Western zadel zonder western te rijden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pluttersput

Western zadel zonder western te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 13:51

Oké, rare vraag, en ik weet eerlijk gezegd ook niet of hij hier hoort, maar ik kan altijd hier beginnen, mocht het niet zo zijn: modjes, feel free!

Het gaat om het volgende. Sinds een paar weken rijd ik een kwpn-er met veel tuigersbloed, Herman. Het is geen beeldschoon paard, ze loopt voornamelijk voor de koets dus veel dressuur is er nog niet uit te halen, en eigenlijk is dat ook niet mijn streven. Mijn streven is om gewoon ala lol met je knol te rijden. En dat gaat ook behoorlijk.
Nou is het zadel wat ik nu heb versleten, en komt er een nieuw zadel. De eigenaar is aan het kijken naar een veelzijdigheidszadel, maar ik zit met het volgende. Ik vind western zadels altijd vreselijk mooi om te zien, en de pads vind ik prachtig. Ik heb alleen nog nooit met een westernzadel gereden, dus dat moet ik sowieso eerst nog even zien te regelen. Maar wat vinden jullie: kan je met een paard dat gewoon gereden wordt, dus met dressuurhoofdstel, een westernzadel aanschaffen?
Het gaat er niet om dat het mooi staat, want Herman en ik zijn sowieso al een rare combinatie samen, maar het gaat puur om het comfort.
Dus mensen, voor en tegens van westernzadels graag :)

fanci_mike

Re: Western zadel zonder western te rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:56

Tuurlijk kan dat gewoon, mits het goed past (dat blijft bij elk zadel natuurlijk het belangrijkste). Het westernzadel op zich is natuurlijk geen middel om je paard in een western getraind paard te veranderen, het is alleen aangepast om die discipline te vergemakkelijken. Je kan er dus ook ala lol met je knol mee rijden als je dat liever doet, niks mis mee! Het staat inderdaad misschien wat apart, maar ik zie het vaker hoor! Zolang jullie je er allebei prettig bij voelen (pas op paard en lekker aan de eigen bips) moet je vooral doen wat je zelf leuk vind!

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 13:57

Als het zadel goed past, maakt het niet uit of het een westernzadel of een veelzijdigheidszadel is :)

Dus als jij de voorkeur geeft aan een westernzadel, zou ik een goede zadelpasser/-maker laten komen en lekker voor een westernzadel gaan ;)

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 14:01

Oké, dat is alvast fijn om te horen :)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:23

als je veel wil gaan lichtrijden, lijkt die knop mij niet zo'n goed idee :=
maar als je wat anders wil dan engels: er zijn behoorlijk wat zadels die 'veelzijdig' zijn en er toch helemaal anders uitzien ;)
ik denk maar aan specialized saddles model eurolight (mijn absoluut favoriete zadel), australisch stockzadel (de versies zonder knop dan wel), trekking zadels en nog veel te veel om op te noemen :D

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:26

fojoe schreef:

Met mijn westernzadel geen probleem hoor :n

Maar om op de vraag van de TS te antwoorden... ja, kan prima hoor :j
En zoals eerder gezegd: als hij maar goed past en het een beetje een fatsoenlijk zadel is uiteraard.

shetties

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:27

Ik rij soms ook western op de paarden van mn tante en je kan best met zo'n knop lichtrijden (vind ik tenminste).
Maar je kan het gewoon uitproberen als je toch nog een keer op een western zadel gaat rijden ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:27

Het kan prima, maar als je toch wilt dressuren is het niet ideaal. Lekker buitenrijden (in een jogje draven), beetje bakhobbelen, dat kan best.

Zorg wel voor een passend kwaliteitszadel. Anders kom je erachter dat goedkoop duurkoop is en dat je voor het geld aan DA en fysio als 3x een mooie Continental oid had kunnen kopen.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:29

fojoe schreef:
australisch stockzadel (de versies zonder knop dan wel)

I love it! Zn fijn zadel, stevige zit en toch nog een tikje 'dressuurachtig' (kunnen ook gewone beugels aan, zadel is er ook in geheel zwart)

Bedenk wel dat een goed westernzadel vaak duurder is dan een veelzijdigheidszadel, en de pads ook.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:33

Hou wel in je achterhoofd dat een westernzadel met een beetje normale kwaliteit/pasvorm al snel 700/800 euro kost (tweedehands). Als je paard geen typische vorm heeft kan 't een flinke zoektoch worden (mits je met boom wilt), ik heb heel veel zadels op mijn paard gehad en uiteindelijk kwam ik uit bij een stinkend dure (paar duizend euro), maar ik wou dan ook liever geen boomloos.

fojoe

Loizy schreef:
fojoe schreef:
australisch stockzadel (de versies zonder knop dan wel)

I love it! Zn fijn zadel, stevige zit en toch nog een tikje 'dressuurachtig'

en laat dat paard maar stuiteren, jij zit lekker stevig :D

Wendy schreef:
fojoe schreef:

Met mijn westernzadel geen probleem hoor :n

ok, mijn excuses dan, ik spreek niet uit ervaring, het leek mij alleen niet zo handig :o

s6801881

stocksaddles zijn heel fijn voor de doeleinden van de TS, maar deze heeft wel een hele diepe zit, en dat is voor langere buitenritten weer niet fijn. Vaak is het in mijn mening weer een voordeel van het westernzadel dat deze je de ruimte bied zelf een fijne houding aan te nemen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:36

een stockzadel is net als een westernzadel, vaquero, gaucho zadel etc. gemaakt om vee te drijven.
daarbij zit de ruiter dus heel lang in het zadel.
ik vond de mijne iig heerlijk zitten, ook na lange buitenritten ;)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 14:42

tja, dat is natuurlijk subjectief. Ik vond dat de stock me iets meer opsloot dan een western (trail model)

