Welk bitloos hoofdstel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mandyke

Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-09 19:05

Dit is eigenlijk een vraagje voor de berijders van de 'niets-aan-de-hand-alles-onder-controle-heerlijk-doordenderende-zware-koudbloeden' :P (mijn lotgenoten herkennen hun paard nu meteen! :+ )

Met wat voor bitloos hoofdstel rijden jullie? Welke optomingen hebben jullie reeds uitgeprobeerd?

Ik rijd mijn paard momenteel met een natural hackemore, gaat zeker niet slecht, ze reageert er goed op maar op sommige momenten kan ik net niet voldoende 'ingrijpen'. Als zij bv besluit dat ze naar links wil terwijl ze naar rechts moet moet ik serieus wat overedingskracht uit mijn mouw schudden om haar te overtuigen dat het toch rechts moet zijn en dan heb ik het gevoel dat mijn natural hackemore tekort schiet. Iemand anders op stal had zowat hetzelfde probleem als ik (met een tinker) en zij rijdt haar paard nu met een sidepull (die van barefoot) en zij vindt dat haar paard veel beter op de sidepull reageert dan op de natural hackemore. Die sidepull ga ik dus ook eens uitproberen. ;)
Maar vandaar mijn vraag, met welk hoofdstel jullie jullie bulldozertjes (in goede banen) rijden?

Henkje

Re: Welk bitloos hoofdstel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-09 22:40

Ik rijd met een kruislingshoofdstel. Dit omdat de manegepaarden normaal gewoon met een bit worden gereden. De eigenaar vindt dit geen probleem, maar met een touwhoofdstel zal die toch zn twijfels gaan hebben.
Maar waarschijnlijk heb je hier niet zoveel aan ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 10:21

Zo'n hoofdstel wat kruist onder de kin zie ik niet zo zitten vanwege de baardgroei van mijn paardje (vooral in de winter dan), ik denk dat dat allemaal nogal vlug zal gaan vastzitten. ;)

Kyliam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-09 10:29

ik heb wel geen koudbloedje maar rij wel wat paarden die redelijk goed in jouw voorstelling passen.
Ik rij ze ook met sitepull. Ben daar best tevreden over. Ik heb hem bij spirithorses gekocht. Het is eentje met een harde kern en daarrond leer gevlochten. Behoorlijk duidelijk voor het paard.

Afbeelding

Als ik paardjes rij met een gevoelige neus dan doe ik een bondje rond de neusring. Dan is hij natuurlijk gelijk een stuk zachter.

Succes

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-09 18:21

Ik heb vandaag even gereden met die sidepull die ik kon lenen van een stalgenootje. Dit ging voor mij en mijn paadje veel beter dan de natural hackamore, het sturen was een stuk makkelijker!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:08

Ik rij met een sidepull;
Afbeelding

De sidepull zelf is gemaakt door T@nja op bokt, het hoofdstel heb ik er zelf bij gekocht. Hij is lekker spoepel en zacht, rijdt echt heeerlijk!
Hiervoor reed ik het liefst met stalhalster. Touwhalster heb ik ook wel mee gereden, maar dit is wat zachter en duidelijker. Met een kruislinks hoofdstel heb ik 1 keer gereden en zowel paard als ik vonden het verschrikkelijk, van dat straktrekkende gevoel werd ze alleen maar erg heftig.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:23

ik rijd met een side pull, de neusriem bestaat uit een leren bandje en daarover heb ik nog een bontje.

ik rijd er 4 paarden mee, waarvan 1tje niet van mezelf is, ik wil niet meer anders dan dat.

ChefsSpecial

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 08:27

Ik rijd met Hackamore, omdat mijn verzorg-tink een vreselijk gevoelige mond heeft... Dit werkt echt perfect, bijna onze hele stal gebruikt een hackamore... 't is echt een rage bij ons hahaha

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:00

wij rijden met het Igor touw hoofdstel van FRA, we mochten eerst eens proberen, moest ze niet goed reageren konden we het altijd terug doen. Dat is echter nooit gebeurd. Githa reageert er super op, ze kan ook met een halster gereden worden, maar men vriend die ermee rijdt wou dat hoofdstel.

http://www.mijnalbum.be/GroteFoto-IW8IYNIW-1.jpg

dit hoofdstel is met gekruiste koorden onder de kin, heeft inwerking dacht ik op neus, kin en kaken
(wat trouwens wel handig is bij onze dikkop)

later zal er mss een 2e van FRA aangeschaft worden, voor het ogenblik zijn we heel tevreden over dit merk en gaan we dat ook blijven gebruiken (Emiel voest spullen zijn bij ons in België bijna niet te vinden in de ruiterzaken, en ik ga toch graag gaan shoppen, dus een internet winkel is altijd ietsje minder voor me)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-09 17:54

Mooi hoofdstel hoor Keandra!!

