Boomloos zadel nemen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sammetje_

Boomloos zadel nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 08:31

Hallo,

Ik heb al wat rond gezocht op bokt over boomloze zadels maar ik heb toch wat vraagjes.
Ik rijd erg recreatief met mijn paard, waaronder ook lange bosritten (circa 3 tot 4 uur).
Nu rijd ik altijd met een dressuurzadel maar een stalgenootje heeft nog een boomloos zadel liggen.
Een ander stalgenootje rijdt boomloos en toen ik het mocht proberen vond ik het echt heerlijk zitten.
Nu twijfel ik erover om het boomloze zadel over te nemen.

Ik heb het op mijn paard gelegd en voor zover ik kon zien lag het prima, maar goed; ik heb hier eigenlijk helemaal geen ervaring mee.
We hebben wat rondjes gereden (stap, draf, galop) en ik merkte absoluut niets aan haar. Ze liep erg soepel (voor mezelf wel even wennen natuurlijk).

Echter lijkt het pad wat eronder zit te klein. Het blad waar het lusje zit waar je de singelriem doorheen haalt krult om door het pad. En dit lijkt me niet de bedoeling...

Ik heb inmiddels gelezen dat het erg belangrijk is dat de ruggegraat van je paard vrij blijft liggen. Ik zal hier vandaag nog eens goed naar kijken.

Kan iemand mij advies geven d.m.v. foto's? Ik weet het merk van het zadel zo niet... hij lijkt het meest op een barefoot of een dartmoor...
De foto's heb ik nog niet, maar die zou ik vandaag kunnen maken.
Of is het slim om toch een zadelmaker (?) te laten komen?
Bedankt!

e_horse

Re: Boomloos zadel nemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 13:09

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 17:18

Bedankt! Ik heb een berichtje geplaatst. Ik dacht het op deze manier te doen omdat ik vaak het overzicht kwijt ben in zo'n groot topic :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 17:46

Ik denk dat je het beste wat foto's kan maken. Van het zadel, de pad en hoe het geheel op je paard ligt. Haal daarnaast ook even de pommel uit het zadel en leg die los op de rug om te kijken of hij mooi aansluit. Bij de betere merken zadels kan je die desnoods vervangen door een bredere of smallere.

De pad zelf zegt ook niet zo heel veel, het zijn meer de inlages die het hem doen. Van wel materiaal zijn ze gemaakt, enkel of dubbel en in welke staat zijn ze.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 18:06

Bedankt voor de tips Juliette! Als ik foto's maak van de pad, kun je daar dan wat mee? Ik zal morgen wat foto's maken en hier plaatsen! Heb je enig idee wat een redelijke prijs is voor een 2e hands?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:09

De prijs hangt heel veel van het merk en type af. Is het een echte BareFoot (van welke generatie) of is het een slappe neppert. De pad is niet zo heel erg van belang zolang deze maar netjes en in het midden ondet het zadel ligt. De kwaliteit van de inlages in belangrijker.

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-09 21:23

Stel, het is een neppert, kan het dan veel kwaad? En wat zijn de inlages precies?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:26

De inlages zitten in je pad ;) , en die moet je eruit kunnen halen.

Een neppert is helemaal niet erg als je geen hoge eisen hebt en er maar een goede pad onder zit. Ze zijn te vergelijken met de Barefoot zadels van een 3 tot 4 jaar geleden. Wat slapper en minder anatomisch gevormd.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 08:37

Inderdaad , wat Juliëtte zegt :)

Maar nepperds die lijken op de Barefoots van 3-4 jaar geleden zijn al heel erg goed , en eerlijk gezegd vind je die niet snel want de meeste zijn eerder zoals de Barefoots helemaal in het begin waren , dus van 2003.... dit omdat ze vaak nagemaakt worden door erg goedkoop werkende bedrijven en die hebben zo weinig verstand van zaken dat ze vooral naar de uiterlijke kenmerken kijken , en dan ook nog eens grofweg.

Ze zien dan de vorm van het zadel , een voorboogje , een achterboogje. Bij de wat verder ontwikkelde Barefoots is het zadel over de rug dan helemaal anatomisch gevormd , zo rondlopend met een schoft , en een pommel en cantle met een hele specifieke ronding. Bij de nepperds doen ze dan domweg een rechte rug en knallen er zomaar een pommeltje en cantle op , gewoon wat ze hebben liggen , vaak hele lompe vormen. Ze nemen niet de moeite om het geheel te verfijnen en het verschil is dan ook goed te zien als je weet hoe het "hoort" , maar iemand die er weinig verstand van heeft die zal het verschil niet echt bemerken.
En dan zit je in feite met een dure Barebackpad in plaats van een goed zadel.

Vooral de kwaliteit van de gebruikte materialen en de vormgeving zijn dan anders , waardoor er meestal ook heel weinig schoftruimte is.
Met een pad met goede inlages en een paard met weinig schoft kun je er dan nog wel wat meer rijden , dat gaat prima.
Maar vaak wordt er dus ook geen goede pad bij geleverd....en dan kan het nog best een tijd goed gaan maar ideaal is het natuurlijk niet.

