet.

Linkerkant zonder zadel:
http://i162.photobucket.com/albums/t250 ... C_5822.jpg

Rechterkant zonder zadel:
http://i162.photobucket.com/albums/t250 ... C_5830.jpg

Zoals te zien is ze zeer arm bespierd in haar bovenlijn.

Afbeelding

Afbeelding

De ruimte onder het zadel dichtbij van voren gezien:
http://i162.photobucket.com/albums/t250 ... C_5837.jpg

Het zadel van achteren:
http://i162.photobucket.com/albums/t250 ... C_5840.jpg

Wat denken jullie hiervan?

Equidea

Re: Hoe ligt dit zadel volgens jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:49

voor mijn idee teveel op de schouder, maar kan vertekend zijn omdat het een veelzijdigheidzadel is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:54

De boom is te smal.
Ook is het zadel te groot voor dit paardje; hij ligt nu te ver naar voren, maar als je 'm op de juiste plek zou leggen, drukken de kussens achter de laatste wervel en dus op de lendenen.
Ik zou hier niet mee gaan rijden.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:36

Ik ga met joviBan mee. Verder naar achteren leggen zal trouwens ook problemen geven met de singel vanwege de enorme buik. Deze zal het zadel steeds weer naar voren trekken.

Karin_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:45

Ik sluit me aan.
Wat ik ook van een zadelmaker geleerd heb, als bovenstaand goed ligt, eventjes zonder dekje mee rijden. Dan het zadel er weer af en kijken naar de 'tekening' die de kussens van je zadel achtergelaten heeft, Deze kan (on)onderbroken zijn.
Als die tekening onderbroken is betekent dit dat je zadel niet aansluit, en ze mogen ook niet te 'diep' drukken op je rug...

Ik zou er altijd wel iemand bij laten kijken (irl) die er wat meer verstand van heeft, ipv foto's op bokt... Want ter plekke kan je meer zien/voelen/merken dan via foto's :)

Steff1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:17

Ja, ik denk ook dat het zadel iets te klein is..

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:23

zadel is wat lang en ligt idd wel ver naar voren. Moet verder naar achteren.

Ik denk dat de boom wel goed is. Maar als je haar in training zet zal ze snel uitdeien en zad het zadel helemaal niet meer passen...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:27

het zadel ligt gewoon niet goed...ik zie dat toch vaker bij deze zadels...als je paard wat breed is ligt het meteen niet lekker.

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:21

Ook ik sluit me aan bij de rest, maar ik vind vooral de kamer te smal.. de ruggengraat ligt echt nèt vrij. als hij een bocht rijdt dan zullen de kussens onder de zitting over de ruggengraat glijden, wat niet fijn is voor de paardenrug.
ik zou dus gaan voor een zadel met een bredere kamer.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:23

Vind het zadel ook teveel naar voren liggen, over de schouder. Ruimte in de kamer vind ik lastig te bepalen van een foto. Wellicht kan je een anatomisch gevormde singel nemen, die blijven wat beter op hun plek liggen met dikke buiken ;)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 20:32

Ik vind het zadel ook niet lekker liggen. Teveel naar voren, op de schouder, en naar mijn idee mag de boom ook wel 1 maatje meer. Het zitvlak lijkt ook niet helemaal recht, maar iets achterover te hellen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:24

Vind het knap dat iedereen die tot nu toe gereageerd heeft dit allemaal van een fotootje af kan zien. Als je het zeker wilt weten is er maar 1 oplossing en dat is: maak een afspraak met een zadelmaker. Dit is vanaf een foto niet te beoordelen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 21:28

je kunt wel degelijk een algemene indruk krijgen van een foto hoor....waarom niet?

Billy12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:12

SusanH schreef:
Vind het knap dat iedereen die tot nu toe gereageerd heeft dit allemaal van een fotootje af kan zien. Als je het zeker wilt weten is er maar 1 oplossing en dat is: maak een afspraak met een zadelmaker. Dit is vanaf een foto niet te beoordelen.

nou ik heb al zoveel zadels gehad op me paard die op den duur weer niet goed lagen, dus weet nu wel een beetje waar je naar moet kijken.. om te zien of iets goed ligt. ;)

Tuurlijk moet ze er alsnog een zadelmaker bijhalen, dat ben ik helemaal met je eens.
Maar wat ik zie vooral op de foto van achter is dat de kamer dusdanig smal is dat de ruggengraat echt NET vrij ligt, dus een buiging in het lichaam zal ervoor zorgen dat het zadel op het ruggengraat komt. En dat is niet goed.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 23:57

Ik ben geen prof...
Als ik zo vluchtig naar de foto kijk vind ik dat het zadel niet past... Op de eerste foto zie je al dat het niet lekker ligt... Kan je een foto van de xx wide boom maken op het paard?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 00:16

het zadel hangt achterover. dus nee. het past niet. en of een zadel wel past heb je toch echt een zaelmaker of nog veel betet een mfsc nodig. veel succes met je zoektocht!!