Maar ik ga mij zo'n sidepull aanschaffen zoals die op de foto van Ireen_ Maar dan wel in MIJN kleurtjes! :# Mandy reageerde heel goed op de sidepull dus ...

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:07

Mijn Shetlander wordt gereden met de bitloze menneusriem van Ideal. Hier ben ik echt ontzettend tevreden over. Het werkt met een kruislings systeem, ondanks haar baardgroei werkt het echt gewoon goed.
Ik heb helaas geen foto bij de hand, die had ik graag gegeven.

hafie_mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 20:20

hoi ik heb een haflinger en rij op de manege meerdere en heb zoon herkenbare verzorg fjord die lkkr door kan dendere :P ik rij zelf met een sidepool bitloos hoofdstel dit bevalt me heel goed ijgenlijk zowel bij de sterke eigenwijze :Pfjorde als bijde liefe wat hyperder met springen haflinger :D
ook rij ik vaak met gewoon een simpel touw halster werkt ook prima :P (als ze goed gehuemuert zijn )

Afbeelding
Afbeelding

biancavos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 23:31

de onderste foto is geen sidepull, maar een croslink, heeft toch echt een heel andere werking.

hafie_mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:47

zou kunnen weet ook niet precies hoe het heet ik dagt dat dit een sidepool hete :P maarja hij werkt en ben er tevrede mee dus :D

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:33

[img]file:///F:/Afbeeldingen/Hoofdstel%20endurance%20paars.jpg[/img]

[img][IMG]http://i25.photobucket.com/albums/c74/Talent111/northern%20trail%2007/northerntrail13.jpg[/img][/img]

[img][img]http://i25.photobucket.com/albums/c74/Talent111/northern%20trail%2007/northerntrail13.jpg[/img][/img]

[url][url]http://i25.photobucket.com/albums/c74/Talent111/northern%20trail%2007/northerntrail13.jpg[/url][/url]

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 20:38

Nobje je foto's doen het niet ...

nobje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 20:59

Nee krijg het niet voor elkaar...
zit nu te knoeien in foto bucket...

Maar kan op de 1 of andere manier geen foto's daar naar toe krijgen... }:0

Ben niet zo thuis in foto-bucket...

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 08:02

je moet je foto tussen het img teken doen dus [img foto img] snappie? hihi

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 11:25

[img]foto[/img] toch?

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:40

ja precies

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:44

nobje schreef:
Afbeelding

Hier de foto.

Tevens verplaats ik dit topic van NA naar HAR omdat het hier beter past.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-09 19:54

Dyonne schreef:
nobje schreef:
Afbeelding

Hier de foto.

Tevens verplaats ik dit topic van NA naar HAR omdat het hier beter past.

+:)+ +:)+ ;) goed zo hahah

mariska_aspi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:55

Hallo allemaal, ik rijd op een haflinger, Job, die teugelkreupel was. Zijn overgestapt naar een Hackamore, welk type weet ik niet precies, maar het is een uitkomst. Job moest wel even wennen met het wendingen rijden, maar binnen een week had hij het door. De eigenaar rijd er ook al dressuurmatig mee en dat gaat uitstekend. Ik rijd voor de gewenning nog even alleen buiten(heb minder ervaring), maar ga binnenkort ook weer dressuurmatig aan de gang.
Wat ons op viel, en we zijn beiden erg zacht met de handen, is dat hij echt beter ging lopen en rustiger is met zijn hoofd.
De eigenaar heeft sowieso al ervaring met de Hackamore en zegt ook dat als je een hebt met korte scharen (hebben we) en zacht bent met je handen (wat je sowieso moet zijn met welk hoofdstel dan ook) het absoluut niet pijnlijk hoeft te zijn.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:59

super zeg!!! +:)+

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:22

judithjuhh schreef:
Mijn Shetlander wordt gereden met de bitloze menneusriem van Ideal. Hier ben ik echt ontzettend tevreden over. Het werkt met een kruislings systeem, ondanks haar baardgroei werkt het echt gewoon goed.
Ik heb helaas geen foto bij de hand, die had ik graag gegeven.

Bij deze heb ik vorige week een paar foto's gemaakt van het lange lijnen (niet te veel op mij letten ):

Afbeelding

Uitvergroot (is wel een beetje wazig geworden):

Afbeelding