Maarja als je ziet hoeveel paarden er met niet-passende boomzadels gereden worden wat de ruiters niet doorhebben...is het niet zo raar dat ze het bij een boomloze ook niet zien dat het niet klopt. Heel veel mensen verdiepen zich totaal niet in zadel en zoeken een zadel uit dat ze zelf fijn vinden zitten zonder te bedenken dat het paard het ook moet passen. En als het paard niet van de pijn op de grond valt dan past het zadel goed denken ze dan :P

Dus het is echt heel goed om zelf veel info op te zoeken en mensen die veel ervaring met een bepaald merk hebben om info te vragen +:)+
Als je hier wat foto's plaatst dan kunnen we er genoeg over zeggen wat het precies is , wat de voordelen en eventuele nadelen zijn , en dan kun je zelf beslissen wat je verder met het zadel doet :)

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 09:54

Wauw, bedankt voor de uitleg Pmarena! :D
De reden dat ik dit zadel neem is om het buitenrijden zo ontspannen en vrij mogelijk te maken. Vandaar dat ik het echt heel belangrijk vind dat het zadel goed ligt en geen drukkingen o.i.d. geeft. Merk maakt mij niet uit, zolang het zadel maar goed zit! Ik blijf wisselen tussen mijn huidige dressuurzadel en het boomloze zadel maar de ritten die ik in het bos maak zijn behoorlijk lang dus het moet ook prettig voor mijn paard blijven. Dat is echt van hoogste prioriteit voor mij! :)
Ik zal zo richting stal gaan en wat foto's van de pad en het zadel gaan maken. Ben erg benieuwd naar jullie reactie!

Ik ben inderdaad echt een leek op dit gebied. Voor zover ik kon zien lag het zadel mooi recht maar ik twijfel of de schoft wel vrij lag... Afijn, dat zullen de foto's wel duidelijk maken :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 10:46

Een foto van het paard zelf opzij , waar de rug / schoft / elleboog goed op zichtbaar is , dat is ook heel nuttig.

Want dan kun je al goed beoordelen wat aandachtspunten zijn voor het betreffende paard :)

En het is natuurlijk ook belangrijk dat je als ruiter goed in het zadel zit , dus mocht er nog iemand aanwezig zijn of een spiegelende ruit ofzo ;) dan is een foto met ruiter-in-zadel ook altijd handig :j

Soms zijn mensen namelijk best enthousiast en dan plaatsen een foto en denk je echt : oei die gaat daar problemen mee krijgen :oo

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 11:31

Haha oke, ben nu onderweg. De in het zadel foto volgt nog heb namelijk een rokje aan :D

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 15:19

Nou, de foto's! Momenteel twijfel ik nog wel heel erg of ik het de moeite waard vind en niet eens kijk om een nieuw zadel te kopen :o maar goed. Nu krijg ik wel een idee wat ik moet hebben.
Ik heb geen merkje gevonden dus het zal wel een neppert zijn...

De pommel heb ik eruit gehaald maar wist niet hoe om hij moest liggen (slimslim :Y) ) dus hoop dat hij zo goed ligt!
Verder spreken de foto's voor zich denk ik...
Wacht jullie mening in spanning af :o
Ben ook benieuwd naar een prijsindicatie en of ik de pad erbij moet nemen...!

Beide zijkanten

Zadel

Pad

Onderkant pad + detail

Nog 2 foto's

Pommel... maar volgens mij mag hij wel wat naar achter?

Hier zie je hoe het pad op krult, 2e foto is hoe hij normaal moet zitten

En dan eindelijk:

Zo ligt het zadel

Close-up van de ligging van het zadel!

Zag eigenlijk te laat dat het zadel iets scheef lag... maar goed, hoop dat het een beeld geeft!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:05

Hoi , prima foto's , goed gedaan +:)+

Dit zijn een Randolls zadel (goed te zien aan o.a. de groene fleece) en een Hi-Tech pad.

De Randolls is een nepperd , maar wel 1 van de betere.
Maar hij is erg gebruikt , verfrommeld en heeft ook heel weinig schoftruimte , je ziet dat de pommel wel aardig wat ruimte heeft maar deze ruimte geeft hij niet als hij in het zadel zit , omdat het leren "dekje" ofwel de basis van het zadel , daar nog onder zit...dit was bij de allereerste Barefoots ook zo.

Inmiddels heeft Barefoot al jaren die basis ook in een punt omhoog gewerkt zodat de ruimte van de pommel ten volle benut wordt.

Je paard heeft best wel wat schoft dus ik zou persoonlijk dan toch wat verder kijken naar een zadeltje met wat meer ECHTE schoftruimte :)

Ik zou voor dit zadel niet meer dan 100 euro geven (nouja goed ik wil hem helemaal niet , maar gesteld dat je hem wilt :P ) en de nieuwprijs van de pad was zo'n 55 euro.