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 00:49

Ten eerste vind ik het bijzonder knap dat jullie kunnen beoordelen of een zadel goed ligt vanaf een foto, zonder te kunnen voelen, mijn complimenten :j
Ten tweede vind ik het ook erg bijzonder dat je tegenwoordig de pasvorm beoordeeld wanneer het aangesingeld is, ik ben al die jaren in de veronderstelling geweest dat je past zonder aan te singelen, wat stom van mij zeg...

En dan nu serieus:
Ook al is het dier vol op aan het veranderen, betekend dat dan ook dat de rug opeens een stuk minder waard is?
Bokt is niet de plek om een juist advies te krijgen over de ligging van een zadel, dat moet je kunnen voelen en dat kan via een foto niet.
Wil je écht geen zadelmaker er bij halen, leg dan het zadel los op de rug, leg je hand in het midden van het zadel en ga heen en weer met je hand, als het zadel goed ligt mag het niet veel mee schuiven. Verder goed op de ruimte onder het zadel letten, dat de ruggengraat volledig vrij ligt en de kussens er ook niet te strak naast liggen. Schouder moet vrij liggen, schoft ook voldoende ruimte, zadel mag niet kantelen en hoort netjes horizontaal te liggen (in evenwicht). Maar ik blijf erbij, haal er gewoon een zadelmaker bij, of iemand met verstand en ga niet zelf lopen klungelen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 00:52

idd ben het eens met de rest. Het is te smal. Het hetl ook achterover.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 01:01

Citaat:
Ten eerste vind ik het bijzonder knap dat jullie kunnen beoordelen of een zadel goed ligt vanaf een foto, zonder te kunnen voelen, mijn complimenten

je hoeft niet bijster slim te zjin om te zien dat zadel achterover helt
en dus te smal is
daarbij over de schouder komt / te ver naar voren ligt
en om te zien dat als je dit zadel naar achter legt
je daar juist een probleem creeeert
+ ervaring buik ..

maw thanks , fijn om te weten dat mijn ogen nog werken :Y)

onderzijde kan idd niemand hiervandaan beoordelen
dus ook al lag hij recht
niemand kan van foto zeggen dat die past
maar soms is het wel erg duidelijk te zien dat iets niet past ;)

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 01:04

Misschien had ik het wat anders moeten verwoorden, ik bedoel te zeggen dat je gewoon géén goed advies kunt geven van enkele foto's :n Dan nog blijf ik er bij, pasvorm beoordeel je NIET als het aangesingeld is, ook niet als je pogingen doet vanaf een foto.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 07:09

Bedankt voor jullie antwoorden, die komen redelijk overeen met mijn eigen gevoel.

Een mfsc haal ik er sowieso niet bij, die heeft namelijk voor krap een jaar terug dit zadel aangemeten. In de breedte kan wat veranderd zijn, maar ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard korter werd :+ .

Om even in te gaan op een aantal vragen en reacties:

De merrie heeft inderdaad een flinke buik, maar is ook erg rond geribt, dat vertekend het beeld ook een beetje.
Ik laat a.s. dinsdag sowieso mijn instructrice even kijken wat zij denkt over het zadel. Ik kan het zadel er wel opleggen zonder de singel vast te maken, maar dat is natuurlijk niet zoals je hem gebruikt.
Ik kan een foto maken van het zadel met zilveren boom, maar dat kost zeker 3 kwartier werk en ik kan het zo ook vertellen: die ligt plat op de schoft, past geen vinger meer tussen.
Wat ik wel merk als ik erop zit is dat het zadel een nog een eind inzakt. Met de rode boom blijven er nog een paar vingers ruimte over. Als ik er dan nog een grotere boom in doe ben ik bang dat ik als ik erop zit het zadel op de schoft drukt.
Ik heb heel bewust in de titel gezet wat "jullie" over de ligging dachten. Dat geeft mij slechts een indicatie en in dit geval een redelijke bevestiging van mijn eigen gevoel, temeer omdat de reacties vrij eensgezind zijn.
De rug van een dier wat aan het veranderen is, is natuurlijk niet minder waard. Het motiveert echter wel mijn keuze om voor een zadel te kiezen met verwisselbare boom.

De ellende is dus de lengte, een stukje afzagen is ook al zowat. Denk dat ik mijn spaarpot maar weer open moet trekken...

Aan welke VZH zadels zouden jullie denken?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:25

Wintec veelzijdigheid, die hebben ook een verwisselbare boom, zijn betaalbaar...
Maar daar kan je het beste iemand bij meenemen die er echt een professionele kijk op heeft...

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:26

wintec wide eindig je dan in denk ik

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:32

nickyu schreef:
wintec wide eindig je dan in denk ik

Als je een 18" zadel nodig hebt en je neemt de 'cair' versie is hij te lang. Ik heb beide zadels op mijn Haflinger gehad en de Thorogood was duidelijk korter
dan de Wintec Wide. Mss zou je de Wintec Wide met wolgevulde kussen kunnen proberen die zijn ronder van vorm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 11:33

Een Wintec is niet geschikt voor paarden met een korte rug.
Zo te zien, heeft deze fjord een korte rug.