Dekjes met stro?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Dekjes met stro?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-09 20:37

Ik heb afgelopen weekend paardgereden in de duinen.
De paarden hadden allemaal een kussensloop gevuld met stro als zadeldekje.
Met reden dat ze deze iedere keer uit konden wassen en dit zo schimmel tegen hield.

Ik zag dat 50% van de paarden witte plekken op hun ruggen hadden.

Ik kan me niet voorstellen dat dit comfortabel is voor de paarden alhoewel ze daar het tegendeel beweren. Iemand hier ideeën over of ervaringen mee?

Mareng

Re: Dekjes met stro?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:46

Dat hoorde ik laatst ook dat ze dat ergens deden..Het schijnt wel ok te zijn. Het ziet er misschien een beetje raar.. Bij een manege in Loon op Zand gebruiken ze het ook..

melsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:48

Nog nooit van gehoord!, vind het eigenlijk heel vreemd!

Als de zadels goed passend zijn kunnen ze ook hele dunne dekjes gebruiken en zijn ook makkelijk wasbaar..

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:49

ik vind het echt complete onzin.... een sjabrak kan je ook gewoon wassen een kussen sloop past nog niet eens fatsoenlijk onder een zadel en dat stro lijkt me geen pretje......kunnen ze nog beter geen dekjes eronder doen...

prii_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:51

Appart, dit lijkt me niet echt confortabel voor de paarden. Zou er zelf ook niet aan moeten denken om een legging met daarboven stro en dan weer een broek aan te hebben :') Of is dit nou weer een heel raar voorbeel :=

Madeliefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:52

Huh dat lijkt met helemaal niet lekker voor het paard. Zo kan je toch makkelijk druk en schuurplekken krijgen omdat het nooit helemaal gelijk verdeeld is dat stro?? Lijkt me niet lekker in ieder geval.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 20:54

Wat een klinklare onzin! Hoe duur is een dun katoenen dekje? Geen geld, en dat ligt velen malen beter dan puntig stro dat zich niet leent om zich gelijkmatig over het oppervlak te verspreiden. Daarbij is er niets zo makkelijk als een katoenen dekje uitwassen. Witte plekken duidelijk op een wond die genezen is, zitten ze op de rug dan zijn ze hoogstwaarschijnlijk van drukplekken. Drukplekken ontstaan door constante wrijving van een drukpunt ontstaan door dat stro of een slecht passend zadel. Ik kan zo kwaad worden over dat soort fenomenen, dierenmishandeling als je het mij vraagt. Als je je als stal nog geen fatsoenlijke dekjes kan veroorloven hoor je imo helemaal niet te bestaan!

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:43

Wietsje schreef:
Dat hoorde ik laatst ook dat ze dat ergens deden..Het schijnt wel ok te zijn. Het ziet er misschien een beetje raar.. Bij een manege in Loon op Zand gebruiken ze het ook..

Tja, ik ken er maar een die dat doet (volgens mij werkt het niet gezien alle witte plekken op de ruggen) en dat is die manege uit Loon op zand. Wanneer ik een groep ruiters tegen komt weet ik direct wie het zijn aan de kussenslopen die gevuld zijn met stro.
Onbegrijpelijk :n , maar fatsoenlijke zadels en goede dekjes kosten geld en helaas moeten de paarden er weer onder lijden

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:58

Volgens mij kunnen ze dan nog beter alleen het kussensloop gebruiken. Dat stro gaat waarschijnlijk op plekken heel dik zitten en op andere plekken helemaal niet, dan ligt het zadel ook voor geen meter meer.

annamarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:01

onbegrijpelijk dat je op deze manier met de rug van je paard om kan gaan.......

S_uus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:18

Mjay schreef:
ik vind het echt complete onzin.... een sjabrak kan je ook gewoon wassen een kussen sloop past nog niet eens fatsoenlijk onder een zadel en dat stro lijkt me geen pretje......kunnen ze nog beter geen dekjes eronder doen...

Nou indd en dekjes kopen hoeft ook helemaal niet duur te zijn toch.
Dat geprik en gekraak van het stro lijkt me ook niet wat, of nja geprik als het er al door komt en zo niet het bobbelt toch alle kanten op :?

Beetje vreemd het lijkt me niet fijn indd

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:27

Ik ben echt 13jaar geleden ofzo volgens mij bij loon op zand geweest toen op pony kamp ben daar naar 3 dagen naar huis gegaan. Verschrikkelijk slecht alles daar zeker geen aanrader.

En die stro dingen werkt echt niet hoor doe er dan niks onder en toen ik daar op pony kamp was werden die dingen niet elke dag uit gewassen hoor.

(hadden ze hier trouwens links fjorden staan en recht euhm grote paarden volgens mij waren het beetje tuig paarden?)

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:30

Ik had er nog nooit van gehoord maar ik zie er niet het nut van in... Sowieso jeukt dat toch ontzettend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:33

Het waren inderdaad ondingen :')
Ik kreeg ze nooit goed, en kan me nou echt niet indenken dat de paarden het fijn vinden.
Daar kwam nog eens bij dat ik altijd 6 keer moest aansingelen omdat die rot dingen altijd inzakte tijdens het rijden.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 00:38

Ik was er uit principes niet eens opgestapt. Zo stimuleer je ze alleen in hun egoïsme. Zo een bedrijf moet je failliet laten gaan, zodat de paarden een kans krijgen op een leven waarin men ze wel ten volle waardeert en waarbij ze fatsoenlijk tuig op hun rug krijgen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 01:04

Jeetje, wat kost nou een simpel dekje?
Je zou ze zelf kunnen maken (alleen dan niet van slopen en stro)

Als ik dan kijk naar de manege waar ik les geef.
Daar hebben alle paarden een dekje plus een bontje/gelpad of schuimrubber.

