Hoe heet het halster voor moeilijk teladen paarden (trailer)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

WWisecracker

Hoe heet het halster voor moeilijk teladen paarden (trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 10:21

Ik ben op zoek naar een halster voor het trailerladen.
Dit is een halster met een neusstuk van metaal.

Wie kent dit en weet hoe het heet of weet waar ik het kan bestellen.

En JA ik weet dat het bij verkeerd gebruik kan lijden tot een gebroken neus bij een paard!
Ik heb hem nodig omdat ik binnekort een paar keer weg ga. Mijn paard loopt het ene moment zo de trailer in, en kan op een ander moment totaal niet willen en keihard omdraaien en wegrennen door alles en iedereen heen.
Hij is dan enorm sterk en ''gevaarlijk''.
Hij is vaker met dit halster geladen en dan loopt hij er zo in.
Dus om problemen te voorkomen wil ik dit halster gewoon bij hebben.
Nogmaals ik ken de risico's en wil hier ook geen gezeur over horen.

P.s. Andere vormen van zo'n halster wil ik wel in overweging nemen (als deze er zijn).

Verder dingen over oefenen enzo, dit doen wij regelmatig en zullen dit van te voren ook nog doen.

Alsvast bedankt

GuusHinnik

Re: Hoe heet het halster voor moeilijk teladen paarden (trailer)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:22

Ik weet niet welk halster jij bedoelt. Maar je zu ook het dually halster van Monty Roberts kunnen proberen.

Riejanne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:24

Laatst bijgewerkt door Riejanne1990 op 23-08-09 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Samm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:24

ik weet ook niet welk halster je bedoeld maar je zegt dat hij keihard om wil draaien en dan weg wil lopen en heel sterk word, mijn paard heeft dit geintje ook wel is maar ik laad haar altijd standaard met hoofdstel, dat gaat prima.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 10:32

Hoofdstel hebben we natuurlijk ook al geprobeerd, hij draait gewoon om en gaat rennen, dwars door eventuele lijnen achter zijn kont en of langs de zijkanten.
Ook de trailer langs muren zetten e.d. helpt niet.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 10:33

Riejanne1990 schreef:
heet dat niet de easy loader ofzo? ik heb dat laatst nog ergens op internet gezien

bij agradi: http://www.agradi.nl/productimages/4037727.jpg

Dit is hem idd. Dank je wel.

GuusHinnik schreef:
Ik weet niet welk halster jij bedoelt. Maar je zu ook het dually halster van Monty Roberts kunnen proberen.

Ik zal eens gaan kijken wat je hier mee bedoelt. Dank je wel voor je reactie!

Kikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:34

Misschien moet je een oplossing zoeken die wat dieper gaat dan alleen een halster. Volg een cursus, zoek hulp, want door dit soort hulpmiddelen wordt het probleem alleen maar erger.

HouvanPonys

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:35

Dit is het halster van Monty Roberts, waar GuusHinnik het over heeft..toch?

Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:36

http://www.paardelarij.nl deze mensen kunnen je helpen, ik heb gezien hoe ze doodsbange paarden binnen een week probleemloos de trailer op lieten lopen.

het Dualy Halster zou ik niet zo proberen, daar moet je goed mee om kunen gaan.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 10:41

Kikka schreef:
Misschien moet je een oplossing zoeken die wat dieper gaat dan alleen een halster. Volg een cursus, zoek hulp, want door dit soort hulpmiddelen wordt het probleem alleen maar erger.

Heb er hulp bij gehad!
En ja dat heeft geholpen, soms loopt hij er ook zo op (ruim de helft van de tijd)! Zonder morren en vervelen, ook het achteruit eraf lopen doet hij heel beheerst (gaat niet hard achteruit).
Maar soms krijgt hij het op zijn heupen en gaat stevig in verzet.
Omdat we o.a. naar het strand gaan kan ik die onverwachte geintjes niet hebben.
Puur omdat we dan op open terein zijn waar hij andere in gevaar kan brengen.

Dus het is puur uit voorzorg!
En ja we zullen van tevoren nog gaan oefenen!

