Passend dressuurzadel: Wordt dit een onmogelijke zoektocht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

x_Anne_x

Passend dressuurzadel: Wordt dit een onmogelijke zoektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 09:50

Zoals in dit topic te zien is pas ik absoluut niet in het zadel wat op mijn leasepaard ligt. Nu heb ik toch besloten langzaam aan te gaan sparen voor een eigen zadel.

Maar ik loop tegen heel veel problemen aan zie ik nu al. Dus ik vraag me zeer ernstig af of ik zo'n zadel ooit ga vinden.
Dat zijn de volgende problemen:

- Het moet een 18,5 inch dressuurzadel zijn en die zijn al redelijk zeldzaam
- Hij heeft een ontzettend hoge schoft dus dan vallen er ook weer een hele boel zadels af.
- Hij heeft ook nog (een beetje) een karperrug
- En ik wil echt niet meer uitgeven dan zo'n 300 - 400 euro.
- Ik wil het zadel ook nog kunnen gebruiken als ik ooit een ander paard zou rijden.

Het hoeft echt geen merk zadel te zijn. Zolang hij nog maar even mee kan en we er beiden lekker mee kunnen rijden.
Wil me ook wel vooral richten op 2e hands zadels.

Nu zat ik eerst te denken aan een wintec zadel maar daar lees in ontzettend tegen strijdige berichten over. De vind dat ze juist op een hoge schoft passen en de ander juist niet.
En wintec gaat maar tot 18 inch.

Dus mijn vraag is eigenlijk welk zadel zou aan deze eisen (kunnen) voldoen?

Het gaat om dit paard. Dit zijn de enige foto's die ik heb waar je zn rug kunt zien. Andere foto's kan ik maken.

http://i2.photobucket.com/albums/y6/jek ... 150176.jpg

http://i2.photobucket.com/albums/y6/jek ... 150167.jpg
Laatst bijgewerkt door x_Anne_x op 25-08-09 09:54, in het totaal 1 keer bewerkt

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:52

Rossner gaat tot 18,5 inch. Die zou 2dehands nog wel eens in je budget kunnen passen.
Massimo heeft nog grotere inchmaten, maar die zijn een stuk duurder.

De Wintec zadels vallen wel wat groter omdat ze platter zijn.
Ik heb nu een 18,5 inch van Massimo maar paste ook in een Wintec 18 inch.

Ilja000

Re: Passend dressuurzadel: Wordt dit een onmogelijke zoektocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:54

Ooteman heeft ook tweedehands zadels.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 09:56

Aah dat klinkt goed amanda.
Vind het namelijk wel mooie zadeltjes en mooie prijsklasse ook. (wintec)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 09:59

wintec valt inderdaad redelijk groot (de vzh modellen toch, dressuur weet ik niet) ik heb een wintec 500 vzh zitmaat 16,5 inch en heb ruimte zat en in mijn dressuurzadel 18inch diepe zit moet ik toch geen 5 kilo bijkomen of ik zit niet langer in het diepste punt.
anders een zadelpasser contacteren, zo heb ik mijn tweedehandsdressuurzadel gekocht

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:01

Ja een zadelmaker wil er sowieso wel bij hebben. Zeker met deze rug.
Maar kun je die ook een 'zoekopdracht' uit laten voeren dan.
omdat de kans dat ze zo'n zadel hebben niet heel groot is natuurlijk.

En bedoel je met je dressuurzadel ook een wintec of een andere?
Laatst bijgewerkt door x_Anne_x op 25-08-09 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:02

Dat is een hele opgave hoor... ik wil je niet teleurstellen, maar dat gaat je niet lukken voor dat bedrag...

Bovendien wil je het zadel ook nog voor andere paarden kunnen gebruiken? Dat gaat dan helemaal niet lukken, tenzij je eenzelfde soort paard daarvoor zou gebruiken, die exact dezelfde vorm rug heeft (en die bestaan meestal niet, zeker niet als dit paard zo'n uitzonderlijke rug heeft).