Je hebt namelijk vaak met mensen te maken die net beginnen.
Die stuiteren nog wel eens een keer.
Daarom doen wij er standaart een bontje onder.
Vangt toch wel een beetje de klap op.

Kost misschien wel iets meer.
Maar een paard wat 1 of 2 jaar eerder moet stoppen met de lessen omdat zijn rug kapot is kost veel meer.

Goedkoop is in dit geval dus duurkoop.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:29

een dekje is toch alleen maar nodig om zweet op te nemen? dat doet een kussensloop met stro toch amper? doe dan geen dekje!

chivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:37

idd doe dan geen dekje. ik weet dat ze op de manege hier in zeeland (ponyhog Aagtekerke) wel gewoon fatsoenlijke dekjes hebben. vind ik hetzelfde als zo'n dekje met van die harde inlages onder een normaal zadel maargoed is mijn mening. leg er dan geen dekje onder!

ilh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 10:41

bij de manege (bij de loonse en drunese duinen) waar een nichtje van mij heeft gereden, die nu niet meer rijdt. waren ook van die dekjes, en ik vond het er ook niet echt comfortabel uitzien, maar dat was ook een hele slechte manege, want alle pony's stonden wel vast, maar er zaten geen muren tussen, en er waren heel veel pony's met brandmerken enz.
ik vond het echt een slechte manege..
maarjaa
niets aan te doen ? :D

ik rijdt zelf op manege buitenhorst, en daar hebben alle pony's een eigen dekje, en sommige ook een bontje, en het zit fijner, en rijdt fijner, het ziet er mooier uit, en het is fijner voor de pony's :)

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:02

Gatsie lijkt me ook niet comfortabel :n

@ Ilh_ Dat paarden/pony's brandmerken hebben hoeft niet te betekenen dat ze het slecht hebben hoor, mijn paard heeft nl ook het westfaalse brandmerk maar heeft het toch echt niet slecht :).

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:23

Ik vind dit ook maar een vreemde zaak.

Zeker als manege met laten we zeggen 30 paarden en/of pony's krijg je korting als je meerdere dezelfde artikelen koopt.
Manegepaarden hoeven echt geen anky of eurostar pads maar een simpel katoenendekje van 8 euro moet toch wel betaalbaar zijn?

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:28

Dat doen ze inderdaad bij v. Loon in Loon op Zand.. Volgens mij doen ze het alleen niet omdat het goedkoper is, maar omdat de slopen eenvoudiger te wassen zijn.. En de slopen dus dagelijks gewassen worden. Stop maar eens 20 dekjes tegelijk in de wasmachine ;)

Ze hebben blijkbaar ooit schimmel gehad waardoor (bijna) alle paarden witte vlekken op de schoft hebben...

Het zou kunnen maar het lijkt me logischer dat deze vlekken van niet passende zadels komen.. Het lijkt me toch ook aardig prikken voor de paarden dat stro op zijn rug... Wat ook nog beknelt zit....

__Tetske__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:29

Wij gingen vroeger ook altijd met een hele groep van de manege naar die stal in Loon op Zand. Slopen worden daar idd gevuld met stro. Geen idee waarom ze dit doen. IS voor de paarden denk ik ook erg onpraktisch.

Djulitaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:33

ik heb op deze manege gereden, manege van loon heet die.
veel beginners konden de stro ook niet goed verdelen.
veel kussenslopen waar dus dat stro in moest waren ook nog helemaal gescheur aan alle kanten, en veel stro kwam er dus ook doorheen en stak in de rug van het paard.
de paarden staan hier ook vast aan een soort band met een touw, de fjorden en haflingers staan niet los van elkaar, de paarden staan in stands met een "halsband".
er stonden ook een paar pony's tussen, die nogal eens trapten naar de anderen, fijn als je daar tussen stond!
het is dus ook nog geeneens veilig.
het is best een leuke manege, alleen jammer dat er zo bespaart word, dan kan je beter op andere dingen besparen, maar niet zo, erg jammer want dit maakt de manege erg slecht.

de witte plekken waren er bij veel idd door een schimmel probleem, maar de nieuwe veulens hadden het na 1,2 jaar er op rijden ook.. oftewel drukplekken.

dirkus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 12:37

Jeetje, doen ze dat nog steeds in Loon op Zand...Ik ben daar meer dan 10 jaar geleden een keer geweest. Toen zeiden ze al dat het was vanwege een schimmel, en dat de kussenslopen elke dag uitgewassen werden. Het zou tijdelijk zijn, tot de schimmel helemaal weg was.....
Na het rijden bleek dat het stro helemaal platgedrukt was, en dat het ook nog eens allemaal verschoven was naar de randen van het zadel. Het had in ieder geval geen enkel nut meer. Slechte zaak dat ze dit nog steeds zo doen!