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 10:44

een gewoon touwhalster is ook goed te doen.
Voor mijn trailer probleem heb ik het Balingehof erbij gehaalt.
in 1 woord geweldig!!!!!!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:12

WWisecracker schreef:
Hoofdstel hebben we natuurlijk ook al geprobeerd, hij draait gewoon om en gaat rennen, dwars door eventuele lijnen achter zijn kont en of langs de zijkanten.

Hier precies hetzelfde. Mijn paard is nogal achterdochtig en wanneer hij iets niet ziet zitten probeert hij overal afleiding in te zoeken om het niet te hoeven doen. Daarnaast is hij on-ge-loof-lijk sterk, heeft al wat mensen een bijna-blessure bezorgd en nou ja, voor een hoop gedoe gezorgd met laden. Inderdaad door door longeerlijnen heen te rennen, door zich ineens om te draaien en tot steigeren aan toe. Ik ben het helemaal met je eens dat je er voor nood maar beter iets bij kunt hebben voor nood dan dat je gaat klungelen met longeerlijnen en snoepjes en weet ik wat waarvan je weet dat het niet helpt. Ik doe dat ook. Bij mij heet dat iets voor nood een kaptoom. Da's zo ongeveer het enige dat mijn paard niet zelf af weet te krijgen (hoofdstel laat hij zo van z'n hoofd floepen) en je hebt er meer mee te zeggen dan met een halster. Verder is het gewoon naast 'm gaan staan en vooral voor je uit kijken en niet naar hem, en druk geven op de longeerlijn (halstertouw doet pijn wanneer het door je handen wordt getrokken, en in mijn longeerlijn zit rubber geweven, extra grip dus *D ) en druk meteen loslaten zodra hij een pasje zet. Met kaptoom gaat het, met halster (nog) niet, maar we blijven oefenen :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:21

GuusHinnik schreef:

die heb ik volgens mij, iig van monty roberts
werkt prima!
cursus gehad bij petra vlasblom ( www.2moons.nl ) en paard heeft het uberhaupt nooit meer in overweging genomen om niet gewoon de trailer in te gaan. Gaat met een slaphangend touw de trailer in nu, het monster :D

itsinmygenes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 12:23

HouvanPonys schreef:
Dit is het halster van Monty Roberts, waar GuusHinnik het over heeft..toch?

http://database.grafiekas.nl/cfdocs/plu ... _small.jpg

Deze gebruik ik ook.. als je paard er vaak inloopt en soms net wat extra druk nodig heeft zou deze heel goed kunnen helpen :)

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 21:08

hestejente schreef:
WWisecracker schreef:

Hier precies hetzelfde. Mijn paard is nogal achterdochtig en wanneer hij iets niet ziet zitten probeert hij overal afleiding in te zoeken om het niet te hoeven doen. Daarnaast is hij on-ge-loof-lijk sterk, heeft al wat mensen een bijna-blessure bezorgd en nou ja, voor een hoop gedoe gezorgd met laden. Inderdaad door door longeerlijnen heen te rennen, door zich ineens om te draaien en tot steigeren aan toe. Ik ben het helemaal met je eens dat je er voor nood maar beter iets bij kunt hebben voor nood dan dat je gaat klungelen met longeerlijnen en snoepjes en weet ik wat waarvan je weet dat het niet helpt. Ik doe dat ook. Bij mij heet dat iets voor nood een kaptoom. Da's zo ongeveer het enige dat mijn paard niet zelf af weet te krijgen (hoofdstel laat hij zo van z'n hoofd floepen) en je hebt er meer mee te zeggen dan met een halster. Verder is het gewoon naast 'm gaan staan en vooral voor je uit kijken en niet naar hem, en druk geven op de longeerlijn (halstertouw doet pijn wanneer het door je handen wordt getrokken, en in mijn longeerlijn zit rubber geweven, extra grip dus *D ) en druk meteen loslaten zodra hij een pasje zet. Met kaptoom gaat het, met halster (nog) niet, maar we blijven oefenen :Y)

Ja zo gaat dat hier ook ja!
Hij heeft zelfs al eens een hoofdstel kapot getrokken, als hij gaat is er echt geen houden aan.
We hebben echt goede hulp gehad, en vaak gaat hij wel gewoon.
Maar soms wil hij niet of ziet hij het niet zitten (kan ook komen door mijn onzekerheid hoor, zeg niet dat het allemaal het paard zijn schuld is) en dan is er echt GEEN houden aan!
Daarom ga ik bij voorbaat voor zekerheid, gewoon voor de veiligheid van paard en omstanders!