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:05

subjectief idd, ik heb net graag een 'opgesloten' zit ;)

maggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:28

Hier hetzelfde iets.
Ik heb nu een draver en mijn stockzadel ligt er nu op, het is een heerlijk zadel maar ben erg aan het twijfelen, omdat ik veel draaf natuurlijk :) voel ik de oren van het zadel in mijn benen, kan niet ver genoeg omhoog. Jammer want het zadel zit echt fijn, je zit zo lekker vast ik heb nu een testzadel cheyenne aangevraagt om eens verder te kijken.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 15:32

lijkt mij prima gaan hoor

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-09 15:56

Ik vind het fijn om hier de ervaringen zo te lezen, dit is waar ik op had gehoopt :)
Ik weet dat goedkoop duurkoop is. Maar wat het meer is: als ik een goedkoop zadel vind, en het ligt goed. Ik weet niet voor hoelang ik op dit paard blijf rijden, dat weet je natuurlijk nooit. Dus ik moet sowieso even met de eigenaar overleggen hoe en wat.

Ik denk overigens dat het met elk zadel zo is dat het goed moet liggen, nietwaar?

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:06

Ik vind westernzadels heerlijk! Vind ze fijner zitten dan een dressuur zadel!
En aangezien jij toch geen sport doeleinden hebt lijkt mij een westernzadel een ideale optie! :j

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:08

Pluttersput schreef:
Ik denk overigens dat het met elk zadel zo is dat het goed moet liggen, nietwaar?

Tuurlijk is dat zo, en ook hier zie je regelmatig "vervelende" paarden en "opstandige" paarden op ITP en HAW voorbijkomen waar de pasvorm van het zadel totaal niet deugd. Maar er zijn procentueel gezien van de groep recreatieruiters die een westernzadeltje kopen "voor het leuk" meer die denken dat zadelmarkt en vergelijkbare F kwaliteit zadels wel prima zijn.

Vaak worden recreanten door stalgenoten ook wel gewezen op de pasvorm van hun zadel. Maar er zijn niet zoveel mensen die dezelfde kijk hebben op westernmodellen, en dus is het volgens mij in theorie zo dat men er minder snel op stal op wordt aangesproken. (maar dat is meer een speculatie van mij, is niet aangetoond)

Backup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:13

tuurlijk kan je met een western zadel gewoon rijden
Waarom niet!
Zadel moet wel goed passen dat is echt een pre maar dat geld voor elk zadel
en over dat lichtrijden , dat is dus onzin
Denken jullie dan dat western ruiters niet lichtrijden
Ga maar trainings filmpjes kijken op internet
In onze sport moet je de paarden ook lekker warm rijden en voorwaarts hoor :D
Dan ga ik liever lichtrijden dan doorzitten !
Een westernzadel is gewoon heel comfortabel en als het paard een lekker rustige gang heeft en niet al te hoog opgooit is het een heerlijk zadel om in door te zitten. En om lekkere lange ritten te maken :D

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:16

Ik rijd trouwens ook buiten vaak wel licht op een western zadel. En toen ik les had ook vaak. Maar ik had in eerste instantie een zadel waar de fenders op zijn kortst te lang waren om goed omhoog te kunnen komen :P dat is voor de TS ook wel even handig: als je niet te lang bent ff de maat van de fenders checken, of gaatjes bij willen prikken.

Ik moet zeggen dat toen ik verder in de les was ook veel meer doorzat dan lichtreed. En dat ik persoonlijk doorzitten prettiger vind op een western zadel... Trouwens, vaak ook op dressuur, dus is mijn persoonlijke voorkeur :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:18

Ik heb een tijdje een westernzadel gehad en ik vond het heerlijk! :) Ideaal tijdens buitenritten, zat zo vast als een huis :D
Maar springen was niet zo'n succes toen zat de knop wel in de weg bij een rare sprong. Ben weer overgestapt op veelzijdig omdat het zadel gewoonweg niet meer paste. Maar ooit wil ik weer een westernzadel, want dat zat toch wel erg comfi!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 16:21

Lichtrijden met een westernzadel kan prima hoor! Zelfs sprongetjes die zo hoog zijn dat je er zonder paard ook nog overheenkomt :D , alleen met hogere sprongen zit die knop echt in de weg, schijnt, en ik geloof dat graag.
Wat het goedkope segment westernzadels betreft, ik heb weleens foto's gezien van hoe zo'n ding er van binnen uit ziet en dan wil je dat toch ook niet op je paard, zelfs al ligt 't voor het oog goed. (persoonlijk, maar ik, en mijn achterwerk, ben verwend met Billy Cooks, Crates en Continentals :o , vind ik ze ook veel minder lekker zitten en minder mooi afgewerkt)
Er zijn tegenwoordig wel ook westernzadels van Wintec en die schijnen, zeker voor recreatief gebruik, best aardig te zijn, iig qua prijs, maar die moeten maar net passen. Die ene die ik eens gezien heb zag er best leuk uit (en die woog ook niet zo verdraaid veel). Je zou ook kunnen denken aan een tweedehandsje eventueel.

Maar wat hier ook al eerder gezegd werd, er zijn nog een heel aantal andere opties qua zadelsoorten die erg fijn schijnen te zijn als je voornamelijk recreatief rijdt. Er moet dan vast wel iets tussen zitten wat past bij jou, je paard en je budget...

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-09 17:00

Er wordt ook TREC gereden met western zadels. Dus springen, proefjes, lichtrijden, het kan allemaal als je een zadel hebt wat bij jou ook lekker past :)