Die ziet er nog wel goed uit :)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:07

Wel grappig trouwens , op de eerste foto's van je paard schrok ik even van de ingevallen schoft , alsof er een heel erg knijpend zadel op heeft gelegen.

Maar op die foto met de pommel erop zie je een veel rondere schoft , wel grappig dat het zo'n verschil is tussen de 2 hoeken waar vanuit de foto genomen is :)

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 16:12

Maar kan dit schade geven op den duur? Want daar gaat het mij om... ben zelf helemaal weg van de barefoot Cheyenne.. zou die goed zijn?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:21

De Barefoots verkoop ik zelf , die zijn gewoon veel verder doorontwikkeld dan deze Randolls.

Schade...tja. Dat is soms toch niet te zeggen , als je ziet hoe mensen soms vrolijk doorhobbelen op echt slechte zadels :P

De pasvorm met zo weinig schoftruimte is gewoon niet ideaal voor een paard met een toch wel heel duidelijke schoft.

Hij ligt nog niet eens slecht vind ik hoor , maar je moet er dan wel een heel mooi koopje aan hebben en er niet te intensief mee gaan rijden , anders zou ik er niet aan beginnen.

Op het eerste gezicht is het natuurlijk net zo'n zadel als de Cheyenne dus daarvoor hoef je geen Cheyenne te kopen :)

Maar ik zou persoonlijk echt liever een niet al te oude , nette Cheyenne kopen dan zo'n toch al wat verfrommelde Randolls...

Maargoed mijn mening is gekleurd natuurlijk :P

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 16:26

Maar je mening is wel erg gewaardeerd voor een leek als ik :D ! Welk zadel zou jij aanraden die wel veel schoftruimte heeft? Nouja, niet te intensief... dat durf ik niet te zeggen dus ik neem liever een zadel waar ik ook intensief mee rijden kan :P

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 16:31

Als ik zo zie hoe de Randolls ligt , dan moet een Barefoot daar prima passend voor zijn.

Andere nepperds die erop lijken daar zou ik niet aan beginnen , die hebben ook heel weinig schoftruimte over het algemeen.
Je ziet nu bij de Randolls al dat het zadel wat gekanteld "bergopwaarts" ligt op de schoft....

Of kijk bijvoorbeeld eens naar de boomloze zadels op de site van http://www.buitenzinnig.nl , de Ghost is bvb. ook een erg leuk zadeltje !! :j

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 20:10

Ghost vind ik zelf niet zo mooi :o . Welke barefoot zou je mij aanraden? Want die pommel wat hoger vind ik wel erg prettig! De Cheyenne DryTex, is dat wat?
(Beetje offtopic, verzend jij de zadels ook of is het ophalen?)

Of m.a.w. waar moet ik op letten?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 11:52

Je ziet niet zo veel meer van de Ghost als je erop zit ;)

En ze hebben tegenwoordig verschillende modellen , ook met fenders , dan is het alweer een heel ander zadeltje :)

De DryTex is een prima zadeltje hoor , qua prijs-kwaliteitsverhouding is het echt een superleuk ding.

Enige nadeel van het DryTex is dat het net wat stugger is dan leer , daardoor is leer wat "beter".

Maar die 150 euro die het scheelt...zoveel beter vind ik het persoonlijk ook weer niet ;)

Leer moet je eigenlijk vooral nemen als je echt het mooiste wilt , DryTex is heel mooi kunstleder en werkt prima , maar oogt gewoon iets goedkoper.

Als je daar niet mee zit lijkt de keus me simpel :)

Ik denk dat alle verkopers van Barefoot wel gewoon verzenden.

Maar het is altijd aan te raden om een testzadel te proberen voordat je geld uitgeeft aan een zadel , dan weet je tenminste zeker dat je iets koopt waar je echt plezier van zult hebben :)

Bijvoorbeeld bij marcel@equixantos.com kun je testzadels aanvragen en ook zadels bestellen , ter plekke of via de post , met prima en eerlijk advies :j

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 21:57

Even tussendoor:
Volgens mij is dit zadel geen Randol's. Ik heb er namelijk zelf wel een en daar staat duidelijk het merkje op, en mijne is iets korter dan dit bovenstaande zadel. Heb ze toevallig naast elkaar gehad. ;)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 08:30

De maten kunnen door de jaren heen wat wijzigen , en merkjes kunnen slijten.

Ik heb i.i.g. nog nooit een ander zadel zoals deze gezien met groen fleece eronder , behalve de Randolls , dus ik ben echt 99% zeker :)

Sammetje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-09 09:22

Ik heb besloten voorlopig even te wachten met het zadel. Naar mijn mening ligt mijn huidige zadel ook niet lekker en ik ga daar nu eerst maar eens mee bezig (afspraak met zadelmaker en osteopaat). Ze wilde er ongeveer 100€ voor hebben incl. singel + dekje. Wel een redelijke prijs maar voor mijn gevoel niet de moeite waard :) ...

Steenbok

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 08:45

Wel een mooie prijs. Het dekje was al 50 euro. Maar als het niet goed ligt natuurlijk niet doen!