Ik heb ondertussen een easy loader bij agradi besteld.
Die hebben ze vaker gebruikt bij Wacky en dat werkte perfect, ik zet hem daar ook niet zelf mee in omdat ik daar te onkundig voor ben!

Dus ik hoop dat we eerdaags lekker naar het strand kunnen en 11 oktober doen we mee met de eersel postel rally!

Bedankt voor jullie reacties.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:32

WWisecracker schreef:
Daarom ga ik bij voorbaat voor zekerheid, gewoon voor de veiligheid van paard en omstanders!

Ja :j En ook voor de effectiviteit, als je een uur gaat staan klungelen zal hij de volgende keer heus niet sneller laden :Y)

Verder denk ik inderdaad dat veel staat en valt met jezelf. Voorbeeldje: twee weken geleden ben ik met mijn paard voor het eerst onder een fietstunneltje doorgelopen. Hij vond het maar niks en wilde niet, maar uiteindelijk heb ik hem wel meegekregen. Achteraf bedacht ik me dat ik daarbij steeds naar hem had gekeken (om zijn reactie te kunnen zien) Van de week ben ik daar weer het hem geweest, ohz naartoe gegaan, ik wilde eronderdoor rijden. Ging niet, paard wilde zich al opzij gooien dus ik besloot om het aan de hand te doen. Hij vond het nog steeds maar raar, maar dit keer keek ik in de richting die ik op wilde. Ik denk dat je zo minder afwachtend overkomt naar je paard.

Succes op 11 oktober, ben benieuwd hoe het gaat :) Wij hebben op 5 september proefje, dan moet hij ook weer op de trailer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:28

Yvke was echt rampzalig met laden, ze was niet eens bang volgens mij, maar ze had gewoon geen zin om er in te gaan. Maar echt met z'n 5'en hebben we haar echt uren erin proberen te krijgen met alle hulpmiddelen die er zijn :+ Toen kreeg ze een peesblessure en moest ze 2x per maand naar de kliniek. Nou dan raad je al hoe dat gaat. Daar hadden we geen zin in, dus toen 'hulp' ingeschakeld. Ze is een uurtje bezig geweest en daarna liep madam er gewoon helemaal uit zichzelf in als ze een trailer zag, en ruim een half jaar later is dat nog steeds zo. Moment van 'had ik dat maar jaaaren eerder gedaan' .. Echt, mocht ik ooit een niet-trailermak paard kopen is dat het eerste wat ik doe.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:37

Kikka schreef:

Is ook mijn idee. Ik heb jaren geleden Erik Janssen bij mij oo het erf gehad voor een trailertraining. Twee van mijn pony's waren niet te laden. Nu al jaren gee problemen meer dankzij zijn training. Hij zit in Dongen volgens mij niet zo ver bij jou vandaan. Hij geeft cursussen http://www.onc-training.nl/ maar ook trailertrainingen http://www.trailerladen.com/
Een aanrader!

Carmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 23:38

Volgens mij is die van Imperial Riding. :)

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 06:10

hestejente schreef:
WWisecracker schreef:

Ja :j En ook voor de effectiviteit, als je een uur gaat staan klungelen zal hij de volgende keer heus niet sneller laden :Y)

Verder denk ik inderdaad dat veel staat en valt met jezelf. Voorbeeldje: twee weken geleden ben ik met mijn paard voor het eerst onder een fietstunneltje doorgelopen. Hij vond het maar niks en wilde niet, maar uiteindelijk heb ik hem wel meegekregen. Achteraf bedacht ik me dat ik daarbij steeds naar hem had gekeken (om zijn reactie te kunnen zien) Van de week ben ik daar weer het hem geweest, ohz naartoe gegaan, ik wilde eronderdoor rijden. Ging niet, paard wilde zich al opzij gooien dus ik besloot om het aan de hand te doen. Hij vond het nog steeds maar raar, maar dit keer keek ik in de richting die ik op wilde. Ik denk dat je zo minder afwachtend overkomt naar je paard.