Waar je dan op komt zijn zadels die je onderdeel voor onderdeel kunt aanpassen. Dat zijn dure zadels! Zoals bijvoorbeeld de WOW.
Ik heb zelf sinds kort een Strada (heb ik ook een topic over lopen), en die zou voor je paard wel pasgemaakt kunnen worden, maar die is ook niet berekend op wat grotere maatjes, ik pas er zelf nog maar net in (broekmaat 40-42).

Maar dit zijn zadels die absoluut neit in de buurt komen van jou bedrag. Een wintec is dan inderdaad een betere optie die heeft ten minste wel verwisselbare bomen, dan heb je iets speling, maar als je zelf al zegt dat dat niet lukt met de zitting-maat...

Misschien een boomloos proberen? Ik heb een Barefoot Cheyenne maat twee gehad en die vond ik vrij ruim (te ruim voor mij iig). Misschien dat de London versie (dressuurversie van Barefoot) in een maatje 2 wel wat voor je is, en dan met dubbel inlages erin (misschien fysiopad erbij doen, voor betere drukverdeling) en een hoge pommel voor zijn schoft... Kom je wel iets duurder uit als je 400 euro (tweedehands heb ik ze gezien vanaf 450 euro).

Verder zou je eens langs kunnen gaan bij wat zadelmakers en daar vragen naar info, misschien hebben ze wat liggen waar je even op kunt zitten om te kijken of je zelf er goed in zit, misschien dat ze daar nog een optie hebben.

Een goed passend zadel is echt heel belangrijk voor de gezondheid van het paard! Dat is echt een heel moeilijke opgave... Ik wens je veel succes en laat het nog even weten als je wat gevonden hebt ;)

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:04

Ik had een Wintec 500 dressuur overigens.
Het is wel wennen, zo'n vlakke zit. Maar ik vond het een prima zadel!
Helaas pastte het niet op mijn haflinger.

Sannessep: boomloos wordt juist afgeraden voor stevigere mensen. En uit ervaring weet ik dat het ook niet fijn zit met een wat steviger achterwerk :o

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:05

Zal ik doen.

Het is nu zeker nog minstens een half jaar plan hoor. Daar niet van. Maar wil graag gewoon al een beetje rond kijken.
Maar zadels zoals die van wow worden het gewoon echt niet :n
Ik heb niet de garantie dat dit paard blijft en dan ga ik dat geld liever in afvallen steken :+

En boomloos liever niet. Ik kan je alleen niet uitleggen waarom.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:05

nee mijn dressuurzadel is een Kentaur artemis met een diepe zitting en ik betaalde er nog 500 euro voor. Ik geloof dat iemand me zei dat Kentaur bijna altijd 18 inch is, dus denk dat dit merk eerder kleine valt (mede door de diepe zit).
Dus een 18 inch vlakke zitting is groter dan een 18 inch diepe zitting. Dit was toch wat ik begrepen heb van de zadelpasser :)

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:07

petitparis schreef:
nee mijn dressuurzadel is een Kentaur artemis met een diepe zitting en ik betaalde er nog 500 euro voor. Ik geloof dat iemand me zei dat Kentaur bijna altijd 18 inch is, dus denk dat dit merk eerder kleine valt (mede door de diepe zit).
Dus een 18 inch vlakke zitting is groter dan een 18 inch diepe zitting. Dit was toch wat ik begrepen heb van de zadelpasser :)

Klopt. Dat is wat ze mij ook vertelden.
Kentaur valt vrij klein door de diepe zit.

In Euroriding zat ik overigens ook aardig op een 18 inch :j
De Diamant en de Jade.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:07

aah oke,

ja dat van die diepe en vlake zitting heb ik ook wel eens gelezen hier.

Ik heb verder echt de balle verstand van zadels. Heb altijd gewoon 1 keer in de week mee gehobbeld op de manege dus dan was die vraag er nooit.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:08

euroriding zijn ook best dure zadels toch?

Ik merk t al, dat wordt nog even flink doorsparen.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:08

@ amanda: Dat weet ik, daarom zette ik er ook dubbele inlages bij en een fysiopad.... Tja, das altijd nog beter als een zadel wat slecht past hoor...

Ik vrees gewoon dat er voor die prijsklasse weinig zadels zijn die op zo'n manier aangepast kunnen worden zodat ze mooi op die rug liggen. Het is echt een moeilijke rug, daar komt veel meer bij kijken dan alleen de breedte of lengte van de boom. Dat weet ik dan weer uit ervaring (heb zelf ook vele zadels gehad, omdat ik het niet zo duur wilde maken, nu ben ik blij dat ik er veel geld aan uitgegeven heb en baal ik ervan dat ik dit niet direct in het begin gedaan heb).

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:10

Slecht passend zadel is nooit goed :n

De Euroriding Jade is nog wel 2dehands te vinden in jouw budget denk ik. De Diamant zit tussen de 800 en 900 2dehands.

Wat voor merk ligt er nu op? En ligt dat wel goed op zijn rug?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:11

Het lastige is inderdaad dat het niet je eigen paard is. Daar zou ik ook niet veel geld aan uit willen geven. Eigenlijk zou ik daar helemaal geen geld aan uit willen geven. De kans dat dat zadel dan weer op een ander paard gaat passen is namelijk nihil.
Dan zou je het misschien inderdaad beter in het afvallen kunnen steken, zoals je zelf al zegt... (moet ik ook hoor, doe ik met je mee ;) )
Laatst bijgewerkt door Sannessep op 25-08-09 10:13, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:11

Kijk als het mijn eigen paard geweest was was het een heel ander verhaal.
Maar het is een manege paard wat ik 4 keer per week rijdt.
En ik ben een nogal arme student. Dus heb gewoon echt het geld niet om een zadel op maat te laten maken.

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:13

Amanda schreef:
Slecht passend zadel is nooit goed :n

De Euroriding Jade is nog wel 2dehands te vinden in jouw budget denk ik. De Diamant zit tussen de 800 en 900 2dehands.

Wat voor merk ligt er nu op? En ligt dat wel goed op zijn rug?

Er ligt nu een Br op. En dan ligt redelijk goed. Het knelt niet ofzo. Maar ligt niet perfect.

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:13

Afvallen is niet altijd mogelijk Sanne ;)

En is het vanuit de manege niet mogelijk om te kijken voor een ander zadel?
Overigens denk ik dat het ook al scheelt als je beugels 2 gaatjes langer zitten.
Dat is wennen, maar uiteindelijk wel beter voor je zit.

sappho

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:15

Wat misschien een goede oplossing kan zijn, zijn de thorowgood zadels. Bijna helemaal aan te passen op de rug van je paardje. Ik heb ook een dergelijk zadel, zodat wanneer ik deze pony niet meer verzorg, toch mijn zadel kan houden.
Ik heb voor een nieuwe 775 betaald. Tweedehands kan het dus nog wel eens binnen budget vallen. Een beetje zadelmaker past het zadel dan zo aan!
Weet alleen niet tot welke inch ze gaan. Ik heb 17 of 17.5.

Succes met je speurtocht. (denk dat een zadel fit survice ook wel voor je wil gaan zoeken hoor !;))

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:19

Amanda schreef:

Dit vind ik een gevaarlijke uitspraak! Er zijn maar heeeeeeeeeeeel weinig mensen die niet kunnen afvallen om medische redenen! En ik weet dat er ook veeeeeel mensen zijn die zichzelf wel bij die groep plaatsen, maar daar helemaal niet bij horen. Ik wil echt niemand beledigen, maar er zijn tegenwoordig hele goede manieren om mensen te helpen bij het afvallen, zowel bepaalde goepen (therapie), als homeopatisch als medisch (en weet ik wat allemaal nog meer), want ik weet wel heel goed dat het niet voor iedereen even makkelijk is en dat is vaak het moelijke eraan (dat voor de een een bepaad dieet bijvoorbeeld wel werkt en dat dat voor een ander niet werkt en die ander daardoor weer in een dip raakt enzovoorts).

Ik had het anders ook helemaal niet genoemd hoor, ik deed dit alleen omdat de TS het zelf voorstelde...