Succes op 11 oktober, ben benieuwd hoe het gaat :) Wij hebben op 5 september proefje, dan moet hij ook weer op de trailer.

:j Ik heb ook geen zin om eeuwig met snoepjes woordjes en trucjes hem erin te krijgen.
Mijn ervaring is dat hij dan de tijd heeft om zijn trucjes te verzinnen en dan gaat het van kwaad tot erger.
Hij is zo slim en sterk en als het hem dan eenmaal is gelukt om om te draaien, dan blijft hij dat doen.
Daarom, gelijk te kop indrukken dan heeft hij geen tijd om te gaan klooien.

En het is idd zo dat het voor het grootste deel aan mij ligt.
Ik heb een aantal jaren terug een trailer ongeluk meegemaakt.
Sindsdien heb ik het er helemaal niet op, dat merkt Wacky natuurlijk.
Ik kan daar niets aan doen, met veel oefenen wordt het wel iets minder maar ik blijf het spannend vinden.
Ookal laat ik iemand anders helpen hij voelt het toch omdat ik er wel gewoon bij ben. Daarbij wil ik het wel leren en vind ik dat ik het zelf moet proberen.

Als er geen druk is (met oefenen, we hoeven niet persee ergens naar toe), dan loopt meneer er redelijk vaak zo in :o.
Verder is Wacky redelijk dominant kent zijn trucjes, dus als meneer geen zin heeft gaat hij er echt niet in.
Dat is niet alleen met trailer laden zo maar met alles.
Dus ja, zolang we het nog niet helemaal onder de knie hebben speel ik het op safe!

Jij succes 5 september!

suus27

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 06:23

ik heb ook een behoorlijke tijd eringestoken om mijn paardje trailermak te maken. Het is best wel frusterend dat je niet makkelijk je paard in de trailer kan laden om bijvoorbeeld lekker een bosrit te maken.

Op een 1 of ander manier heb ik er toch maar hulp bij gehaald. Ik wist dat het mij niet ging lukken en ik ergens iets (of meer) fout deed, maar ik kan er zelf niet uitkomen waar het aan lag.

Ik heb het Balingehof erbij gehaald. En ja hoor die kregen haar er wel in. Na een duidelijke uitleg waar het aan lag, ze was niet aan de hand en ik was niet duidelijk naar haar toe wat ik wilde, lukte het mij ook.

Ik ben er zo blij mee dat ik ze erbij heb gehaald.
Ik kan echt zeggen, houd op met er veel tijd en ellende erin te steken en haal hulp.
Het is wel eerst effe slikken dat die ander het wel lukt, maar hierdoor heb je er wel veel meer baat erbij.

WWisecracker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 06:30

Ik heb er ook hulp bij gehad en dat heeft het vele malen beter gemaakt!
Alleen blijf ik zelf onzeker, door wat er gebeurd is en dat voeld mijn paard!
Dus zolang ik onzeker ben zal het zo gaan, dat in combinatie met een dominant paard werkt gewoon niet.
Meer hulp zoals cursussen e.d. zouden minimaal helpen, gewoon omdat het voor het grootste gedeelte aan mij ligt.
Ik zou dus eienlijk op cursus moeten :+

Ik zit nog steeds zo stijf als een plank in de auto (met trailer erachter), luisterend of ik iets hoor of voel!
Gelukkig hoeven we bijna nooit met de trailer. ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:37

Denk aan alle keren dat het wel goed ging. Vooral niet te veel piekeren, trailerladen is voor mij verstand op nul en alleen voelen wat paard doet. Dus wanneer hij een stapje zet, en niet denken dat je voelt dat hij wat raars doet. Áls ik al wat denk is het: ligt die wortel daar nog wel en kan ik er handig bij om 'm meteen in z'n mik te stoppen? :+

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:40

suus27 schreef:
een gewoon touwhalster is ook goed te doen.
Voor mijn trailer probleem heb ik het Balingehof erbij gehaalt.
in 1 woord geweldig!!!!!!

Maar dan moet je ín de trailer het halster weer verwisselen omdat je een paard NOOIT vast mag zeten met een touwhalster! ;)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:44

Kijk, en daarom gebruik ik dus een kaptoom. Gaat over 't halster heen en hoef je alleen nog maar even af te doen wanneer paard in de trailer staat.