PS, TS ik vind het ook heel goed dat je daar ook over nadenkt! Daar is best wel moed voor nodig en het is best knap om dat toe te geven namelijk. +:)+
Laatst bijgewerkt door Sannessep op 25-08-09 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Anne_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 10:19

Amanda dat heb ik inmiddels ook gedaan hoor. Maar ik blijf nog te veel achterin het zadel zitten en ik stuiter alle kanten op.

Maar andere zadels zijn er niet echt :n

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:21

Dus theoretisch gezien zou het kunnen zijn dat je morgen op stal komt en je te horen krijgt dat ze het paard hebben verkocht of willen verkopen?
Dan moet ik eerlijk zeggen dat ik geen zadel voor dit paard aan zou schaffen. Het paard staat niet fulltime tot jou beschikking, het heeft een lastige rug en je hebt geen zekerheid dat het paard blijft. Teveel onzekerheden als je het mij vraagt.

Ik snap wel waarom je het wilt, het schiet niet op om ergens aan te werken als je zelf niet lekker kan zitten, maar persoonlijk zou ik voor wat meer zekerheid gaan voordat ik in een paard ga investeren.

Ik heb ook een lease paard, maar dit is 100% lease en ik heb toch wel een redelijke mate van zekerheid dat ze mijn paard niet onder mijn kont verkopen. Daarbij heeft die ook nog een redelijk gemiddelde rug dus is het redabel om er een eigen zadel voor te kopen. Ik heb eerst gewacht tot ik zeker wist dat ik zou blijven leasen en toen nog even omdat ze net drachtig was geweest en dus niet goed in vorm. In mijn geval is de kans dat ik mijn paard kwijt raak kleiner en de kans dat mijn zadel op een ander paard past groter.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:30

Het kan wel je moet er net tegenaanlopen. Ik heb toevallig een kentaur artemis op de kop weten te tikken in de maat 18.5 en boom 2 voor 300 euro in super staat .Sommige Kentaur zadels hebben een teruggesneden boom en passen daardoor goed op een paard met hoge schoft. Ik heb 18.5 en heb laatst op een medea gezeten 18 inch. Ik vind ze helemaal niet zo klein uitvallen want ze hebben een heel breed zitvlak. Veel breder als de stubben die ik heb gehad.

DaihyoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 10:32

Sannessep schreef:
Amanda schreef:

Dit vind ik een gevaarlijke uitspraak! Er zijn maar heeeeeeeeeeeel weinig mensen die niet kunnen afvallen om medische redenen! En ik weet dat er ook veeeeeel mensen zijn die zichzelf wel bij die groep plaatsen, maar daar helemaal niet bij horen. Ik wil echt niemand beledigen, maar er zijn tegenwoordig hele goede manieren om mensen te helpen bij het afvallen, zowel bepaalde goepen (therapie), als homeopatisch als medisch (en weet ik wat allemaal nog meer), want ik weet wel heel goed dat het niet voor iedereen even makkelijk is en dat is vaak het moelijke eraan (dat voor de een een bepaad dieet bijvoorbeeld wel werkt en dat dat voor een ander niet werkt en die ander daardoor weer in een dip raakt enzovoorts).

Ik had het anders ook helemaal niet genoemd hoor, ik deed dit alleen omdat de TS het zelf voorstelde...

PS, TS ik vind het ook heel goed dat je daar ook over nadenkt! Daar is best wel moed voor nodig en het is best knap om dat toe te geven namelijk. +:)+

Hoezo gevaarlijk? Het is nou eenmaal zo dat niet iedereen kan afvallen, hoe graag je het ook zou willen.
Wat niet meteen wil zeggen dat niemand meer kan afvallen, want dat is ook niet waar ;)
Maar goed, daar gaat het topic nu niet over.

x_Anne_x: als ik heel je verhaal zo eens lees denk ik toch dat je het beste af bent met een Wintec (of Thorowgood). Die zijn betaalbaar, vrij makkelijk aan te passen en jij past er ook in.
Wat Falona zegt is ook zeker wel iets om aan te denken.
En wat je misschien ook eens kunt doen is een zadelmaker naar dit zadel laten kijken en dan meteen met jou erop.
Misschien kantelt dit zadel wel iets naar achter waardoor jij op de lepel terecht komt.